Ik meen hier al eens een bericht gelezen te hebben van iemand die om ongekende reden plots geconfronteerd werd met het uitvallen van de remmen van zijn RT. Wel, een collega van mij is onlangs in het decor gegaan, nadat de remmen van onze R1200RT alle dienst weigerden. Nu hadden de remmen wel iets te verduren gehad -achtervolging-, maar niet in die mate dat zoiets normaal zou zijn. Als dat al normaal zou mogen zijn (het weigeren van de remmen he). Toevallig of niet ,maar een andere collega beweerde met deze moto hetzelfde meegemaakt te hebben, ook tijdens een achtervolging, doch zonder crash als gevolg.
De remschijven zien op de plaats waar de remblokjes grijpen, blauw. Aangezien ik deze moto een beetje 'beheer' verschoot ik hier wel van, omdat ik dit nog nooit gezien had en ook nog nooit door de remmen gegaan was, hoewel ik die bijna dagelijks gebruik en er ook al meerdere achtervolgingen mee gedaan heb. Volgens de dealer gaat het om 'fading' en hij ziet ook een foutmelding in de ABS!
Als ik het goed begrepen heb betreft 'fading', het zo warm lopen van de remschijven of remsysteem, zodat als gevolg van de hitte de ABS en/of rembekrachtiger uitvalt, en de remolie in de leidingen begint te koken, zodat er luchtbellen ontstaan. De luchtbellen en het uitvallen van de ABS hebben tot gevolg dat je de remhandel tot het einde kan knijpen, zonder resultaat of zonder noemenswaardige vertraging. De remschijven zouden mogelijk niet vervangen moeten worden, omdat enkel de remoppervlakken blauw zien, en niet de hele remschijven (kromtrekken na gloeien agv hitte). Als ik die uitleg goed verstaan heb he
Nu stel ik mij hier toch enkele vragen bij, omdat er met deze moto ook op circuit gereden is tijdens een opleiding, en er al meerdere keren kort na elkaar noodstops mee gedaan zijn, ZONDER enig probleem.
Is dit een fout in het remsysteem van BMW?
Is het normaal dat er fading optreedt als je de remmen voor korte tijd intensief gebruikt?
Wat als blijkt dat het een fout is in het remsysteem van BMW zelf. Hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid?
Ik las nu toevallig op het K forum dat een rijder met een K1200S (toevallig heb ik ook eentje) onderuit gegaan is door een blokkage van de voorrem (2 fouten gevonden bij ABS bij uitlezen computer).
Mogelijk is er dus wel degelijk iets aan de hand met het remsysteem, en is dat niet onze fout!!!
Groeten.