de exploten van een leek

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

denBen

de exploten van een leek

Bericht door denBen »

Effe geleden begon mijn indicator voor neutraal nogal moeilijk te doen. Dat is behoorlijk lastig gezien zo'n 1100 GS niet start in versnelling. Nu had ik wel al even een nieuwe thuis liggen maar ik kon mezelf maar niet motiveren om alleen daarvoor aan ons Monique haar kont te zitten.

Nu wou ik onlangs mijn koppelingskabel bijregelen en volgens mijn haynes kan ik best dat wieletje aan het stuur mooi in het midden hebben en de rest bij te regelen aan de koppelingskant. (om vanaf dan alleen nog dat wieltje nodig te hebben)
Een handig mens was daar waarschijnlijk zonder problemen in geslaagd, maar ik ben daarentegen een dopsleutel van 10 in het kardanhuis verloren.
Twee manieren om die daaruit te krijgen: moto omdraaien en het object er proberen uitschudden OF heel de achterkant eraf halen.

Nu was de timing nogal slecht om daarvoor ons Monique haar achterkant te beroeren, dus ben ik maar een ander dopsleuteltje gaan halen en heb ik de gevallen broeder aan z'n lot overgelaten.
Ik heb zo nog een week rondgereden, met enige ongerustheid omwille van een draaiende kardan in de buurt, tot een zeer slim persoon mij nog net dat tikkeltje ongeruster wist te maken :mrgreen:

Dat laatste was een week geleden en ik besloot dan ook maar iemands garage aan te slaan om enige corrigerende activiteiten te ondernemen.
Dus ben ik laatste zondag vol enthiousiasme begonnen...

Eerst moto op middenbok om dan het achterwiel te proberen losdraaien.
Vervelend genoeg draait dat wiel mee...
moto op zijpoot, achterwiel losser, moto op middenbok en achterwiel volledig los.
Blijkt die toch wel aan een remklauw vast te zitten.
terug één vijs in achterwiel, remklauw los, achterwiel eraf.

De twee vijzen die de kardanklok vasthouden losgezet om ze er dan beide eruit te halen...
Kardanklok hangt blijkbaar nog vast met zo'n leverding.
Been onder klok als steun zodat ik met twee vrije handen de resterende vijs kan losvijzen.
Kardanklok opzij, tiens, die hangt nog vast met een abs-draadje.
Zadels eraf, draadje loskoppelen en kardanklok opzij.

Twee vijzen van het kardanhuis los. Kardanhuis opzij.
hmmm... geen dopsleuteltje.
Blijkbaar kan die er toch gewoon uit (als iemand op de A12 een dopsleutel 10 in z'n voorruit heeft gekregen kom ik wel het aanrijdingsformulier invullen :$)

Twee vijsjes van de versnellingsindicator en neutraalindicator los en de twee apparaatjes zelf eruit.
Hola, da's opeens niemeer waterdicht...
Vlug het nieuwe neutraalschakelaartje uit de plastiek en in dat gat porren. Kabelje langs de juiste weg geleiden terwijl ik de oude indicator verwijder.
Doekje om alle olie een beetje op te vegen en montage kan in omgekeerde volgorde gebeuren. (met een onnoemelijk grote hoeveelheid vet erbij)

Rara, wat was ik vergeten...

(PS. in 't Nederlands is kardan toch wel degelijk met een kaa?)
P.S. Thanks to all for being in my life...
sprint

Re: de exploten van een leek

Bericht door sprint »

denBen schreef:Rara, wat was ik vergeten...
Mijn R1100GS start wel in elke versnelling, ik moet wel ontkoppelen.
Mijn neutraal lampje blijft ook branden in 1ste, 2de en als hij warm is in 3de versnelling.
Maar je ziet toch op de FID in welke versnelling hij staat 8-)
Marnix.

Afbeelding
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

In de eerste gang kunt ge het wiel ook nie draaien.
Met al da vet aan uw handen zou ik geen glas bier durven vastpakkuhhh :lol:
Vraagske heb ik ook, denkt ge nog om die terug in elkaar te kunnen steken :cyclopsani:

Waar zijn die vakmannuhhh :drunken:
MG Breva 850
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Je bent vergeten eerst het werkplaatshandboek te lezen in verband met de geplande activiteiten, maar je hebt wel lef. :wink:
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
denBen

Bericht door denBen »

Thuisgekomen zet ik mijn moto op de parkeerstrook langs mijn straat en ga nog wat met het hondje wandelen.
Teruggekomen merk ik toch een paar druppels olie onder de moto liggen.
Mja, misschien ergens een hoekje olie niet afgekuisd en is die er nu allemaal uitgelopen. Ik kuis het nog even allemaal af en zorg dat er nu niets meer aan de moto hangt.

