Nieuwe versie Bobcat v. 2.0.0.5 beta voor Mac OSX

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MOTOBLOG

Nieuwe versie Bobcat v. 2.0.0.5 beta voor Mac OSX

Bericht door MOTOBLOG »

Wederom een update met tal van verbeteringen, ik ga meteen aan de slag om alles te bekijken. Hieronder alvast de 'change log'

download 2.0.0.5 beta: http://www8.garmin.com/software/Project ... 05Beta.dmg

Changes made from version 2.0.0.4 to 2.0.0.5:

* Improved the look and feel of Bobcat.
* Bobcat will now automatically select the last used folder when the application is launched.
* Bobcat will now remember the sizes and locations of any window that is displayed.
* Added a control to change the level of detail shown.
* Changed the zoom slider to dynamically render to map as the zoom level changes.
* Added the ability to drag and drop routes and tracks into a route properties window.
* Increased the number of results displayed when doing a find.
* When doing a find Bobcat will now indicate the radius of the search area.
* Added an option to show or hide track points in the elevation profile.
* Added drag-able markers to the track elevation profile to display distance and elevation at marked points.
* Bobcat will now notify the user if they attempt to select a map that is corrupt.
* Added the ability to drag and drop find results into a folder to create waypoints for those results.
* Changed the Preferences window to be always on top of other windows.
* Added the ability to duplicate user data and folders.
* Added context menus to the folder, data, and find windows.
* Changed Bobcat to display map POI's at a higher zoom level.
* Improved efficiency of the database's auto save feature.
* Fixed issue where Bobcat may crash during the creation of a smart folder.
* Fixed issue where City Navigator Taiwan would cause Bobcat to crash.
* Fixed issue where doing city search may crash Bobcat when using some map sets.
* Fixed issue where the wrong route is added to a folder when a duplicate route is created.
* Fixed issue where a track with only one point could cause Bobcat to crash.
* Fixed issue where the menu option for creating a waypoint from a find result was enabled when no find result was selected.
* Fixed issue where deleting a route before ever adding a second route node would cause Bobcat to crash.
* Fixed issue where doubling clicking on a route that needs to be recalculated could cause Bobcat to crash.
* Fixed issue where the wrong characters were shown in the map tooltips when using City Navigator Taiwan.
* Fixed issue where Bobcat may crash if quit while transferring data to a GPS device.
* Fixed issue where the map was not redrawn when find results were deselected.
* Fixed issue where Bobcat may crash when redoing a route creation immediately after undoing it.
* Fixed issue where dragging and dropping on OS X Tiger would cause Bobcat to crash.

Eerste impressie:

Look & feel zijn weeral verbeterd. Onder de motorkap zijn verbeteringen aangebracht waardoor het geheel vlotter reageert. Mede verantwoordelijk is ook de nieuwe "detail"-slider die het nu mogelijk maakt om de "wegen'-detail te verminderen of vermeerderen ongeacht de zoomlevel. Dit is een serieuze verbetering. Ook worden de POI's (in de interne database) nu niet enkel meer getoond in de maximum zoom maar toch al tot 300 meter uitgezoomd. Volgens mij nog wat te weinig en ik zou eerder kiezen voor een manier waarbij er per categorie kan worden in- of uitgevinkt dat men de POI's wil tonen op de map ongeacht de zoomlevel.

Verbeterd is ook de staat waarin het programma een volgende keer opstart. Vorige versies keerden steeds terug naar een standaard formaat venster. Nu wordt de afmeting van het venster, de positie op de desktop, en de positie van de laatste kaart netjes opnieuw getoond (indien ingesteld in de voorkeuren) en dat is mooi meegenomen. (Vooral omdat je meestal met een zo groot mogelijke kaart wil werken).

Ook het zoeken naar een adres of POI is verbeterd. Je kan nu zelfs in het zoekresultaat een selectie (meer dan één) maken met de muis en die 'pins' laten tonen op de map. Het zijn nog wel pins en geen POI symbolen. Die worden het pas als je ervoor kiest een POI als waypoint te markeren op de kaart. Maar het gaat nu al veel gemakkelijker op op een bepaalde plaats naar nabijgelegen items te zoeken. Nu nog wachten tot het op een route kan ...

Er is echter één grote BUG die me meteen opviel. Je kan nu gemakkelijk een route dupliceren zodat je een kopij hebt van de originele, maar als je in de kopij een wijziging doorvoert (bijvoorbeeld herleggen van een routepunt zodat het traject verandert) dan wordt dit uitgevoerd op ZOWEL het ORIGINEEL als het DUPLICAAT, en dat is zeker niet de bedoeling.

Wat mis ik nog:
- het samenvoegen van routes tot één grotere route
- het aanbrengen van een alternatieve kleur zodat meerdere routes (die bijvoorbeeld langs eenzelfde weg lopen) gemakkelijker uit elkaar zijn te halen
- het knippen en plakken van stukken van routes
- het tonen van categorieën van POI's die je kan in- of uitschakelen naargelang wat je wil zien op de kaart
- het tonen van POI's ongeacht het zoomlevel
- inkleuring van bos (water al wel voorzien)
- mogelijkheid tot openen van meer dan één venster

hier nog even de mail naar de betatestmanager:

Hello Alan,

I'm exited to betatest the new 2.0.0.5 release. I found out that some things have dramaticly improved. However I like to report:

1) Duplicating routes.

When I duplicate a route, it is announced in the sidebar windows as "route 1" where 'route' is the name I gave to that (original) route.
BUT, when I take the duplicated route and alter some data (f.e. move a waypoint to change the route) BOTH the duplicated AND original route are changed. I think this in no good, the main purpose is to keep the original routed UNCHANGED to keep a copy ...

2) Showing POI's.

With the 'detail' slider I can change the amount of detail showed on the map. This seem to apply only to the roads (smaller ones, more detailed).
The database with included POI data seems not to change when reducing or increasing detail. The POI's show up in maximum zoom and remain visible untill the 300 meter zoom mark is reached. If I zoom out more, the POI's disappear from the map.

Besides that, it seems that user made and placed waypoints are shown in every zoomlevel possible.

3) Search.

When I do a search, I can select centre of the map or a (different) city. The POI database shows my search result starting with the POI closest to my chosen location. However, pins are shown on the map (when selection is made, multiple possible) but It seems I still have to change the pin into a real waypoint to have the correct symbol displayed on the map.

So far my first impression on 2.0.0.5 beta. I'll keep testing.
Regards,

Philippe Vandekerckhove.
Laatst gewijzigd door MOTOBLOG op 04 jun 2008, 12:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Wulf

Re: Nieuwe versie Bobcat v. 2.0.0.5 beta voor Mac OSX

Bericht door Wulf »

Ik denk dat de difinitieve versie in aantocht is.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
p@rick

Bericht door p@rick »

patrickGT schreef:Ik denk dat de difinitieve versie in aantocht is.
En ik denk dat ik ineens daar dan maar op ga wachten :wink:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

@Patrick: je kan al perfect werken met Bobcat en hebt eigenlijk Mapsource niet meer nodig. Alleen bij eventuele speciale projecten denk ik wel dat je nog even dient terug te vallen op de Windows versie (zie mijn bemerkingen). Mapsource kende ook nog een groei sinds vorige releases en daardoor namen de mogelijkheden toe. Ik denk niet dat uitstellen tot alles in Bobcat zit echt nodig is, want wie weet duurt dit nog een lange tijd...
Wulf

Bericht door Wulf »

VERSIE 2.0.0.5 geinstalleerd, de nieuwe versie is veel stabieler en weer uitgebreid, inderdaad de windoos wordt stilaan overbodig.
2011-...R1200GS '04
Oneshark

Bericht door Oneshark »

