Problemen Zumo 550 en Scala Rider Team Set

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Robbie Panis
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2008, 12:49

Problemen Zumo 550 en Scala Rider Team Set

Bericht door Robbie Panis »

Wie kan me helpen?
Heb onlangs een Zumo 550 samen met de Scala Rider Team Set gekocht. De BT-verbinding tussen GPS en rijder werkt prima. De intercom werkt redelijk en hiermee bedoel ik dat ik mijn vrouwtje niet altijd perfect versta, m.a.w. er is nogal wat ruis en de hoge tonen zijn moeilijk te verstaan. Mijn eerste vraag dus, is er hieraan wat te verbeteren??
Als we nu "on the road" zijn valt de intercom steeds uit zodra ik reactie krijg van mijn GPS-dame, vandaar mijn 2e vraag: is het normaal dat de intercom uitvalt zodra mijn GPS me iets wil vertellen?? Als nu de intercom in stand-by valt dienen we deze terug te activeren door in de microfoons te roepen. Is dit normaal en/of kan dit ook nog op een andere manier?? Hadden we dit geweten VOOR de aankoop, dan was deze niet door gegaan.
Wie weet raad??
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Problemen Zumo 550 en Scala Rider Team Set

Bericht door MOTOBLOG »

Als ik me niet vergis, dan dient de verbinding tussen piloot & duo steeds opnieuw te worden opgebouwd na een connectie met de Zumo. Dit neemt telkens enkele seconden in beslag. Daarom duurt het even na een melding van de gps vooraleer je terug met de duo kan praten. Ik denk dat de teamset wel twee profielen tesamen kan onthouden maar slechts één profiel tegelijkertijd kan aanspreken.
De KorreRT
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:38
Locatie: Kallo

Re: Problemen Zumo 550 en Scala Rider Team Set

Bericht door De KorreRT »

Hoy Robbie ,ik gebruik de scala rider team set samen met Tomtom Rider en om te speken met duo moet ik zeker niet roepen , waar ik de eerste keer wel last van had was dat de micro aan ging door de wind maar ik had op aanraden van Ataf (westerlo)het bescherm hoesje niet aan gebracht ,nu vorige zondag 350 km gebold met Tomtom en duo geklets en geen last meer van de wind (moto is 1150RT)
Marc451814882
Berichten: 153
Lid geworden op: 21 jul 2007, 08:01
Locatie: Gent

Re: Problemen Zumo 550 en Scala Rider Team Set

Bericht door Marc451814882 »

Dag Robbie,

Je kan je teamset zo instellen dat er permanente verbinding is met je passagier. Als op dat ogenblik je zumo-dame iets zegt wordt deze permanente verbinding verbroken.

Bijgevolg rijd ikzelf als volgt:
Steeds steek ik muziek op als we met twee rijden. Je kunt dit volume heel laag zetten tot je het ofwel niet meer hoort ofwel heel zachte achtergrondmuziek hebt.
Ter gelijker tijd kun je een route laden en wordt de muziek onderbroken door de meldingen van "Claire." Als je daarbij op de achterste grote schakelaar drukt op de zijkant van de teamset krijgt je duo permanent muziek binnen en kun je de hele rit tegen elkaar praten. Terwijl je praat speelt de muziek gewoon verder.
Teamset is full duplex dus als je muziek speelt en je hebt permanente verbinding is het perfect mogelijk dat zowel Claire als je passagier gelijktijdig praten.
Zwijgt zowel Claire als je passagier heb je beiden nog steeds achtergrondmuziek.(Op voorwaarde dat een permanente verbinding gemaakt werd.) En dan als laatste is er nog m'n GSM die boven alles gaat. Op het ogenblik dat je wilt bellen of gebeld wordt stopt de muziek en zwijgt Claire. Sta je echter in permanente verbinding met je passagier kan die mee-telefoneren. Bij één klik op diezelfde achterste schakelaar op de zijkant van de teamset wordt de verbinding met je passagier verbroken. (Ben er niet heel zeker van wegens geen boekje bij de hand maar meen dat die knop aangeduid wordt in de handleiding als CTRL-knop???)
Als je deze verbinding constant aanhoudt heb je zonder problemen een range van ongeveer 8 uur. Na die tijd is de stroom in de teamset verbruikt en valt deze uit.

Als ik geen permanente verbinding met de passagier maak dienen ik of de duo ook eerst een oerkreet te slaken alvorens teamset een verbinding opbouwt.
Hetgeen pvdk schrijf is correct. Bij niet constante verbinding en na een melding van Claire duurt het enig tijd alvorens je weer verbinding kan maken met je duo. Bij permanente verbinding met muziek op de achtergrond heb je daar geen last van.

