axiale speling tuimelaars

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
spaceman__spiff

axiale speling tuimelaars

Bericht door spaceman__spiff »

Ik ben van plan binnenkort - samen met het stellen van de kleppen en het synchroniseren - de axiale speling van tuimelaars eens na te kijken.

Blijkbaar zijn er op het forum twee strekkingen techniekers:

a. de voorstanders van de ferme tik, omdat zij lekken vrezen in de cillinderkoppakking wanneer je een van die bouten (de M15) van je tuimelaarhouder loszet.

b. de voorstanders van het fijnere tikken, die de vier schroeven van de tuimelaarhouder allemaal een beetje losser zetten.

Wat is nu de beste aanpak?
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Ik zou toch gaan voor de voorgeschreven methode (bouten los en linchtjes tikken). Zijn daar dan al zoveel problemen mee geweest dan?
Ik heb de speling met deze methode zelf succesvol bijgesteld zonder olielekken...

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
ajmo

Bericht door ajmo »

Hallo,

Kijk hier eens:

http://www.advrider.com/Wisdom/OREPADv1.0.pdf

groet ajmo
Je plaatst niet zomaar te weinig berichten......
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Regelen op 0,05 mm die zijdelingse speling ! Die boxers maken al genoeg vreemde geluiden :wink:
Maar voorzie je wel van een momentsleutel.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Er is nog een 3de methode denk ik, nl opshimmen die handel. Maar waarom de moeilijke weg kiezen als het met loszetten en een tikje uitdelen ook kan. Weet in ieder geval dat het geen kwaad kan dat je een speling hebt van bv 0.20-0.30 of zo en ook niet denken dat alle getik door die axiale speling komt hé. Het blijft een luchtgekoelde boxer...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie