Wie durft toegeven

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Sleetie

Wie durft toegeven

Bericht door Sleetie »

Dag iedereen op dit forum.

Laat me toe mezelf even voor te stellen. Ik ben Sleetie, ik ben 29 jaartjes en ben trotse eigenaar van een blauw-witte R1150GS. Deze heb ik in mei gekocht en bij deze mijzelf ingeschreven op het forum.

Geregeld lees ik over hoe BMW een pretentie gekregen heeft en dat kwaliteit naar beneden zou gaan.
Maar eigenlijk, en ik zeg dit uitdrukkelijk voor het GS-forum, is er geen alternatief!!
Stel, neem nu concurrent nr 1 de "KTM Adventure"
GEEN CARDAN
concurrent nr 2 de "TRIUMPH tiger"
GEEN CARDAN
Concurrent nr 3 de "HONDA varadero"
GEEN CARDAN
concurrent nr 4 de "SUZUKI V-strom"
GEEN CARDAN
laat ons niet spreken over merken die een street-model gewoon een hoge vering op te zetten zoals BUELL of MOTO GUZZI ....

Nu moet ik toegeven dat het forum het meest gebruikt wordt om problemen naar voor te schuiven.
Maar bij deze zou ik wel eens willen weten of er mensen zijn die hier op het forum een waardige tegenstander kunnen noemen.
Laat ons zeggen een Tiger met cardan

Willen we het wel over stuurgedrag en techniek houden en niet over het optische want over smaken discuteer ik niet! :wink:

Ikzelf durf zeggen mochten ze een KTM met cardan hebben dan staat ie in mijn garage!

Alvast met vriendelijke groet
Sleetie
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Waarom cardan ?

Wat is er zo hemelverrijkend aan een cardan ??

'k Vind er niks speciaals aan, integendeel : als ik een GS zou gebruiken zoals ik m'n KTM gebruik, dan vrees ik voor cardan en versnellingsbak.
Mijn kettingsets gaan 30k (en meer) mee, een spruitbus kettingvet kost 10€, de overbrenging is directer dan bij cardan en door het goede onderhoud ben ik 99,99% zeker dat er aan die aandrijving nooit iets zal breken. En da's het laatste waar je bij een BMW gerust mag over zijn.

In vergelijking met de KTM vind ik de GS

- lomp
- zwaar
- breed
- belachelijk duur
- zwak afgeveerd

Offroad valt de GS in het niets bij de KTM, onroad kan je in het beste geval stellen dat ze gelijkwaardig zijn, met elk zijn eigen accenten.
Nil volentibus arduum
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... Als je een alternatief zoekt voor datgene waarvoor de gemiddelde GS(A) rijder hem gebruikt... dan komt elke baanmotor van de hele motorenmarkt in aanmerking...

...Zoek je echter een alternatief of een betere voor het echt offroadwerk... dan komt elke off-roadmotor van de hele motormarkt in aanmerking...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Wat is er zo hemelverrijkend aan een cardan ??
Onderhoudsvrij(er) ?!!
? goedkoper ? in onderhoud ??
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Wat heeft een GS meer dan de concurentie???????
Slechts één ding.....iedereen wil erop gezien zijn!!!
En das volgens mij alles,want je kan met menig andere moto dezelfde ervaringen meemaken,en zoniet overtreffen,enkel en alleen is de GS ongelooflijk"trendy"zoals de
4x4's die je overal tegenkomt,behalve waar ze voor gemaakt zijn(uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)het terrein.
Laat ons stellen dat de GS uitgegroeid is van een"defender"(oer GS R80GS)tot de"Range Rover"(R1200GS)
Het staat nu éénmaal veel avontuurlijker om met een GS achter de hoek een brood te gaan halen.(Waar ik mezelf ook aan bezondig :wink: )En dan natuurlijk helemaal"full option"met alu bakken en 3 GPS'en op het stuur :roll: :roll: :wink:
Rubberlaarzen van"Aigle"kledij van"The North Face"zaklamp van"Maglite"een echt"Zwitsers" zakmes......noem het maar op,life style zekers!!
Maar ieder z'n ding hoor,ik rij zelf GS en vindt het een zalige moto,zowel voor de"looks"als voor hetgene waar ik hem voor gebruik.(Kuisen :wink: en een mooi weer uitstapje.)
Frank :-)
Wally

Bericht door Wally »

En waarom blijven jullie dan toch nog altijd BMW rijden?
Als de alternatieven beter, goedkoper, onderhoudsvriendelijker, berouwbaarder, en wat weet ik nog allemaal zijn?
Waarom rijden jullie allemall nog BMW?

Ik?
Omdat ik m'n GSje een keitoffe, megaplezante, superschone en fantastische speelfiets vind.
Ja, ik ben er even verliefd op als op m'n vrouw.
En alle andere rationele bedenkingen en praktische overwegingen....
je m'enfou!!!!!!

Wally
Leven is het meervoud van lef!
ajmo

Bericht door ajmo »

Hallo,

Ik heb een GS, die vind ik toevallig erg mooi etc.
Waarom dan toch? Och, omdat ik net zo subjectief ben als alle andere motorrijders. Gelukkig maar dat iedereen net een beetje anders subjectief is, anders zou motorrijden en alles er omheen maar saai zijn.

groet ajmo
Je plaatst niet zomaar te weinig berichten......
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Wally schreef:Waarom rijden jullie allemall nog BMW?

Wally
Omdat we"snobs"zijn :wink: (grapje hé mannen :lol: )
Sleetie

Bericht door Sleetie »

persoonlijk heb ik lang motoren vergeleken

De GS sprong er met kop en schouders altijd bovenuit.

maar mocht men mij een enduro / touring fiets van een ander merk met dezelfde kwaliteiten voorschotelen als de GS ..... verdikke ik zou niet lang twijfelen

Soms heb ik de indruk dat BMW rijders als Ducati rijders zijn geworden
"the way of living" :roll:

Ene :" content van uw BMW?"
Andere : "yoo beste wat ik ooit gehad heb"
ene: "waar is hij"
andere :" bij den dealer, moa het is maar een kleinigheidje"

Zelf ben ik heeeel content met mijn bakske
Maar een ktm'ke met cardan en ik ben verkocht

@raketman: sorry ik heb het echt nie voor kettings het gaat hem zelfs niet om de olie want die moet ik in de motor gieten! :oops:

greetz Sleetie
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

:-P
Ik rijd graag op een motor en niet op zo'n iel oranje brommerke :twisted:

Ach neen zo erg is het nu ook niet.
Wij houden van onze motoren en ieder heeft zijn eigen goesting kunnen kiezen. Als we maar kunnen rijden en liefst zonder ongevallen.
:lol:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Ik beken:
- GS is duur : in aankoop
- GS is cardan : en dat maakt het onderhoud (zeker voor doorrijders) toch wel eenvoudiger
- GS is gezien worden : maar dat mag

maar zeer zeker is GS heel fijn om mee te rijden.

En ik lees toch wel meerdere (bijna alle) motortijdschriften en daar komt hij toch (zelfs nu nog, ondanks recentere modellen met moderne technieken en aanpassingen) nog steeds zeer goed uit vergelijkingstest en besprekingen. En kom nu niet vertellen dat alle tijdschriften door BMW worden gesponserd.

Ik ben niet zo fanatiek om toe te geven dat er nog goede motoren bestaan, maar geef mij maar m'n GS'ke

Gegroet,
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
one-one

Bericht door one-one »

zie hier het nut niet van in....
het is een BMW forum en geacht BMW motorrijders te zijn dus waarom over iets anders l(u)allen...
als ik een KTM heb ga ik op een KTM forum of een off road forum...
't zal hier leuk worden als alle andere merken er bij komen... laten we het dan gewoon Motorforum noemen...
ride with pride
one-one
gsa 1150
Toedel

Bericht door Toedel »

Waarom ik de GS fijn vind (willekeurige volgorde) :
- comfort bestuurder
- comfort duo
- zitpositie
- afwerking materialen
- complete bagagekits
- grote beschikbaarheid accessoires, onderdelen, aftermarkt
- vlotte tweedehandsmarkt
- stoere uitstraling als je erop zit
- mij bevalt het design
- karakter van de boxermotor
- cardan (ketting schrikt mij niet af maar cardan is mooi meegenomen)
- wegligging/baanvastheid (telelever is zalig)
- handelbaarheid/rijgedrag (je kunt er mee smijten)
- meisje voor alles : bepakt reizen, onbepakt fun, comfortabel met duo, niet bang voor beetje offroad, leuk op binnenwegen, goed op de snelweg.

Voilà. Bij de concurrentie ontbreekt het altijd wel aan iets.
Een GS is niet altijd de beste, maar wel op elk vlak bij de besten.
En dat is volgens mij de reden waarom ie zo goed verkoopt.
Laatst gewijzigd door Toedel op 14 jul 2008, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
stefke

Bericht door stefke »

Toedel schreef:Waarom ik de GS fijn vind (willekeurige volgorde) :
- meisje voor alles : bepakt reizen, onbepakt fun, comfortabel met duo, niet bang voor beetje offroad, leuk op binnenwegen, goed op de snelweg.
ge kunt een knietje leggen en op een technisch circuitke kunt ge 'r wel een paar verloren rijden... 8-)

en toch draait een triple zoveel mooier en is een jap zoveel betrouwbaarder... :-P

maar ik wissel niet. 8-)
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Ik ben ook maar ne verse GS-er , ben eerder een Honda-man....
Ik heb 8 jaar een zeer trouwe varadero onder mij gehad, en hoopte al 5 jaar dat Honda ook zijne loodzware Vara een 30 kilootjes lichter zou maken.... in navolging van....
Maar ze doen het niet, dus: gene nieve Vara maar ne GS, wegens veel mooier en lichter. Mijn madam vindt het ook de mooiste van het ogenblik, en dat alleen doet de balans overslaan.
Dus een beetje wennen aan die stomme pinkers en het gedaver bij lage toeren..., verder niets dan lof...
Ik hoop dat ik er pechvrije jaren mee kan beleven, een platte band heb ik al gehad, maar dat heb ik bij miijne Vara ook gehad... :wink:
Verde kan ik het niet beter dan Toedel verwoorden!
I like my bike!!
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Pfff, mooi kan me gestolen worden, vind dat Duits hok zelfs gewoon niet mooi, daarentegen, als ik de concurrentie bekijk, is 'm misschien wel bij de minst lelijke.

Cardan, tja, 't is onderhoudsvrij, en dat is 't zowat zeker. Denk echt niet dat 't off-road beter is, anders zouden ze in Paris-Dakar ook wel met cardan rijden. Op 't asfalt, kweenie, buiten 't achterwiel dat nu is niet onder de zooit hangt waarmede de ketting moet gesmeerd worden, en de bus kettingvet die je op congé mag thuislaten zie ik wederom geen voordeel.

Z'n enige concurrent is imho de KTM, maar die is te extreem op 't competitieve gericht om echt zo'n goede loebas te zijn, da's eerder een giftige snelle.
Pas op, er zullen weinigen met een KTM zijn die een deftige piloot op een GS gaan losrijden, denk zelfs dat 't verschil op asfalt te miniem is om echt van een verschil te spreken. 't Zal 'm eerder aan 't manneke erop liggen.

Op de piste is de KTM dan weer de betere, maar daar gaat niet iedereen z'n ding zoeken, ik soms wel, en toch blijf ik liever bij m'n Duitser.
De andere keren dat ik 'm handiger, of praktischer vind dan z'n concurrent doen die enkele keren dat ik zit/zat te vloeken op z'n beperkte off-roadeigenschappen compleet teniet.

Soit, de KTM is scherper, maar da's tegelijk ook z'n nadeel, voor mij is het goedlachse, maar toch sterke karakter v.d GS z'n grote pluspunt.

