BMW r100/7

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

tim 77
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2008, 10:49
Locatie: Brugge

BMW r100/7

Bericht door tim 77 »

'T is zover, ik heb me eindelijk ook een boxer aangeschaft;
Een BMW r100/7 met 80.000 km op de teller (foto volgt).
Alvast bedankt aan iedereen hier op het forum. Ik was een relatieve leek en door het forum te lezen heb ik me goed kunnen voorbereiden.

Toch nog enkele vragen:
-Ik had de moto willen gebruiken voor woon-werkverkeer, wat zijn jullie inzichten in deze.
Ik heb bvb gehoord als zou dit type motoren gevoeliger zijn voor bepaalde weersomstandigheden.
-Zijn er mensen die mij aan een werkplaatshandboek zouden kunnen helpen?
-Op termijn had ik de motorfiets graag wat 'sportiever' willen maken door o.a. de beschermende kuip vooraan weg te (laten) halen. Kent er iemand een betrouwbare technieker in noordwest-Vlaanderen (ik ben van Brugge)?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: BMW r100/7

Bericht door John »

Waarom zou je de kuip er af halen? Zeker als je er woon-werk verkeer mee gaat rijden. Zit je graag in de wind bij goed weer haal dan simpel de ruit er af. Zodra het weer wat minder word monteer je ze weer in je zit beschremt.
tim 77
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2008, 10:49
Locatie: Brugge

Re: BMW r100/7

Bericht door tim 77 »

Zoals reeds gezegd, ik had 'm graag wat sportiever (jonge gasten, é).
'K ben nogal een fan van caferacers.
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: BMW r100/7

Bericht door bmwfreakske »

Kijk hier eens,ik heb ook van mijn RT een R gemaakt.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =8&t=14323
Er komt nog wel wat bij kijken als je de kuip verwijderd,pinkers koplampsteunen,elektriciteit aanpassen,startkontakt verplaatsen
Andalousie 09/2018
tim 77
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2008, 10:49
Locatie: Brugge

Re: BMW r100/7

Bericht door tim 77 »

Dit is'm:

Afbeelding
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: BMW r100/7

Bericht door bmwfreakske »

Hééééél knap,het zou wel spijtig zijn om deze af te breken om een caféracer van te maken :cry:
Andalousie 09/2018
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: BMW r100/7

Bericht door Iron Gonzo »

inderdaad
zeer mooie R100
zou grote zonde zijn om at af te breken.

alternatief is er 1tje bij kopen om om te bouwen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: BMW r100/7

Bericht door edargpu »

Heel just :shock:,zou er toch nog eens een paar nachtjes over slapen om deze om te bouwen naar een caféracer hij ziet er als nieuwstaat uit :?:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: BMW r100/7

Bericht door John »

Wat schreef je zelf ook al weer? Jonge gasten hé? Ja, juist, verstand komt met de jaren zeggen ze (alléz ja, bij sommigen toch :roll: ) dus laat aub dat machien zoals het is. Zoek eerder achter een éénpersoonzadel voor dat type. Ze bestaan want heb er zelf ooit ook zo eene gehad. Wedden dat je dan meer bewondering voor dienen beemer gaat hebben? Dus ... :wink:
tim 77
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2008, 10:49
Locatie: Brugge

Re: BMW r100/7

Bericht door tim 77 »

De reacties laten alleszins niets aan duidelijkheid te over, 't is duidelijk dat dit een forum voor oprechte liefhebbers is.
Ik haal de moto in de komende week af bij de huidige eigenaar. Ik zal zeker mijn tijd nemen om te evalueren of ik er al dan niet iets aan verander. :eye:

Ik had nog twee bijkomende vragen ivm woon-werkverkeer en een werkplaatshandboek. Kan iemand mij hierbij helpen?
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: BMW r100/7

Bericht door WimLT »

Is dat niet strafbaar om zoiets moois af te breken :shock:

Afbeelding

Indien niet, zou het dat toch moeten worden :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: BMW r100/7

Bericht door John »

Zo zag de mijne er uit.

Afbeelding

Let ook op de hoek van het stuur, de mijne had eeb sportiever stuurtje.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: BMW r100/7

Bericht door John »

En als je wat meer docu wil...http://r100rs.natuurlijk.nl/documentatie.htm :wink:
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: BMW r100/7

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

heb er ook zo een gehad bwj 1978
prachtige moto met duo en bagage:St tropez - Gent in 10,5 uur ,tankstops inbegrepen.

