Defekt remmen R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

mobylette

Defekt remmen R1200RT

Bericht door mobylette »

Hey,
Ik meen hier al eens een bericht gelezen te hebben van iemand die om ongekende reden plots geconfronteerd werd met het uitvallen van de remmen van zijn RT. Wel, een collega van mij is onlangs in het decor gegaan, nadat de remmen van onze R1200RT alle dienst weigerden. Nu hadden de remmen wel iets te verduren gehad -achtervolging-, maar niet in die mate dat zoiets normaal zou zijn. Als dat al normaal zou mogen zijn (het weigeren van de remmen he). Toevallig of niet ,maar een andere collega beweerde met deze moto hetzelfde meegemaakt te hebben, ook tijdens een achtervolging, doch zonder crash als gevolg.
De remschijven zien op de plaats waar de remblokjes grijpen, blauw. Aangezien ik deze moto een beetje 'beheer' verschoot ik hier wel van, omdat ik dit nog nooit gezien had en ook nog nooit door de remmen gegaan was, hoewel ik die bijna dagelijks gebruik en er ook al meerdere achtervolgingen mee gedaan heb. Volgens de dealer gaat het om 'fading' en hij ziet ook een foutmelding in de ABS!
Als ik het goed begrepen heb betreft 'fading', het zo warm lopen van de remschijven of remsysteem, zodat als gevolg van de hitte de ABS en/of rembekrachtiger uitvalt, en de remolie in de leidingen begint te koken, zodat er luchtbellen ontstaan. De luchtbellen en het uitvallen van de ABS hebben tot gevolg dat je de remhandel tot het einde kan knijpen, zonder resultaat of zonder noemenswaardige vertraging. De remschijven zouden mogelijk niet vervangen moeten worden, omdat enkel de remoppervlakken blauw zien, en niet de hele remschijven (kromtrekken na gloeien agv hitte). Als ik die uitleg goed verstaan heb he :wink:
Nu stel ik mij hier toch enkele vragen bij, omdat er met deze moto ook op circuit gereden is tijdens een opleiding, en er al meerdere keren kort na elkaar noodstops mee gedaan zijn, ZONDER enig probleem.
Is dit een fout in het remsysteem van BMW?
Is het normaal dat er fading optreedt als je de remmen voor korte tijd intensief gebruikt?
Wat als blijkt dat het een fout is in het remsysteem van BMW zelf. Hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid?

Ik las nu toevallig op het K forum dat een rijder met een K1200S (toevallig heb ik ook eentje) onderuit gegaan is door een blokkage van de voorrem (2 fouten gevonden bij ABS bij uitlezen computer).
Mogelijk is er dus wel degelijk iets aan de hand met het remsysteem, en is dat niet onze fout!!!

Groeten.
K 1200 S
Harald

Re: Defekt remmen R1200RT

Bericht door Harald »

Mobylette, ik heb hier ergens mijn verhaal neergeschreven met betrekking tot deze problematiek op mijn R1150RT/p

Heb ook meer dan ééns geluk gehad.
Heb deze week iets dergelijks gelezen bij de Nederlandse collega's hun 1200RT's.

Grtz Harald
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Toedel

Bericht door Toedel »