Ik laat het daarbij en 's morgens buitengekomen blijkt er weer een klein plasje onder de moto te liggen, dus neutraalindicator lekt. Niet zo onlogisch, want in mijn haast was ik er vergeten vloeibare pakking op te smeren (extra dichting ;) )
Ik pak dan maar een stukje karton mee naar het werk om de druppels op te vangen, met de bedoeling dit een hele week vol te houden en komend weekend mijn werkje te herhalen, maar dan beter.
Gedaan met de dagjob kom ik terug aan m'n moto, ontdek ik dat het kartonnetje toch bijzonder veel moeite heeft om alle gelekte olie op te vangen.
Blijkbaar toch wel meer lek dan waar vloeibare pakking hoort voor te dienen.
sprint

Bericht door sprint »

Eén ding is zeker, zolang het lekt zit er nog olie in 8-)

Dat komt wel in orde, alles herbeginnen hé :wink:
Marnix.

Afbeelding
denBen

Bericht door denBen »

thuisgekomen van 't werk eens naar de oude indicator gekeken en plotseling zag ik iets dat ik op de nieuwe niet had gezien. Daar zat toch wel een bourage in zeker...
Om die daaruit te krijgen heb ik heel die indicator opengehaald en dan nog zat die stevig vast (zoals het moet dus)

En dan maar herbegonnen aan de demontage...

Achterwiel los... ah tiens, da wiel draait mee.
Moto op zijpikkel, wiel los, moto recht...
...
moto plat. 'k Had dat wiel nog niet volledig mogen losvijzen (kletskes op mijn blote poep, wie heeft er nog een oude pinker liggen?)
wiel vast, moto op zijpikkel, wiel losser, moto op middenbok, remklauw los, wiel eruit. (de volgende keer probeer ik dat truukje van eerste versnelling)
kardanklok los... zadel eraf, abs-sensor los, kardanklok eraf
kardanhuis eraf... tiens... die rechtervijs wilt nie.
Precies toch iets te vast gevezen. Ik heb geen momentsleutel van 150 Nm dus heb ik maar gegokt onder het moto "beter iets te vast dan iets te los"
Mja, geen beweging in te krijgen.
ah wacht, beweging...
oh merde... de imbusvijs is herleid naar een rondjesvijs.

Hulp ingeroepen van iemand die verstandiger is dan ik, die heeft er de slijpschijf opgezet en van zodra het hoedje van de vijs af was kon die er gemakkelijk uit.
Gelukkig had ik een vervanger liggen, weliswaar lichtjes geraakt na mijn kardanperikelen een paar maand geleden.
De twee indicators los, olie begint weer te druppelen.
neutraalindicator vullen met de bourage, nog wat extra vloeibare pakking erop en 't spel terug toe.
kardanhuis erop met de oude, maar nog bruikbare vijs.
Deze keer iets voorzichtiger met het gokken + extra vet.
kardanklok erop... hé tiens... dat lager past niet meer??

Effe kijken, blijkbaar zat die lager de laatste keer niet mooi op z'n plek toen ik alles heb vastgevezen en de huidige is dus een beetje compleet kapot... grmbl.
Heb ik geen vervanger voor.
Nog even alles wat ik nog kan vijzen toegevezen en naar bedje toe.

volgende dag lagershops beginnen rondzoeken in de hoop dat het lager in onafhankelijke markt te vinden is ook, maar helaas zonder veel resultaat.
Dus dan maar bmw-dealers beginnen afbellen in de hoop dat er iemand eentje in reserve had.
Mijn eerste telefoontje was al prijs, bij Raf's motoshop legden ze er eentje voor mij opzij.
's Avonds in ijltempo erom (mij laten rijden met auto) en nog maar eens beginnen sleutelen. (22 Euro voor een lagertje :shock:)
Oude lager eruitkloppen, nieuwe er proberen insteken.
Is precies niet gemakkelijk...
Gelukkig heeft Dirk een special tool daarvoor... een tiche met twee ijzeren schijven erover. Vast te vijzen met aan elke kant een bout en heel langzaam schuift die lager er perfect recht in (ohja, dat vet deed waarschijnlijk ook geen kwaad)
Mooimooi, de rest ook nog toegevezen en de dag zat erop.