Volgens mij de beste kuip ooit door BMW ontworpen, magnifieke windbescherming en weinig turbulentie

zo zag hij er uit:

Afbeelding
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: BMW r100/7

Bericht door -Fred- »

Is te mooi om als woon - werkverkeer te gebruiken.
En blijf van die mooie kuip af hé !
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: BMW r100/7

Bericht door Synchro Bob »

tim 77 schreef: Ik had nog twee bijkomende vragen ivm woon-werkverkeer en een werkplaatshandboek. Kan iemand mij hierbij helpen?
Deze motor is geschikt voor woon-werkverkeer. Buiten de zwakke remmen is ie veilig op de baan. Je bent jong maar ik neem aan dat je weet dat je met een dergelijke machine nog meer defensief moet rijden. Je vindt er verder alle onderhoudsonderdelen en wisselstukken van. Dus rijden maar, en niet vergeten te poetsen. Het zou jammer zijn.

Ik heb het werkplaatshandboek in PDF. Geef me je adres via PM of mail en ik stuur je een CD op.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
tim 77
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2008, 10:49
Locatie: Brugge

Re: BMW r100/7

Bericht door tim 77 »

Bedankt voor jullie lovende commentaren (toch wat de moto betreft) :bom:
Indien jullie deze moto willen vrijwaren voor mijn barbaarse handen, staat het jullie natuurlijk altijd vrij een goed bod te doen via de interne mail. :-P
Misschien overweegt deze jonge gast (ben er toch al 30) dan om meer een moto op zijn maat te kopen. Ook al kan ik me er visueel geen mooiere voorstellen dan deze die ik net kocht.
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: BMW r100/7

Bericht door animal »

Hoi



ik vermoed dat je wat meer info zal moeten geven ivm woon-werk-verkeer: is dat 250 km autosnelweg of 25 km binnenwegen ..... een groot verschil natuurlijk. En wat verwacht je van de moto ?



Een klassieke bmw is volgens mij nog dagelijks bruikbaar (dus ook voor woon-werk) maar in vergelijking met een modernere bike natuurlijk hopeloos verouderd. De RS zal je er dus zeker brengen en als je onderdelen nodig hebt zijn die nog vrij vlot verkrijgbaar dus in dat opzicht dagelijks inzetbaar. Bij veel japanners bvb zijn slijtageonderdelen zo goed als onvindbaar hetgeen ze eerder als gelegenheidsmachines maakt.

Maar: als je de Rs vergelijkt met een modernere bike van dezelfde waarde (laat ons zeggen bmw's van begin tot halfweg de jaren 90 want die koop je ook al voor een pak onder de 3000 €) dan is deze "oude" rs minder wendbaar, zwaarder, remt slechter, heeft last van het cardaneffect, heeft geen abs (alhoewel die oude boxers blokkeren ook nooit ....... maar dat is omdat ze zo slecht remmen). Daarnaast verbruikt hij waarschijnlijk wat meer olie en benzine, is minder comfortabel, houdt minder goed de baan door de smalle banden, heeft minder vermogen . . . . . . .

Ik zou zeggen aan jou de keus, ik reed vandaag ook met de g/s van 1986 naar het werk . . . . . . en ik was ook op tijd.

By the way: je hoeft je niet teveel aan te trekken van die commentaren ivm met al dan niet ombouwen tot naked bike. Als dit, zoals je zegt een 100/7 is, dan is de kuip toch al niet origineel en de kleur zeker niet. De verzamelwaarde van deze moto met of zonder kuip is dan ook dezelfde. Ik zou zeggen, maak er maar een caferacer van . . . . hij zal dan meer waard zijn dan nu.

Groeten
Animal
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: BMW r100/7

Bericht door -Fred- »

Deze vind ik erg mooi :

Afbeelding
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: BMW r100/7

Bericht door animal »

Deze vind ik erg mooi :


Deze vind ik erg mooi :

Afbeelding
Is dat gebouwd op basis van een ST ?
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: BMW r100/7

Bericht door -Fred- »

Heb alleen de foto vd fiets, zonder de nodige details.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: BMW r100/7

Bericht door Iron Gonzo »

dit is op basis van de ST
die zijn veer zit zo gemonteerd.

de ST is eigenlijk een straat versie van de GS
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
philipe
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2004, 22:07
Locatie: Kontich-Kazerne

Re: BMW r100/7

Bericht door philipe »

ik zou het nog geen eens over mijn hart krijgen om van zo een prachtige motor het kleinste boutje los te draaien. :-? :-?
Voor het dagelijks woon-werkverkeer zou ik hem ook niet gebruiken. :-( :-( :-( :cry:

Zou hem eerder naast mij in mijn bed leggen en hem koesteren.......... :wink: :wink:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: BMW r100/7

Bericht door Iron Gonzo »

ik heb hem nu zien te koop staan op 2dehands :idea:

dus toch gaan voor ander ombouwprojectje :?:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: BMW r100/7

Bericht door JH. »

..... r100/7 nodig?.... klikkerdeklik
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Plaats reactie