Het enige wat ik ooit gehoord heb over fading, is dat de remmen (schijven/blokken) heet worden door intensief gebruik, waardoor de remmende werking weliswaar afneemt, maar waarbij de remmen niet uitvallen. Er bestaan nu zelfs remsystemen die béter gaan remmen als de schijven/blokken heet worden. Je mag in ieder geval verwachten dat er bij het ontwerpen van het remsysteem rekening wordt gehouden met de zwaarste omstandigheden. Het uitvallen van de remmen is onaanvaardbaar.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Toedel schreef:Er bestaan nu zelfs remsystemen die béter gaan remmen als de schijven/blokken heet worden. Je mag in ieder geval verwachten dat er bij het ontwerpen van het remsysteem rekening wordt gehouden met de zwaarste omstandigheden.
De remsystemen waar je het over hebt zijn er met carbon remschijven. Die werken alleen maar goed als ze gloeiend heet staan. De prijs daarvan wil je echter niet weten.
Een RT is niet gemaakt om achtervolgingen te doen, die is gemaakt om gemoedelijk mee te cruisen, zo simpel is het. Je kan die een paar keer serieus belasten, maar een achtervolging valt volgens mij nogal redelijk ver buiten het concept van deze motorfiets. Bijgevolg kan je het ook normaal vinden dat de remmen blauw geworden zijn van de hitte, en tegen dat die schijven blauw worden is de rest van het systeem ook al een eindje aan de kook...
Bij fading kan je doodeenvoudigweg niet voldoende remkracht meer opwekken, waardoor het ABS zowieso niet meer zal aangrijpen. Je komt immers nooit meer in de buurt van wielblokkage. Het ABS heeft hier imho zelfs weinig of niks mee te maken.
Dat de bekrachtiger niet meer werkt is dan eigenlijk ook logisch, die kan met die kokende olie niks meer aanvangen. Net zoals je dat met een rechtstreeks bediende rempomp op dat moment ook niet meer kan.
Hoogstwaarschijnlijk zullen de remblokken ook verglaasd zijn, waardoor ze dan na korte tijd nog meer verhitten.

Oneigenlijk gebruik, met schade tot gevolg...
Nil volentibus arduum
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

kan het niet te maken hebben met een spanningsdaling in het elektrische circuit , tengevolge van de toeters bellen en zwaailichten die op dat moment gebruikt worden??
bij te lage accuspanning valt de bekrachtiging immers ook weg
is maar een idee , ken de politiemoto's qua elektrische opbouw niet
Toedel

Bericht door Toedel »

Zou me niet verbazen... zo langzaamaan kunnen we wel een lijstje opstellen van mensen bij wie de rembekrachtiging het liet afweten...

@ raketman : ik had het niet over carbon of keramische schijven; er zijn motomerken waarvan de remmen bij het heet worden beter gaan werken, net zoals dat bij sommige automerken ook het geval is...
Laatst gewijzigd door Toedel op 03 okt 2008, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Jo De Paepe schreef:kan het niet te maken hebben met een spanningsdaling in het elektrische circuit , tengevolge van de toeters bellen en zwaailichten die op dat moment gebruikt worden??
bij te lage accuspanning valt de bekrachtiging immers ook weg
is maar een idee , ken de politiemoto's qua elektrische opbouw niet
Zou kunnen, maar ik dacht dat de politieversie zowieso een extra batterij meekrijgt om al die toeters en bellen op te vangen...
Nil volentibus arduum
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

De politieversie heeft idd een 2de batterij (alij, mijn oude R850RT had die toch)

Met mijn RT heb ik indertijd ook een paar serieuze achtervolgingskes gedaan (dik half uur) maar aan de remmen niets slecht ondervonden :-|
Nu met de FJR ook niet trouwens :-|
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Schalkseruiter® schreef:wil da nu zeggen dat de RT ook ni gemaakt is voor het zwaardere afdalings/bochten werk???
"Gelukkig" tot hiertoe nog niks van ondervonden. Aan Weissensee weeral afdalingskes gedaan (op tempo naar beneden en vlak voor de haarspeld goed in de remmen om hem nog proper te kunnen nemen ... DIKKE FUN) ..... als ze het daar hadden begeven ..... waren jullie nu van mij van af geweest :-P
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
K1200GT

Bericht door K1200GT »

mobylette schreef:Hey,

Mogelijk is er dus wel degelijk iets aan de hand met het remsysteem, en is dat niet onze fout!!!

Groeten.
Dat is het probleem :!:
Zonder een volledige technische diagnose, waarbij ook alle mogelijke factoren die een invloed zouden kunnen hebben gehad, objectief worden onderzocht en beschreven, vrees ik dat je hier niet veel wijzer zal worden; integendeel. Het probleem met een forum is dat iedereen die zich geroepen voelt, zijn/haar al of niet deskundige mening zal willen geven (en versta mij niet verkeerd, er zijn hier inderdaad deskundigen waar iedereen iets van kan leren), terwijl we niet op de hoogte zijn van alle relevante aspecten.

Het risico dat we nu lopen is dat dit soort verhalen vroeg of laat een eigen leven gaan leiden waarbij vroeg of laat iemand "beslist" dat de remmen van een R1200RT (of een K1200S) niet deugen, en vervolgens, voor we het beseffen, de slecht ingelichte lezer dit ook nog gaat geloven :shock: . Het is algemeen geweten dat BMW de mogelijke problemen met de rembekrachtiger heeft erkend en maatregelen heeft genomen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Toedel

Bericht door Toedel »

K1200GT schreef:
Het is algemeen geweten dat BMW de mogelijke problemen met de rembekrachtiger heeft erkend en maatregelen heeft genomen.
Ah ja ? Laat eens weten welke maatregelen ?
Of bedoel je : ze zijn van het rembekrachtigingssysteem afgestapt ?

Ik denk niet dat BMW OOIT heeft erkend dat er problemen zijn met het rembekrachtigingssysteem.
Stel je voor wat dat zou betekenen qua produktaansprakelijkheid.
Van de fabrikant is qua 'erkenning van remproblemen' dus niet veel te verwachten.
Je mag hopen dat hij de reparatiekosten draagt als één van de klanten een hachelijk avontuur heeft overleefd.
In mijn directe vriendenkring zijn we al met drie die een uitval hebben meegemaakt.
En als je even zoekt op de verschillende fora zul je er nog wel vinden.

Maar degeen die nog niks heeft voorgehad vindt dit natuurlijk allemaal 'overdreven'.
Ik moet zeggen, totdat het mij overkwam, wist ik ook niet waar al die heisa over ging.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

mobylette

Bericht door mobylette »

Hey,
ik denk idd ook dat het niet de bedoeling kan zijn om een heisa te gaan veroorzaken.
Wat ik wel belangrijk vind, is de veiligheid van motorrijders en vooral voor ons die deze moto (in politie-uitvoering MET idd een extra batterij) intensief gebruiken als ons werkmiddel. !! De moto waar mijn collega mee reed en waar ik bijna dagelijks mee werk, is perfekt onderhouden (onderhoudscontract bij erkende dealer). Tijdens de achtervolging is er niet extreem in de remmen gegaan, en de duur van het achternarijden was zeker geen half uur. De moto hangt bij niet gebruik aan een BMW druppellader en was al meer dan een uur in gebruik. Wat bedoelen diegenen dan die zeggen 'oneigenlijk gebruik''? Het is wel een politiemoto die door BMW in deze uitvoering standaard geleverd wordt he!!!
Ik denk dat als je een Alpenpas afdaalt, je meer en harder in de remmen gaat dan mijn collega deed. Ik heb hier nu toch al verschillende mensen ontmoet die WEL en ook om ONBEKENDE reden plots geen remmen meer hadden. Privé heb ik een K 1200 S en ik huiver bij het idee dat ik plots geen remmen meer zou hebben of dat het systeem plots zou blokkeren, zoals ik elders in het K forum las.
Ik ben overtuigd van de kwaliteit en duurzaamheid van BMW, maar ik vraag me wel af of het normaal is en waarom er geen onderzoek komt van BMW over hoe één en ander kon gebeuren. De uitleg over 'fading' wil ik wel aannemen, maar ik heb het er heel moeilijk mee dat een moto van 20.000 euro na een rit van ongeveer 15 minuten waarbij geen hoge snelheden en dus ook geen extreme remmaneuvers nodig waren, plots last krijgt van fading?
Ik heb de dealer ook gemeld dat er op dit forum meer gelijkaardige klachten waren (onverklaarbaar uitvallen of blokkeren van de remmen).

GrTz
K 1200 S
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik heb zelf met mijn R1100 Rs een remprobleem gehad, primaire pomp op het stuur defect, en ik was net aan het inhalen en moest remmen voor een trekker die overstak (zonder te kijken) Geen remdruk meer.... dat is balen.
Gelukkig het circus stil gekregen met de achterrem.

Fading treed op als er teveel warmte in het frictie materiaal gaat zitten waardoor het verglaast.
Dus andere remblokken steken die wel de temperaturen aan kan. Of de schijven meer laten ventileren...
K1200GT

Bericht door K1200GT »

@Toedel
Met name in de Duitse (motor)pers is hier veel over geschreven in 2006/2007. Ik kan me vergissen, maar ik meen me te herinneren dat de rijders van 2006 machines ook opgeroepen werden hun machine door de dealer te laten controleren (er was zelfs een artikel in Der Spiegel over dit laatste).

