Betrouwbaarheid van R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Gaby

Betrouwbaarheid van R1200RT

Bericht door Gaby »

Ik vraag me af wie er met een R1200RT al veel kilometers gereden heeft en of
de motor daarbij betrouwbaar gebleken is. Ik bedoel hiermee letterijk de motor
zelf, niet de gekende floptoestanden zoals de ringantenne. Na het bekijken van
de techniek die in de motor gebruikt wordt lijkt die boxer toch niet zo'n "simpele"
constructie te zijn als eerst gedacht, zo zit de balansas blijkbaar achteraan door
de wand van het blok wat een keerring meer betekent, de hulpas lijkt op 't eerste
zicht niet in echte lagerschalen te lopen maar ineens in de uitsparingen in het blok.
Dit zou willen zeggen dat als er daar met de smering iets fout loopt dat wel eens
een hele dure reparatie zou kunnen worden. Maar ja, als het allemaal goed gedacht
en gedaan is speelt dat niet, vandaar de vraag welke afstanden er door de echte
kilometervreters al bij mekaar gefietst zijn zonder aan een revisie van het blok
toe te zijn :mrgreen:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Beemer

Re: Betrouwbaarheid van R1200RT

Bericht door Beemer »

Het is een hele tijd stil geweest rond onze langeduurtest BMW R 1200 RT (M&T 10/05), maar daar is een grondige reden voor. Er valt namelijk heel weinig te vertellen. Voor journalisten en ramptoeristen is dat natuurlijk een spijtige zaak, maar voor de RT rijders en BMW moet het een hele opsteker zijn.

We hebben ondertussen op een klein jaar tijd 60.000 km op de teller gefietst in alle mogelijke omstandigheden en kris-kras door heel Europa. De RT blijft namelijk de geliefde motorfiets voor verre uitstappen en dat maakt hem ondertussen tot een echte globetrotter. De meeste landen van West-Europa kennen geen geheimen meer voor de Duitser en zelfs uitstapjes naar de Balkan (Slovenië en Kroatië) vindt hij niet te versmaden. Tijdens die reis kon hij de piloot en duo zelfs overhalen om gedurende 1.280 kilometer, grotendeels in stromende regen en in zijn thuisland, quasi non-stop in het zadel te blijven zitten. Een betere test voor het comfort van een reismotor kunnen en durven wij niet bedenken, laat staan uitvoeren. De RT heeft ons tot dusver nog nooit in de steek gelaten, de betrouwbaarheid staat tot dusver dan ook buiten kijf. Wel is het zo dat je voor die betrouwbaarheid moet betalen. Zoals eerder gezegd is de RT niet bepaald de goedkoopste motorfiets op de markt (€ 16.300,00 – Nl. € 18.000,00) en ook het onderhoud vreet een aardige hap uit het budget (zie kader). Anderzijds is de RT voor zo’n grote toerbuffel wel bijzonder zuinig, en dat is in deze tijden van exuberante benzineprijzen geen onbelangrijk argument. In onze vergelijkingstest van de toermotoren in het vorige nummer bleek hij met een testverbruik van 5,7 liter per 100 kilometer de zuinigste van het lot. Onze langeduurtestmotor stelt dat gemiddelde nog iets scherper met 5,6 liter. Een kanttekening daarbij is dat BMW zelf de raad geeft om benzine met een octaangehalte van 98 te gebruiken, omdat je anders een deel van het vermogen verliest. Dat drijft de prijs dan weer op natuurlijk, tenzij je vrede neemt met het vermogensverlies, want dat is de enige negatieve bijwerking. En je kan natuurlijk als je sportieve kriebels voelt of met passagier en bepakking de bergen in trekt tijdelijk overschakelen. Sportieve kriebels zorgen logischerwijze natuurlijk ook voor meer verbruik. Zo valt het op dat bij kruissnelheden boven de 140 km/u de RT exponentieel dorstiger wordt, maar zelfs dan hebben we het verbruik nooit boven de 6,8 liter per 100 km zien uitstijgen. Ook op gebied van olieverbruik hebben we eigenlijk geen klagen. Tijdens de eerste 30.000 km moesten we tussen de onderhoudsbeurten nooit olie toevoegen. Later nam het olieverbruik blijkbaar iets toe, want bij 37.200, 48.000 en 56.000 km moesten we ongeveer een half litertje toevoegen om het ideale oliepeil te behouden. Daarbij valt steevast op dat het oliekijkglaasje wat diep onder het kuipwerk verstopt zit. Af en toe is het dan ook nodig er een zaklantaarn bij te halen om de controle uit te voeren, heel handig is het niet. Verzachtende omstandigheid is dat ook de boordcomputer aangeeft of er voldoende oliedruk aanwezig is en dat behoorlijk accuraat doet, maar toch kunnen we het niet laten even op de goede oude manier te dubbelchecken om zeker te zijn én omdat de boordcomputer wel eens ‘rare kuren’ durft te hebben. Een probleem dat zich al enige tijd manifesteerde is het systematisch té optimistisch zijn van de thermometer. Bij het volgende onderhoud (60.000 km) wordt hier een mouw aangepast door BMW. De sensor wordt van achteraan op de motorfiets naar de kuip verplaatst en dat zou het probleem moeten verhelpen. Eén keer was die thermometer dan weer heel pessimistisch, met een vermelde – 40°C op een wisselvallige winterdag met smeltende sneeuw. Ook de benzinemeter durft soms wel eens de bal misslaan. Soms geeft ie bij vertrek aan dat je nog ruim driehonderd kilometer kan afleggen, maar blijkt na thuiskomst 50 kilometer verderop dat je binnen 100 kilometer droog zal staan.

Tijdens de gure herfst en wintermaanden bleek ook dat door de regen rijden zonder koffers – altijd handig bij het pendelen, want die koffers zijn verrassend breder dan de spiegels –, resulteert in een ondergespatte rijder of duo, want het straatvuil wordt door de achterband met groot enthousiasme op de rug van de rijder of de benen van de passagier gemikt. Als je de koffers laat zitten doen die dienst als extra spatbord. De koffers op zich zijn zeer ruim en bieden dus veel opslagcapaciteit, wat voor reizigers belangrijk is. Een gouden tip die we wel willen meegeven is van bij de aanschaf de binnentassen bij te bestellen. Als je de koffer helemaal van de motorfiets moet halen en die smalle trap naar dat leuke zolderkamertje moet opdragen kan je er donder op zeggen dat de muren en de koffers vol krassen staan.

© Tom Vander Sande

Tijdens de wintermaanden merkten we ook dat de achtervering, die van nature al redelijk hard is en bij het nemen van een verkeersdrempel de onderrug niet ontziet, nog wat bitsiger gaat reageren. Nu de zomer weer in het land is blijkt dat verdwenen. Het is overigens ook helemaal niet onlogisch dat veerelementen bij wisselende temperatuur zich anders gedragen. Een aantal redactieleden meende ook dat het ESA (Electronic Suspension Adjustment) bij winterse temperaturen minder performant was, maar anderen hadden die indruk niet.

Het voordeel van een langeduurtest is dat je er ook nieuwigheidjes kan op uitproberen die een langere test nodig hebben om op hun waarde beoordeeld te worden. In januari kregen we het voorstel van Deck om onze RT te voorzien van een nieuwe beschermfolie die ze op de markt brengen voor een heel aantal motorfietsen. De folie wordt al een tijdje gebruikt in de automobielsector en is in oorsprong ontworpen door het Amerikaanse leger om de rotorbladen van hun helikopters te beschermen tegen steenslag en het bijtende zand in de Irakese woestijn. Het is een zeer sterke, dikke doorzichtige folie die met behulp van een sopje en een rubberen spatel op de kuipdelen, het spatbord en de koffers gekleefd wordt. Het aanbrengen van de folie is geen sinecure, zeker niet op onze hoekige RT, maar met het nodige geduld kan een handige harry de klus zeker klaren. Wie twee linkerhanden heeft kan natuurlijk de dealer aan het werk zetten. Bij onze RT waren toch ongeveer negen manuren nodig om de folie te bevestigen. Het resultaat is echter fantastisch, eens de folie op z’n plaats zit valt hij helemaal niet op en functioneel is ie ook want onze relatief gehavende beemer liep sinds de folie aangebracht werd geen schade meer op. Een aanrader voor wie de investering wil doen, want een complete set voor de RT kost 157,60 euro (aanbrengen niet inbegrepen). Een volledige kit voor het merendeel van de gekuipte motorfietsen op de markt kost 121 euro. (Info: Deck bvba, Ledebaan 161, 9300 Aalst. Tel. 053/70 70 88, Fax 053/70 64 98. www.deck.be. E-mail: inf@deck.beDit e-mailadres wordt beschermd tegen spam bots, u heeft Javascript nodig om het te bekijken )

Banden

Dunlop D220 ST Sportmax 0 tot 10.744 km (nog wat reserve)

Metzler Roadtec Z6 10.774 tot 19.740 km (nog wat reserve)

Bridgestone BT020 NT 19.740 tot 29.800 km (vroeg vervangen voor lange reis)

Michelin Pilot Road 29.800 tot 48.000 km (totaal op)

Continental Contiroadattac 48.000 tot 57.855 km (snelle slijtage)

Bridgestone BT020 NT 57.855 tot ?

