Ik zou graag een 12-volt aansluiting in het dashboard van mijn R1150RT hebben t.b.v de navigatie.
Volgens de dealer waar ik de motor kocht was dit niet mogelijk,maar ik heb er toch al enkele gezien met een 12-volt aansluiting tussen de toerenteller en
de benzine/olietemp. meter.Is er iemand van jullie die dat ook heeft, en is dit bij de dealer gedaan of zelf gedaan, en indien zelf gedaan was dit moelijk te realiseren ?
12-volt aansluiting in de cockpit
Moderator: GVN
12-volt aansluiting in de cockpit
if you want to be happy for a day :drink
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
Re: 12-volt aansluiting in de cockpit
Om je twaalf volt contact te maken leg je een plus van je batterij en een min van je batterij naar de contactdoos waar je ze wilt hebben.
Nadeel is dat hierop met deze werkwijze altijd stroom staat en ze niet is afgezekerd. Je kan nu eventueel verder experimenteren met een schakelaar, relais ertussen... enz enz enz...
Makkelijk is af te tappen van een bestaande 12v leiding, en dat is zowat alles wat stroom krijgt op je motor.... tenzij je een canbus hebt. Een voorbeeld kan zijn een + en - trekken van je voorlicht.
Het werk op zich is niet zo moeilijk. Proper afwerken echter wel. Mits wat handigheid en lef (doorknippen/solderen/...) boek je magische resultaten.
Veel suc6!
Nadeel is dat hierop met deze werkwijze altijd stroom staat en ze niet is afgezekerd. Je kan nu eventueel verder experimenteren met een schakelaar, relais ertussen... enz enz enz...
Makkelijk is af te tappen van een bestaande 12v leiding, en dat is zowat alles wat stroom krijgt op je motor.... tenzij je een canbus hebt. Een voorbeeld kan zijn een + en - trekken van je voorlicht.
Het werk op zich is niet zo moeilijk. Proper afwerken echter wel. Mits wat handigheid en lef (doorknippen/solderen/...) boek je magische resultaten.
Veel suc6!
-
Sven 12RT
Als het enkel voor navigatie is, en de bedrading mag permanent op de motor blijven, tap dan gewoon af van het standlicht.
Wil je echt een extra stekker, dan zijn er verschillende opties.
Bij de dealer kan je dat soort stekkers gewoon bestellen. Heb eentje gezet op de 12RT

Voor de stroom zijn er verschillende pistes.
Op m'n GS had ik een draad gelegd van de stekker naast de startmotor tot de kuip. Voordeel van deze werkwijze is dat er reeds een 10A zekering onder het zadel zit, én je hebt steeds stroom. (plastic deksel aan starter afvijzen en aftappen maar)
Of je legt een draad rechtstreeks naar de batterij, uiteraard met een zekering zo dicht mogelijk bij de batterij.
Leuke klus, niks moeilijk.
Wil je echt een extra stekker, dan zijn er verschillende opties.
Bij de dealer kan je dat soort stekkers gewoon bestellen. Heb eentje gezet op de 12RT

Voor de stroom zijn er verschillende pistes.
Op m'n GS had ik een draad gelegd van de stekker naast de startmotor tot de kuip. Voordeel van deze werkwijze is dat er reeds een 10A zekering onder het zadel zit, én je hebt steeds stroom. (plastic deksel aan starter afvijzen en aftappen maar)
Of je legt een draad rechtstreeks naar de batterij, uiteraard met een zekering zo dicht mogelijk bij de batterij.
Leuke klus, niks moeilijk.
Ik heb het hier nog al eens getoond. Als je graag op je 1150 rt een stroomvoorziening plaatst waarbij je liever niet boort in je teergeliefde motor
dan is dit misschien een optie. Je verwijdert het plaatje van de display van de radio en daarop monteer je iets zoals op de foto hieronder. Ik heb de draden voorzien van een zekering en ze rechtstreeks aangesloten op de batterij ( met een op- en af-knopje onder het stopcontact ).
Misschien wel niet de mooiste oplossing maar ik ben er toch tevreden over.

Misschien wel niet de mooiste oplossing maar ik ben er toch tevreden over.