link kortsluiting - platte batterij

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
marcfeyen
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 okt 2007, 23:03
Locatie: Dessel

link kortsluiting - platte batterij

Bericht door marcfeyen »

Ik rij met een BMW 100 GS. Deze week stond ik plots stil met een platte batterij na een hele dag gereden te hebben. Daags voordien had ik een kortsluiting gehad op mijn pinklicht achteraan. Een gezakte bagagerol (slecht vastgebonden) had de pinker tot tegen de uitlaat geduwd. Behuizing en draadjes doorgesmolten natuurlijk en zekering gesprongen. Dit werd gemaakt, gestart en de volgende dag 200 km gereden zonder problemen. 's Avonds batterij plots helemaal plat. Terug opgeladen en nog zeker 250 km gereden en geen problemen meer. Batterij werd uitgetest en deze is nog heel goed. Mijn vraag: Kan de kortsluiting stroom van de batterij weggepakt hebben? Lichtje op dashboard heeft ook geen moment gebrand en gaat meteen uit na het starten dus volgens mij is het de dynamo ook niet en laadt ze toch op terwijl ik rijd. Maar hoe komt het dan dat ik de dag na de kortsluiting 200 km rijd om dan op het einde van de dag met een platte batterij te staan. Je zou toch zeggen dat ze ook toen die dag moeten opladen heeft onder het rijden. Of was ze zo zwak na de kortsluiting dat rijden niet meer voldoende was??? Iemand een idee???
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: link kortsluiting - platte batterij

Bericht door Iron Gonzo »

de kortsluiting op de pinker heeft mischien uw pinkdoos ook ergens een loer gedraaid.
waardoor je nu een stille verbuiker hebt.

vervang die eens en zie of je dan nog platte batterij krijgt.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
marcfeyen
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 okt 2007, 23:03
Locatie: Dessel

Re: link kortsluiting - platte batterij

Bericht door marcfeyen »

Bedankt voor de reactie,

De dader is ondertussen gevonden. De batterij gaf vlak na het starten amper 12 volt en ook nadat ze een nacht volledig aan een lader had gehangen. Normaal moeten er als de motor draait heel even pieken zijn van 13 à 14 volt als het bijladen via de dynamo correct verloopt en dat was niet het geval. De dynamo was niet de oorzaak wel de rotor (of anker) die daarin zit. Vervangen door een gereviseerde en meteen meer spanning na het starten en nu tot 13,8. Een duidelijk verschil dus. Ik vermoed dat de problemen opgelost zijn nu. We kunnen weer gerust bollen.

groetjes
Willy

Re: link kortsluiting - platte batterij

Bericht door Willy »

Ik hoop uiteraard dat je gelijk hebt en de fout gevonden is, maar 't klinkt wel raar.
Immers, een defecte alternator geeft normaal geen aanleiding tot een accu die niet
geladen raakt via een lader.
Hetgeen nog wel zou kunnen is dat er stroomverlies via de alternator is, met name door het
lampje dat gebrek aan laadstroom aangeeft. In dat geval blijft dat lampje zwak branden,
ook met de sleutel uit het contact. De oorzaak is dan een kapotte diode die als taak heeft
om stroom naar massa via het lampje te voorkomen. Dat heeft echter met de rotor niks
te maken, diens taak is het, indien hij van 12V voorzien wordt via de spanningsregelaar en
de sleepborstels, ervoor te zorgen dat er aan de statorwikkelingen stroom geleverd wordt.
Afijn, hopelijk is het in orde en zit ik hier maar wat te ..... (zelf in te vullen) :mrgreen:
Willy
marcfeyen
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 okt 2007, 23:03
Locatie: Dessel

Re: link kortsluiting - platte batterij

Bericht door marcfeyen »

Haha Willy, je zit niet te .... hoor haha

Over enkele weken breng ik opnieuw verslag uit. Het batterijlampje heeft op geen enkel moment een verwittiging gegeven dat er te weinig stroom terug gegeven wordt aan de batterij (dat is inderdaad wel raar). Het blijft flauw branden tijdens het starten maar het minste dat ik gas geef, gaat het meteen uit wat normaal is. Maar ik meet met een andere rotor duidelijk meer spanning, tja ..... Ik rij deze week nog naar den Hobbyist (als ik niet stil val ... nee hoor ik rij met de wagen) en daar ga ik mijn geval nog eens nader uitleggen want de rotor die er nu inzit is een geleende en moet nog terug gegeven worden. Wat ik ook altijd deed, is de druppellader eraan hangen. Nu reed ik naar Engeland voor 4 dagen met de motor, 1 nacht eens niet aan de lader en patat prijs. Ik laat de lader er nu enkele weken af en dan zal ik het rap zien.
Ah ja, mijn reisverslag (moest het je interesseren haha) staat op
http://www.bloggen.be/marcfeyen
Willy

Re: link kortsluiting - platte batterij

Bericht door Willy »

Wat ik bedoelde met het laadstroomlampje en de kapotte diode is dat in zo'n geval het
lampje (flauw) zal gaan branden als je het contact afzet, niet in gebruik. De (sper)diode dient
om de accu niet via het lampje te laten leeglopen, slaat die door dan lukt dat wel (traag).
Een sluikverbruiker kan eventueel worden gezocht met behulp van een simpele ampèremeter:
Contact af, plus pool van de accu afkoppelen, amp. meter inserie tussen pool en accu.
Er zal dan altijd wel wat stroom vloeien voor functies die altijd behouden blijven zoals de
klok (kon vroeger, bij analoge klokken, als peikjes in 't verbruik gezien worden).
Is er een redelijk hoog verbruik, laat ons zeggen 100mA of meer (is maar een richtgetal), dan
heb je misschien een probleem.
Haal alle zekeringen weg en plaats ze één voor één terug totdat het verbruik weer oploopt (kan
ook andersom, met alle zekeringen beginnen en dan per stuk verwijderen). De kring die voor
het verbuik verantwoordelijk is dient dan nog per item verder uitgeplozen te worden.
Willy
marcfeyen
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 okt 2007, 23:03
Locatie: Dessel

Re: link kortsluiting - platte batterij

Bericht door marcfeyen »

Spanningsregelaar was de dader van dit probleem!
Bedankt voor de hulp iedereen!
Zie ook topic van 20/4/2008
Plaats reactie