Afroepen van tussenpunten

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Patrick V

Afroepen van tussenpunten

Bericht door Patrick V »

Hallo,
ik heb een2610 en vind het verschrikkelijk irriterend dat alle tussenpunten afgeroepen worden. Tot en met de versie 6.13.7 is dit probleem voor 2610-gebruikers opgelost. Nu zou volgens Tim Piercy die bij Garmin werkt hiervoor ook een oplossing zijn voor de volgende versies van MS. Ik gebruik nog altijd de versie 6.13.7 en daarom kan ik zijn beweringen niet testen. Is hier iemand die wel een hogere versie van MS draait en dit kan testen?
I’ve done some more researching into MapSource and how it calculates routes using waypoints and route points.

Basically, if you calculate a route using waypoints and then like them together to create a route in MapSource, once this has been sent to the unit the unit sees waypoints as VIA points.

To get around this you will need to use route points which work in a similar way. All you need to do (if you don’t already know) is to use the route tool to select your start and finish points for the route. You can then get the arrow tool and right click a section of the route and choose the Add route point option, you can then move that section of the route to go the way you would like to go. This can then be repeated several times to get the result you need. Once you’re ready send it to the unit and the device will not announce VIA points.

Give this method a try and let me know how you get on.

Kindest Regards,
Tim Piercy
European Trainer Garmin (Europe) Ltd
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
TonTon

Re: Afroepen van tussenpunten

Bericht door TonTon »

ik denk dat je met "unflag" en/of "WinGDB3" je irritatie kan wegwerken :wink:

WinGDB : http://www.bmwmcnnl.nl/01diversen/e.sackman.htm
Unflag : http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=16250
Erik

Bericht door Erik »

waarom niet doorgaan met de stabiele MapSource 6.13.7?
Dan bespaart u zich ook de ellende van MS 6.14.1 en 6.15.3
Tussenpunten in aantal zo min mogelijk en qua plaatsing kort mogelijk na een afslaande kruising zetten scheelt zodanig dat unflag vrijwel overbodig is
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
st1100

Bericht door st1100 »

Uw tussenpunten pal op een kruispunt leggen (liefst waar je recht door gaat). Dus met uw muis gaan naar een punt waar je bijvoorbeeld krijgt : mechelsbroekstraat/liersevlaaiseweg/onverharde weg . En zeker niet op een punt waar je mechelsbroekstraat 5 krijgt als je uw muis daar 2 sekonden boven zet. En voila , je bent van uw "aankomst bij tussenpunt" af.

Veel suc6.
Erik

Bericht door Erik »

st1100 schreef:Uw tussenpunten pal op een kruispunt leggen.
bij mijn 2610 gaat die vlieger niet op omdat hij de richtingsaanduiding kan kwijtraken bij een tussenpunt op een kruising
- zo min mogelijk tussenpunten
- precies op de weg en niet er net naast
- kort na een afslag
levert de minste irritatie op van resterende afroep van tussenpunten
(unflag werkt op zich ook maar is omslachtiger, zo is mijn ervaring)
st1100

Bericht door st1100 »

Erik schreef:bij mijn 2610 gaat die vlieger niet op omdat hij de richtingsaanduiding kan kwijtraken bij een tussenpunt op een kruising
Ik geloof daar geen bal van , ikzelf heb ook een 2610 en geloof me het werkt wel. Alleen op een kruispunt waar je een andere rtichting opgaat moet je het tussenpunt iets nauwkeuriger zetten (inzoomen en mooi op de kruising) niet rechts of links ervan... terwijl op een kruispunt waar je gewoon rechtdoor gaat gewoon pleuren die handel.... En je bent van het afroepen van die tussenpunten af. :grin:
Erik

Bericht door Erik »

st1100 schreef: ... Ik geloof daar geen bal van ... gewoon pleuren die handel ...
ieder zíjn meug
TonTon

Bericht door TonTon »

hmm , naar mijn bescheiden mening moet je op een kruispunt bij verandering van richting je via punt juist na het kruispunt zetten in de gewilde richting :-?
st1100

Bericht door st1100 »

De vraag was : hoe kan ik het irritante afroepen van de tussenpunten vermijden bij mijn 2610 . Simpel leg uw tussenpunten op kruispunten .....(zie hierboven) Met die op merking dat als je een kruispunt kan kiezen op een weg rechtdoor , dit het beste is. Een kruispunt waar je afslaat kan ook maar dan moet je preciezer zijn.

Kan niet daarom of daarom....bla bla.. maar heeft iemand het nu al getest ?? Want ik verzeker u (bij een 2610) werkt het!! (en een zumo zal wel niet lomper zijn zeker :-? ) Probeer het AUB ne keer...en je zal zien!
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

st1100 schreef:De vraag was : hoe kan ik het irritante afroepen van de tussenpunten vermijden bij mijn 2610 . Simpel leg uw tussenpunten op kruispunten .....(zie hierboven) Met die op merking dat als je een kruispunt kan kiezen op een weg rechtdoor , dit het beste is. Een kruispunt waar je afslaat kan ook maar dan moet je preciezer zijn.
Ik snap het nie goed...Waarom zou je tussen punten bepalen als je ze irritant vindt? En een tussenpunt midden op een kruispunt heeft helemaal geen zin want het is blijkbaar toch gewoon rechtdoor volgen dan...dan heeft MP ook helemaal geen tussenpunt nodig. Leg je tussenpunt na een afslag in de juiste richting en dan is het helemaal niet irritant meer maar juist een bevestiging dat je correct bent....
Ik heb ook een oude trouwe 2610 en helemaal geen hinder van tussenpunten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
TonTon

Bericht door TonTon »

st1100 schreef:Simpel leg uw tussenpunten op kruispunten .....(zie hierboven) Met die op merking dat als je een kruispunt kan kiezen op een weg rechtdoor , dit het beste is.
ik begrijp het ook niet : als ik op een kruispunt rechtdoor moet dan leg ik gewoon geen viapunt , ik wacht tot de volgende afslag en leg mijn viapunt dan juist NA de afslag... :-?
st1100

Bericht door st1100 »

tussenpunten dienen om de motorroute over mooie (kleine) baantjes te krijgen. Ze hebben verder geen betekenis. ik wil dat tof baantje hebben , maar dat tussenpunt dat ik heb moeten zetten om de route daar te krijgen interesseert me verder niet en ik wil dat dus ook niet horen. Dat is toch de basis van hoe je een route maakt in mapsource :!:

Ik kan dat trouwens ook uitleggen : die mannen van Garmin bezien die via-punten (als ze een "adres" zijn) als een plek waar je moet zijn. Tenzij je koerier bent is dat overbodig. Ook als het tussenpunt net naast de weg ligt (omdat je niet ver genoeg zoomde) gaat de garmin uw tussenpunt afroepen als "aankomst bij tussenpunt". En twee vliegen in een klap door de via-punten op een kruispunt te leggen , liggen ze dus zeker op de weg en zijn ze geen "adres".

Arnold ik wil u best geloven dat het volgens jou beter is om de via punten net na een kruising te leggen maar WAAROM doe je dat ???
TonTon

Bericht door TonTon »

st1100 schreef:Arnold ik wil u best geloven dat het volgens jou beter is om de via punten net na een kruising te leggen maar WAAROM doe je dat ???
gewoon omdat ik het zo geleerd heb tijdens een opleiding :wink: en het de meest logische manier van werken is ...
Patrick V

Bericht door Patrick V »

tussenpunten dienen om de motorroute over mooie (kleine) baantjes te krijgen. Ze hebben verder geen betekenis. ik wil dat tof baantje hebben , maar dat tussenpunt dat ik heb moeten zetten om de route daar te krijgen interesseert me verder niet en ik wil dat dus ook niet horen. Dat is toch de basis van hoe je een route maakt in mapsource
Dit is een mooie verwoording van mijn stelling.
Arnold ik wil u best geloven dat het volgens jou beter is om de via punten net na een kruising te leggen maar WAAROM doe je dat ???
Ik doe dat ook zo. Ik weet niet of dat ondertussen veranderd is maar in het begin dat ik mijn 2610 had moest dit zo omdat de GPS anders geen richtingsveranderingen aangaf of op een kruispunt plots niet meer wist waar hij naartoe moest. Door de tussenpunten net voor of net na het kruispunt te plaatsen was dit probleem opgelost.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
st1100

Bericht door st1100 »

Ik heb het hier al eens gepost , maar volgens het gps-forum is dat probleem dat jullie aanhalen al een paar jaar opgelost ! Ge moet me niet geloven maar probeer het eens en je zal van "aankomst bij tussenpunt" vanaf zijn. En die 2610 werkt verder normaal.

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=162

QUOTE:
Geplaatst: 22 Mrt 2004 20:13 Onderwerp: aanvullende tips: plaats routepunten niet op kruispunten!

--------------------------------------------------------------------------------

ATTENTIE: het lijkt erop dat onderstaand omschreven probleem inmiddels via mapsource-update is opgelost. Controleer of je de meest actuele versie hebt van mapsource via 'help-controleren op softwareupdates'.

Sterker: bij een aantal toestellen (mn streetpilot en zumo) zal het plaatsten van routepunten op kruispunten inmiddels juist gunstiger zijn: die routepunten worden dan tijdens het rijden niet uitgesproken. We hebben eea nog niet uitputtend getest, maar het lijkt er op dat je onderstaande draad inmiddels kunt negeren

END QUOTE

Ik vermoed dat die cursus die jullie hier aanhalen al een paar jaar geleden is ?
Eelco

Bericht door Eelco »

st1100 schreef:... volgens het gps-forum is dat probleem dat jullie aanhalen al een paar jaar opgelost ...
opgelost is het niet want ook op dat Notter-forum steekt het fenomeen tussenpunten telkens weer de kop op

Ik handel zoals <Erik> en <Arnold>
viapunten zoveel als mogelijk beperken, kort na een afslag en precies op de weg geplaatst
af en toe hoort ge nog wel een tussenpunt genoemd, maar kort na een afslag valt dat niet op
ben daarmee content. Dus waarom nog experimenteren, da's mijn gedacht met zeven jaar Garmin ervaring.
Daarom teruggegaan naar MapSource 6.12.4

P.S.: kortgeleden met 2720 gereden, opgeladen met MS 6.13.7: ook de viapunten onderweg genoemd
groeten
Eelco o.a. K75/2 Garmin SP 2820 met LTU. Op de computer MapSource 6.12.4 en OnRouteMotorkaart 2.10
st1100

Bericht door st1100 »

En volgens mijn vrouw ben ik koppig maar.....
:silent: :silent: :silent:
Supermario

Bericht door Supermario »

St1100 heeft gelijk, als je niet keer op keer die boodschap wil te horen krijgen van "viapunt..." moet je je route maken (of hermaken) door je viapunten precies op de kruising te zetten (dus niet zoals we vroeger geleerd hebben NA het afslagpunt). Is misschien iets meer werk maar maakt Unflag ook meteen overbodig.

Doe dus even de test en maak een route, dan naar je GPS laden, het eerste dat je zult zien dat er geen vlagjes meer zijn (dus krijg je ook deze gesproken boodschap meer).
Deze werkt alvast op Zumo.

Laat eens horen of het lukt bij jou toestel.

Grtn Mario
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
TonTon

Bericht door TonTon »

Supermario schreef:door je viapunten precies op de kruising te zetten (dus niet zoals we vroeger geleerd hebben NA het afslagpunt).
euh en hoe weet de Zumo/Mapsource dan welke richting je wilt op dat kruispunt ? rechts/links/rechtdoor ?
of ben ik zo dom dat ik het niet snap :oops:
want als ik gewoon rechtdoor wil dan zet ik geen viapunt :-?
Supermario

Bericht door Supermario »

Tja, als je rechtdoor moet hoef je geen via- punt te maken, en of je links of rechtsaf moet... dat bepaalt het volgende via-punt nietwaar? Dit kan 100 meter verder liggen maar ook 10 of 20 km.

Grtn, Mario
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
TonTon

Bericht door TonTon »

Supermario schreef:Tja, als je rechtdoor moet hoef je geen via- punt te maken, en of je links of rechtsaf moet... dat bepaalt het volgende via-punt nietwaar? Dit kan 100 meter verder liggen maar ook 10 of 20 km.

Grtn, Mario
ik moet ootmoedig toegeven dat ik daar niet aan gedacht had , oud worden zeker :-? , ga dat eens uittesten bij een route :wink: .
en zo zie je maar dat je nooit te oud bent om bij te leren :mrgreen: en mijn excuses aan ST1100 :wink:
Swa Brasschaat

Bericht door Swa Brasschaat »

Mischien bruikbare info

Unflag voor de eerste keer gebruikt.Onverwachts probleem bij converteren naar gpx bestand, de route leek wel op hetgeen je ziet op een sysmograaf (tientalle lijnen heen en weer in de route)
Ik heb de gewoonte een dagrit in te delen in 3 of 4 stukken.(dit om zeker te zijn dat ik een bepaalt punt niet voorbij rij)
Na deze terug aan elkaar geplakt te hebben en dan met unflag te coverteren zag het er goed uit , alle stomme vlaggen weg ,tof. (opslaan als gpx bestand)

Nu is er wel een probleem , ik kan dus maar een route opslaan en unflag gebruiken. Wat op een meerdaagse trip , vermoedelijk voor elke dag een sd kaartje gebruiken ?

Ik hield al rekening met het juist plaatsen van tussenpunten , dit is voor de Zümo belangrijk. Sinds ik een rp op een kruising of juist voor , op of na een afslag plaatste was er in feite geen probleem, de zümo vermeld toch een afslag en als dat vlaggentje nu juist op dat punt staat heb je er geen last van.

Als je de route met unflag gebruikt , heb je nog een gesproken melding bij een afslag .
Zet wel herberekenen af !
ik heb de laatste versie 6.15.3 en kaartversie V9 nt. Hier zijn geen problemen mee.

Ondertussen elk deel van de route (4) in afzonderlijk bestand gebracht en met unflag elk deel met unflag bewerkt. de bedoeling was dan om na conversie alle ge-unflagde routes terug samen te brengen in een bestand.Dit lukt echter niet , als ik elke ge-unflagde route apart in ms open heb ik weer die route die tientalle keren heen en weer gaat. Raar want als ik alle delen aan elkaar plak en dan unflag gebruik ziet het er goed uit. Wat doe ik hier fout ? (Ik gebruik nooit wp's vast in een route)

Terug de route die in 4 delen opgesplitst is , deel per deel opgeslagen als gdb bestand en terug laten "herberekenen" en opgeslagen als gpx bestand.
Dan bewerkt met unflagged.
Dan elk deel terug samengebracht in een bestand en opgeslagen als gpx.
Gelukt ! Ik heb nu een mooie dagrit in 4 delen en zonder de vlaggetjes van die tussenpunten.
jantje beton

Bericht door jantje beton »

alle routes opnieuw dupliceren -herbereken en dan opslaan en dan pas gpx bestand ervan maken om te unflag ik heb dat prblm ook gehad en nu werkt het bij mij :clown:
BEN WEER EENS ONLINE
Plaats reactie