Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.
Gustje schreef:Mijn ruit van mijn k1200gt is een beetje dof geworden,ik vraag mij af met wat je ze het best terug kan doen blinken?
Neem eens kontakt op met Edargpu, die heeft van mij eens een ruit overgenomen waar je haast niet meer kon door kijken, en toen ik twee weken terug die ruit terugzag, zag ze er net zo nieuw uit als een nieuwe...
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Meestal hebben ruiten een coating die harder is dan de ruit zelf. Door het kleven van stickers of verkeerde poetsmiddelen durft die laag te lossen. Te weinig water gebruiken of het vuil niet genoeg losweken kan ook het oppervlak vol krassen zetten bij het poetsen.
Wil je zo een ruit weer netjes maken vraagt een grondige aanpak. De coating zal moeten verwijdert worden. Wat wil zeggen dat je later nog voorzichtiger die ruit zal moeten behandelen bij het poetsen wil je niet in een visieus cirkeltje eindigen.
Is de coating nog goed en gaat het enkel om wat zéér ondiepe krasjes kan je proberen met zéér fijne slijppasta nr5 ze weg te polieren. Zitten er echter hier en daar al gaten in de coating ( wat je makkelijk kan zien omdat je dan minder of meer blinkende zones ziet in het oppervlak) kan je best die laag compleet verwijderen.
Doe dit met véél water en een korrel van minimaal 800. Zijn er echt diepe krassen kan je die te lijf gaan met bvb 400, maar hou altijd voor ogen dat je bij dat schuren in feite bezig bent met het oppervlak ruw te maken. Dus hoe fijner je schuurt hoe sneller je aan het polieren bent. Schuur ook nooit enkel die diepe kras weg maar ook de zone er rond. Om geen al te vertekend beeld te krijgen als de ruit later gepoliert wordt.
De bedoeling is van zo fijn mogelijk te schuren. Korrel 2000 als laatste. Hou de ruit tegen het licht en kijk of alle krasjes dezelfde diepte hebben. Zijn we zo ver, dan pas kan het polieren beginnen. Een boormachiene met variabele snelheidsregeling is hier een handig hulpmiddel voor.
Ik heb hier duidelijk niets verder aan toe te voegen hetgeen John hier uitlegt.
Enkel het product waarmee ik de ruit heb gepolijst is een pasta die ik bij BMW zelf ben gaan halen waarmee men plastieken cabrioruiten mee oppoetst.
Geloof me vrij, heb het product van RAD ook gekocht maar kan nie tippen aan dit van BMW.
Grtz
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
edargpu schreef:Ik heb hier duidelijk niets verder aan toe te voegen hetgeen John hier uitlegt.
Enkel het product waarmee ik de ruit heb gepolijst is een pasta die ik bij BMW zelf ben gaan halen waarmee men plastieken cabrioruiten mee oppoetst.
Geloof me vrij, heb het product van RAD ook gekocht maar kan nie tippen aan dit van BMW.
Grtz
Edargpu
Ik heb inderdaad ook zo'n product om de plastieken ruit van mijn cabrio te kuisen. Het kost redelijk veel geld maar het is zeer goed.
edargpu schreef:Ik heb hier duidelijk niets verder aan toe te voegen hetgeen John hier uitlegt.
Enkel het product waarmee ik de ruit heb gepolijst is een pasta die ik bij BMW zelf ben gaan halen waarmee men plastieken cabrioruiten mee oppoetst.
Geloof me vrij, heb het product van RAD ook gekocht maar kan nie tippen aan dit van BMW.
Grtz
Edargpu
Ik heb inderdaad ook zo'n product om de plastieken ruit van mijn cabrio te kuisen. Het kost redelijk veel geld maar het is zeer goed.
edargpu schreef:Ik heb hier duidelijk niets verder aan toe te voegen hetgeen John hier uitlegt.
Enkel het product waarmee ik de ruit heb gepolijst is een pasta die ik bij BMW zelf ben gaan halen waarmee men plastieken cabrioruiten mee oppoetst.
Geloof me vrij, heb het product van RAD ook gekocht maar kan nie tippen aan dit van BMW.
Grtz
Edargpu
Ik heb inderdaad ook zo'n product om de plastieken ruit van mijn cabrio te kuisen. Het kost redelijk veel geld maar het is zeer goed.