Schuurvondst: doen of niet doen?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dav

Schuurvondst: doen of niet doen?

Bericht door dav »

Stel nu dat je een schuurvondst (letterlijk) doet. Een superbike uit de jaren '70. Wel wat opknapwerk, maar toch nog de moeite.

Echter ook geen papieren. Is het dan de moeite waard? Zijn er nog papieren voor zo een geval te verkrijgen? Of blijf je er beter gewoon af?

En nee, het is niet de bedoeling om enkel te gaan rijden op circuit.
den Bullet

Re: Schuurvondst: doen of niet doen?

Bericht door den Bullet »

Ik zou dat sowieso 'meenemen'; amateurs genoeg om dat over te nemen en tegelijkertijd een old timerke gered van een eenzame roestdood :grin:

Indien de laatste eigenaar gekend is: hem vragen om het verlies van de boorddocumenten aan te geven bij de politie; met die attesten is 't dan peanuts om aan nieuwe te geraken.

Indien niet, denk ik wel dat er nog mogelijkheden bestaan, maar daar heb ik (nog) geen ervaringen mee.

En natuurlijk altijd in de veronderstelling dat er geen 'geurtje' aan hangt (gestolen/gebruikt voor een misdaad ...).

*edit*: kijk hier es, en hier
MitchGT

Bericht door MitchGT »

Heb heel wat ervaring in documenten.
Verlies aangeven van documenten helpt in geen geval meer.
Gezien het een motor betreft van na 1968 moet je een gelijkvormigheidsattest hebben.
Je kan bij de invoerder een copij bekomen.
De motor heeft een chassisnr.
Deze kan gemakkelijk opgespoord worden indien deze reeds ingeschreven werd in het Belgisch register.
Zo kan opgespoord worden wie de laatst ingeschreven eigenaar was. En dan begint het pas ...

Good luck.
Michel
animal

Bericht door animal »

Gezien het een motor betreft van na 1968 moet je een gelijkvormigheidsattest hebben
Dat is zo voor auto's, voor moto bestaat het gelijkvormigheidsattest slechts rond 1973, dus is dit hier een randgeval. Ik zou ' s moeten nakijken wanneer het KB juist is gepubliceerd, maar ik dacht begin 1973.

Voor de rest heeft Mitch het wel juist......... het komt misschien allemaal wel goed maar hou er rekening mee dat de belgische bureaumolen traag draait en soms heel rare kuren vertoont. Ik voerde ooit een voertuig uit de jaren 30 in uit NL (dus geen discussie over gelijkvormigheidstattesten en zo) en toch stuurde DIV me 3 x de papieren terug omdat er geen pvg nummer op de papieren ingevuld was...... De vierde keer en na een paar uur telefoneren waren we 3 maand verder en hadden ze eindelijk door dat da dus niet moest ingevuld worden en was alles in orde ........ En zeggen dat dit al meer dan 15 jaar terug gebeurde en dat ze daar nu veel strenger geworden zijn ....... succes dus.... maar koop eerst een doosken kalmeerpillekes eer je begint aan de papiermolen.

groeten
Animal
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik heb twee jaar geleden nog papieren aan gevraagd, ging vrij vlot.
Politie moesten de moto zien, deze was een beetje verbouwd... :lol:.

Afbeelding

Origineel was dat een Bold'or 900.

Als de politie van goede wil loopt het wel vlot.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
animal

Bericht door animal »

Gr, meca.
Ik vrees dat dit nu niet meer lukt (ze zijn strenger geworden vrees ik) , een inschrijvingsbewijs misschien nog wel (omdat dit via een bewijs van verlies moet gebeuren en inderdaad, als de politie van goede wil is.....en je kent er iemand en je hebt geluk en............ ) maar het gva moet via de invoerder gebeuren.......... en als die dat aflevert verklaart hij dat het voertuig conform is met de wetgeving en normaal moet je het voertuig dan ook aanbieden bij hem of een officiële dealer (tenzij je daar ook iemand kent maar dan nog......dan neemt die de verantwoordlijkheid op zich) en zo te zien aan de foto .............. zouden er toch wel wat omerkingen kunnen op komen denk ik.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

animal schreef:
Gr, meca.
Ik vrees dat dit nu niet meer lukt (ze zijn strenger geworden vrees ik) , een inschrijvingsbewijs misschien nog wel (omdat dit via een bewijs van verlies moet gebeuren en inderdaad, als de politie van goede wil is.....en je kent er iemand en je hebt geluk en............ ) maar het gva moet via de invoerder gebeuren.......... en als die dat aflevert verklaart hij dat het voertuig conform is met de wetgeving en normaal moet je het voertuig dan ook aanbieden bij hem of een officiële dealer (tenzij je daar ook iemand kent maar dan nog......dan neemt die de verantwoordlijkheid op zich) en zo te zien aan de foto .............. zouden er toch wel wat omerkingen kunnen op komen denk ik.
Inderdaad, streng....maar het is mij (toen) gelukt..... :lol: :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
den Bullet

Bericht door den Bullet »

Bij dergelijke ingrijpende wijzigingen kunt ge ook nog beroep doen op de invoerder voor een gelijkvormigheidsattest voor alleestaand geval.

Zo worden bv. ingevoerde moto's (en vierwielers) in België voorzien van een GA.

Da gaat dan via de FOD Mobiliteit.
MitchGT

Bericht door MitchGT »

Contact opnemen met Bornem.
Begin daar.

Groetjes,
Michel
Plaats reactie