gat motorblok en ... K75

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
J.P.

gat motorblok en ... K75

Bericht door J.P. »

Daar komt die bocht, nog even remmen en daar gaat het fout gevolgen ... Gat in motorblok, olie loopt er uit, gat benzinetank, benzine loopt er uit. Valbaar is samen met de zijkoffer enkele meters terug te vinden in de bocht die je elke dag doet en ja. Nu de vraag, hoe thuis geraken van Denemarken Copenhagen. Beste oplossing moto op camion zetten en het vliegtuig terug nemen.

Maar ik heb nog drie weken en wel wat middelen maar niet veel geld als erasmus student. Meeste is terug even recht zetten en een beetje duck-tape voor de naftank ? Maar wat met dat gat in de motorblok, hoe rij ik daar nog een 1000 km mee naar huis? Valt dat te lassen met vlamboog of zijn er daar uithardende pasta's voor?

Moest ik er dan terug mee thuis geraken is deze uiteraard te koop voor onderdelen of ben ik zelf uiteraard op zoek naar deftige onderdelen om dit te herstellen.
Jo De Paepe

Re: gat motorblok en ... K75

Bericht door Jo De Paepe »

Gat in motorblok kan je proberen t edichten met kneedbaar metaal. te koop in de meeste doe het zelvers.
Plaats waar je het aanbrengt goed ontvetten met bvb benzine.

Gat in tank proberen dichten met een stuk zeep. (bij een metalen tank weet ik niet of dit gaat lukken) Zeep heeft namelijk de eigenschap steenhard te worden icm met benzine.

veel succes en hou ons op de hoogte :wink:
J.P.

Bericht door J.P. »

kneedbaar metaal had ik al eens van gehoord maar gaat dit houden als het blok warm wordt, zou niet graag onderweg al mijn olie verliezen ... ?

En zeep lijkt me wel een leuk idee om belletjes aan de uitlaat te krijgen :wink: Maar heeft dit geen risico om de benzine te vervuilen en de motor slechter te laten lopen? Hoe zou ik dit dan moeten doen ? Een goede brok zeep in het gat persen benzine op laten lopen en dan tank leeg maken eens uitgehard?

Zeker al heel hard bedankt voor u hulp lijkt al een goed idee. Moest er nog iemand anders hier ervaring mee hebben?
jerre

Bericht door jerre »

en waar zit dat gat in het motorblok?
Indien de rechterkant, kan je eventueel overwegen zo'n 2dehands deksel te laten opsturen vanuit België? Indien kleppen deksel, kan je eigenlijk hetzelfde doen. Je zal ze toch moeten aanschaffen, en dan heb je ineens meer zekerheid dat je thuis geraakt.
Als je er toch nog 3 weken zit, moet zoiets wel lukken denk ik.
Post anders eens een foto van je schade?

Geen idee hoeveel BMW-dealers daar in Denemarken te vinden zijn, anders daar eens eerst rondbellen/mailen?

En voor dat gat in de tank, die truuk met de zeep had ik al van gehoord, maar nog nooit zien gebruiken. Indien klein gaatje, denk ik dat je de zeep moet "gommen" over het gaatje en dan met wat benzine overgieten/ deppen?
K100 RS 16v
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Misschien heeft Jan Nygaard een totalloss staan.

Jan Nygaard AS - København

Englandsvej 51
2300 København S
Telefon: 32594611 / 45886600
Fax: 32840611 / 45931170
E-mail: info@jan-nygaard.dk
Hjemmeside: http://www.jan-nygaard.dk

Kun je in iedergeval je deksel vervangen of zo.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Misschien kunnen ze je wel op de technische uni helpen in Lyngby

http://www.dtu.dk/English.aspx

ligt ten noorden van Kopenhagen.
J.P.

Bericht door J.P. »

Al vast bedankt voor al julie tips.

Ben hier ondertussen eens aan het rondbellen geweest naar transportfirma's (beetje duur 250-350 euro) en voor nieuwe of tweedehands onderdelen die niet te vinden zijn. Liefst van al zou ik natuurlijk mijn vab reisbijstand gebruiken en de motor tot aan mijn deur later repatroeileren en hem thuis op het gemakje open leggen en volledig herstellen met tweedehands onderdelen. Nu hebben die blijkbaar een regel dat ze hem tot bij een herstelcentrum brengen en dan vragen of hij binnen de drie dagen hersteld kan worden. Indien ja trekken ze zich er niets meer van aan en is het aan mij om dat te betalen (onafhankelijk van de prijs) indien nee sturen ze hem terug naar Belgie.

Is een opengescheurde benzinetank (deftig gat), een linker deksel van de motorblok met een gat van 1 cm diameter, een paar pinkers en een geplooide vitessenpook op 3 dagen te herstellen? Of is een gratis rit voor de motor terug naar belgie van zelf sprekend?

Of wat moet ik nog afbreken om hem thuis te laten brengen :wink: :lol: ...