Nog even meegeven dat er in m'n zumo een sd-kaartje steekt met een 300-tal liedjes op.....ander gaat dit vlug vervelen. Nu en dan wissel ik ééns van collectie :wink:

Volgens mijn weten kun je aan de klankkwaliteit niets wijzigen. Je kan wel op internet bestanden terugvinden om het volume van je zumo-dame op te krikken.
Op je tweede vraag: Ja het is normaal bij permanente verbinding (zonder achtergrondmuziek) dat je verbinding met je duo wegvalt bij een melding van "Claire." Dit is ook normaal als je geen permanente verbinding hebt met je duo en Claire doet haar zegje...

Hoop dat bovenstaand gebazel je wat verder helpt.

Groetjes
Marc
'k Geeve moar gaze
Op mijn gemak
'k Hè nog twie bollekes
In mijne zak.
Robbie Panis
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2008, 12:49

Re: Problemen Zumo 550 en Scala Rider Team Set

Bericht door Robbie Panis »

Hallo Marc,

Om te beginnen wil ik je fel bedanken om de tijd te nemen voor je hele epistel neer te typen.
Je hebt ons dan ook enorm geholpen en inderdaad werkt het zoals je beschreven hebt. Ik hoor mijn vrouwtje en zij mij, samen horen we onze Claire en kunnen we indien gewenst nog wat muziek beluisteren (de hele toestand werkt inderdaad ook als je muziek speelt met het volume op "0"). We hebben wel even moeten zoeken naar de juiste volgorde van handelen, maar zijn er dank zij jou info uitgekomen. We hebben zelf even getest of het ook ging zonder muziek te spelen, maar toen viel de handel weer uit, dan maar met muziek.
Nog een bijkomende vraag: Is het mogelijk om Claire uit te schakelen voor de passagier, maar de verbinding met de bestuurder te behouden (vrouwen zijn ook nooit content hé) :no: ?
Hierna even de volgorde van handelen indien er nog geïnteresseerden zijn:
1: Headset passagier aanzetten
2: Headset bestuurder aanzetten
3: Passagier drukt op "CTRL"knop om verbinding te maken
4: Zumo aanzetten (+ BT-verbinding maken)
5: Muziek aanzetten
6: Bestuurder drukt op "Intercom"knop totdat passagier muziek hoort (kan even duren)
7: Route selecteren

Succes ermee
Marc451814882
Berichten: 153
Lid geworden op: 21 jul 2007, 08:01
Locatie: Gent

Re: Problemen Zumo 550 en Scala Rider Team Set

Bericht door Marc451814882 »

Hey Robbie,

'k vrees dat ge of uwen zumo of uw eega gaat moeten thuis laten want dat laatste gaat echt niet hoor... :wink:
Nu zijt ge (of is het uwen halven trouwboek???) toch wel heel veeeeeeleisend :lol: :lol: :lol:

Graag gedaan.

Groetjes
Marc
'k Geeve moar gaze
Op mijn gemak
'k Hè nog twie bollekes
In mijne zak.
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Problemen Zumo 550 en Scala Rider Team Set

Bericht door MOTOBLOG »

een kleine kanttekening toch: met een constante verbinding zal de autonomie van de batterijtjes gevoelig afnemen ten aanzien van een verbinding die enkel wordt ingeschakeld tijdens het praten met elkaar. Ik heb nooit een teamset gehad en ken de duur niet van een volle batterij maar als ik Marc's uitleg lees, heeft ie er op een dagrit toch geen last van gezien er constant muziek naar beide setjes wordt gestuurd door de Zumo.
Marc451814882
Berichten: 153
Lid geworden op: 21 jul 2007, 08:01
Locatie: Gent

Re: Problemen Zumo 550 en Scala Rider Team Set

Bericht door Marc451814882 »

Das heel juist pvdk.
Heb over twee weken de forumrit naar Boulogne S Mer gedaan. 's Morgens omstreeks 10:00 uur aangezet. Enkel een paar keer uitgeschakeld tijdens de langere stops. 's Avonds omstreeks 19:00 uur thv Vinderhoute was de muziek (lees batterij van Midland) op. Dus de laatste paar km's was puur genieten van rijwind en.....het ronken van mijne Silver :wink:

Groetjes
Marc
'k Geeve moar gaze
Op mijn gemak
'k Hè nog twie bollekes
In mijne zak.
Plaats reactie