R1200RT BATTERIJLADER OPTIMATE III sp

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WJS

R1200RT BATTERIJLADER OPTIMATE III sp

Bericht door WJS »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb me een R1200RT aangeschaft. Ik heb een vraagje mbt het canbussysteem en het laden van de batterij. Ik had nog maar pas een nieuwe lader gekocht en wens deze ook te gebruiken voor het laden van de motorbatterij van de r1200RT.

Vraag :
Indien ik de lader rechtstreeks aan de klemmen van de batterij verbind ZONDER DE BATTERIJ ZELF TE ONTKOPPELEN ? om deze bij te laden of te onderhouden, breng hierdoor schade toe aan het canbussyteem ? Of is het aangeraden de batteij te ontkoppelen en dan pas de batterij te verbinden met de lader?
Welke toestellen kan men rechtstreeks aan de 12v stekker(canbus) van de motor schakelen.zonder dat het canbussysteem deze negeert of dat er schade zou zijn aan het systeem ?
Iron Gonzo

Re: R1200RT BATTERIJLADER OPTIMATE III sp

Bericht door Iron Gonzo »

wreed wel gekomen op het forum

je kan hem het best direct koppellen rechtstreeks aan de batterij.
Uw batterij moet je niet losmaken en je brengt geen schade toe aan het canbussysteem.
maak desnoods een kabeltje met een fiche die je rechtstreeks aan de batterij hangt en zo naar een plaats die berijkbaar is zonder dat je iets moet demonteren.

op die mannier kan je bij lange stilstand van de motor altijd uw optimate aansluiten zonder bijkomende werkzaamheden.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
MHV642
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

Ik heb de fiche van het achterste stopkontakt losgemaakt, en vervangen door een vaste verbinding (via een zekering) met de batterij. Zo kan ik een druppellader aan mijn moto hangen.
Tot nu toe heb ik daar geen problemen mee gehad

Bart
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Deed ik ook zoals Bart, dan kan de standaard BMW stekker accessoire plug erin. Is meest handige en geen gedoe met extra contactjes en draadjes.
(Wel een kabeltje dat afgezekerd is leggen naar de batterij van de stekker. Is die niet voorzien, kan je makkelijk eentje bijplaatsen). Opgelet, zekeringen niet te zwaar, de maximum stroom is een paar honderd milli-ampere. Zekeringen van 2 amps. is meer dan voldoende, te zware zekeringen missen anders hun doel...
WJS

Bericht door WJS »

Met dank aan de betokkenen en de beheerders van dit forum voor de vlugge antwoorden op mijn vraag en de voorgestelde tips.
Plaats reactie