wielophanging achteraan

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
gilles volke

wielophanging achteraan

Bericht door gilles volke »

ben vandaag naar een kleine technische storing erachter gekomen dat ik speling heb op de achterste uitgaande as van de kardanklok.Is nog net binnen de tolerantiegrens maar is meer aan het worden.Mijn gsa adventure is van 2007 en heeft 36,500 kilomter op de teller. wie heeft dit probleem ook? Zal wel onder de garantie vallen,bijkomend probleem is ook dat ik een slag in het voor en achterwiel heb,ook garantie hoop ik. Als bmw claimt dat je met de 1200gsa een wereldreis kan maken mogen ze deze dingen wel verbeteren. De r 100 gs pd was betrouwbaarder minder technische storingen en deed er exact hetzelfde mee en had geen slagen in de wielen over het verbruik nog maar te zwijgen. groeten gilles :twisted:
Raketman
Contacteer:

Re: wielophanging achteraan

Bericht door Raketman »

Die cardan zal wel onder garantie zijn, slag in de wielen vrees ik voor.

Dat kunnen ze gemakkelijk op uw manier van gebruik en rijden steken natuurlijk.
Nil volentibus arduum
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

gilles volke schreef:ben vandaag naar een kleine technische storing erachter gekomen dat ik speling heb op de achterste uitgaande as van de kardanklok.Is nog net binnen de tolerantiegrens maar is meer aan het worden.Mijn gsa adventure is van 2007 en heeft 36,500 kilomter op de teller. wie heeft dit probleem ook? Zal wel onder de garantie vallen,bijkomend probleem is ook dat ik een slag in het voor en achterwiel heb,ook garantie hoop ik. Als bmw claimt dat je met de 1200gsa een wereldreis kan maken mogen ze deze dingen wel verbeteren. De r 100 gs pd was betrouwbaarder minder technische storingen en deed er exact hetzelfde mee en had geen slagen in de wielen over het verbruik nog maar te zwijgen. groeten gilles :twisted:
Wie de GSA 1200 koopt om een wereldreis mee te doen heeft veel stukken en een goede relatie met UPS of DHL nodig om in jakamakka snel aan onderdelen te geraken....Mijn advies voor die mensen is:
1. koop een 2 klepper....
2. niet alles geloven wat de PR afdeling van BMW beweerd....In de filmpjes staat net buiten beeld een volledige service truck en 4 extra moto's klaar....
3. Neen, met die service kaart kan je in Verwegistan echt geen volledige revisie van je blok doen....

Normaal krijg je onder garantie een nwe achterbrug (ttz een oude die gereviseerd is), de slag in je velg daar zal je dealer goed zijn best voor moeten doen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
vasco66

Bericht door vasco66 »

ja ik heb dat probleem ook en heb nog maar 5000 km snel he ,de dealer wil het nog niet vervangen te weinig spel zegt hij maar al een paar maal gebeurd dat het tandwiel over de tanden schiet en de moto voelt ook niet stabiel meer aan weet jij soms hoeveel dat spel mag zijn dat bmw zou voor schrijven
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

vasco66 schreef:ja ik heb dat probleem ook en heb nog maar 5000 km snel he ,de dealer wil het nog niet vervangen te weinig spel zegt hij maar al een paar maal gebeurd dat het tandwiel over de tanden schiet en de moto voelt ook niet stabiel meer aan weet jij soms hoeveel dat spel mag zijn dat bmw zou voor schrijven
Dat is nu met een kluitje het riet insturen, laat niet met Uw :bball: spelen en eis herstelling !
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
vasco66

Bericht door vasco66 »

ja gemakkelijk gezegd he dat stuk word naar duitsland bmw gestuurd en als er niet geoeg spel op zit moet je alles zelf bekostiggen daarom zou ik graag weten hoeveel tollerantie men opgeeft bij bmw en dan heb ik een poot voor op te staan
Dirk Pauwels

vasco66 schreef:ja ik heb dat probleem ook en heb nog maar 5000 km snel he ,de dealer wil het nog niet vervangen te weinig spel zegt hij maar al een paar maal gebeurd dat het tandwiel over de tanden schiet en de moto voelt ook niet stabiel meer aan weet jij soms hoeveel dat spel mag zijn dat bmw zou voor schrijven
het tandwiel over de tanden schiet ????Leg eens uit? Als er niet genoeg speling op zit om te vervangen (moet normaal spelingsvrij zijn) wat bedoel je dan met over de tanden schieten. Dat kan nl niet, ook als er heel veel speling op zit. Bedoel je niet het geluid dat je ABS maakt als het aanslaat? Wat stabilitiet betreft: Zelfs met speling ga je dat tijdens het rijden nooit voelen, dat zit in het koppeke. Als het zo erg is dat je het voelt, gaat de dealer je zeker niet verder laten rijden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
vasco66

Bericht door vasco66 »

ben vandaag nog bij een andere dealer geweest en ja er zit spel op maar bmw heeft een beslissing genomen omdat er zo veel zijn met spel en al zo veel vervangen te hebben nu zeggen ze dat er minstens 1mm spel mag zijn en dan pas te vervangen
gilles volke

volgens mijn bmw dealer mag de speling maximaal 1 mm bedragen dat is veel. de speling bij mij is 0,02 en zeer goed merkzaam bij goed gassen.Moet nog bericht krijgen van de garantie,maar volgens mijn dealer weet bmw van dit probleem maar hebben ze nog geen oplossing.gr gilles
PHILIP

Bericht door PHILIP »

hoe wordt die 1 mm gemeten? op de velgrand...? dan lijkt een maximum van 1 mm aanvaardbaar omdat deze de som is van de speling op het cardan en deze van het scharnierpunt (deze zou 0 moeten zijn), indien ze elders gemeten wordt niet.
Volgens mij moet je wel een zeer geroutineerd rijder zijn om die speling te voelen tijdens het rijden, wat voel je dan precies?
Dirk Pauwels

0.02mm speling en je voelt dat tijdens het rijden????Kan het moelijk geloven, maar je kan nog altijd bij BMW testrijder worden hé, dan worden er mss minder moto's afgeleverd met ongeoorloofde speling.

Denk dat je band alleen al meer vervormt tijdens het bochten nemen dan 0.02mm....Volgens mij zit die "speling" voelen tijdens het rijden meer in het koppeke....En 1mm speling is alleszins nog aanvaardbaar. Als het geleidelijk aan meer wordt dan dat heb je idd een probleem. Als ze bij BMW natuurlijk opgeven dat het spelingsvrij moet zijn en dan nadien afkomen met een toegelaten speling van 1mm omdat ze teveel garantie gevallen hebben, tja, da's niet echt een toffe politiek...
Ik heb 65000km met een 1150 gereden waar meer dan 1mm speling op zat en BMW wou ook niet vervangen. Het is al die tijd niet erger geworden en ik voelde er niets van (ben nochthans pietje precies als het op zo'n dingen aankomt)
gilles volke

Wat is dat voor een gezever? De achteras moet spelingsvrij zijn!!! Voor een motor van gemiddeld 17.500 euro mag je dat verwachten.Of je het geloven wilt of niet die speling van 0,2 mm merk je! Dat is de speling aan de as bij het wiel is het nog meer.Van een bmw adventure mag je meer verwachten.Nu komt het leukste antwoord van BMW: we weten van het probleem maar we hebben nog geen oplossing!! groeten gilles 8-)
Plaats reactie