Scala Rider Q2 op Caberg Justissimo

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Scala Rider Q2 op Caberg Justissimo

Bericht door Rone »

Vandaag een Scala Rider Q2 op mijn Caberg Justissimo (systeemhelm) gemonteerd.
Koppeling met Zumo 550 lijkt goed te werken, zowel navigatie of MP3 en ook de radio doet het ... een GSM met blauwe tand heb ik (nog) niet ...
Alles is voorlopig nog maar enkel uitgeprobeerd zonder te rijden ... da zal voor morgen of overmorgen zijn.
Wat me wel tegenviel is de pasvorm van die Scala Rider Q2 op de Caberg Justissimo ... Oortjes onder de bekleding stoppen gaat perfect, maar het systeem deftig op de helmschaal monteren is minder ... heb die zo deftig mogelijk gemonteerd maar dan moet ie zodanig ver naar achter staan dat de micro op de mondhoek komt ipv centraal voor de mond.
Daar het de bedoeling was om er eerst eentje te kopen om te proberen en daarna een 2de bij te kopen voor op de helm van mijn vriendin, stel ik me nu wel de vraag of dit voldoening zal geven met die micro niet centraal voor de mond.
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een Scala Rider Q2 op een Caberg Justissimo (of andere systeemhelm) ?
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: Scala Rider Q2 op Caberg Justissimo

Bericht door Obiwan »

Geen ervaring met de genoemde helm maar weet wel dat de basisplaat in twee varianten te koop is nl met een korte en met een lange microfoon. Ik weet dus niet welke versie jij hebt maar mocht het de korte zijn dan zou de lange de oplossing zijn.
Je kunt de basisplaten ook los kopen zodat je meerdere helmen kunt gebruiken door slechts het kastje over te zetten.
De lange variant heet Q2 XL.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Re: Scala Rider Q2 op Caberg Justissimo

Bericht door Rone »

Ghostbuster schreef:Ik heb ook een caberg justissimo en heb problemen om de oortjes er in te monteren.
De dealer had iets gedaan met velcro maar dat hiel van geen kanten.
Kan jij me zeggen hoe jij dir probleem hebt opgelost? (evt foto)
Zal hier dus even mijn manier van werken (tot nu toe) en mijn bevindingen noteren zodat misschien andere gebruikers van die helm er iets aan hebben:
Om te beginnen had ik dus de uitneembare kussentjes (waar de riempjes doorgaan) uitgenomen en dan de volledige binnenbekleding gedemonteerd. Als je dan in de helm kijkt zie je de binnenschaal in piepschuim. Daar zie je op de plaats van de oren een soort verdieping. Daar had ik dus de zelfklevende velcro in geplakt om de oorjes op te bevestigen. De draadjes van de oorjes kan je mooi wegwerken in de uitsparingen die in het piepschuim zitten. Daarna weer alles mooi gemonteerd en alles bleek goed te werken. Tenminste niet rijdend. Rijdend bleek het volume veel te laag te zijn. Nader onderzoek wees uit dat de reden daarvoor was dat de oortjes niet op de juiste plaats (te hoog) zaten tov het oor. Alles weer open en de oorjes in de kussenjes (waar de riempjes doorkomen) gemonteerd. Een hemel van verschil. Geluid en volume waren perfect. Echter na een goeie 50 km bleek er toch pijn aan de oren op te treden door de druk van oorjes op de oorschelp. Weer de kussentjes opengeprutst en een beetje van de mouse verwijderd op de plaats waar de oortjes komen om die zo een beetje te verzinken. Gisteren dan weer een toer van een 300km gedaan en bleek dit probleem nog niet helemaal verholpen te zijn. Nu denk ik dat dit komt omdat de oortjes aan de bovenkant nog een beetje rusten op de schelp in piepschuim waardoor die op die plaats die plaats niet genoeg verzonken zitten. Ik plan dus ook daar een beetje materiaal van weg te nemen.
Zal proberen ook wat foto's te nemen bij mijn volgende operatie ...
wordt dus vervolgd ...
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Scala Rider Q2 op Caberg Justissimo

Bericht door edargpu »

Blijkt inderdaad een hele klus om die oortjes deftig en op de geschikte plaats te krijgen.Dat beloofd al voor mijn Schuberth C2 :-? wnr ik mijn aankoop voorzie van een TT3 met SCQ2.
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Scala Rider Q2 op Caberg Justissimo

Bericht door MOTOBLOG »

had het elders ook al over die XL-versies. Inderdaad, dat zijn de toestellen met langere microfoonbeugel, gemaakt voor helmen waar de module verder naar achteren moet geplaatst worden (veelal bij systeemhelmen).
Rone
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:32
Locatie: Jabbeke

Re: Scala Rider Q2 op Caberg Justissimo

Bericht door Rone »

net nog eens mijn helm op de operatietafel gelegd en wat foto's proberen te maken :

zo heb ik de draadjes gelegd voor de oortjes
Afbeelding

zo de oorjes verzonken aangebracht op de mouse waar de riempjes doorkomen
Afbeelding

dit ziet er dan zo ongeveer uit met de bekleding van de mouse
Afbeelding

zo werd het systeem op de helm gemonteerd
Afbeelding

aan de plaat die lichtjes gebogen staat kan u zien dat dit niet 100% past op elke helm zoals ze beloven in hun artikels doch het werkt wel goed
Afbeelding
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Plaats reactie