Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
kodr
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2007, 16:44
Locatie: Leuven

Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door kodr »

Vandaag merkte ik aan mijn tweedehands R1100 RT 1996)een eigenaardig 'gezoom' te horen vanuit de kuip, was, zelfs als ik sleutel uit contact haalde. Ook de lichtjes van ABS branden. Ik ben naar huis gereden, maar bleef duren. Volgens een telefoontje met de garage zou een relais van ABS blijven hangen. Iemand ervaring met dit probleem en de kost om dit op te lossen. Ik durf er voorlopig niet meer mee weggaan, kwestie van niet met platte batterij achter te blijven. toevallig iemand en idee van een goedkope maar degelijke garage in de buurt van Haacht - Leuven ..


dank koen
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door sprint »

Als de relais blijft plakken, al eens geprobeert om er een tikje op te geven met bv het handvat van een schroevendraaier.

Ik heb dat eens gehad met de startrelais na een te lage spanning van de batterij.

Voor de ABS is het relais nr 8 geloof ik, die blauwe op de foto.

Afbeelding
Marnix.

Afbeelding
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door Wiedewa »

Had het toeval dat de ABS bleef knipperen.
Garage gebeld, kon alleen maar accu-spanning zijn.
Dus volgende keer starten met het licht uit, minuutje laten draaien om de spanning van de accu weer op peil te krijgen.
Dan pas van de bok af en de lichten aan, rijden maar.
Geen probleem meer mee gehad. :D

Maar 'n zoemend relais is 'n ander verhaal natuurlijk :?:
MG Breva 850
kodr
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2007, 16:44
Locatie: Leuven

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door kodr »

Als ik de eerste reactie lees, denk ik dat het niet de relais is. Ik heb alle zekeringen en relais in de zekeringendoos onder zadel één voor één losgemaakt, maar dit gaf geen resultaat en het geluid (het gezoom) kwam zeker vanuit de kuip. Het zou maw iets anders kunnen zijn.

Nog iemand een tip, want het heeft natuurlijk geen zin om die relais te vervangen als het een ander probleem is.. Kan het dat er een 'motortje' (pompje) ivm abs in de kuip zit en dat dit blijft 'draaien'..

Koen
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door sprint »

Als het echt van het abs komt zou het ook de elektromotor van de drukmodulator kunnen zijn. 8-)

http://www.bmwgsclub.nl/abs.html
Marnix.

Afbeelding
kodr
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2007, 16:44
Locatie: Leuven

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door kodr »

Lijkt me aannemelijk. Dan zal dit moeten vervangen worden. Een idee wat dat moet kosten?

dank

Koen
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door sprint »

Mischien kan het vervangen van de ABS-Motorrelais, nr 61 36 2 306 526 een oplossing bieden.
Of zeker eens openmaken en de contacten kuisen :idea:
De volledige elektromotor en/of drukmodulator vervangen zal wel een duur grapje zijn vrees ik.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=15

ik zou je anders toch doorverwijzen naar de dealer 8-)
Marnix.

Afbeelding
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door w »

Sprint is inderdaad de winnaar van waar het probleem zit, maar gelukkig moet je enkel de relais vervangen. Ik heb dit een paar jaar geleden ook voorgehad (zoekfunctie ABS + relais en dan vind je het wel)

De relais aan de ABS unit blijft "plakken" als hij te warm is geweest, en ook al zet je het kontakt af, blijft de abs pomp draaien. Je kan dan alleen de massa van de batterij afkoppelen (kan je aan zonder de hele rimram af te bouwen) en na een half uurtje is de relais terug in zijn ruststand.

Relais best vervangen want dit wordt alleen maar erger

Veel success
Laatst gewijzigd door w op 16 mei 2008, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
kodr
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2007, 16:44
Locatie: Leuven

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door kodr »

Bedankt voor reacties

Wat de batterij afkoppelen betreft. Bij een R1100 RT van 1996 zit die batterij nog onder de bezinetank en dat vraagt toch wel wat werk, lijkt mij zo.

groeten

Koen
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door w »

Ja als je de relais wil vervangen moet je inderdaad

De tupperware verwijderen
De tank eraf
en dan pas kan je aan de ABS pomp. De behuizing voor de relais zit aan de buitenkant, dus de pomp kan gewoon blijven zitten

3-4 uurkens denk ik zo

Als je enkel de batterij even wil afkoppelen, zadel eraf en dan kan je net aan de massa-aansluiting (linkerkant) en die kan je net met een sleuteltje van 10 loskoppelen.
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door w »

Ah en voor ik het vergeet en voor alle duidelijkheid, dit is een relais die aan de ABS-unit zit, niet de relais die je op de foto ziet........ik heb me daar ook rot achter gezocht in het begin
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door sprint »

w schreef:Ah en voor ik het vergeet en voor alle duidelijkheid, dit is een relais die aan de ABS-unit zit, niet de relais die je op de foto ziet........ik heb me daar ook rot achter gezocht in het begin
Just :wink:

die relais op de foto dient voor de ABS controlelampjes in het dachboard geloof ik 8-)
Marnix.

Afbeelding
kodr
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2007, 16:44
Locatie: Leuven

Re: Relais ABS ? R 1100 RT 1996 blijft hangen

Bericht door kodr »

Fantastisch wat je hier bijleert.

ik dacht al wel, die relais in de 'zekeringenkast' veranderen is een makkie.., maar daar gaat het dus niet over.

toch bedankt voor alle info.

mvg

Koen
Plaats reactie