Hi Mac 'ers,

Was heden van plan om een update City Navigator NT (Europe 2008) uit te voeren via Windoos bestemd voor mijn 2820,
moet ik daar nu mee wachten ? tot de BOBCAT versie X....? :oops:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Waarom zou je wachten ? Installeer de update (eventueel via Windows). Wanneer alles klaar is, gebruik de conversiemethode (http://www8.garmin.com/manuals/MapSourc ... puters.pdf) en plaats de nieuwe kaart (CNNT2008) ook in Bobcat en je kan verder ...
Oneshark

Bericht door Oneshark »

THX P
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Ik heb zo ondertussen ook al wat zitten prullen, maar ik heb de indruk dat alles nogal traag gaat. Vooral dan het verslepen van de kaart met het handje. Nog iemand die dezelfde ervaring heeft?
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Wulf

Bericht door Wulf »

Tommeke schreef:Ik heb zo ondertussen ook al wat zitten prullen, maar ik heb de indruk dat alles nogal traag gaat. Vooral dan het verslepen van de kaart met het handje. Nog iemand die dezelfde ervaring heeft?
ik werk met een macbook pro en inderdaad de snelheid kan beter, voor de rest is bobcat stabiel. bey, bey windows :grin:
2011-...R1200GS '04
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Vooral de hoeveelheid beschikbaar ramgeheugen en de processorsnelheid zijn hier belangrijk. Het is net omdat Bobcat een stuk grafischer is dan de summiere opbouw van beperkt grafisch materiaal zoals mapsource (een kale kaart met lijntje) dat Bobcat een pak meer performantie vraagt. Ik ervaar op een systeem met 2GB ram en een intel duo core 2,4 Ghz wel een goede performantie. Ook even opletten, Bobcat werkt anders dan mapsource. Hoe meer data (routes, waypoints en tracks) je in het zijvenster hebt staan, hoe meer er wordt gecasht in het geheugen en dat vraag allemaal tijd om te processen ... Als je performantie verkiest, zorg er dan voor dat je niet met onnodige routes, tracks en andere stuff in Bobcat zit te werken...
Dany
Contacteer:

Bericht door Dany »

Is printen vanuit Bobcat mogelijk? Of mis ik ergens iets?
Printen dan vanuit de "properties" -> "directions".
Ik heb voor het weekend 26-29/06 een trip uitgestippeld van om en bij de 470 km tot in de omgeving van Trier (D) opgedeeld in 2 stukken: van start tot middagstop en van middagstop tot aan hotel. En dan voor de zaterdag een goeie 250 km-rit ginder terplaatse.
Via Bobcat op mijn G5. Alles werkt dus quasi perfect en goed snel op een G5 PRo.
We zijn echter met een 15-tal motoren en niet allen hebben GPS. Om de niet GPS-sers ook wat info onderweg te verschaffen had ik gedacht om de "directions" uit te printen... maar ik vind maar geen manier om het te doen :cry: :cry: :cry:
Ja wel via een screenshot (Cmd-Shft-4), maar ik moet zo een serieus pak screenshots maken. Iemand enig idee? Of zit ik er compleet naast?
Dany
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
Joske
Contacteer:

Bericht door Joske »

Hallo Maccers,

Ik heb intussen ook Bobcat geïnstalleerd op mijn Macbook. Ik kan hier naar hartelust routes aanmaken enz..
Maar mijn Macbook herkent mijn Quest blijkbaar niet. In het vakje device staat niets vermeld, wat heb ik vergeten of wat doe ik verkeerd?
Alle hulp welkom :roll:

Greetz,
Joske
GSeorgie

Bericht door GSeorgie »

je kunt al een Bobcat V. 2.0.0.6 Beta versie installeren
wegens een te beperkt geheugencapaciteit kan ik het kaartmateriaal niet installeren,
en blijf dus zeer beperkt door de US Basemap v2

CU
GSeorgie
GSeorgie R1200GS 2005 : veel koppel is veel rijplezier
Plaats reactie