Marokkoreis met de zoon achterop

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
GStig

Marokkoreis met de zoon achterop

Bericht door GStig »

Hallo,

Vandaag juist onze ledenbijdrage betaald, als nieuwbakken leden 2009.

Een paar weken terug kocht ik me een tweedehandse GSA1200 aan, bj 2006.
Buiten een aangename, vlotte verplaatsing naar en van mijn werk, hoop ik dat dit werkpaardje onze reis verzorgt naar en evenzeer teug van Marokko.
Ik hoop zoveel mogelijk info bijéén te krijgen om er een geslaagde reis van te maken.
We zijn gebonden aan de maand juli en ik weet dat deze een letterlijke uitbrander is, toch willen we naar de redio Agadir-Zagora aandoen.
Ik verslind momenteel de Trotter en leer elke dag bij over deze exotische reisbestemming.
Evenzeer elke dag raden ervaren reizigers-motorrijders en zelfs Marokanen me af deze reis te ondernemen, alleen, met mijn dan 14-jarige zoon Tijl.
Maar ik zal er dan 46 zijn en zeg nu zelf, ik wordt er niet sterker op en binnen een paar jaren zal Tijl naar andere horizonten kijken. Dus, het wordt 2009 of nooit.

Alle info is welkom.
- Ik hoop de moto in Marrakech of Casablanca te krijgen en de overtocht met ons beiden per vliegtuig te maken.
- Indien dit niet lukt: Welke overtocht 't best ? Algéciras - Ceuta, dat is de snelste overtocht, of beter Alcériras - Tanger, eventueel dat daar de papiermolen sneller verloopt ?
- Een ervaren Marokko-GSA reiziger raadde me aan mijn alu-topcase te verwijderen en te vervangen door een grote reistas, een crossharnas te dragen waarover een geventileerde vest, een crossbroek met extra kniestukken, een open endurohelm met crossbril met gele glazen, versterkte binnenbanden en bandenlepels mee te doen, me te voorzien van versterkte alu-tape, spanriemen, een paar meter dun alpinistentouw en de elektrische sturing van de benzinepomp evenals de antenne (de ring) rond het contact te vervangen, gezien dit de zwakke punten zouden zijn....

Graag had ik geweten of er in juli 2009 nog companen-motorreizigers met hun (prima onderhouden) moto in Marokko zouden vertoeven, zodat we onze reisroutes aan elkaar kunnen doorspelen.

Bij deze, onze welgemeende groeten voor het nieuwe jaar
and keep your knees in the breeze !
GStig en zOOn.
jakke

Re: Marokkoreis met de zoon achterop

Bericht door jakke »

GStig,

Welkom op dit olijk forum en veel suc6 gewenst met uwen Beemer.

Straf, dat zelfs de Marokanen zeggen dat het in die omgeving niet veilig is!!
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid natuurlijk. :mrgreen:

Moest je de reis toch laten doorgaan, alle waarschuwingen ten spijt, dan wens ik u toch een behouden reis. 8-)
Alhoewel er toch alternatieven voor mooie en avontuurlijke motoreizen genoeg zijn natuurlijk. :eye:
Gr, Jakke.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
jcbmw

Bericht door jcbmw »

GStig,

Raden mensen het u af vanwege de tijd van het jaar ( te warm ) of voor veiligheidsredenen?
Zelf ben ik ook van plan alleen door Marocco te rijden (eind April, begin Mei) Tanger-Erfoud-Zagora-Marrakech-en terug via Vallée du Dades. Ik had al wel gelezen dat je in Noord Marocco moet oppassen in het Rif gebergte, maar heb nog nooit eerder gehoord van problemen in het zuiden.
De meeste info heb ik van de volgende site http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?p=818831 moesten er mensen zijn die mij nog nuttige info kunnen geven, altijd welkom!!

Groeten John

Happy New Year !!
TonTon

Bericht door TonTon »

GStig schreef: Evenzeer elke dag raden ervaren reizigers-motorrijders en zelfs Marokkanen me af deze reis te ondernemen, alleen, met mijn dan 14-jarige zoon Tijl.
Gij ziet Uw zoon waarschijnlijk héél graag ? wel GA DAN NIET :!: als "ervaren" personen en zelfs de inwoners U af raden om erheen te gaan , waarom dan toch ? ik begrijp da niet , wil Je op Uw geweten hebben dat Uw zoon iets overkomt ? Ge zegt zelf dat hij nog zijn ganse leven voor zich heeft , pak hem dan dat niet af :-? .
zo denk ik er over :-(
mecapuet

Bericht door mecapuet »

In verband die gele glazen, heel slecht bij zonlicht voor uw ogen....te gebruiken bij mist.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
TAF

Bericht door TAF »

Ben ook aan het kijken om te gaan eind augustus begin september denk dat het dan al ietske aangenamer rijden is van temperatuur, maar voor mij niks vlieger of auto gewoon niks anders dan de moto Allé ik hou die topic hier in de gaten want info is altijd mooi meegenomen.Qua veiligheid moet je het nu ook weer niet dramatiseren denk ik. :bom: :lol:
CIAO TAF
GS 1150 ADVENTURE
GS 1200 ADVENTURE
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Hoi heren,

Ben in 2007 geweest : http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 25&t=15758
2008 geweest : http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 10&t=18769

Ik kan je alleen maar aanraden van zo snel mogelijk te gaan, is een aanrader van jewelste !
Indien je graag wat verdere info wenst, spreek met jullie 3 een datum af en de koffie staat hier klaar.

Tot dan,
Fred
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Beste GStig,

Ik begrijp dat je uitkijkt naar een ultieme vader-zoon ervaring. Ik heb ook zo'n formidabele dingen met mijn zoon ondernomen en heb toen momenten van intens geluk beleefd.
Nu, ik begin stilaan Marokko te kennen. Ik had zelfs een GS gekocht met het idee er ooit naartoe te reizen. Maar ik ben het eerst te voet gaan verkennen en toen leek een trip met de moto niet meer zo aantrekkelijk.
In de bewoonde wereld is het verkeer vrij gevaarlijk en daarbuiten mis je dan het contact met de natuur. In de steden begint de criminaliteit op te steken. Ik ben in Marrakech met geweld overvallen door een junkie. De politie zat ermee verveeld en zei dat het fenomeen vrij nieuw was. Maar ze wezen er ook op dat ik een beetje onvoorzichtig was geweest door op mijn eentje door een olijfbos naar de Menara te wandelen....
Op de buiten is de criminaliteit zeer laag. Zeker daar waar geen gemotoriseerde voertuigen geraken.
Man, ik heb onvergetelijke momenten meegemaakt, te voet, door het Atlas gebergte, welliswaar met gids en muilezel. Ik heb dagen gewandeld in gebieden waar geen GS zou geraakt zijn. Geen helm, geen zware kleren, geen lawaai, geen stress.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In de steden ben je ook beter af zonder je eigen voertuig. Als je het wil achterlaten zullen er altijd ad hoc parkeerwachters opduiken die voor een kleine vergoeding op je transport zullen letten. Ik had zelf dat probleem met een huurfiets in Marrakech. Nergens kon ik hem achterlaten zonder te betalen...
Enfin, het is zover gekomen dat ik de GS verkocht heb. Het avontuur zoek ik nu op met de rugzak. Met de zoon fiets ik door zonneschijn, wind, regen en modder naar het onbekende. Maar we zijn nu allebij ook fervente motards. Zeer verschillend van stijl maar verenigd door dezelfde passie.

Was ik van jou zou ik Marokko eerst gaan verkennen zonder moto. Een vlucht naar Marrakech en een gegidse wandeling in de Atlas. Kost minder dan 1000 Euro per man voor een achtal dagen, quasi all-inclusive. Je kan dan nog uitmaken wat je met je zoon onderneemt als hij 15 of 16 is. (mijn zoon is nu 21...).

Heb je al een motoreis met je zoon in Europa ondernomen ? Door mijn Harley ben ik nu beperkt tot Europa-reizen. Awel, daar is niks mee. Met een goede kaart en/of een GPS is er hier ook heel wat avontuur te beleven.

Moest ik door omstandigheden toch naar Afrika trekken met de moto zou ik solo rijden, maar in groep. Met de wetenschap dat als er iets mis gaat, ik het enige slachtoffer ben.

Sorry, ik heb niet op je specifieke vragen geantwoord...
Laatst gewijzigd door Synchro Bob op 03 jan 2009, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
GStig

Bericht door GStig »

Dank voor de vele en vlugge reacties.

Juli is in feite een te warme maand (maar het is de maand die Tijl en ondergetekende samen doorbrengen in coöuderschap), zodat we elke ochtend nauwlettend zullen moeten toekijken op een correcte aanvulling van onze watervoorraad. Hiertoe kochten we elk al een camelbag van 3liter aan, ééntje in een rugzak voor Tijl en 'n gewone die zijn plaats zal vinden in de tankzak.

Aangaande het gevaar: Dat betreft vnl de warmte. Het gevaar dat mensen aan elkaar bieden is relatief. Ik werkte ongeveer 7 jaar in Molenbeek...need I say more...?
Ik geloof in een mooie vader-zoon ervaring, in de aan een ijltempo voortschrijdende asfaltering in het binnenland en inderdaad ook aan een toenemende criminaliteit in de Marokkaanse grootsteden.
Ik geloof ook in het ontdekken van een rijke, andere cultuur.

Dank voor de uitnodiging en we gaan hier graag op in.
Ik zoek mijn "weg" nog een beetje op dit forum. Hoe spreken we af ? Kan ik ergens persoonlijke gegevens inkijken of gaat dit via mail of 'n phonetje ?
Ik ben bereikbaar op patrickdegelaen@hotmail.com en 0486/25.85.36.
Ons huis staat ook steeds open voor verhalen.

Extra info van de dokter en andere medische geschoolden:
- De hepatitis A is nog steeds een aanzielijk risico in Noord Afrika. Na - indien ik het me goed herinner 4 vaccinaties - een bloedtest ondergaan om na te gaan of je genoeg bescherming hebt. Dat is voor ons beiden al in orde.
- een anti-vlooienmiddel bij hebben.
- lippenbalsem
- zonneolie met een hoge beschermfactor
- anti-muggen spul
- een klein zuigertje dat giften tgv beten of steken kan uitzuigen (AS Adventure)
- een paar steriele spuiten (met naald) zodat je deze kan geven aan de arts die je zal inspuiten en dat je niet hoeft te betrouwen op de naalden die er liggen.
- een anti-bioticum
- een kleine tube isobetadinezalf
- steriele compressen

Verder info volgt en is evenzeer welkom,

Keeping our knees in the breeze,
GStig & zOOn.
-
GStig & zOOn - (XL250R) - (CB900F) - (CX500GL) - (VF750F) - (CX500C 2x) - (KZ700) - (R60/6) - (CJ250) - (CBR1000F 2x) - (ST1100) - XLV650 - GSA1200 -
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Hoi,

Je hebt mijn adrers via mail ...
Harald

Bericht door Harald »

GStig,

Ik zal u is warm maken voor een mooi ander initiatief, .....Schotland :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Hopelijk loop je over van motortechnische ervaring en kennis om zelf je mannetje te staan bij mankementen tijdens de reis... evenzeer als van langeafstandsrijden in onaangename omstandigheden MET duo achterop...?

Indien op alles met JA geantwoord, dan niet twijfelen en vertrekken.
Indien vaker NEEN... ga dan een weekendje Ardennen tegemoet.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

JH. schreef:Hopelijk loop je over van motortechnische ervaring en kennis om zelf je mannetje te staan bij mankementen tijdens de reis...
Zo dramatisch zou ik het niet stellen. Het is waar dat ik met een 1200 minder op mijn gemak zou zijn dan met een 11X0 of een 850. Liever nog zou ik op avontuur gaan met een oude 2 kleps GS...
Maar zoals GStig het aangeeft zijn er truuken om die 1200 meer betrouwbaar te maken.
Wat ik mij nog altijd afvraag is of je overal in Marokko ongelode benzine vindt. Of met andere woorden, kan je je katalysator laten zitten.
Ik heb het daar al vaak gevraagd en ze antwoorden : "Ja, ongeveer overal".
Maar met een autonomie van 350Km is die "ongeveer" van groot belang...
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Synchro Bob
Contacteer:

GStig schreef:Ik geloof ook in het ontdekken van een rijke, andere cultuur.
-
Dat is net het probleem als je met de moto reist. Wil je een casbah of een paleis bezoeken sta je daar te zweten in je motorpak met de helm aan de hand terwijl je je moto volgepakt moet achterlaten. Niet echt ontspannend. Zelfs in Europa heb je dit probleem als je alleen reist.
Je mag zeker niet paranoide zijn. Wil je persé een hotel of herberg mét bewaakte garage, dan trek je een muur op tussen jou en die 'te ontdekken cultuur'.
Zo liep ik door het Dogon gebied in Mali en heel af en toe passeerden daar enduro motards. Volgepakt en in full gear door het zand. Rechstaand, recht voor hun starend naar het goede spoor terwijl links van hun 2000 jaar cultuur lag in een majestueus decor.
Ik heb 5 dagen gedaan over die 140 Km langs die Bandiagara klippen. Zij hebben dat wellicht in één dag afgelegd.
Maar ik vrees dat we beiden niet dezelfde culturele ervaring hebben beleefd.

De moto is een tof middel om te reizen, maar het is het rijden zelf dat het plezantste is.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
marnix.W

Bericht door marnix.W »

GStig schreef: 7 jaar in Molenbeek...need I say more...?
Ik geloof in een mooie vader-zoon ervaring, in de aan een ijltempo voortschrijdende asfaltering in het binnenland en inderdaad ook aan een toenemende criminaliteit in de Marokkaanse grootsteden.
Ik geloof ook in het ontdekken van een rijke, andere cultuur.

Extra info van de dokter en andere medische geschoolden:
- De hepatitis A is nog steeds een aanzielijk risico in Noord Afrika. Na - indien ik het me goed herinner 4 vaccinaties - een bloedtest ondergaan om na te gaan of je genoeg bescherming hebt. Dat is voor ons beiden al in orde.
- een anti-vlooienmiddel bij hebben.
- lippenbalsem
- zonneolie met een hoge beschermfactor
- anti-muggen spul
- een klein zuigertje dat giften tgv beten of steken kan uitzuigen (AS Adventure)
- een paar steriele spuiten (met naald) zodat je deze kan geven aan de arts die je zal inspuiten en dat je niet hoeft te betrouwen op de naalden die er liggen.
- een anti-bioticum
- een kleine tube isobetadinezalf
- steriele compressen

GStig & zOOn.
-
Gewoon doen alle voor oordelen thuis laten, als je in Molenbeek werkt word dit een wandelingetje in het park, er is altijd wel iemand die een paar Diram wil verdiennen en langs je moto slaapt of je de weg wijst per brommer, Je kan alle kanten op met de moto de asfalt is zeer goed, als je goed bent in piste reiden ook doen en anders blijf je op de asfalt, en zeker eens langs gaan bij Fred heb ik ook gedaan zelfs de koffie is te drinken :wink: die gooit de kaart open en laat je foto's zien zo kan je al een idee vormen van wat er gaat komen en wat er dan komt absolut super tot nu toe mijn mooiste reis, beter als Ukrainë en Albanië en wat daar tussen licht ook mooi maar anders, Marokko is met elk type moto te doen.

Afbeelding
Afbeelding

Als ik het welletjes vond met de Pan 1300 en mijn korte beentjes en Jos met de GW 1800 keerde we om en zochten terug de hooft weg op, peter met duo en vol gepakt met twee pakrollen op de Pan 1100 bleef op de piste van de Todra naar de Gorge du Dades, je moet het maar doen :mrgreen: we zijn dan die avond geland bij Msemrir op ongeveer 15 km van elkaar zonder het te weten (geen GSM ontvangst)

Afbeelding
Afbeelding

Een goede raat laat het noorde voor op de terugweg als je nog tijd over hebt, heb je het te warm in Zagora dan als de brandweer naar de kust, pretige reis

Dat ik hier met mijn Honda terecht gekomen ben........hier heeft de Marokko reis vorm gekregen
En nu ben ik op zoek naar info voor een reisje Italië Albanië Griekenland :mrgreen:
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Niet twijfelen, gewoon doen! Met duozit zware pistes moet je sowieso vermijden. In het zand ploeteren zal er niet bij zijn. Maar Marokko is perfect te doen over de weg of gemakkelijke gravel piste en dan zal je nog een hele mooie vakantie gehad hebben. Sommige mensen stellen het allemaal te gevaarlijk en afgelegen voor en geloof me, dat is het niet. Als je zonder risico wil reizen, boek dan snel een weekja aan de Vlaamse kust.
In Marokko ben je nooit alleen dus als er iets gebeurt is hulp nooit ver weg. Zet je een half uur op je kont en er passeert altijd wel iemand.

Kijk ook eens op mijn webpagina voor bijkomende info, tracks etc.

Have fun

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Heb hier eens 3 Nederlandse Triumph Tiger rijders op de koffie gehad voor een rondje Marokko.
Deze heren en dame had ik een combi voorgeschoteld van mijn 2 ritjes.
Hebben de trip met 5 Tigers gemaakt en er een prachtige DVD van een uur van gemaakt.
Heb hem al 5x bezien, en 't begint ook weer te kriebelen ... 2007, 2008, 2009 :wink:

Degene die hier geweest zijn, Ron, Frank, Esther, Marnix, Keonies en madam, waren allemaal ernorm POSITIEF over hun Marokkoreis. Als ik dan de verhalen van Demito, Trikke, Herrie, Boxertwin en vele andere lees die eveneens een geweldige ervaring achter de rug hebben ... zou ik maar stillekes vertrekken !

Neem een reserve ringantenne mee voor den 1200 en weg ermee.
Laat je zeker niet afschrikken door een paar minder goede ervaringen.
Wat Bob heeft mee gemaakt kan in iedere grootstad gebeuren.

En wat betreft gevaar / afgelegen ... ik heb Marrakech 2 keer vermeden ... ga bv. naar Fes of een ander minder drukke grootstad om de medina's en de sfeer te snuiven. Marrakech zelf is 1 grote commercie waar zelfs de gewone man niet meer kan komen omdat de prijzen zo de pan uit swingen door het toerisme. Blijf weg van deze toeristen melkers en zoek dorpjes op die zelfs niet op de kaart staan, dan pas heb je Marokko gezien. De lokale bevolking ontvangt je met open armen en de prijzen zijn tegenover de steden gedeeld door 4.

Het afgelegen kan je zelf wat invullen, we hebben piste's gereden waar we gedurende 3 uur niemand zijn tegen gekomen.
Zeker het oosten van Marokko is vrij dun bevolkt, daar zal je vrij veel geluk moeten hebben om iemand te treffen binnen het uur op een piste. Anderzijds het binnenland en de Sahara, volk en kamelen genoeg. De westkant heb ik de eerste keer een stukje gevolgd, blijf daar weg ... Agadir bv. kan je even goed hier naar de kust gaan.

Mijn advies is ... noorden zijn ze opdringering op het ambetante af (Rif / Kifgebergte) de eerste 200km, de rest is Marokko MAGISTRAAL !
Wie niet horen wil, moet zelf maar eens gaan voelen.

Heb geen goesting om verder te typen, daarom had ik je al eens op de koffie gevraagd.

@Marnix, blij je hier eens te horen :salut:
Boxer-twin
Contacteer:

Bericht door Boxer-twin »

IK sluit me (bijna) helemaal bij Fred aan. Ik vind alleen dat je Marakech toch moet aandoen, je bent er toch...... het is inderdaad zeer commercieel maar toch wel een belevenis.

Je moet zeker gaan, zelden zo een aardig volk ontmoet. Je hebt weinig te vrezen en het is moderner dan je denkt. Zorg dat je materieel op orde is en gaaaaaaaaaaaan.

Hierbij nog wat leesvoer en plaatjes.

http://www.leoenjanetontour.nl/html/marokko.html

Grtz
Leo
Enduroxander

Bericht door Enduroxander »

Beste,

Ik ben een paar weken geleden nog door Marokko gereden, en dat zal ongeveer mijn tiende bezoek zijn aan dit land.

De enige rede die men kan aanhalen om de trip niet te doen, is de periode die je kiest. Het zal warm zijn, maar ja dan trek je maar naar de hoge Atlas.Onveilig heb ik er mij nog nooit gevoeld.
Voor de rest denk ik dat je je veel zorgen voor niks maakt, Marokko is een modern land aan het worden, en waarschijnlijk één van de weinigen die zonder veel kleerscheuren uit de economische crisis zal komen (zij kunnen voor hun eigen voedselvoorziening zorgen).
De raad die sommige mensen je geven qua uitrusting, met name een volledige cross uitrusting, hangt af van wat je van plan bent. Je kan van extreem off-road naar een rit gaan over prachtige wegen, van Tanger over Casablanca tot Agadir en Marrakech zelfs op een "Autoroute mét péage". Als papa zou ik zeker zeggen doen met die knaap van 14. Hij zal tijdens deze trip door ogen en oren te openen evenveel kennis kunnen opdoen dan een jaar op de schoolbanken te vertoeven.
Je schrijft ook nog dat je half in de veertig bent, en voelt het aan als vijf voor twaalf. Ik kan je gerust stellen, ik word er drieenvijftig, en hoop de helft van het jaar op twee wielen door te brengen tussen duinen , oueds en pistes.

Wees geen bange blanke man, en doen zou ik zeggen.

Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan.
1200 GS, Xchallenge, en Oranje 250 2T
Enduroxander

bdemeyer schreef:
-

Zo liep ik door het Dogon gebied in Mali en heel af en toe passeerden daar enduro motards. Volgepakt en in full gear door het zand. Rechstaand, recht voor hun starend naar het goede spoor terwijl links van hun 2000 jaar cultuur lag in een majestueus decor.
Ik heb 5 dagen gedaan over die 140 Km langs die Bandiagara klippen. Zij hebben dat wellicht in één dag afgelegd.
Maar ik vrees dat we beiden niet dezelfde culturele ervaring hebben beleefd..
Beste, was jij die "donne-moi un cadeau" dan niet beu na 5 dagen? Ik heb de Dogon ook al een paar keer gedaan, en ik denk dat 2 dagen met de enduromotor een schoon compromis is. Die culturele ervaring is spijtig genoeg al helemaal verziekt dor de toeristen die rondstrooien met cadeaus, zonder dat de ontvanger er iets moet voor doen.

Xander
Enduroxander

bdemeyer schreef:
-

Maar ik vrees dat we beiden niet dezelfde culturele ervaring hebben beleefd..
Beste, was jij die "donne-moi un cadeau" dan niet beu na 5 dagen? Ik heb de Dogon ook al een paar keer gedaan, en ik denk dat 2 dagen met de enduromotor een schoon compromis is. Die culturele ervaring is spijtig genoeg al helemaal verziekt dor de toeristen die rondstrooien met cadeaus, zonder dat de ontvanger er iets moet voor doen.

Xander
Synchro Bob
Contacteer:

Enduroxander schreef:Beste, was jij die "donne-moi un cadeau" dan niet beu na 5 dagen? Ik heb de Dogon ook al een paar keer gedaan, en ik denk dat 2 dagen met de enduromotor een schoon compromis is. Die culturele ervaring is spijtig genoeg al helemaal verziekt dor de toeristen die rondstrooien met cadeaus, zonder dat de ontvanger er iets moet voor doen.

Xander
Het ging over het 'ontdekken van de andere cultuur'. Natuurlijk ben je niet de eerste toerist die daar langskomt en hebben je voorgangers de zaak verziekt door een verwachtingspatroon te creëren. Is het alternatief dan met een mechanisch voertuig voorbij te razen en die mensen op afstand te houden ? Misschien wel... Maar ik heb nog liever te kunnen glimlachen naar die bedelende kinderen met met snottebellen en klamme handjes. En geef toe, dat bedelen is een kinderspel. De volwassenen keuren het af.

Hetzelfde in Marokko: "Mossieur, donnes-moi un Dirham, Mossieur, donnes-moi un bonbon, donnes moi un Bic..." Daar moet je mee leren omgaan. Natuurlijk als je met je moto door hun dorpen zoeft zal je daar nooit last van hebben...

Nee, terug on topic. Marokko is zeker de moeite. Ik zal er nog vaak terugkeren en raad iedereen aan om te gaan. Maar met de motor én in duo ? Dan zijn er betere alternatieven als men als argument aangeeft: 'De andere cultuur ontdekken'.
Als dat bijkomstig is en men wil kilometers afleggen in een mooi décor in een straal van 150 Km rond een benzinestation (met sans plomb) dan is de (moderne) moto een uitstekende optie. Veel motards hebben het al gedaan en komen voldaan terug.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
GStig

Bericht door GStig »

Ik liep en loop 1/2-ziek. Dank voor de vele visies en info. Ik lees alles minimaal 2x na en voorzie graag eens een samenkomst, eens ik terug de wolken van mijn verkoudheid en mijn huidige vechtscheiding uit mijn kleren gejaagd heb... Nogmaal dank.
GStig&zOOn (Patrick en Tijl)
GStig & zOOn - (XL250R) - (CB900F) - (CX500GL) - (VF750F) - (CX500C 2x) - (KZ700) - (R60/6) - (CJ250) - (CBR1000F 2x) - (ST1100) - XLV650 - GSA1200 -
GStig

Bericht door GStig »

Back in bussiness. Een welgemeende dank aan Fred en zijn vrouw voor hun ontvangst en gedetailleerde uitleg, foto's, filmpje, places to be en routebespreking. Als je naar Marokko gaat is koffie bij Fred een reuzestap in de goede richting. Ik kan nu beginnen met het uittekenen van onze route.

Eveneens dank aan de mensen van de BMW-club regio Pajottenland voor hun ontvangst bij mijn eerste bezoek aan hun maandelijkse samenkomst bij Schaekels, Eizeringen. Een toffe bende. Ik tracht die vrijdagavonden vrij te houden in mijn agenda.
GStig

Bericht door GStig »

Ik wil misschien niet geasphalteerde verharde wegen aanpakken. De kans is reeel dat ik mijn GSA1200 's zal "neerleggen". Momenteel staan er "plastiek"-zijkoffers op en een alu-topcase. De topcase wordt vervangen door een Stuff Save-zak. Vraag 1.; Wat zijn de stevigste alu-zijkoffers; Touratech of Wunderlich ? Kan er bij allebei een bagagedrager met verbreder op ?
Vraag 2.; crash bar bags; zowel bij Touratech als bij Wunderlich ?
3.; Zijn er aanraders qua kledij en handschoenen ?
Alle tips blijven welkom...

Thx voor de info die reeds vlot binnenliep, door de leden en deelnemers aan dit forum.
Plaats reactie