Vetvoorraad flink geslonken, bus versnellingsbakolie weer wat leger en alweer een stel kleren die ik niet meer proper krijg.
(ik moet trouwens eens leren om van mijn gezicht te blijven terwijl ik aan het sleutelen ben)
Laatst gewijzigd door denBen op 11 jul 2008, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
denBen

Bericht door denBen »

binnenkort eens mijn vlinderklephuis demonteren en reviseren, want daar zit toch veel speling op dat asje.

Ook eens mijn balhoofdslager bekijken want ik heb een vreemde tik in m'n stuur.
linkerstuurhelft naar beneden duwen geeft soms een klein beetje speling, net zichtbaar aan de kroonplaat ook.
Al eens losgevezen en zonder succes proberen een tekortkoming in het balhoofdslager ontdekken.
Enig idee?
sprint

Bericht door sprint »

denBen schreef:, wie heeft er nog een oude pinker liggen?
ikke :mrgreen:
Marnix.

Afbeelding
jerre

Bericht door jerre »

* Strijk *
:grin:

kijk al uit naar de volgende episodes, "hoe verniel ik een vlinderklep" en "oeps, mijn stuur gaat een eigen leven leiden"

:wink:
K100 RS 16v
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

denBen schreef:
, wie heeft er nog een oude pinker liggen?

ikke
maar niet van een BMW zekers ? Wel van een oud mobiletje zeker :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
sprint

Bericht door sprint »

Jo De Paepe schreef:
denBen schreef:
, wie heeft er nog een oude pinker liggen?

ikke
maar niet van een BMW zekers ? Wel van een oud mobiletje zeker :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Wel Jo, nu ben je mis :mrgreen:
Ik heb eens in een lompe bui een pinker afgebroken bij het plaatsen van de zijkoffer en heb ze dus maar alle 2 vervangen door kleine witte.
Dus die ene goede 1100GS pinker(achteraan, deze zijn ietsje langer dan vooraan) heb ik nog liggen. :idea:

Afbeelding

Nog nooit zo veel problemen gehad om van een gratis pinker af te geraken :lol:
Marnix.

Afbeelding
denBen

Bericht door denBen »

cool, wanneer mag ik daar omkomen? :mrgreen:
sprint

Bericht door sprint »

denBen schreef:cool, wanneer mag ik daar omkomen? :mrgreen:
gisteren :mrgreen:

je hebt pm :wink:
Marnix.

Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

Wat een verhaal. Jij houdt beslist van spanning.

Hopelijk kan je nog vertellen hoe hij reed nadat je de speling op het stuur hebt gemaakt :-? :-? :-?

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

J schreef:Hopelijk kan je nog vertellen hoe hij reed nadat je de speling op het stuur hebt gemaakt :-? :-? :-?
Niet aan twijfelen, dat zal hij :lol: ...

Al dan niet vergezeld van de vraag "wie heeft nog een voetsteun en een kleppendeksel ?" :mrgreen:
Nil volentibus arduum
denBen

Bericht door denBen »

elaba, met mijn voetsteun is er niets mis :mrgreen:

soit, die zaken worden al minder belangrijk, want 'k zit zonder tweede versnelling. :-(

Iemand ervaring met betaalbare versnellingsbakrevisies?
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Man man man, en da's allemaal begonnen met een defecte versnellingsindicator?
Zoude nie beter ne nieve kopen? En het sleutelen aan een vakman overlaten (als die nog bestaan tenminste....) Lef heb je wel, maar ik heb de indruk dat je meer kapot sleuteld dan dat je ermee hersteld....
Ne goeie GS1100 heb je al vanaf 3000 euro....En als je die oude bijhoudt kun je volgens mij zelfs 2 oliewissels doen vooraleer al je reserve onderdelen op zijn :D
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
denBen

Bericht door denBen »

Dirk Pauwels schreef:Man man man, en da's allemaal begonnen met een defecte versnellingsindicator?
Zoude nie beter ne nieve kopen? En het sleutelen aan een vakman overlaten (als die nog bestaan tenminste....) Lef heb je wel, maar ik heb de indruk dat je meer kapot sleuteld dan dat je ermee hersteld....
die versnellingsbak kapot komt uiteraard niet van de indicator te vervangen :wink:
De titel van de topic is dan ook niet 'neutraalindicator' :wink:

Dirk Pauwels schreef:Ne goeie GS1100 heb je al vanaf 3000 euro....En als je die oude bijhoudt kun je volgens mij zelfs 2 oliewissels doen vooraleer al je reserve onderdelen op zijn :D
mocht ik 3000 Euro hebben was ik een gelukkig mens :cry:
kris K1200LT

Bericht door kris K1200LT »

:lol: Ik vind dit geweldige lectuur !!! :lol:

Echt knap om de eigen fouten, blunders en andere stomiteiten zo te kunnen relativeren en met de nodige taalkundige kruiden te laten sudderen en garen op dit forum ...

Blijven sleutelen en schrijven zou ik zo zeggen :shock: en vooral blijven schrijven :roll: er komt een dag dat je meer verdient met je lectuur dan je verknoeit met je sleutelen !

Respect Ben !
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ja, ik vindt het ook grappig om te lezen, of hij het gaat volhouden? Op deze manier gaat hij nogal veel leergeld moeten betalen, maar hij durft :wink: :thumright:
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
denBen

Bericht door denBen »

Wegens de versnellingsbak toch wel iets meer kapot dan de modale mens wenselijk vindt, heb ik maar besloten om mij een andere moto aan te schaffen.
Wegens een drukkend budgettair intermezzo moest ik mij bezinnen of ik weldegelijk 3000 euro kan uitgeven aan een moto van 14 jaar oud en dus was ik in de richting van een transalp beginnen dromen.

Ben dan ook effectief gaan rondkijken of de naam van de transalp, dat het een bijzonder degelijke machine is, zichzelf rechtvaardigd. Maar eerlijk gezegd vind ik geen enkele referentie naar een transalp met 200.000 km...

En wie maak ik ook wat wijs, ik ben iets te verkocht aan dit model :mrgreen:

Geen Griekenland in September en volgend jaar zal het ook wel bezuinigen worden, maar der komt nog een rosse voor mij deur 8-)
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Waarom gewoon geen revisie-boite steken? goedkoper dan 3000€ voor een andere hoop misere.
Grtz Kurt
denBen

Bericht door denBen »

Wel...

dat was mijn eerste gedachte, maar dan heb ik eens geprobeerd een lijst te maken van alle onderdelen die er al opzitten van in het begin (of waar ik toch van denk dat ze er van 't begin opzitten)

Dan kom ik uit op volgende items:
- wiellagers; balhoofd; triangelknoop
- Alternator (nu niets aan; valt te reviseren of toch in aftermarket te krijgen veronderstel ik)
- ontstekingsspoel; onstekingskabels (nu niets aan; gaan die ooit kapot?)
- motronic (nu niets aan; gaan die ooit kapot?)
- cardanklok (nu niets aan)
- motorblok (nu niets aan; rechtercilinder is er al af geweest en vanbinnen zag alles er nog als nieuw uit ;) )
- startmotor (nu niets aan; ook weer gemakkelijk genoeg te reviseren)
- kabelboom (nu niets aan; is ook weer 'gemakkelijk' zelf te herstellen denk ik)
- gasklephuizen (speling; daarvan moet ik binnekort de rechter reviseren en 't schijnt dat reviseren niet werkt)
- injectienaalden (nu niets aan; gaan die ooit kapot?)
- contactslot (slijtage; draait soms eens moeilijk om)
- rempomp vooraan (af en toe lekt het, als ik losmaak afkuis en terug vastmaak lijkt het weer een tijdje goed)

mja...
ik weet dus niet op voorhand of er veel van die dingen kapot zullen gaan en al helemaal niet wanneer...
de laatste paar maand heb ik een gemiddelde gehaald om elk derde weekend te moeten sleutelen.
En dat is okee zolang het tenminste bij niet-essentiële delen blijft, want ik wil de machine wel gebruiken om elke dag op 't werk te geraken.

Iemand toevallig een zicht op de kansberekening voor bovenstaande lijst?
Moet ik mij zorgen maken over de onderdelen die nu nog in orde lijken of verwachten jullie dat ik er nog eens 220.000 km kan opzetten?
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Moeilijk te zeggen...

Als ge u een okkazie zoekt, zal daar gegarandeerd ook weer vanalles aan gaan mankeren naarmate de kilometers vorderen.

Ander argument : met uwen huidige weet ge véél preciezer waar ge aan toe zijt, met nen andere moet ge dat weer gaan opbouwen.
Nil volentibus arduum
Plaats reactie