Ideeën gezocht voor zelfbouw draadloze intercom

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
RonBmw
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2007, 16:01
Locatie: Zuid Holland

Ideeën gezocht voor zelfbouw draadloze intercom

Bericht door RonBmw »

Een tijdje geleden heb ik voor de kinderen een walkietalkie setje gekocht bij Blokker voor 17 Euro. En eigenlijk valt het helemaal niet tegen voor het geld, Ze voelen stevig aan, batterijen gaan lang mee en het bereik is ook best aardig. Het gaat over deze: (Alecto FR-20)
Afbeelding
Omdat ik heel soms met met een duopassagier rij, en slechts één keer per jaar met zeven motor vrienden een weekend op pad ga vindt ik het de kosten niet waard om 4 complete intercom sets te kopen. Kortom ik wil de kinder portofoons verbouwen.
Op de portofoons zit al een aansluiting voor een headset, dus dat is makkelijk. Headset's zijn verkrijgbaar in allerlei prijsklassen.
Het moeilijke zit in de "talk" schakelaar, niet in het aansluiten want ik kan wel met de soldeerbout overweg, maar waar die het beste geplaatst kan worden. Want als je hem op het stuur plaatst dan moet er vanuit je kleding een verbinding komen naar de motor, en ook een verbinding naar je helm. (er van uitgaande dat de portofoon lekker droog in je binnenzak zit) drukknopje met clipje of klittenband op je mouw? Niet zo handig en misschien zelfs wel gevaarlijk voor de duo..
Wie heeft een idee? Als het uitvoerbaar is zal ik een bouwbeschrijving met foto's plaatsen van het resultaat.
Laatst gewijzigd door RonBmw op 10 okt 2008, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
RonBmw
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2007, 16:01
Locatie: Zuid Holland

Bericht door RonBmw »

Schalkseruiter® schreef:Waarom geen drukknop op de zijkant van je helm, met klitband?
bedrading komt gewoon langs je kraag naar boven.
Grtz
Schalkse®
Nog niet eens zo gek! De bedrading gaat dan ook naar één punt, scheelt weer "spaghetti"
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Ideeën gezocht voor zelfbouw draadloze intercom

Bericht door WimLT »

RonBmw schreef:Kortom ik wil de kinder portofoons verbouwen.
Sinterklaas is net weg en die arme kindertjes zijn hun speelgoed al kwijt :twisted:

SCHOOOOOOON zenne pa :roll:

BTW: gaat ge die dingen gewoon in uw zak steken of monteren op de bike :shock:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Die hollanders hé! De klein mannen hun speelgoed afpakken om een beetje kosten te besparen. Waar gaat het hier ten noorden naar toe?
Pik ergens een rolletje tape en plak dat ding nu eens gewoon tegen je helm. Het kan echt niet goedkoper hoor! Je hoeft niks te solderen, dat maakt lawaai genoeg en je kan ook op dat knopje drukken. Een soort van bijna handenvrije hollandse GSM dus. En op dat ééne weekendje kan het zonder problemen en zonder kosten van rijder wisselen.
RonBmw
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2007, 16:01
Locatie: Zuid Holland

Bericht door RonBmw »

John schreef:Die hollanders hé! De klein mannen hun speelgoed afpakken om een beetje kosten te besparen. Waar gaat het hier ten noorden naar toe?
Pik ergens een rolletje tape en plak dat ding nu eens gewoon tegen je helm. Het kan echt niet goedkoper hoor! Je hoeft niks te solderen, dat maakt lawaai genoeg en je kan ook op dat knopje drukken. Een soort van bijna handenvrije hollandse GSM dus. En op dat ééne weekendje kan het zonder problemen en zonder kosten van rijder wisselen.
Haha, ik had dit al een beetje verwacht :)
RonBmw
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2007, 16:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Ideeën gezocht voor zelfbouw draadloze intercom

Bericht door RonBmw »

BiemeRT schreef:
RonBmw schreef:Kortom ik wil de kinder portofoons verbouwen.
Sinterklaas is net weg en die arme kindertjes zijn hun speelgoed al kwijt :twisted:

SCHOOOOOOON zenne pa :roll:

BTW: gaat ge die dingen gewoon in uw zak steken of monteren op de bike :shock:
Het idee is om ze in de zak te steken, dat is makkelijker voor de duo en hoef ik maar één soort te fabriceren.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Afbeelding

Deze bedoel je toch John?... :thumright:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ja! Dat is em :lol:
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

geef gewoon wat meer uit en koop een setje met VOX-functie....
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
tweetyoost
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2007, 23:09
Locatie: Oostrozebeke

Bericht door tweetyoost »

JH. schreef:geef gewoon wat meer uit en koop een setje met VOX-functie....
de meeste walkie talkies met VOX functie werken wel niet zoals het hoort, en als je dannog op de moto zit met een normale microfoon en wat windgeruis zal het helemaal lastig worden..
RonBmw
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2007, 16:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Ideeën gezocht voor zelfbouw draadloze intercom

Bericht door RonBmw »

Vandaag een setje met VOX getest, de bruikbaarheid lijkt erg afhankelijk te zijn van de combinatie helm/motor.
Mijn combinatie K1100RS/Integraalhelm (geen systeem helm) werkt redelijk ondanks de lage ruit, de andere combinatie: R1100RT en Jethelm met vizier zet de microfoon constant open, ondanks de hoge ruit.
K1100RS 1996 16V 150.000 KM
RonBmw
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2007, 16:01
Locatie: Zuid Holland

Re: Ideeën gezocht voor zelfbouw draadloze intercom

Bericht door RonBmw »

Het doet ut!
Ik heb via een eenvoudige mono 2,5mm bus de Talk-schakelaar aan de achterzijde van de walkietalkie naar buiten gebracht zie foto:
Afbeelding
Hierin gaat een haakse 2,5mm plug welke weer verbonden is met een schakelaar.
De schakelaar wordt met klittenband op de helm gemonteerd.
Telefoontje gaat in het oor, microfoon wordt met klittenband aan de binnenzijde van de helm in de omgeving van de mond geplaatst.
Afbeelding

P.s. Mijn GSM die ik met elastiek aan mijn helm had bevestigt ben ik op de rijksweg kwijt geraakt :mrgreen:
Laatst gewijzigd door RonBmw op 10 okt 2008, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
K1100RS 1996 16V 150.000 KM
Goost
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:13
Locatie: Terneuzen/Nederland

Re: Ideeën gezocht voor zelfbouw draadloze intercom

Bericht door Goost »

Als je die portofoons onder je jas of in je jaszak doet zal je het bereik behoorlijk verkleinen. En de straling is niet goed voor je lichaam.

Succes,

Greetzz,
Geert
R1200GS met Garmin 276c

Meer LOL met een Bromtol Onder je hol :!:
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Ideeën gezocht voor zelfbouw draadloze intercom

Bericht door moh_fan »

Goost schreef:...En de straling is niet goed voor je lichaam...
Tuurlijk...
GSM is ook al zo slecht voor je brein,
UMTS maakt je ziek,
en van hoogspanningsmasten krijg je kanker.

Ik geloof er geen Afbeelding van.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Plaats reactie