Gebruik K&N luchtfilter

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Biggles

Gebruik K&N luchtfilter

Bericht door Biggles »

Kan iemand mij iets vertellen over de voordelen van het gebruik van een K&N luchtfilter ?
Ik snap dat het filter heel lang mee gaat maar is het waar dat er meer, merkbaar, vermogen wordt gegenereerd ?
Daarnaast sprak ik vandaag een voormalig technicus die lang voor BMW gewerkt heeft die het gebruik van zo'n filter
niet verstandig vindt. Naar zijn zeggen moet je dat alleen gebruiken op motoren die gebruik maken van carburateurs.
Bij motoren met injectie zou het zelfs schadelijk kunnen zijn voor de motor.
Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen ? Mijn technische kennis reikt simpelweg tekort.

Jeroen
ECM
Contacteer:

Re: Gebruik K&N luchtfilter

Bericht door ECM »

Op de GS doet het K&N filter helemaal niks op de vermogens bank.
(voor en na testrun gedaan).

Dus bespaar je gerust de centen....
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

de gewone luchtfilter is meer dan genoeg voor dagelijks gebruik.
de producten om een K&n uit te kuisen en de tijsduur die je er aan besteed is de moeite niet waard
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

K&N geeft meer debiet, maar is voor standaard setup niet echt noodzakelijk.
Wel heeft K&N een groot voordeel bij vochtig weer ten opzichte van het origineel filter . Ik verklaar: papieren filters trekken vocht aan en leveren daardoor minder debiet, in olie gedrenkte katoenfilters, zoals K&N hebben dit probleem niet.
K&N laat echter wel meer vuil door dan het origineel, vandaar dat zo'n K&N filter niet offroad mag worden gebruikt!
Als jullie een deftige, hoogwaardige, makkelijk te reinigen en immer constante luchtfiltering willen, kies dan voor een unifilter.
Grtz Kurt

Gonzo, die tijdsduur om te reinigen valt toch eigenlijk echt wel mee hoor en die produkten, daar doe je best veel kilometers mee. Voor hen die graag over het betere materiaal beschikken een hebbedingetje :wink:
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Simpel, een motor vraagt de lucht die het nodig heeft. Een filter zorgt er voor dat de lucht schoon van stof en andere zooi is.

Dus het maakt niet uit of je een papieren filter of een K&N filter hebt tenzij die maar genoeg lucht doorlaat.
Eenk&N filter gaat echter de levens duur van de motor mee, en een papieren filter moet je iedere tig kilometer vervangen.
Een k&N filter maak je shoon na 100.000 kM dus dat scheelt gewoon geld.

Dus roept BMW nee dan moet je niet doen, maar dat is vanuit economisch belang geredeneerd.

Waarom zou het alleen bij atmosferische motoren kunnen en niet bij injectie, maakt het uit in de ingespoten brandstof, Ik vraag het me af.

Kortom ik ben erg tevreden met mijn K&N filter en zlefs in mijn diesel auto zit er 1, na 1 service buurt al terug verdient./
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

CeesBmw schreef:S
Een k&N filter maak je shoon na 100.000 kM dus dat scheelt gewoon geld./
Na mijn Noorwegen (gravel paden) rit bleek het K&N filter zo vol met troep te zitten dat het me achteraf niet heeft verbaasd dat mijn injectoren ook sterk vervuild waren. Gevolg; Zeer hoog benzineverbruik, slechte verbranding en slecht lopen.

K&N filtert dus gewoon niet goed. Het laat een hoop lucht door, maar ook vuil.
Nogmaals: Een zelf uitgevoerde test op een officiële dynobank/vermogen rollenbank heeft aangetoond dat (ondanks verwijderde cat / open uitlaat / rapid bike module) het K&N filter NIKS doet qua performance van de bike.

Dus:

Kost meer, doet niks, slecht bij stoffige wegen..
Succes..
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

I agree with ECM, Heb vroeger vaak met K&N's gereden, (op moto's en auto's) op mijn bonneville 2002 staan er ook terug 2 K&N filterkes, (zonder luchtfilter kast) maar voor dagelijks gebruik vind ik die K&N niets...Ik vervang liever om de 20k door een orig filter, mijne GS1200 heeft vermogen genoeg. Lekker proper, die K&N ziet er na 20k heel smerig uit (het vuil aan de buitenkant maakt eigenlijk deel uit van de filtering naar het schijnt.) Er zijn nog andere alternatieven voor K&N.
Injectie of carb zal het verschil vooral zitten in het feit dat de injectie slechts heel miniem het grotere debiet kan benutten, (tenzij je een andere chip steekt) waar je met carbs door toepassing van andere naalden en sproeiers dit veel beter kunt benutten.
Tenslotte kost een papieren filter ook niet zo'n fortuin gepreid over 20.000km hé. Maar kwaad kan het niet echt denk ik, al zal je dan niet meer bij BMW moeten gaan aankloppen voor garantie....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
bm.r1150r.w
Contacteer:

Bericht door bm.r1150r.w »

Door het plaatsen van een k&n luchtfilter viel het dipje tssn 4-5000 tr daarentegen wel weg....... ben er toch tevreden over ook al doen er zich geruchten voor dat ze minder goed zouden filteren. Is mij trouwens ook aangeraden door men dealer (bmw-niet officieel)

grtn
slowrider

Bericht door slowrider »

Ik gebruik ook de K&N luchtfilter en ik heb er nog geen problemen mee hij zit er al 75.000 km in, maar ik kuis hem wel om de 10.000 km en geloof me er komt wat vuil af. De producten zijn niet zo duur hoor, en je kan je filter er een paar keer mee kuisen.

jp
Plaats reactie