Handleiding zegt benzine 95, dealer zegt benzine 98 (alles boven de 100pk is benzine 98)
Het mag dus allebei blijkbaar, maar wat is nu het best

Moderator: GVN
Hmmm, interessant. Ik zal eens nen tijd 98 tanken en voelen en nameten of er effectief een verschil is... Lijkt me wel eens fijn om te weten...BiemeRT schreef:Bij mij is't simpel: ik tank altijd het hoogst verkrijgbare octaangehalte. In Oostenrijk is dat 100. Het kost meer, maar het rijdt zuiniger. Dus uiteindelijk komt het op hetzelfde neer al rijd hij wel veel soepeler. En nu kan eender wie hier eender wat op reageren: ik heb dat al herhaaldelijk ondervonden. Mij gaat ge van NIKS anders overtuigen, dus doe vooral geen moeite
![]()
Ik rijd wel met een R1150RT
Waarschijnlijk lees ik dit verkeerd, maar enfin, dit lijkt me toch wel een bizar advies. De "objectieve" keuze tussen 95 RON en 98 RON wordt bepaald door de compressieverhouding van de motor, niet door het vermogen van die motor. Tenzij het expliciet wordt voorgeschreven (zie bijvoorbeeld nieuwe K-reeks: iets minder vermogen bij 95 RON, eletronica past zich automatisch aan), denk ik dat het verschil vooral tussen de oren van de rijder zitMichael schreef:(alles boven de 100pk is benzine 98)
Yep, ik heb u de laatste keer 98 zien tanken...ik dacht die kan niet volgen op 95.Schalkse® schreef:
Wat mijne betreft....ik tank alles ondereen en nog ni stil gevallen, denk da je der gewoon optijd naft moet indoen meer ni.
BMW Motorrad - Handleiding schreef:Aanbevolen brandstofkwaliteit:
98 ROZ/RON, Superplus loodvrij
95 ROZ/RON, Super loodvrij (benzinesoort bruikbaar met beperkingen voor wat betreft prestaties en verbruik)
in mijn handleiding staat ook 98.wemalo schreef:De sticker op de tankdop en de handleiding van mijn R1200ST vermelden enkel 98 RON tanken. Van mijn vorige beemers (1100 en 1150) weet ik dat hoe hoger het octaangehalte hoe vlugger de kans op pingelen is (en bij de 1100 had ik met 98RON ook minder last van KFR).
Het verbaasd me wel dat de RT blijkbaar wel 95 mag tanken. Het gaat toch om hetzelfde blok? En dat van de GS van 2008 is toch ook het blok van de RT en de ST?