Beste,
op 16/02 in panne gevallen met een gebroken klep bij m'n 1150 RT. Nadien bleek dat er een stuk van de klep afgebroken was (niet echt hetzelfde). Dank alvast voor de commentaren die ik kreeg na het posten op 18/02 van dit probleem.
Na 2 weken kon ik terug de baan op. Drie weken later mocht ik terug naar de kant, na slechts een paar keer in het weekend gereden te hebben. Tijdens rijden aan +/- 130 km/h was er plots een abnormaal geluid hoorbaar (mechanisch gereutel) dat snel in volume toenam en de motor begon te trillen => naar de pechstrook, terugschakelen en bij het terugschakelen kort een geluid dat vergelijkbaar is met dat van een riem die slipt op een poulie en dan, evensnel als het opkwam, niks meer abnormaals te horen of te voelen. Direct naar de garage gereden en de garagist heeft het ook kunnen vaststellen na een testrit, terwijl de motor in 'rolantie' draaide. Zijn diagnose: probleem met de spanner van de distributieketting.
Ik vraag me af of dit verband houd met het vorige probleem, ttz. moet er aan die spanner gesleuteld worden om een klep te vervangen, want blijkbaar moest de motor compleet gedemonteerd worden. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen? Eerlijk gezegd, 2 breuken op 2 maand tijd is me een beetje van het goede teveel. God zij dank, nog steeds in garantie, maar die vervalt volgende maand. Laatste vraag, heeft iemand links, boeken, handleidingen of eender wat waar de bouw van een 1150 boxer gedetailleerd beschreven staat. Ben technisch onderlegd en wil eea eens bekijken op papier.
Thanks
Terug problemen na stuk afgebroken van klep
Moderator: GVN
Re: Terug problemen na stuk afgebroken van klep
voor het vervangen van de klep is de cilinderkop gedemonteerd, hiervoor moest de distributieketting losgemaakt worden van de kop. De aandrijving van de nokkenas in de kop gebeurt dmv een tandwieltje, dit tandwieltje moet los om de ketting te verwijderen.Ik denk dat de technieker vergeten is het tandwieltje vast te zetten, zodoende heeft de ketting of het tandwieltje of de boutjes de zijkant van de distributietunnel geraakt met het beschreven gevolg.
Een andere mogelijkheid is dat de nokkenaskettingspannner het begeven heeft of niet mooi meer gevuld wordt, maar dan zou je (steeds) een ratel horen bij een warme start.
Nog een mogelijheid is een verstoorde olietoevoer naar de kop, met gripeergeluiden tot gevolg, maar dat lost zichzelf niet op.
Hopelijk zijn je distributieketting-geleiders niet beschadigd, want de vervanging daarvan is een hopeloze job, de scharnierpunten hiervan zitten onder de krukas in het blok, het blok moet gesplitst worden om ze te vervangen.
Ik gok op een los tandwieltje...
philip
Een andere mogelijkheid is dat de nokkenaskettingspannner het begeven heeft of niet mooi meer gevuld wordt, maar dan zou je (steeds) een ratel horen bij een warme start.
Nog een mogelijheid is een verstoorde olietoevoer naar de kop, met gripeergeluiden tot gevolg, maar dat lost zichzelf niet op.
Hopelijk zijn je distributieketting-geleiders niet beschadigd, want de vervanging daarvan is een hopeloze job, de scharnierpunten hiervan zitten onder de krukas in het blok, het blok moet gesplitst worden om ze te vervangen.
Ik gok op een los tandwieltje...
philip