@ Rakteman: weegt diene Oostenrijker dan zoveel minder, en waarom heb ik er dan niks van ondervonden tijdens ons wisselstukske?
Enneuh, 't breedste stuk op mijne moto is m'n stuur, ik veronderstel bij u ook :-P

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
kris K1200LT

Bericht door kris K1200LT »

Omdat ge alles bij hetzelfde merk kunt kopen ...

was indertijd mijn motivatie !
eerst een K75 : de enige stevige middenklasser met koffers erop die er bij passen, niet van die aftermarket-brooddozen die "naast" de moto hangen ipv eraan ... handvatverwarming ... vier winters zonder al te veel onderhoud en altijd paraat ... hoe meer bagage hoe beter hij reed !

dan de 650 gs Dakar : de enige monocilinder die het goed doet in het veld en op de autostrade, mét abs, met passende koffers, met handvatverwarming , ... kon alleen niet goed tegen de winter ...

nu de k1200RS : ... omdat ze dienen dakar nergens anders wilden overnemen zeker ? :grin: :grin: :grin:
welkenuweer

Bericht door welkenuweer »

kris K1200RS schreef:Omdat ge alles bij hetzelfde merk kunt kopen ...

was indertijd mijn motivatie !
eerst een K75 : de enige stevige middenklasser met koffers erop die er bij passen, niet van die aftermarket-brooddozen die "naast" de moto hangen ipv eraan ... handvatverwarming ... vier winters zonder al te veel onderhoud en altijd paraat ... hoe meer bagage hoe beter hij reed !

dan de 650 gs Dakar : de enige monocilinder die het goed doet in het veld en op de autostrade, mét abs, met passende koffers, met handvatverwarming , ... kon alleen niet goed tegen de winter ...

nu de k1200RS : ... omdat ze dienen dakar nergens anders wilden overnemen zeker ? :grin: :grin: :grin:
Kris k1200rs
- Kan je dan bij andere merken niet kiezen uit een gamma van licht naar zwaar, on- of offroad of de mix ervan?
- De enige mono.... : ooit met Suz DR 800 Big gereden? Ok, de mijne had geen abs noch handvatverwarming (maar dat zijn sowieso opties) maar kon zeer goed mee 'in het veld' of op de snelweg.

Ben zelf, na 12 voorgangers, serieus verkocht aan mijn eerste BMW, een GS van '95, het beestje heeft me al heel wat toffe momenten bezorgd maar er zijn nog andere merken die mooie en goede machines afleveren toch?
Waar ik nog geen woord over gelezen heb in deze topic is het behoud/verlies van waarde. Als ik eens rondkijk op bepaalde sites en zie hoe lang sommige bmw's blijven staan tegenwoordig, zelfs al is er een goede prijs op gesteld, dan heb ik toch zo mijn bedenkingen bij dit argument.

Maar ondanks alles....heb ik enorm veel fun aan mijn GS'ke en dat is wat telt voor mij.

Glenn
Terug een R1150gs......'t is zoiets als thuis komen...:-))
Toedel

Bericht door Toedel »

Als ik zo eens rond kijk verliezen alle motoren snel waarde. BMW is daar geen uitzondering op. Maar je vindt altijd wel een bmw gegadigde, het blijft een droommerk. Ik heb me laten vertellen dat je sommige andere bikes nog niet aan de straatstenen kwijt kunt.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
welkenuweer

Bericht door welkenuweer »

Toedel schreef:Als ik zo eens rond kijk verliezen alle motoren snel waarde. BMW is daar geen uitzondering op. Maar je vindt altijd wel een bmw gegadigde, het blijft een droommerk. Ik heb me laten vertellen dat je sommige andere bikes nog niet aan de straatstenen kwijt kunt.
Volledig akkoord Toedel, alles verliest zijn waarde. Maar bij BMW was dat in het verleden toch altijd minder dan bij 'de rest', was dat zelfs een verkoopsargument, zowel bij nieuw als bij 2dehands. Dat verschil lijkt mij ondertussen weggewerkt.
En kijk eens hoeveel R1100RS'en je lange tijd te koop ziet staan. Vraag maar eens aan eender welke dealer, BMW of niet, of hij zo ééntje wil overnemen. Dacht het niet dus ook bij 'ons' merk zitten onverkoopbare modellen, helaas maar waar.
En toch blijf in een fan :grin: :grin: :grin:

Glenn
Terug een R1150gs......'t is zoiets als thuis komen...:-))
noek

Bericht door noek »

Zeg nu zelf ,wat is er mooier dan een GS in actie...... :shock: :shock:
Ik blijf hem geweldig vinden
Afbeelding 8-)
Harald

Bericht door Harald »

Zou zeker niet misstaan hebben op de kalender :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
frederik

Bericht door frederik »

De bmw cardans op de 1200 serie hebben dan ook niet zo een goede reputatie. ze hebben de neiging middendoor te breken aan de rubber halverwege. en die zijn niet goedkoop !!

ik zou iedereen eens aanraden een testrit te doen met de ktm 990, dat is een gehele zeer aangename ervaring. ik ben in de wolken van een ktm !

neen mijn 1200rt blijft hier staan, maar of op termijn mijn huidige gs hier zal blijven staan dat is niet zo zeker !

het probleem bij ktm zit hem eerder in het dealernetwerk. de meeste ktm dealers doen er nog zevenentwintig andere merken bij en dat is niet goed voor de dienst na verkoop.

voor een ktm iets goedkoper dan de gs, heb je geen cardan maar wel een abs erbij, en rekening houdende met de toch geringe kosten van tandwielen en ketingen op de levensduurte van een motor valt dat allemaal wel mee. ik dacht dat voor het ogenblik ktm koffers valbaar en grotere toeringruit én tanktas toe geeft, of is deze aktie al weer gedaan ?

ik rij al jaren met bmw, maar of dat zo zal blijven, dat valt nog te bezien !
BMW zal voor mijn volgende motor in ieder geval de volgende aankoop moeten verdienen.

ik merk verder op, dat véle bmw gs rijders (voornamelijk NL) grotendeels terug te vinden zijn op het KTM forum. Véle bmw gs forum gebruikers zijn weg naar het KTM forum. gs rijders kijk maar eens naar de ktm gebruikers, er zitten en vélen bij die jullie gaan herkennen. En wie een reeds een rit deed op een ktm adventure weet waarom.

dit moest ik even kwijt.

frederik
one-one

Bericht door one-one »

[ ik ben in de wolken van een ktm !

En wie een reeds een rit deed op een ktm adventure weet waarom.

frederik[/quote]

Het zou nogal spijtig zijn moest de GS - GSA de enige motor zijn in deze stijl en wiedes om allle andere merken af te breken maar mischien zou het beter zijn om een mixed item te maken waarbij iedereen die dit soort moto heeft zijn-haar ervaringen kwijt kan. :wink:

cardan-ketting boxer of niet...
ik heb een GS en later een GSA gekocht omdat je met een boxermotor makkellijk 200.000 à 250.000km kan doen en meen dat de meerprijs die je betaalt voor een cardan zich op termijn uit en maw beterkoop is dan een motor die met een ketting aangedreven is. Ik neem er dan ook graag bij dat de GS-GSA wat trager is in het optrekken. :wink:
ride with pride
one-one
gsa 1150
frederik

Bericht door frederik »

200 000-250 000 km met één motor ? jij bent dan een zeldzaam exemplaar !

als ik op de tweedehandsmotoren zie hun km stand, dan denk je wel anders. ook als je de rëele tweedehandsprijs weet. dus deze twee argumenten tellen voor bmw niet meer mee.

voor wat betreft 990ktm versus 1200gs, ik had het niet over de 1200gsa, allicht een super motor maar helemaal niet meer vergelijkbaar met de ktm 990adv, alleen al de prijs. jazeker, na wat rekenwerk heb ik maar besloten niet voor een 1200gsa met opties te gaan maar wel voor een 1200rt, de prijs met abs en koffers was de prijs voor een rt. en dus was de goesting voor de gsa voorbij.

voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen de 1200gs alleen als ik zoiets overwegen, zou ik zeker eens gaan testrijden met de ktm 990adv. je gaat direct relatieveren. bmw is leuk, maar geen must. ik heb het nadeel van 1.9m lang te zijn, dus véél keuze in motoren heb ik niet. de ktm adv zit alleen goed qua verhoudingen en dat is met mijn lengte al een groot punt. motoren uit japan , ja daar ben ik te lang voor.
Plaats reactie