Het woord "overdreven" heb ik nooit gebruikt. Ik heb alleen geprobeerd duidelijk te maken dat een forum dit soort (mogelijke) problemen niet kan oplossen. Het enige wat je kan te weten komen is dat er mogelijk nog andere gelijkaardige gevallen zijn, maar dat is ook maar waard wat het waard is (met name omdat diegenen die nooit een probleem hebben gehad, zich meestal niet melden, en je dus een vertekend beeld hebt). Je zal het niet met mij eens zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat in de huidige tijd (ik heb het niet over benzinetanks van Ford Pinto's uit de jaren zeventig waarbij de producent wist dat ze gevaarlijk waren, maar toch verzuimde de nodige maatregelen te nemen), een motorfietsmerk zou volharden een gevaarlijk remsysteem te monteren (of indien blijkt dat het systeem niet onfeilbaar is, niet de nodige herstelmaatregelen neemt). Vooral als het gaat over politiemotoren, durf ik aannemen dat er ook (inter)nationale gegevensuitwisselingen bestaan tussen de gebruikers, via officielere (en dus efficientere) kanalen dan een forum, waar dit soort problemen in hun juiste proporties en de met de nodige expertise werden onderzocht.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
GS1995

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

GS1995 schreef:Als ik nu lees dat "iemand in het decor is gegaan omdat zijn remmen alle dienst weigerden"
denk ik er ook, zonder dat ik met kennis van zaken kan oordelen - want ik was er niet bij - het mijne van.
Als iemand zich beledigd voelt omdat ik mijn hersenspinsels met dit forum deel, so be it.
't Is totaal niet van beledigd voelen hoor, maar als het over het "falen" van banden gaat dan deel ik in 99,9% van de gevallen uw mening.
Maar wat betreft remmen die falen, of dingen doen die je er niet van verwacht, daar kan je die redenering niet op toepassen.
Een elektrisch gestuurde rempomp die om joost weet welke reden dienst weigert (en dat is echt al wel gebeurd, helaas), daar kan je als
bestuurder nu eens totaal niets aan doen...
Laatst gewijzigd door Raketman op 04 okt 2008, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil volentibus arduum
Kexke

Bericht door Kexke »

Waarover zijde gelle bezig?

Ik rem nooit. :lol:
Kexke - F650 Strada > R1150RT > R1200GS
poestexas

Bericht door poestexas »

allemaal goed en wel van die fading en zo
wat ik toch abnormaal vind, is dat het tweede paar remschijven na amper 7000 km volgende week weer dient vervangen te worden. De schijven zouden door de hitte steeds krom trekken. Nochtans mag ik zeggen dat ik geen super sportieve rijder ben, laat ons zeggen enkel "een vlotte". En durf ik beweren heel omzichtig met de remmen om te gaan.
Het feit dat Bmw de schijven steeds onder garantie zonder problemen vervangt, kan toch willen zeggen dat ze op de hoogte zijn van "een remprobleem"
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Toedel

Bericht door Toedel »

K1200GT schreef:... Met name in de Duitse (motor)pers is hier veel over geschreven in 2006/2007. Ik kan me vergissen, maar ik meen me te herinneren dat de rijders van 2006 machines ook opgeroepen werden hun machine door de dealer te laten controleren...
Dat ging om het vervangen van een bout aan de remhandle, waardoor er minder snel remdruk opgebouwd kan worden, met dus minder ABS ingrijpen, dus minder stroomverbruik, dus gaat batterij langer mee, dus geen stroomuitval, dus geen remuitval. Tegelijkertijd werd de staat van de accu gecontroleerd.
BMW heeft de eigenaren van dergelijk remssysteem toen een paar extra bladzijden voor de gebruiksaanwijzing gegeven : 'Als u meermaals kort na elkaar remt in ABS regelbereik kan uw rem uitvallen', maar dan in andere woorden. Dat is een disclaimer. Uitleg overbodig.
K1200GT schreef:... Je zal het niet met mij eens zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat in de huidige tijd (...) een motorfietsmerk zou volharden een gevaarlijk remsysteem te monteren (of indien blijkt dat het systeem niet onfeilbaar is, niet de nodige herstelmaatregelen neemt)...
BMW volhardt inderdaad niet, en installeert dit systeem niet langer op zijn bikes.
Dat is ook maar logisch : op 13 september 2004 schreef BMW kwaliteitsmanager Robert Kahlenberg in een interne mail onder andere : „Das System ist in seinen Auswirkungen und Rückfallebenen ungenügend konzipiert.“ Bron Süddeutsche Zeitung 4/7/2005. Vrij vertaald : Het systeem is qua uitwerkingen en terugvalniveaus niet goed ontworpen.

Vòòr je gaat denken dat ik er plezier in heb hierover door te bomen (te laat :lol: ): de enige reden is omdat ik het zelf heb meegemaakt, en ik ben er met de schrik van afgekomen. Maar mijn kameraad heeft zijn rug heeft moeten laten opereren, want die kwam er met de schrik niet vanaf.

De rembekrachtiging van BMW (2001-2006) is een fantastische rem, totdat hij weigert.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Gaby

Bericht door Gaby »

mobylette schreef:Hey,
Volgens de dealer gaat het om 'fading' en hij ziet ook een foutmelding in de ABS!
Als ik het goed begrepen heb betreft 'fading', het zo warm lopen van de remschijven of remsysteem, zodat als gevolg van de hitte de ABS en/of rembekrachtiger uitvalt, en de remolie in de leidingen begint te koken, zodat er luchtbellen ontstaan. De luchtbellen en het uitvallen van de ABS hebben tot gevolg dat je de remhandel tot het einde kan knijpen, zonder resultaat of zonder noemenswaardige vertraging.
Kon je inderdaad de remtang volledig inknijpen?
Zo ja, dan kan het scenario van de dealer kloppen (gaat wel niet om luchtbellen in dit geval maar
dat maakt eigenlijk niks uit, het samendrukbaar zijn van gassen is "t probleem :cry: ).
Er bestaan meer vormen van fading, als de vlakken die tegen elkaar wrijven bijzonder heet worden
kan het gebeuren dat hun wrijvingsindex slechter wordt waardoor de stopkracht achteruit gaat (ik dacht trouwens dat het koken van de vloeistof in de leidingen ook wel vapor-lock genoemd wordt)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
mobylette

Bericht door mobylette »

Hoi,
volgens mijn collega kon hij het handel inderdaad helemaal inknijpen, zonder dat er stopkracht aanwezig was.
Idee van het prijskaartje van herstelling moto?
....
6.000 euro!!! Jawel, je leest goed.

GrTz
K 1200 S
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Gaby schreef:(ik dacht trouwens dat het koken van de vloeistof in de leidingen ook wel vapor-lock genoemd wordt)
Nope, dat is het verdampen van benzine ergens in de toevoer voor de benzinepomp of carbs waardoor er geen deftig mengsel meer tot in de verbrandingskamers komt.
Nil volentibus arduum
Gaby

Bericht door Gaby »

6.000€, amai mijn ....., da's niet mals.
Ik veronderstel dat er, gezien de aard van het gebruik, niet echt geprobeerd is om
de dealer tot "medeleven" te bewegen bij het opmaken van zijn rekening. Klopt dat?
@Raketman: bedankt voor de verduidelijking!
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
bbeeckmans

Bericht door bbeeckmans »

hebben de versies 2008 ook nog last met die remmen ?

heb zopas een RT besteld en die wordt zaterdag geleverd ...

moet ik iets (laten) controleren ? (type nr of ???)

op vlak van moto's ben ik een newbie dus alle hulp en info is welkom
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

bbeeckmans schreef:hebben de versies 2008 ook nog last met die remmen ?
Nope, ander systeem...af en toe wat kromme remschijven...
bbeeckmans schreef:heb zopas een RT besteld en die wordt zaterdag geleverd ...
Gefeliciteerd!
bbeeckmans schreef:moet ik iets (laten) controleren ? (type nr of ???)
Yep, EWS-ringantenne
bbeeckmans schreef:op vlak van moto's ben ik een newbie dus alle hulp en info is welkom
En direkt zo'n machien, have fun zou ik zo zeggen...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Plaats reactie