Wilbers schokbrekers

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

S-tijn

Wilbers schokbrekers

Bericht door S-tijn »

Hallo,
Weet iemand waar je hier terecht kan voor de aankoop en plaatsing van Wilbers schokbrekers?
Ik heb een beetje gegoogeld, maar over Wilbers vind ik niet al te veel....
Ik zou willen nieuwe schokdempers laten plaatsen (vooraan en achteraan) op m'n R1100S.
Heeft iemand voorstellen / ideeën / prijzen ?
Thanks,
Stijn
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
Iron Gonzo

Re: Wilbers schokbrekers

Bericht door Iron Gonzo »

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
S-tijn

Bericht door S-tijn »

Hey,
Bedankt voor de snelle reactie :grin:
Deze was ik inderdaad al tegengekomen op het Net... maar is er nergens eentje in België ?
mecapuet

Bericht door mecapuet »

In st-truiden bij thijs.
Als je het niet vindt en interesse hebt zal ik het opzoeken....

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
S-tijn

Bericht door S-tijn »

Gevonden ! http://www.trpracing.be/main.html

Thanks Meca :wink:
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

http://www.bikesetup.be/

eens vragen aan diene kerel, hij heeft er in elk geval verstand van al wat met vering en schokdempers te maken heeft.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
mecapuet

Bericht door mecapuet »

S-tijn schreef:Gevonden ! http://www.trpracing.be/main.html

Thanks Meca :wink:
Mijn Wilbers komen ook van daar. Heb ze er wel zelf op gezet, maar die mensen kennen ook hun vak.
Gr, meca.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Bikesetup is ok en niet duur, Wilbers kun je ook via Wunderlich bestellen, plaatsen is tamelijk makkelijk.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
S-tijn

Bericht door S-tijn »

Ik heb net een mailtje terug van TRP Racing in St. Truiden (da's bijzonder snel gegaan seg!):

De mogelijkheden voor de R1100S :
- Vooraan : 630-419-00 (emultie schokdemper) tegen 447 euro.
- Achteraan :
> 640-418-00 : emultie schokdemper tegen 447 euro - of
> 641-418-00 : schokdemper met een slang verbonden reservoir zodat de compressie (ingaande demping)
ook kan geregeld worden en dit op LOW en HIGH speed. Prijs : 677 euro - of
> 643-418-03 : dezelfde als de 641, maar wat de werking betreft in plaats van een slang verbonden reservoir is hier het reservoir in de kop verwerkt (beweegbare gefreesde kop). Prijs : 885 euro.

Plaatsing van 2 dempers : 100 euro.
Als optie kan op de achterste schokker een hydraulische veervoorspanning geplaatst worden en deze komt op 218 euro.
De Sport-set is aan dezelfde prijs (= +20mm).
Prijzen geldig tot eind december, voor 2009 gaan ze omhoog....
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik dacht dat de prijs geplaatst was...."dacht" want heb feitelijk nooit gevraagd.
Gr, meca.
Alain GT

Bericht door Alain GT »

Misschien ook eens vrijblijvend prijs vragen bij Nouds Motorbazaar (http://www.motorbazaar.nl). Heb daar verleden jaar achtervering en voorvorkveren van Technoflex besteld voor mijn K1100LT. Je kan de veer fabriek af laten instellen op je/passagier gewicht. Qua afwerking vergelijkbaar met Ohlings maar wel goedkoper en ook 5 jaar garantie. Had alles binnen de week netjes thuisbezorgd, wel zelf plaatsen.
Toedel

Bericht door Toedel »

Recent heb ik de vering onder mijn R12GS van 12/’07 laten vervangen door Wilbers veerpoten.
Ik heb getwijfeld tussen Ohlins en Wilbers, maar de Ohlins schijnt harder te zijn, en vermits ik het komfort niet wou verliezen werd het Wilbers.
Hieronder mijn bevindingen, het is een hele boterham, maar deze info kan wellicht zijn nut hebben voor iemand. :wink:

Besteld werden Wilbers 630 vooraan, 640 achteraan met 625 hydraulische veervoorspanning in Black Line omdat ik het discreet wou houden.
Ik heb bewust geen ingaande dempingsregeling gekozen (modellen 641 of 642 achter) want dat maakt de afregeling weer moeilijker, en het regelen van de uitgaande demping beïnvloedt het veergedrag het meest. Alle genoemde veerpoten zijn hier te zien op de Wilbers website : http://www.wilbers.de/de/wilbers_federbein.php .
Omdat ik de kans had vooraf te rijden met de standaard Wilbers veerpoten waarvan de demping te hard bleek heb ik de komfortabstimmung gekozen. Een telefoontje met Wilbers leerde dat de veersterkte gelijk blijft, maar dat grotere openingen in naalden en shims voor een komfortabeler demping zorgen. Deze komfortabstimmung is voor mij de goede gebleken.

De veersterkte : Wilbers kiest uit hun gamma de veersterkte die het best past bij het gewicht (solo/duo/bepakking) dat je opgeeft bij de bestelling. Bij mij is dat een 150Nm veer geworden. Ben je veel zwaarder of altijd met duo onderweg, dan wordt dat bvb 160Nm. Ter vergelijking : ik las dat de BMW veersterkte achteraan lager is dan 150Nm (130 of 140). De BMW zal sneller aan zijn limieten zitten indien zwaar beladen. Het feit dat de veersterkte gekozen wordt volgens de gewichtsopgave van de klant is in elk geval een pluspunt.

De veervoorspanning : éénmaal de veersterkte gekozen stelt Wilbers de veervoorspanning af op jouw solo gebruik. Ik heb het nagemeten en af fabriek staat de veer inderdaad perfekt qua statische en dynamische veerweg. Wat mij ook opviel is dat de bike nu voor- en achteraan tegelijkertijd in de veren duikt als ik erop ga zitten. Dat is me bij de standaardvering nooit gelukt.
Bij Wilbers kun je de veervoorspanning verhogen bij meer gewicht. Verlagen is in principe overbodig, immers de vering staat op jouw gewicht ingesteld. Als je de veervoorspanning toch zou willen verlagen moet je de hydraulische regeling verplaatsen op de schroefdraad, en da’s wat werk. Maar dat zal zolang ik met de bike rij niet nodig zijn (tenzij ik flink vermager :lol: ).
Bij BMW zijn de zaken anders : daar gaat men uit van een berijder met standaard gewicht, zodat de veervoorspanning ergens halverwege de instelmogelijkheden staat. Je kunt de BMW veervoorspanning dus verlagen als je minder weegt dan de standaard, en verhogen bij meer gewicht. Hoe dan ook moet je de dynamische veerweg zelf instellen.

De demping : ik heb de eerste dagen rondgereden zonder aan de demping te komen, gewoon om te wennen aan het geheel. Daarna ben ik gaan spelen met de dempingsknoppen. Een paar uurtjes op een verlaten stuk weg met gevarieerd wegdek en een paar bochten. Andere weggebruikers keken raar op toen ze me heen en weer zagen rijden. :lol:
En toen kwam de openbaring : je kunt de demping regelen van heel los (komfortabel zwalpen) tot heel strak als een sportbike. Komfortabel zwalpen is niet goed, maar zet je de uitgaande demping te vast, dan wordt er te langzaam uitgeveerd, waardoor de de veerweg vermindert bij elke hobbel, en da's ook fout. 't Is dus effe zoeken, maar het is opvallend hoeveel invloed een goed te regelen demping heeft op het gedrag van de bike. Na heel veel gezoek kwam ik uit ... op de fabrieksinstelling. Puik werk van Wilbers.

Tijdens deze ritten is mij duidelijk geworden wat BMW gedaan heeft, nl. gekozen voor een zeer komfortabele afstelling, die dan wel dat zwalpen en onrust in de bike teweeg brengt.
Andere verschillen :
- de BMW heeft een Weg Afhankelijke Demping, waarbij de kleine veerbewegingen zeer weinig demping krijgen, bij de Wilbers is dat een continue regeling (zal ook wel een naam hebben). Vroeger vond ik die WAD niet mis, maar nu is mij duidelijk dat de veer de kleine niveauverschillen ongedempt volgt, wat onrust creëert.
- de vering vooraan krijgt bij BMW geen dempingsregeling. De Wilbers heeft die wel, en het is opvallend hoe je het stuurgedrag van de bike daarmee kunt beïnvloeden.

Rijervaring : ik rij nu zo’n 3000 km met de Wilbers vering, en het verschil is verbluffend : ik herken m’n bike niet meer. De rijlijnen in bochten zijn veel zuiverder, de bike stampt en zwalpt niet meer. Het komfort is gebleven, zij het anders dan verwacht : de bike is harder gedempt, maar hij schommelt niet meer zo. Omdat de vering minder in allerlei putjes duikt en hobbeltjes volgt, ligt de bike rustiger op de weg. Of het nu kasseistroken zijn, betonplaten of slecht hersteld asfalt, het is allemaal kalmer geworden. Ik heb ook minder de neiging putdeksels te ontwijken, want de vering is er niet van onder de indruk. Ook lange stukken op de snelweg zijn minder vermoeiend, gewoon omdat de bike rustiger ligt. Maar, het moet gezegd, het is even wennen; de bike gedraagt zich anders op elk vlak.

Besluit : ik heb wat ik wou : een efficiënte vering, geen gezwalp, geen geschommel, met behoud van komfort. Ik ben dus tevreden.

Nog even een vaststelling om te eindigen : het verschil met de originele vering zit hem hierin dat BMW een keuze heeft gemaakt die rekening houdt met het typische GS gebruik en de typische BMW klant. Die keuze is eerder op komfort is gericht, met minder efficiënt weggedrag. Dat is een afweging waar beslist iets valt voor te zeggen. Of die keuze ook de uwe is moet ieder voor zich uitmaken. De beperkte veersterkte hoeft geen probleem te zijn. Wie vaak zwaar bepakt en bezakt op weg is zal de limieten van de BMW vering snel tegenkomen.

Voilà, de boterham is af ! :wink:
Laatst gewijzigd door Toedel op 12 mei 2009, 08:32, 9 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Toedel schreef:Wie vaak zwaar bepakt en bezakt op weg is zal de limieten van de BMW vering snel tegenkomen. :wink:
Zijt maar zeker en zeker bij de LT.

Heb uw "boterham" met veel interresse gelezen. Daar ben je nog eens iets mee :thumright:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Toedel

Bericht door Toedel »

Bedankt !
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

andrevh

Bericht door andrevh »

Toedel schreef:De veersterkte : Wilbers kiest uit hun gamma de veersterkte die het best past bij het gewicht (solo/duo/bepakking) dat je opgeeft bij de bestelling. Bij mij is dat een 150Nm veer geworden. Ben je veel zwaarder of altijd met duo onderweg, dan wordt dat bvb 160Nm. Ter vergelijking : ik las dat de BMW veersterkte achteraan lager is dan 150Nm (130 of 140). De BMW zal sneller aan zijn limieten zitten indien zwaar beladen. Het feit dat de veersterkte gekozen wordt volgens de gewichtsopgave van de klant is in elk geval een pluspunt.

tof om uw uitleg te lezen
maar ik had toch een vraagje
staat die waarde( aantal Nm) op de veren gedrukt ?
ik heb een set tweedehands wilbers op de kop getikt en op de veer staat 59/59-170-165
of kent iemand de betekenis van die gegevens

groetjes

andré
R 1250 GS '2021
K 100 basic '84
Toedel

Bericht door Toedel »

Hoi, op mijn achterveer staat 59/59-150-185.
Wilbers vertelde me dat de 150 slaat op de veersterkte in Nm, de 185 op de veerlengte in mm.
Ik vermoed dat 59/59 een type aanduiding is.
Op de verpakking staat Fahrergewicht 85kg, Sozius 60kg, Komfortabstimmung.

In jouw geval 170 Nm, veerlengte 165 mm.
Als je Wilbers een mailtje stuurt kunnen ze wel uitleggen voor welk(e) gewicht(en) deze veer gemaakt is.
Mail to : info@wilbers.de
Laatst gewijzigd door Toedel op 12 mei 2009, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Toedel schreef:Als je Wilbers een mailtje stuurt
In het Duits vermoed ik :?:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Toedel

Bericht door Toedel »

Denk het wel.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

noppenrijder

Bericht door noppenrijder »

hallo, ik heb ook 2e hands een setje Wilbers gekocht;
@Toedel : ik moet uw -trouwens zeer duidelijke- uiteenzetting bijtreden: het resultaat is inderdaan verbluffend. ik heb nog niet de moeite gedaan om alles zo uitgebreid te testen zoals jij deed en heb het dan ook bij de standaard instelling gehouden ; deze waren door Thijs genoteerd voor de vorige eigenaar die (gelukkig) ongeveer dezelfde postuur heeft als ikzelf. grootste verschillen zijn dat de motor nu idd als op rails rijdt = strakker sturen; hij geeft je veel meer vertrouwen (om sneller en dieper te gaan :grin: ); hierbij valt op dat hij in bochten waar je al wat sneller door gaat (90-100) veel minder diep in zijn veren zakt, vroeger reed ik al eens mijn valbaren aan de grond, nu neem ik die bochten minstens even snel, en mijn vriend waar ik dikwijls mee ga toeren beweert dat de GS totaal anders reageert in bochten: niet meer diep doorzakken, niet meer deinen (op en neer door wegoneffenheden) maar gewoon strak waardoor ik altijd voldoende ruimte over houd met de valbeugels; denk niet dat ik daar nog mee in de problemen kom want banden zijn nu toch al tot op de rand rond gereden. Kortom: als ik aan mijn standaard fiets iets zou wijzigen zou het de vering zijn ! nergens zul je zoveel plezier aan beleven !
btw: bij mij staat er 59/59/170/185 op - ik had hier nog nooit op gelet; ik heb wrschl de 641 achter met een apart zwart reservoir met een rode en blauwe schroef voor in- en uitgaande demping; ik heb mij wel al afgevraagd of ik niet beter af was geweest met een hydraulisch leverbare voorspanning; ik zie in uw uitleg dat dit een goeie 200€ kost; kan je deze optie enkel kiezen bijbestelling, of kan je dat achteraf laten bijzetten?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Toedel

Bericht door Toedel »

Je hebt als ik het goed lees een 170Nm (mijne is 150Nm) achterveer gekregen, met 185mm veerlengte (gelijk de mijne, maar da's te verwachten).
Jouw achtervering kan dus meer gewicht verdragen dan de mijne, maar zal ook iets stugger zijn.
De achterveer die jij hebt heeft behalve de regeling voor uitgaande demping (gekartelde regelknop onderaan de veerpoot) ook die voor ingaande demping (rode/blauwe regelknoppen op het reservoir).
De regeling voor ingaande demping heb ik niet genomen, ik was een beetje bang dat het geheel dan 'onregelbaar' zou worden, en het prijsverschil was niet mis. :roll:

Voor zover ik weet kan een Wilbers achterveer die geen hydraulische veervoorspanningsregeling heeft daar achteraf wel mee worden uitgerust.
TRP zal je daar zeker wel mee kunnen helpen; zij hebben de Wilbers trouwens op mijn GS gezet.

Ondertussen bijna 10.000 km met de Wilbers gereden, werkelijk een goede investering gebleken.
Onbeladen is het al een droom, maar met belading is het verschil het grootst : de vering verliest niets van zijn efficiënt gedrag.
Nu ja, op voorwaarde dat je de veervoorspanning/demping aanpast, maar dat moet bij de BMW vering ook, en dat geeft dan niet hetzelfde resultaat.
Mijn duo zei me na de eerste bochten al dat de bike beter door de bochten gaat, en dat we 'platter' gaan.
Dat had ik eigenlijk niet verwacht : zelfs de passagier merkt het verschil.
Wat mij betreft dus een aanrader.
PS ik heb geen belang in genoemde firma's/produkten. :wink:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

WouterFr

Bericht door WouterFr »

Ben van plan ook een Wilbers 641 te steken, vermist ik door mijn BMW achterveer/demper door zit na 45.000 km, (ik weeg 75 kg en rij meestal alleen). Reden voor kapotte veer/demper is waarschijnlijk onverantwoord enthousiast gedrag telkens ik "all road" ga...

Maar nu heb ik de vraag: Voorvering van BMW is nog goed: zou ik die toch ineens mee vervangen, of rij ik die ook eerst kapot? (wat wordt het rijgedrag wanneer enkel de achter ophanging "high end" wordt?)

grts

w
R 1200 GS - yippie, weeral verdwaald!
WR426 - yippie
WouterFr

Bericht door WouterFr »

Kan er trouwens iemand eens een fotootje posten van de 641 op de GS? Ik vraag me af waar dat reservoir (en eventueel de hydraulische regeling als optie) geplaatst wordt

@ Firmin: regel je veervoorspanning zo vaak dat je overweegt de hydraulische regeling erop te zetten?

@ Toedel: tevreden van de "special key" voor het regelen van de veervoorspanning? OF overweeg je ook de hydraulische optie?

Thx voor de replies,

w
WR426 - yippie
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

WouterFr schreef:Ben van plan ook een Wilbers 641 te steken, vermist ik door mijn BMW achterveer/demper door zit na 45.000 km, (ik weeg 75 kg en rij meestal alleen). Reden voor kapotte veer/demper is waarschijnlijk onverantwoord enthousiast gedrag telkens ik "all road" ga...

Maar nu heb ik de vraag: Voorvering van BMW is nog goed: zou ik die toch ineens mee vervangen, of rij ik die ook eerst kapot? (wat wordt het rijgedrag wanneer enkel de achter ophanging "high end" wordt?)

grts

w
Vering werkt altijd best als voor en achterkant op elkaar afgestemd zijn, op de 1200 was trouwens de voorvering de reden waarom ik voor een ohlins setje gekozen had. Als je gewoon een vervangdemper achteraan hebt, niet te high end maakt het niet veel uit denk ik, als je achteraan een state of the art monteerd denk ik dat je er meer uit gaat halen als je vooraan mee vervangt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
noppenrijder

Bericht door noppenrijder »

ik zou ook voor beide gaan, die zin het best op mekaar afgestemd. dit WE stuur ik u een paar foto's per e-mail (ik weet de procedure niet meer om foto's op het forum te zetten :-( )
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
WouterFr

Bericht door WouterFr »

Ik heb zonet van die mannen van Wilbers nog wat interessante extra informatie gekregen, Ik zet het hier even bij kwestie van alles samen te houden:

1) De hydraulische preload adjuster kan effectief ook achteraf bijgemonteerd worden. Dit is echter niet goedkoop: behalve de 200 euro voor de adjuster, moet je nog eens 79 euro tellen voor de ombouw, en in de meeste gevallen 89 euro voor een nieuwe veer (door de ombouw is er iets minder plaats, en moet er in de meeste gevallen een nieuwe veer gezet worden om dezelfde eigenschappen te bekomen.

2) Net zoals de veren zelf, is ook de preload adjuster beschikbaar in BlueLine (de adjuster is dan in het rood) en in Blackline (adjuster in grijs metallic).
Hieronder de adjuster in Blackline op een 1200 GS.
Afbeelding

3) De plaatsting van het reservoir van de 641 komt op dezelfde plaats als waar bij mij de mudguard komt. Je kan dit reservoir zelf eender waar zetten, en Wilbers maakt dan een aangepaste leiding tot waar je hem wilt hebben. Je moet hier zelf het reken- en tekenwerk voor doen, en de hoeken die de leiding naar het reservoir moet maken doorgeven, en de extra kosten zijn natuurlijk ook voor jezelf.
Hieronder de 641 op een 1200 GS
Afbeelding

4) Voor wie dat reken en tekenwerk nogal omslachtig vindt, en het reservoir toch niet daar wilt hebben hangen, is er altijd nog de 642, met geintegreerd reservoir. (799 euro tov 649 euro voor de 641) Of natuurlijk de 640 (449 euro), zonder reservoir (en zonder regeling ingaande demping)
Hieronder de 642 op een 1200 GS, met een Mudguard geinstalleerd
Afbeelding

---> Ik ben er dus nog altijd niet goed uit: Toedel, Firmin, gebaseerd op jullie ervaringen tot nu toe:
1) is de hydraulische voorspanningsregeling een interessante extra of volstaat de bijgeleverde speciale key voor de sporadische aanpassing?
2) is het regelen van de ingaande demping een interessante extra?

Ik ben niet van plan mijn mudguard eraf te halen, het houdt mijzelf en mijn ophanging + batterij een stuk properder. Daarenboven heb ik daar ook een montagepunt voor mijn SWMotech Trax koffers hangen, dus enkel Mudguard verwijderen is nog niet de oplossing.

Thx!!

wouter
WR426 - yippie
Plaats reactie