probleem met starten R1150RT = opgelost

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Patrick V
Berichten: 519
Lid geworden op: 07 okt 2004, 13:11
Locatie: Hageland

probleem met starten R1150RT = opgelost

Bericht door Patrick V »

Relaas/lijdensweg van een vervelend probleem.

Een tijdje geleden, op een zonnige zondagmiddag, wilde mijn motor niet meer starten in Hoei. Het leek of de batterij plat was en het klokje was op 0 gesprongen. Ethias gebeld en die zorgde voor hulp. Een half uurtje later kon ik met behulp van startkabels probleemloos starten. ik heb de motor een nachtje aan de druppellader gehangen en dan startte die weer zonder problemen ........tot :evil: het opnieuw gebeurde en het klokje sprong weer op 0. De batterij was 5 jaar oud en heb die vervangen door een odessey maar dat bracht geen soelaas. De starter uiteengehaald en ingevet resulteerde in probleemloos starten .......tot :evil: het weer gebeurde. Nu begon ik echt ongerust te worden want ik dacht dat er 'ergens' een slechte massa of een slecht contact was. Maar uiteidelijk begon de starter vreemd lawaai te maken en is die vervangen door een 2de-hands starter en sindsdien is alles weer OK :D . Ik heb een uur in de regen gereden :-( , in droog weer gereden :lol: , door een riviertje een paar keer heen en weer :lol: en een beetje door het slijk geploeterd :-) en alles blijft werken. Moest er een slecht contact geweest zijn dan had die wel van zich laten horen denk ik en kan ik mijn motor uiteindelijk genezen verklaren. :D :grin:

Ik vraag mij allen af hoe het kan dat een starter een batterij zogoed als leeg zuigt op een paar seconden.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: probleem met starten R1150RT = opgelost

Bericht door Werner Von C. »

Het aktiveren van je startmotor op je fiets vergt héél wat van de batterij hoor...

Anyway, als je batt reeds 5jr oud was heb je er iig goed aan gedaan die Ody te plaatsen, da's weer enkele jaren probleemloos startplezier (mits correct onderhoud) :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: probleem met starten R1150RT = opgelost

Bericht door Wiedewa »

Vermoedelijk de bendix stuk.
Tis deze die zorgt dat het tandwiel naar voren schiet.
En de kracht van de starter naar het koppelingshuis brengt.
Die bendix kan door veertjes en vertanding maar een kant opdraaien.
Andere kant blokkeerd die om het aandrijven mogelijk te maken.

Waarschijnlijk is die bendix niet te repareren, en moet er nieuwe in.
Bedix is ook nodig als de motor start terwijl je de startknop nog vast hebt.
Je zou dan met de starmotor de accu kunnen gaan opladen, en da's absoluut funest.

Nou ja fijn dat ie weer gemaakt is :grin:

mvg
MG Breva 850
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Re: probleem met starten R1150RT = opgelost

Bericht door Wingman X »

Als 't starten moeilijk haat kan een klein revisieke ook uitkomst bieden... De boel demonteren, mooi kuisen, invetten en alles weer monteren.
Bij deze mijn fotos voor zij die 't zelf willen doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: probleem met starten R1150RT = opgelost

Bericht door Iron Gonzo »

je kan ook nog het tandwiel van de as verwijderen hoor.

wel heb je goed materiaal nodig om alles dan terug deftig te monteren
Afbeelding
;)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie