verweerde uitlaten
Moderator: GVN
verweerde uitlaten
Ik heb een 1150rt van 2 jaar oud, hij ziet er nog uit als nieuw ondanks zijn 26.000km MAAR de uitlaten(het eerste stuk dat vertrekt van de cilinders tot aan de uitlaat-pot) zijn helemaal verweerd. Ze vertonen een lichtbruine kleur, helemaal niet mooi.Weet iemand raad om deze uitlaten opnieuw een fris kleurtje te geven? graag jullie raad waarvoor hartelijk dank!
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Wat ik bij sterk verweerde uitlaatbochten én knalpotten doe is ze insmeren met mierezuur. Wél eerst demonteren want dat goedje bijt! Doe dat buiten omdat er niet al te gezonde dampen vrijkomen. En waarom mierezuur ofte cementsluierverwijderaar? Omdat het meeste vuil dat aan je pijpen en knalpot hangt daar nu eenmaal snel mee te verwijderen is. Nu is het zo dat je knalpot voozien is van een laagje chroom. Wil je dat behouden gebruik dan Hagesan Blue van HG of Viakalk. Dat gaat ook en tast je chroom niet aan. Maar is je pot zodanig verweerd dat hier en daar dat laagje chroom verdwenen is kan je gerust die pot (niet je einddemper!) behandelen met mierezuur. Onder dat laagje chroom zit namelijk roestvrij staal dat perfect te polieren is naar hoogglans. Ik heb dit al eens gepost op het vroegere forum en kreeg toen reacties dat ik niet goed bij mijn hoofd was maar met de ervaring opgedaan bij de K'tjes weet ik dat dit snel en degelijk zijn werk doet. De uitlaatbochten en volledige knalpot met einddemper zijn na het polieren niet van nieuw te onderscheiden. Maar...na een kleine honderd kilometer zijn je bochten toch weer een beetje verkleurt. Dus ze steeds echt blinkend houden kan alleen als je je brommer aan de kant laat staan( of in de living )
Ik heb thuis die "wondersteen" ook voor die voorste pijpen te kuisen, maar alles komt er niet af zenne.
Resultaat is beter dan daarvoor, maar echt helemaal proper ... dat is mij nog niet gelukt.
Het stuk uitlaat onder de koffer links is nog moelijker te reinigen heb ik den indruk.
Resultaat is beter dan daarvoor, maar echt helemaal proper ... dat is mij nog niet gelukt.
Het stuk uitlaat onder de koffer links is nog moelijker te reinigen heb ik den indruk.
R1150RT (blauw) + Perfect Pilot (red)
ik snap al dat gezoek achter die "speciallekes" nie goe, gewoon de demper afwassen, beetje droogwrijven en er WD40 opspuiten en desnoods een nachtje laten weken en een dag later komt alles er als vanzelf vanaf, voor de ongeduldigen is er voor de demper ook nog gewoon benzine, als je bochten echt mottig zijn is er ook nog staalwol,dat spuit je in met WD40(of neem staalwol sponsjes reeds van zeep voorzien) en dan maar wrijven daarna de polierborstel en ze zijn nieuw...
de 1100 versies hebben geen chroom op de uitlaatbochten integenstelling tot de 1150 die hebben chroom tot aan de katalysator...
voor de iets bedeesdere poetser zijn er krasvrije sponsjes te koop in de makro
de 1100 versies hebben geen chroom op de uitlaatbochten integenstelling tot de 1150 die hebben chroom tot aan de katalysator...
voor de iets bedeesdere poetser zijn er krasvrije sponsjes te koop in de makro
Wat is WD 40? Wat staat er op de (spuit)bus?
"WD-40's krachtige penetrerende en smerende eigenschappen garanderen een soepele en efficiënte werking van al uw werktuigen op het werk en thuis. Het stopt piepen en kraken, verdrijft vocht van metalen oppervlakken, verwijdert vele vormen van was, teer, vet en lijmresten; en laat een beschermende laag achter tegen corrosie. Het doordringt en versoepelt de werking van roestige onderdelen zoals moeren, bouten, bedieningsorganen etc. en maakt vastzittende mechanismen los en smeert deze.
Dus WD-40 is altijd handig om in huis te hebben.
"WD-40's krachtige penetrerende en smerende eigenschappen garanderen een soepele en efficiënte werking van al uw werktuigen op het werk en thuis. Het stopt piepen en kraken, verdrijft vocht van metalen oppervlakken, verwijdert vele vormen van was, teer, vet en lijmresten; en laat een beschermende laag achter tegen corrosie. Het doordringt en versoepelt de werking van roestige onderdelen zoals moeren, bouten, bedieningsorganen etc. en maakt vastzittende mechanismen los en smeert deze.
Dus WD-40 is altijd handig om in huis te hebben.
castrol bio special reiniger is een motor cleaner en ik durf te zeggen dat er al enkele door mijn pollen gegaan zijn en voor mij blijft dat het beste om je moto gewoon mee af te wassen, een beetje castrol op een spons en je zal gauw merken wat ik bedoel, ik puit het ook op een borstel om in de hoekjes te geraken en ze zijn zo proper... WD 40 is wat er hier boven beschreven staat en is ook erg geschikt om in combinatie met staalwol die uitlaten te lijf te gaan,'t is ook een geweldig goede beschermer en ik spuit er alles wat motorblok, velgen, vorkbene, veren is mee in en kuis het dan wat af 't lijkt wel de dagcreme van mijn motor
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Als ik mag antwoorden ipv Danny...
Bij RT, linker en rechter kuipdelen verwijderen samen met onderspoiler.
Moeren lossen aan de cylinders. Opletten want die kunnen degelijk vastzitten!
Klem lossen aan knalpot.
Lambdasonde losmaken aan stekkerverbinding.
De twee boutjes lossen aan trillingsdempers onder aan motorblok.
Klips aan demper losmaken.
Knalpot met demper iets naar achter schuiven tot deze lost van je uitlaatbochten. Opletten voor de sonde dat de draad nergens blijft achterhangen.
Bochten verwijderen en je kan beginnen poetsen.
Bij RT, linker en rechter kuipdelen verwijderen samen met onderspoiler.
Moeren lossen aan de cylinders. Opletten want die kunnen degelijk vastzitten!
Klem lossen aan knalpot.
Lambdasonde losmaken aan stekkerverbinding.
De twee boutjes lossen aan trillingsdempers onder aan motorblok.
Klips aan demper losmaken.
Knalpot met demper iets naar achter schuiven tot deze lost van je uitlaatbochten. Opletten voor de sonde dat de draad nergens blijft achterhangen.
Bochten verwijderen en je kan beginnen poetsen.
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Dan wat het polieren betreft...
Gebruik een polierschijf voor te gebruiken op een boormachiene. Toch even opletten bij gebruik van goedkope boormachientjes made in China!
Veel van die goedkope dingen zijn wel geschikt om er een gat mee te boren maar niet om ze axiaal te belasten. Dus om daar mee te polieren is vragen om moeilijkheden.(ik spreek van ondervinding ziede ) Heb je een klein slijpmolentje dan is dit in feite beter geschikt. Zet er een rubber schijf op. Ga naar de doe-het-zelf-shop op de hoek en koop een potje kontaktlijm mocht je dit niet in je schuurtje of garage hebben staan. Kleef nu op die rubber schijf (of tegenwoordig meer en meer plastik schijven) een stuk vloerbedekking of voetmat (als je die uit de gang gebruikt zorg dan dat de rest niet door je wederhelft gevonden wordt )
Oh ja! Wat ook belangrijk is! Een blok poliervet heb je ook nodig. Je kan dit normaal gesproken in elke goede gereedschapszaak vinden. Metabo heeft dit oa in zijn assortiment. Laat je boormachiene of slijpmolen toeren maken en duw die blok poliervet tegen je borstel of stuk mat uit de gang. Belangrijk bij het polieren van alu of in ons geval inox is temperatuur. Hoe heter hoe beter. Dus neem rustig de tijd en beweeg niet te snel op het stuk dat je aan het polieren bent. Zeer regelmatig terug wat poliervet aan je borstel of deurmat en je zal zien dat het gaat blinken. Nog een tipje, doe handschoenen aan. Nee niet je motorspullen, gewone werkhandschoenen volstaan want anders krijg ik straks naar mijn hoofd geslingert dat den eene of den andere serieus zijn pikkels heeft verbrand aan zijn uitlaat. Dat willen we dus vermijden hé
Gebruik een polierschijf voor te gebruiken op een boormachiene. Toch even opletten bij gebruik van goedkope boormachientjes made in China!
Veel van die goedkope dingen zijn wel geschikt om er een gat mee te boren maar niet om ze axiaal te belasten. Dus om daar mee te polieren is vragen om moeilijkheden.(ik spreek van ondervinding ziede ) Heb je een klein slijpmolentje dan is dit in feite beter geschikt. Zet er een rubber schijf op. Ga naar de doe-het-zelf-shop op de hoek en koop een potje kontaktlijm mocht je dit niet in je schuurtje of garage hebben staan. Kleef nu op die rubber schijf (of tegenwoordig meer en meer plastik schijven) een stuk vloerbedekking of voetmat (als je die uit de gang gebruikt zorg dan dat de rest niet door je wederhelft gevonden wordt )
Oh ja! Wat ook belangrijk is! Een blok poliervet heb je ook nodig. Je kan dit normaal gesproken in elke goede gereedschapszaak vinden. Metabo heeft dit oa in zijn assortiment. Laat je boormachiene of slijpmolen toeren maken en duw die blok poliervet tegen je borstel of stuk mat uit de gang. Belangrijk bij het polieren van alu of in ons geval inox is temperatuur. Hoe heter hoe beter. Dus neem rustig de tijd en beweeg niet te snel op het stuk dat je aan het polieren bent. Zeer regelmatig terug wat poliervet aan je borstel of deurmat en je zal zien dat het gaat blinken. Nog een tipje, doe handschoenen aan. Nee niet je motorspullen, gewone werkhandschoenen volstaan want anders krijg ik straks naar mijn hoofd geslingert dat den eene of den andere serieus zijn pikkels heeft verbrand aan zijn uitlaat. Dat willen we dus vermijden hé
Laatst gewijzigd door John op 14 okt 2004, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
jammer dat ik ook zoiets al mocht ondervinden maar 't was pas na heel veel polierenVeel van die goedkope dingen zijn wel geschikt om er een gat mee te boren maar niet om ze axiaal te belasten. Dus om daar mee te polieren is vragen om moeilijkheden.(ik spreek van ondervinding ziede )
(den Aldi verkoopt soms goe spul )
een poliersetje kan je kopen bij Wunderlich of bv. hein Gericke die kwaliteit volstaat voor den "amateur"
De lambdasonde heeft soms enkele flinke tikken nodig, je kan ook enkel de uitlaatbochten eraf nemen en die behandelen... 't amusement 't is een leuke klus en ze heeft een hoge bevredigingswaarde (achteraf )
de uitlaatbochten van mijn 1150 zijn ook gechromeerd en je hoeft er de chroom niet vanaf te wrijven he 't is enkel als ze helemaal bruin en smerig zijn en dat is van erg weinig poetsen of bv bij een RT gauw 't geval(je haalt er nl de kuip elke week niet vanaf) als je bij je "1200" de bochten bij een gewone wasbeurt mee afwast met een cleaner (bv castrol) en je doet ze af en toe eens met een chroom polish bv van belgom of kookvuurcleaner dan hoef je geen staalwol en blijven ze als nieuw...misschien bekijk je de bovengaande foto nog maar eens ze zijn chroom en ze hebben 100.000 km gelopen... met simpel onderhoud
pffff kweenie hoor. Al da werk en dan 4 uurkes door de plassen rijden en ze zijn weer bruin. Die voorste uitlaatpijpen zitten daar eenmaal en al het vuil wordt er in gebakken. Niet te doen voor iemand die dagelijks met de motor rijdt. Misschien had bmw ze beter wat weggestopt.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
oei sorry maar de mijne bolt ook alle dagen en dat werk loont echt de moeite 't is gewoon een kwestie van onderhoud en dan houd je 't uitzien op een bepaald niveau en dan is 't iedere week of elke twee weken met een afwasbeurt gepiept,de bochten blijven weer weken mooi en 't bruine komt pas echt als je ze elek wasbeurt overslaat ... als ik een occasie moet kopen weet ik voor welke motor ik kies... de "gesoigneerde"
zelfde scenario, met een polierborstel krijg je ze als nieuw, ze gaan goed los de schroeven van de klemmen aan de twee in één (aan je voeten) gaan misschien effe pruttelen maar smeer ze erna met kopervet in en ze gaan daarna (binnen 7 jaar) vanzelf los, de boutjes op de cylinders gaan vanzelf en de uitlaat trek je er best recht naar voren toe af, ik ga voor 't voorwiel op m'n knieen zitten(kan je een uitlaatbocht in iedere hand nemen) sjor de moto vast of doe een spanbandje rond voorremhendel
goed snokken en de uitlaat komt er af, erop gaat des te makkelijker met een likje kopervet aan de achterzijde van de uitlaat...
't amusement
goed snokken en de uitlaat komt er af, erop gaat des te makkelijker met een likje kopervet aan de achterzijde van de uitlaat...
't amusement