Waarschijnlijk voor de zekerheid het gat even laten dichten met metaalpasta, heb hier iets in een soort spuitbus dat gebruikt kan worden voor pomphuizen en ... en beetje ductape voor de benzinetank zodat ik hem naar mijn verblijfplaats kan brengen om zelf te herstellen als de prijs te hoog is met onderdelen van belgie opgestuurd....
J.P.

Bericht door J.P. »

(ik heb ook gebeld met bmw dealer enkel nieuwe onderdelen en gaat toch kleine 200 euro kosten voor nieuw deksel alleen al = goodkoper om tweedehands te laten opsturen en zelf te sleutelen)
jerre

Bericht door jerre »

J.P. schreef: Is een opengescheurde benzinetank (deftig gat), een linker deksel van de motorblok met een gat van 1 cm diameter, een paar pinkers en een geplooide vitessenpook op 3 dagen te herstellen? Of is een gratis rit voor de motor terug naar belgie van zelf sprekend?

Waarschijnlijk voor de zekerheid het gat even laten dichten met metaalpasta, heb hier iets in een soort spuitbus dat gebruikt kan worden voor pomphuizen en ... en beetje ductape voor de benzinetank zodat ik hem naar mijn verblijfplaats kan brengen om zelf te herstellen als de prijs te hoog is met onderdelen van belgie opgestuurd....
Tuurlijk is dat op 3 dagen te maken, die mannen zetten er gewoon een nieuw deksel en tank op, die gaan hun waarschijnlijk niet bezighouden om zo'n tank op te lappen. Tenzij ge ze probeert wijs te maken dat het "enkel" is om thuis te geraken...

maar ik zou echt proberen hier ne kameraad in België op te trommelen die voor u de stukken 2dehands gaat kopen en opsturen. Afhankelijk van waar ge woont (in België dan) zullen er hier wel wat mensen zijn die adresjes kennen waar ze die stukken liggen hebben. Een compete tank opsturen zal wat veel geld zijn, maar zo'n deksel + eventueel pookje moeten wel lukken.

Als ge dat al hebt, kunt ge dan uw tank voorlopig dicht kleven en dan eventueel nog naar een motorzaak rijden, misschien kunnen die dat wat beter oplossen dan.

en die metaalpasta, moest ge dat willen proberen, haal er dan el dat deksel af, ziet dat die specie tussen uw nokkenassen draait...

EDIT: was aan't denken, eigenlijk hebt ge toch niet veel te verliezen, eer bv die 2dehands stukken bij u toekomen. Anders zou ik eerst proberen dat deksel met die pasta proberen te dichten. Als ge dat deksel verwijdert, pas op der zal nog wel wat olie uitkomen. Dan binnen en buitenkant goed ontvetten en lezen wat er op de handleiding van die pasta staat. Indien alles gedroogd/verhard is, de pakking goed afkuisen, eventueel nog een dun laagje vloeibare pakking er op smeren en alles monteren. En dan testritje doen.
Let wel op dat die pasta tegen de warmte kan.
Dat pookje voorzichtig proberen rechtplooien, maar der is kans dat door metaalmoeheid dat onderweg toch nog volledig afbreekt, wees daar op voorzien.
K100 RS 16v
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Is er in heel denemarken niemand die kan lassen of wa? een gat van 1 cm oplassen kan toch geen probleem zijn? Elk constructie bedrijf of carossier kan da. Hetzelfde met de tank, het moet nie mooi afgewerkt zijn, het moet degelijk zijn en niet lekken en vooral goedkoop. Dan kan je later nog zien wat je gaat vervangen.
Zeep helpt idd bij lekkende tanks, maar niet om een groot gat te dichten. Eerder bij lekkende naden e.d.
Goede metaalpasta houdt op carterdeksels zelfs met minieme ontvetting. We hebben er in het verleden al een paar ducati's mee kunnen depaneren. Je kan er zelfs gaten in boren en draad in trekken! Let bij aanschaf op de max temp, hoe hoger hoe beter, de meeste pasta is maar tot 120° bestand, zoek naar het echte goede spul, liefs 2 componenten, dat je zelf moet mengen en kneeden. wie weet kan je er zelfs je tank mee herstellen? Ik heb er in elk geval al een carterdeksel van een Duc Paso en kapot geschuurde batterij van een 888 voorlopig mee hersteld.(bij een duc zit die rechts in de kuip, batterij gevuld met water uit een beekje(!) aangezien 1 cel dus was leeggelopen, onvoorstelbaar hoe inventief je wordt al was het maar om de moto terug thuis te krijgen :D )
Je versnellingspook kan wel wat aan, maar oppassen als je hem wil rechtbuigen, vaak breekt dan het teenstukje af. In dat geval gat boren, bout erdoor en stukje plastiek slang over de bout. Breekt de pook zelf af, dan gat boren voor en na de breuk, langs weerskanten een beugeltje ertegen en vastzetten met 2 boutjes. Mooi is het nie maar je geraakt er mee thuis.
Je hebt nog 3 weken, dus dat moet lukken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

OP dat lassen doelde ik met de link van de TU. in Lyngby. Maar inderdeed elke las toko zou dat moeten kunnen.
Plaats reactie