bandenspanning

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
RobVM

bandenspanning

Bericht door RobVM »

Goeie middag allen,

graag ontving ik enige informatie rond de ideale bandenspanning tijdens de wintermaanden.
Ik rijd met een 1100RT voorzien van Pilot road 2 slofjes.

thx voor jullie input !

Groeten,
Robby
Iron Gonzo

Re: bandenspanning

Bericht door Iron Gonzo »

een kleine zoektocht op het forum zal u melden
2.8 achter
2.5 voor
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
GS1995

Bericht door GS1995 »

De stelregel is dat je bij lagere temperaturen iets minder spanning steekt, en bij hogere temperaturen iets méér.
Dat heeft alles te maken met energie-en warmte opname of afgifte van banden, en de invloed daarvan op de bandentemperatuur.
Een correcte bandenspanning is mee verantwoordelijk voor een juiste bandentemperatuur, en een juiste bandentemperatuur zorgt voor een goede grip.
Naarmate het warmer wordt en de buitentemperatuur en de temperatuur van het asfalt oplopen, gaan de banden het moeilijker krijgen om hun warmte af te geven aan de buitenlucht. Er is minder koeling, en als je niks onderneemt gaat de temperatuur toenemen. Als die té hoog wordt gaat je grip verminderen. Je lost dat op door de banden iets harder te zetten : hierdoor gaat de band minder vervormen en wordt er minder energie in de band gepompt. Er moet dan ook minder energie of warmte worden afgevoerd, waardoor de balans in evenwicht is.
Bij lagere temperaturen is er uiteraard méér koeling. Vermits je normaliter ook anders (trager) rijdt gaat de band minder energie ontvangen, waardoor de bandentemperatuur laag blijft. Als ze té laag is, of wordt, gaat ook hier je grip verminderen. Je lost dit op door de banden iets zachter te zetten : hierdoor gaat de band wél iets vervormen, wordt er méér energie in de band gepompt en komt de balans ook hier in evenwicht.
Als je met bagage of duo rijdt, of zelfs als je als bestuurder extra goed uit de kluiten bent gewassen, moet je dus ook méér druk steken : door het extra gewicht namelijk wordt de band zwaarder belast, en door die zwaardere belasting gaat de bandentemperatuur toenemen in vergelijking met sologebruik : om te vermijden dat de temperatuur op een bepaald ogenblik te hoog zou worden zet je de banden voor vertrek gewoon iets harder.

Wat voorafgaat heb ik niet van mezelf, maar ik lees af en toe een en ander. Bron is het tijdschrift Motorweek, rubriek Techniek/Banden.
Naast het bovenstaande is het belangrijk te weten dat de ene band de andere niet is. Zelf rij ik met een GS uit 95, en mijn instructieboekje schreef bij sologebruik voor 2,2 en achter 2,5 voor. De enige gehomologeerde band voor de GS toen was echter de Michelin T66. Toen ik later een Bridgestone monteerde adviseerde de bandenfabrikant voor 2,5 en achter 2,9. Je volgt best het advies van de bandenfabrikant, want die weet precies binnen welke werktemperatuur zijn band het best presteert.
Wat jouw band aangaat zou ik eens gaan kijken op de site van Michelin welke spanning voor de PR wordt voorgeschreven. Bij wintertemperaturen zou ik daarvan dan 0,1 à 0,2 bar afpietsen, in een warme zomerperiode zou ik mijn banden 0,1 à 0,2 bar harder zetten.
Slimmeriken zullen nu misschien opwerpen dat op circuit, wanneer je banden echt hoge temperaturen bereiken, er een làgere spanning wordt aanbevolen, en dat dit contradictorisch is aan wat hierboven werd aangehaald.
Op het eerste gezicht is dit juist, maar je moet wel altijd het gànse plaatje bekijken, en weten dat de wijze waarop een band op circuit (kortstondig) wordt belast hemelsbreed afwijkt van de belasting op de openbare weg.
Tenslotte : voor de fanatici onder jullie is er recent een nieuw speeltje op de markt dat je op je dashboard kunt monteren en dat je continu op de hoogte houdt van bandendruk én bandentemperatuur.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Ik rijd met 2.5 voor en 2.9 achter, ook met Michelin PR2.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
flyingbrick

Bericht door flyingbrick »

bijkomend probleem (vind ik)... de meeste meters zijn niet geijkt. Het kan gemakkelijk 100 à 200gr verschillen bij de tankstations, en de (goedkopere) meters voor de eigen compresseur deugen meestal ook niet :roll:
dus, je weet het eigenlijk nooit heel juist, tenzij je telkens langs de bandenboek voorbijkomt.
Patrick V

Bericht door Patrick V »

je weet het eigenlijk nooit heel juist, tenzij je telkens langs de bandenboek voorbijkomt.
Koop een goede bandendrukmeter, vergelijk die met de geijkte meter van de bandenboer. Noteer de fout bij een druk van 2.5 ; 2.7 en 2.9. Je kan dan thuis voor je vertrekt je bandendruk redelijk nauwkeurig meten met koude banden. De fout zal dan zeker kleiner zijn dan 100 gr.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
George Michael

Bericht door George Michael »

Ik ook 2,5 en 2,9 met PR2 bij de plaatstelijk Shell. Telkens zelfde apparaat, zomer en winter.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Plaats reactie