Al deze banden zijn uitermate geschikt voor gebruik op de RT. Ze voldoen ruimschoots, zowel in de regen als op het droge. De verschillen in aanvoelen zijn heel beperkt en worden door sommige piloten soms helemaal anders gekarakteriseerd. Zo vindt één collega de BT020 iets minder feedback geven en de Michelin net iets meer, terwijl andere collega’s die mening niet delen. Echte eensgezindheid bestond er wel rond de Contiroadattack die door iedereen unaniem als zeer vertrouwenwekkend werd ervaren. Keerzijde is dan weer dat ze duidelijk sneller slijten dan bijvoorbeeld de Pilot Road die het wel erg lang uithield, al moet we daarbij toegeven dat we door omstandigheden de levensduur wel tot de limiet hebben gedreven.

Verbruik Benzine

Gemiddeld verbruik over 60.000 km 5,6 l/100 km.

Er werd driemaal een half litertje olie tussen de onderhoudsintervallen toegevoegd:

bij 37.200 km, 48.000 km en 56.000 km.

Onderhoud

De onderstaande opsomming bevat enkel de noodzakelijke en voorgeschreven onderhoudsbeurten. Los hiervan hebben we de BMW nog maar één keer bij een dealer moeten binnenbrengen om de linker knipperlicht unit op het stuur te vervangen (zie M&T 10/05). Die vervanging werd volledig onder garantie uitgevoerd en bracht dus geen kosten met zich mee. De kosten voor het vervangen van banden zullen bij het eindverslag uitgebreid besproken worden.

1.058 km

Eerste onderhoud, standaard BMW inspectie € 181,10

vervangen van olie en oliefolter

10.774 km 10.000 km

Klein onderhoud, Oliefilter en olie vervangen € 184.66

20.000 km

Standaardinspectie 20.000 km

Vervangen olie, oliefilter en luchtfilterinzet € 203,46

29.318 km

Standaardinspectie 30.000 km

Remblokken achter, lamp, oliefilter en olie vervangen € 293,62

41.043 km

Standaardinspectie 40.000 km

Versnellingsbakolie, olie, oliefilter, bougies en

luchtfilterinzet vervangen € 277,68

51.483 km

Standaardinspectie 50.00 km

Remblokken voor en achter, olie en oliefilter

Vervangen € 344,31

Totale basis onderhoudskosten na 51.483 km
Gaby

Bericht door Gaby »

Over de motor in 't geheel niks dan lof dus! Maar ze hebben wel gelijk, ze kunnen bij BMW
ook facturen maken. Vooral dat bedrag voor het 1.000Km nazicht vind ik er eigenlijk over,
dat zou in de aankoopprijs inbegrepen mogen zijn.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Ergens begin 2007 is de 1200RT van M&T helemaal uit elkaar gehaald en zijn alle slijtage-onderdelen opgemeten.
De kaap van 100.000km was toen net of nog net niet gehaald. Omdat er eigelijk helemaal niets aan bijzondere slijtage werd gevonden, heeft men besloten om de RT door te gebruiken tot 200.000km.
Zo af en toe verscheen er een kleine update in M&T, over het wel en wee van de RT. :-)
Het is nu alweer eventjes geleden dat er over de RT geschreven is, maar ik dacht me te kunnen herinneren dat ze ergens om-en-nabij de 150.000km zitten.
De geschreven stukjes zijn nog altijd even saai...

...er is steeds niets bijzonders te melden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
dikken
Contacteer:

Bericht door dikken »

Hallo,

Ik ben reeds aan mijn tweede r1200rt!

met de eerste 27000 km/2jaar, zomer en winter, nooit problemen gehad!
met de tweede 7000km/0.5jaar, zomer en deze "koudere" winter, nog geen problemen gehad!

voor mij dus 100% betrouwbaar!

groeten, bart
greetzzz, bart
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb nu 18500 KM op de teller staan.
Je zult nu wel opmerken: "d'as niet zo veel!", en daar heb je gelijk in.

Maar wat wel interessant is om weten is het volgende.
95% van deze afstand zijn allemaal woon-werkverkeer.
De afstand enkele rit is echter slechts 6.5 Km, en dat dan nog in +/- het stad.

Dus altijd: koude start, rijden met koude motor, veel remmen en optrekken in file of aan lichten.
Dus zeker niet de meest ideale rijomstandigheden, en dit in zomer en winter.

En hierbij nog geen problemen ondervonden.

Door veranderde omstandigheden staat hij nu wel stil sedert begin September, en in de toekomst zal hij nog enkel gebruikt worden voor recreatief vervoer in het weekend!
Daardoor zullen in de zomer wel wat "grotere" ritten gedaan worden, en een hoger jaargemiddelde gehaald worden. Hopelijk met even weinig problemen. :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
FREEBIKER

Bericht door FREEBIKER »

Ik heb op het moment 48000km gereden met de 1200RT hij is van maart 2006.
Ik heb Ierland ,Dolomieten en Weissensee gedaan zonder problemen.Alleen het olie peil in het oog houden!!
Gebruik de motor alleen voor mijn plezier. Ben zeer tevreden over de motor.(eerste bmw)
Freebiker
1600GT
Bruno 1200 RT

Bericht door Bruno 1200 RT »

70.000 km op 2,5 jaar met ENORM veel problemen naast de 'gekende'.
- 17 keer lamp (H7) vervangen zonder dat 1 bepaalde dealer de oorzaak kon vinden
- 4 keer versnellingsindicator (laatste keer in andere garage blijkt dat het steeds opnieuw geïnstalleerd werd op 'ondeskundige' wijze i.e. 1 onderdeel ontbrak + nt gecallibreerd)
- achtervering vervangen op 50.000 km op mijn kosten (peperduur)
- motormanagement
- zware olielekken
- falende boordcomputer ondanks diverse 'resets'
- ringantenne (maar geen terugroepactie, liever dat klanten stilvallen 'in the middle of nowhere' wat ook gebeurde)
- 1 week Malaga op kosten van BMW-assistance omdat locale dealer vertikt om lekke band onmiddellijk te vervangen
- nt meer starten
- diverse kleinigheden (slotje zijvakje nooit fatsoenlijk hersteld)
- lamp totaal verkeerd afgesteld bij levering met verkeersaggressie tot gevolg
Enfin ik vergeet een aantal dingen maar m.i. een ramp voor motor van die prijsklasse. Achteraf bekeken hadden de meeste zaken perfect vermeden kunnen worden mits de nodige 'goodwill' én vakkennis van betreffende dealer.

Wat mij opvalt bij Motoren & Toerisme (uitstekend magazine) is dat de prijzen die vermeld worden voor elk onderhoud véél (en ik bedoel letterlijk véééééééééééééél) lager liggen dan hetgeen door mij (en door de grote meerderheid hier op het forum hier) betaald werd. Denk dat het dan ook objectiever zou overkomen indn dit tijdschrift ook de locatie waar dit onderhoud plaatsvond vermeldt. Indn nodig kan ik die facturen wel bezorgen.
r1200rt

Bericht door r1200rt »

Nu 11 maanden bezitter van een r1200rt met nu 31.000 km op de teller.
2de hands gekocht op 7000km.
Tot hiertoe enkel maar tevreden, zowel over de betrouwbaarheid als over de onderhoudsfactuur.
Gebruik de motor bijna dagelijks voor relatief kleine afstanden, afgewisseld op vrije dagen met tripjes
die iets meer mogen zijn.
Vakanties (Noorwegen, Duitsland, Frankrijk, ..) gebeuren altijd met volledige bepakking
en met duo. In tegenstelling tot mjn vorige motor (r1150rt) geen enkel verbruik van olie.
Benzine verbruik wist ik tot hiertoe zelfs gemakkelijk onder de 5 liter te houden.
Onderhoudsfactuur lijkt mij toch sterk afhankelijk van dealer tot dealer.
Een meer dan tevreden gebruiker,

Peter
motorgroeten
pirre105
Contacteer:

Bericht door pirre105 »

Rt 1200 van 06/2007 en nu 23.500km op de teller.
Rij voor 98 % in duo meestal volgeladen en nog een roltas boven op de topcase.
Geen problemen te melden buiten alarmcentrale die het liet afweten na 500 km en direct vervangen werd en bij de 20.000 km de ringantenne die preventief veranderd werd.
Ben nog steeds zeer tevreden en hoop dat dit nog lang mag blijven duren!
Ik hou van Lut en mijn GSA.
Gaby

Bericht door Gaby »

't Is toch wel straf, in 't algemeen tevredenheid en hier en daar zit er
eentje tussen die op een maandag in elkaar gezet lijkt (heb ook nog
"discrete reactie" gehad die een "doomverhaal" had, zonder "r" dus)
Ik ga ervan uit dat alle reacties correct zijn, dat er dus af en toe een
rotexemplaar tussenzit blijft me de dag van vandaag een raadsel.
En inderdaad, de houding van de dealer in zo'n geval kan veel verschil
maken en de frustratie voor een groot stuk verzachten.
Nu hoor ik dat wel eens meer (exemplarische slechte machines), en dan
gaat het niet enkel over BMW, ook niet enkel over motorfietsen trouwens!
MHV642
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

Dit is mijn tweede R1200RT
met de eerste 70.000km gedaan, maar was er niet zo tevreden over (ook een maandagmoto :oops: )
met de tweede nu 23.000km, en toch ook een aantal bedenkingen daarbij : zoals vroeger reeds op dit forum aangehaald zijn de gebruikte materialen van mindere kwaliteit
1) 0,5mm dunnere remschijven, met als gevolg kromtrekken
2) goedkopere remblokken (gaan slechts 20.000km ipv. 50.000km - of licht het aan het ander principe remsysteem)
3) ringantenne
4) soms stilvallen
maar als hij rijdt, rijdt hij wel goed, en daarom zien we het (teveel) door de vingers

Bart
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

MHV642 schreef:Dit is mijn tweede R1200RT
met de eerste 70.000km gedaan, maar was er niet zo tevreden over (ook een maandagmoto :oops: )
met de tweede nu 23.000km, en toch ook een aantal bedenkingen daarbij : zoals vroeger reeds op dit forum aangehaald zijn de gebruikte materialen van mindere kwaliteit
1) 0,5mm dunnere remschijven, met als gevolg kromtrekken
2) goedkopere remblokken (gaan slechts 20.000km ipv. 50.000km - of licht het aan het ander principe remsysteem)
3) ringantenne
4) soms stilvallen
maar als hij rijdt, rijdt hij wel goed, en daarom zien we het (teveel) door de vingers

Bart
2) gesinterde remblokken laten steken. :idea:
4) dit is een software probleem en kan dus worden opgelost in een mum van tijd door een andere mapping in te plaatsen. :idea:
groetjes Bart
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Willy S

Bericht door Willy S »

R1200RT- juni 2005 54800 KM.
Nazicht om de 10000 Km.
Vervangen op normale slijtage of nazicht.
Olie / banden / remblokjes achterrem 3X.
1 X ABS storing alles roodgeklikker september 2008,volgens mij te zachte rembblokjes achteraan.200 km rijden en het achterwiel helemaal zwart,
precies lampzwart.Rem altijd met hand en voetrem tegelijk.Tijdens traag rijden -30 Kmu met de voetrem.
Storing?Ik was in de ardennen,dan maar naar huis gereden, af de autostrade te Zandhoven en een beetje verder
stopte meneer RT ineens zonder iets aan te raken,met moeite hem nog in de kant gekregen ,remmen vast.
Kontact af en terug opgezet,remmen los en zonder mijn remmen aan te raken naar huis gereden op motorrem,langs achterwegen +/- 8 Km.
Thuis de remklauw eraf gehaald sensor abs en alles eromheen goed proper gemaakt en andere remblokken en alles terug OK!
Voor de rest = starten en rijden
Groeten
R1200RT LC
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Willy S schreef:Rem altijd met hand en voetrem tegelijk.Groeten
Is toch nie nodig, dmv de voorste remhendel rem je automatisch toch ook achteraan ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
PHILIP

Bericht door PHILIP »

Ik heb het verhaal nooit gesnapt wat er nu eigenlijk mis was met de M&T R1200RT achterbrug. Deze is in garantie vervangen om één of andere niet toegelichte reden. Er was sprake van een constructiefout maar meer is er nooit over geschreven. Weet iemand meer hierover?
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik ben heel tevreden van mijn 2007 RT. Ik heb nu 17.000 probleemloze kilometers. In het begin rammelde mijn dashboard maar dat is vanzelf verdwenen bij km stand 1000. Daarna heb ik twee maal een los handvat aan mijn zijkoffers gehad maar dat werd netjes opgelost door de dealer. De motor heeft nog geen klap verkeerd gegeven en elke kilometer die ik gereden heb is er een met een grote smile.
Wat me wel opvalt is dat mijn officiële dealer stukken goedkoper is dan de prijzen die ik hier lees.
Ik heb voor mijn 1000 km onderhoud 99 euro betaald en voor mijn 10.000 km onderhoud 132 euro. Netjes
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Nou moe, ik gun je van harte €132 voor een 10K onderhoud maar dan wil ik wel eens weten waarom mijn officiële dealer het dubbele vraagt, onderhoud volgens het boekje dus geen remblokken of andere...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Pol

Bericht door Pol »

(s)Campi Di Pampi schreef:Nou moe, ik gun je van harte €132 voor een 10K onderhoud maar dan wil ik wel eens weten waarom mijn officiële dealer het dubbele vraagt, onderhoud volgens het boekje dus geen remblokken of andere...
Ja , voor mijn 1000km het dubbele +2 eur !En voor de 10 ook een pak meer.Zou ook wel is willen weten waarom daar zo'n verschil moet opzitten !
Pol
Gaby

Bericht door Gaby »

Flat Twin Power schreef:Ik ben heel tevreden van mijn 2007 RT. Ik heb nu 17.000 probleemloze kilometers. In het begin rammelde mijn dashboard maar dat is vanzelf verdwenen bij km stand 1000. Daarna heb ik twee maal een los handvat aan mijn zijkoffers gehad maar dat werd netjes opgelost door de dealer. De motor heeft nog geen klap verkeerd gegeven en elke kilometer die ik gereden heb is er een met een grote smile.
Wat me wel opvalt is dat mijn officiële dealer stukken goedkoper is dan de prijzen die ik hier lees.
Ik heb voor mijn 1000 km onderhoud 99 euro betaald en voor mijn 10.000 km onderhoud 132 euro. Netjes
Die prijzen klinken heel aanvaardbaar!
Toch gek dat er zo'n verschillen bestaan (ik neem aan
dat u niet in uniform naar de dealer gaat :mrgreen:)
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Gaby schreef:
Flat Twin Power schreef:Ik ben heel tevreden van mijn 2007 RT. Ik heb nu 17.000 probleemloze kilometers. In het begin rammelde mijn dashboard maar dat is vanzelf verdwenen bij km stand 1000. Daarna heb ik twee maal een los handvat aan mijn zijkoffers gehad maar dat werd netjes opgelost door de dealer. De motor heeft nog geen klap verkeerd gegeven en elke kilometer die ik gereden heb is er een met een grote smile.
Die prijzen klinken heel aanvaardbaar!
Toch gek dat er zo'n verschillen bestaan (ik neem aan
dat u niet in uniform naar de dealer gaat :mrgreen:)

Neen ik ga in burger :mrgreen: . het betrof het gewone voorgeschreven onderhoud en ik heb alles netjes op factuur.
Gaby

Bericht door Gaby »

't Is toch merkwaardig, die verschillen. Misschien belangrijk genoeg om er BMW zelf eens
mee te confronteren? Als er wat facturen bijeen gebracht worden die de grote verschillen
aantonen moeten ze daar in Bornem iets over te vertellen hebben? Werken ze bij BMW
auto's trouwens niet met vastgestelde prijzen? En dan nog, als je ziet wat er bij het eerste
nazicht dient te gebeuren dan zijn sommige prijzen die ik lees gewoon stroperij!
PHILIP

Bericht door PHILIP »

BMW werkt inderdaad met vastgestelde prijzen zolang het in het voordeel van de dealer is, een job die langer dan voorzien duurt kost zal ook zo aangerekend worden. De standaardprijs wordt ook steeds tot in het onozele aangedikt met al het mogelijke. Vodden , beetje vet, druppeltje olie, proefritje ....
Bruno 1200 RT

Bericht door Bruno 1200 RT »

Prijsverschillen van >100 % voor hetzelfde, moeten toch de aanleiding kunnen vormen voor een bijzonder interessant artikel bij het -hier eerder ter sprake gekomen - onafhankelijke motorblad 'Motoren & Toerisme'. Prachtige opportuniteit trouwens om deze onafhankelijkheid nog eens extra te onderstrepen ! Denk dat iedereen dit artikel graag wil 'ondersteunen' a.d.h.v. bvb het leveren van facturen.
Freddie

Bericht door Freddie »

Bij mijn dealer € 129,- voor de 10.000 km beurt, en € 382,- voor de 20.000 km beurt bij een R 1200 RT.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Plaats reactie