Vastdraaien voorwiel

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
OFrank

Vastdraaien voorwiel

Bericht door OFrank »

Een vraagje;ik weet niet of het op dit forum thuishoort, doch het heeft er wel mee te maken.
Dit weekend diende mijn voorband te worden vervangen, wat ook gebeurde. Doch wanneer het voorwiel opnieuw werd gemonteerd, draaide men de schoef van mijn GS aan totdat de remmen, naar mijn mening, toch aanzienlijk begonnen te slepen. Op de vraag of het voorwiel niet te hard werd aangespannen, kreeg ik als antwoord dat het op deze wijze diende te gebeuren.
Nu enkele dagen later, hoor je nog steeds de remblokken tegen de schijven schuren als ik mijn GS buiten zet, iets wat voordien volgens mij toch minder opviel. Kan men een voorwiel te vast aandraaien of wat is de maatstaf om te zien of de montage correct is gebeurd?
Dank voor jullie antwoord :roll:
demito
Contacteer:

Re: Vastdraaien voorwiel

Bericht door demito »

Niks van aantrekken. Dat is normaal. Door de schroef harder aan te trekken gaan je remmen heus niet meer of minder slepen hoor.

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
RobVM

Bericht door RobVM »

dat antwoord doet me wel plezier want ook mijn rem ah voorwiel sleept een beetje als ik mijn beemer buitenzet 's morgens. Ik hoef me hiervoor dus geen zorgen te maken ?
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Geen zorgen over maken, is nogal veel gezegd.....door het zout of door de tijd kunnen de remblokken wel wat vast komen te zitten.
Dus toch even controleren of deze los zitten in de remklauwen.
Vast zittende remblokken kunnen beginnen vastlopen, sta je daar onderweg.....
Vervangen van wiel heeft daar inderdaad weing invloed op, of je hebt de remblokken van plaats verwisseld.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
John
Contacteer:

Bericht door John »

demito schreef:Niks van aantrekken. Dat is normaal. Door de schroef harder aan te trekken gaan je remmen heus niet meer of minder slepen hoor.

T
RobVM schreef:dat antwoord doet me wel plezier want ook mijn rem ah voorwiel sleept een beetje als ik mijn beemer buitenzet 's morgens. Ik hoef me hiervoor dus geen zorgen te maken ?
Die antwoorden hoor ik niet graag! :twisted: Je kan wel degelijk een vorkpoot scheef trekken waardoor de klauw niet uitgelijnt staat en gaat slepen. Een beetje vuil in het asgat of op de as zelf kan al genoeg zijn om dit voor te hebben.
Normaal gezien moet de afstand tussen onderpoot en remschijf aan beide zijden gelijk zijn. Los de borgboutjes die de as klemmen en je zal zien dat je de vorkpoot wel degelijk kan verplaatsen aan de kant waar de as doorgestoken wordt. Nakijken is de boodschap. Een vuil zuigertje kan ook dat slepen veroorzaken ja.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Is er geen aantrekkoppel voor deze bout(en voorzien :-?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
John
Contacteer:

Bericht door John »

K1200GT schreef:Is er geen aantrekkoppel voor deze bout(en voorzien :-?
Dat zal wel ergens beschreven staan maar heeft totaal geen invloed op het al of niet uitgelijnd staan van een vorkpoot.
Als de as moeilijk door de onderpoten schuift en je bvb een bout gebruikt om hem op zijn plaatst te trekken mag je al bijna zeker zijn dat er een poot te dicht tegen het wiel staat.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Hoi,

heb altijd geleerd van eerst de as vast te draaien met een momentsleutel. enkele malen de vering in te duwen zodat de vorkpoten zich kunnen zetten en dan pas de borgmoertjes op de vorkpoten onderaan vast te zetten.

Maar allez elk zijn mening
John
Contacteer:

Bericht door John »

Jo De Paepe schreef:Hoi,

heb altijd geleerd van eerst de as vast te draaien met een momentsleutel. enkele malen de vering in te duwen zodat de vorkpoten zich kunnen zetten en dan pas de borgmoertjes op de vorkpoten onderaan vast te zetten.

Maar allez elk zijn mening
Ja Jo, de les goed onthouden :lol: Maar...je weet nooit hoe een ander dat doet hé! Als de passing van de as té nauw is door wat vuil of wat dan ook en zoals sommigen het aandurven van met een hamer de as op zijn plaats te kloppen of een langere bout gebruiken om toch maar die as op zijn plaats te krijgen heb je negen van de tien prijs en staat er een vorkpoot naar binnen gewrongen. Dat inveren met ingetrokken remmen helpt dan niet veel hoor.
Jo De Paepe

Maar...je weet nooit hoe een ander dat doet hé!
ik ga er gemakshalve maar van uit dat het door een vakman bij de bandencentrale of de dealer gedaan is ,en niet door een prutser in één of ander goedkoop etablissement dat pretendeert er iets van te kennen.
Ik heb het zelf eens meegemaakt bij een bandencentrale van een keten dat men met een hamer op al de bouten van mijn Landrover begon te meppen
met een voorhamer om ze te doen schrikken :shock: .uitleg :dat hoort zo bij een terreinwagen anders gaan ze nooit los :-?
Het enige dat geschrokken was ,was ikzelf . Wijselijk gezegd blijf er maar af en zal wel op een ander gaan waar ze de wielen gewoon los vijzen.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ne hamer en ne beitel, dat is het gerief. :lol:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Jo De Paepe

Ne hamer en ne beitel, dat is het gerief.
en niet te vergeten de populaire Engelse sleutel en vise-grip om uw werkgerei compleet te maken.
Met dat kan je alles te lijf gaan :lol:
RBee

Bericht door RBee »

mecapuet schreef:Ne hamer en ne beitel, dat is het gerief. :lol:

Gr, meca.
Jo De Paepe schreef:en niet te vergeten de populaire Engelse sleutel en vise-grip om uw werkgerei compleet te maken.
Met dat kan je alles te lijf gaan :lol:
Bedankt jongens, nu is er meer plaats in mijn gereedschapkoffer en veel lichter ook. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie