eerste stappen (of vallen) off-road

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

eerste stappen (of vallen) off-road

Bericht door Zeppe »

Yieha, het is zover.
Ben uiteindelijk ingeschreven voor de basis-training-off-road in Tongeren - vrijdag 15/08 as.
Dit goede voornemen was juist een jaar geleden ontstaan, en gisteren heb ik de daad bij het woord gevoegd.
Na het bekijken van "the long way around" en "the long way down" was er geen houden meer aan.
Niet dat ik me onmiddellijk aan toestanden alias Mc Ewan & Boorman ga begeven, maar je weet maar nooit.

En nu maar aftellen...


tot in den bocht...
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: eerste stappen (of vallen) off-road

Bericht door luc boxer »

Daar ga je zeker en vast plezier aan beleven.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: eerste stappen (of vallen) off-road

Bericht door Zeppe »

En of het leuk en leerrijk was....
We waren met 6 deelnemers onder de deskundige begeleiding van Bert en Wim.
Ondanks dat het weer zich van zijn beste kant had laten bewonderen gedurende de week voor de cursus,
had ik een beetje schrik dat er misschien niet veel off-road zou kunnen gereden worden wegens "te zwaar voor niet aangepast schoeisel". Maar niets daarvan. De dag zelf (15/05) scheen de zon alsof het toch nog zomer in Belgie zou gaan worden, en wij "on the road" naar Tongeren.
Na het verplicht rondje kennismaken met de cursisten en monitoren, een broodje en een bakkie koffie, en een ietiepietie theorie (rijden in groep, bochten- & kijktechniek, remmen, etc), het overhandige van de sleutel voor diegene die voor een huurmoto hadden geopteerd (hadden we dat toch beter ook maar niet gedaan ?) wij weg voor de praktijk.
Enkele rondjes rond de kegeltjes, eerst zittend, dan staand. Een oefening in het opschakelen zonder ontkoppelen. Een paar oefeningen staand remmen, en hop in groep (vandaar theorie "rijden in groep") naar Genk - Motocrosscircuit!
De temperatuur steeg met de minuut, letterlijk en figuurlijk. De zon was daarvoor deels verantwoordelijk maar zeker de spanning voor wat ging komen. Het parcours lag redelijk zwaar. De enige vreemde eend (KTM 990 adventure) in het BMW gezelschap, maakte als eerste kennis met de altijd geldende wetten van de zwaartekracht en werd elegant op zijn zijde in de Genkse modder gelegd. Ook mijn vrouw (F650GS) zou aan deze ervaring niet ontsnappen (2x). Na de bewondering die ze reeds eerder mocht genieten van de deelnemers omwille van haar deelname, kreeg ze nu ook Bert en Wim in extase voor haar doorzetting en het "haar mannetje" staan gedurende de ganse dag (ikke fier, of wat dacht ge).
Een mooie, leerrijke dag, werd afgesloten met een drankje en een attest van de organisator voor het succesvol afleggen van deze cursus.
Onze beoordeling : Geslaagde cursus, met zeer nuttige tips voor mensen die ooit de asfalt eens willen ruilen voor meer avontuurlijke ritten doorheen velden en bossen, zonder echt de ambitie te hebben voor een Parijs-Dakar.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Dominique
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:25
Woonplaats: 3530

Re: eerste stappen (of vallen) off-road

Bericht door Dominique »

Hallo
Ga morgen men R1200GSA halen,
Heb me ook ingeschreven voor BMW off road training maar met een 800GS,
omdat ik men nieuw machien niet wil laten omvallen.
Wat denken julie dat het beste is, met eigen motor aanleren of lesmotor nemen.
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: eerste stappen (of vallen) off-road

Bericht door one-one »

Dominique schreef:Hallo
Ga morgen men R1200GSA halen,
Heb me ook ingeschreven voor BMW off road training maar met een 800GS,
omdat ik men nieuw machien niet wil laten omvallen.
Wat denken julie dat het beste is, met eigen motor aanleren of lesmotor nemen.
als het je eerste maal is neem een lesmotor
ride with pride
one-one
gsa 1150
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: eerste stappen (of vallen) off-road

Bericht door Den Dirk »

Lesmotor nemen, tenslotte zijn de principes steeds hetzelfde, en wat ge daar leert, kan je later toepassen op den uwe, als ge die wat beter hebt leren kennen!
I like my bike!!
Dominique
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:25
Woonplaats: 3530

Re: eerste stappen (of vallen) off-road

Bericht door Dominique »

Hallo,
Ben vandaag een tripje gaan doen naar Luxemburg, via Maastricht Batice stukje snelweg om die
bochten aan verviers te hebben en dan aan afrit 15 gewone baantjes.
Draaide net snelweg af toen alarm aanging gele driehoek even naar display gekeken
stond een ijkristal op Temperatuur was een graad en reed met men sporthanschoentjes, snel verwarming
op stand 1 gezet en lekker de bochten genomen. In Wercherath wat inkopen gedaan en dan terug naar huis via Vielsalm.
La Reid, Valée de Lorce en iets voor tilf terug de snelweg op. Wat stuurd dat ding lekker, ben niet boven de 4500 toeren geweest
en in die bochten 4 de 5 de versnelling haalde ik plots en zwerm racemachines in. Ben er achter blijven hangen omdat
ik nog maar een dag men motor heb, maar je voelt echt dat je dan nog veel sneller door de bochten kan.
Doe dit ritje om de maand om sigaretten in te slagen. Was bijna een uur sneller terug dan met men Fazer FZ1 met 150Pk.
Was nog zo fris dat ik snel men vriendin heb meegenomen om er hier nog 80Km bij te rijden en familie te bezoeken.
Deze motor is gewoon fantastis, zelfs nu bij lage toeren ben ik ervan geschroken met welke snelheid die door de bochten
gaat, zeker 15km sneller dan men FZ1 en kost geen moeite, het was gewoon genieten!!!!
Zaterdag zal ik wel al voor men eerste onderhoud moeten gaan, want ga er deze week nog 4 keer mee werken naar Brussel.
Ik rij gemiddeld 37.000Km per jaar en deze is echt fantastis daarvoor, en het zal binnen 5.000Km nog meer fun worden als ik
hem mag opendraaien.
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: eerste stappen (of vallen) off-road

Bericht door Dirk Pauwels »

Dominique schreef:Hallo,
Ben vandaag een tripje gaan doen naar Luxemburg, via Maastricht Batice stukje snelweg om die
bochten aan verviers te hebben en dan aan afrit 15 gewone baantjes.
Draaide net snelweg af toen alarm aanging gele driehoek even naar display gekeken
stond een ijkristal op Temperatuur was een graad en reed met men sporthanschoentjes, snel verwarming
op stand 1 gezet en lekker de bochten genomen. In Wercherath wat inkopen gedaan en dan terug naar huis via Vielsalm.
La Reid, Valée de Lorce en iets voor tilf terug de snelweg op. Wat stuurd dat ding lekker, ben niet boven de 4500 toeren geweest
en in die bochten 4 de 5 de versnelling haalde ik plots en zwerm racemachines in. Ben er achter blijven hangen omdat
ik nog maar een dag men motor heb, maar je voelt echt dat je dan nog veel sneller door de bochten kan.
Doe dit ritje om de maand om sigaretten in te slagen. Was bijna een uur sneller terug dan met men Fazer FZ1 met 150Pk.
Was nog zo fris dat ik snel men vriendin heb meegenomen om er hier nog 80Km bij te rijden en familie te bezoeken.
Deze motor is gewoon fantastis, zelfs nu bij lage toeren ben ik ervan geschroken met welke snelheid die door de bochten
gaat, zeker 15km sneller dan men FZ1 en kost geen moeite, het was gewoon genieten!!!!
Zaterdag zal ik wel al voor men eerste onderhoud moeten gaan, want ga er deze week nog 4 keer mee werken naar Brussel.
Ik rij gemiddeld 37.000Km per jaar en deze is echt fantastis daarvoor, en het zal binnen 5.000Km nog meer fun worden als ik
hem mag opendraaien.
Ik wil je enthousiasme niet temperen, maar een boxer rijdt het beste tussen de 3500 en de 5500-6000 tpm, dus verwacht er niet te veel van boven de 5000 tpm....

Veel plezier ermee
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie