oliewissel + sleutelprobleem

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
sislowie
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 aug 2006, 14:21

oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door sislowie »

Hey,

ben eens begonnen om de olie van mijn funduro van '95 te wisselen.
Ik heb de onderste carterdop gelost en de olie liep er dus uit, maar als ik in het gat van de pijlstok kijk zie ik daar nog veel olie staan.
Hoe komt dat? Is dat een ander reservoir? Langs waar moet ik de carter dan vullen?

Een ander probleem kreeg ik toen ik mijn zadel wilde verwijderen. Het slot wil niet draaien, dus ik krijg het niet los.
Wat echter nog veel erger is, is dat ik mijn sleutel nu ook niet meer uit het slot krijg... :-?
Iemand een tip om dit alsnog in orde te krijgen?

Grtz,
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door bougimain »

Voor u olie weet ik het niet maar voor u sleutel volspuiten in het slot met WD40 en blijven proberen en blijven erin spuiten.

Bougimain
Afbeelding
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door Toedel »

Bij mijn R12GS wil het omdraaien van de sleutel om het zadel te ontgrendelen ook wel eens moeilijk gaan.
Dan duw ik een beetje op het zadel, zodat het slotmechanisme ontlast wordt, en dan gaat het vanzelf.
Misschien heb je hier iets aan. :wink:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
ludo V E
Berichten: 314
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door ludo V E »

al eens geprobeert om tegen de sleutel de duwen en tergelijkentijd te draaien .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door Raketman »

Je bent het oliereservoir in het kader aan't vergeten :wink: .

De aflaatdop daarvan kan je vooraan in het frame vinden, tussen de voorste uitlaatbocht en de radiator.
Tip : voor je de bout eruit draait, maak eerst een trechtertje met zilverpapier. Dat trechtertje klem je dan onder de aflaat en tussen de uitlaatbocht zodat de olie niet in het onderframe en over de uitlaat loopt. Onder die alufolietrechter hou je dan je opvangbakje.

Zoiets dus :

Afbeelding

Vergeet ook niet het rasterfilter van de frametank te reinigen, die vind je aan de linkerzijde van de motor in het hoofdframe. Er hangt een rubberen leiding aan van ongeveer anderhalve centimeter dik.

Bijvullen : er moet 2,3 liter in. Je kan enkel vullen langs boven, dus langs de peilstok. Het framereservoir kan echter geen 2,3 liter slikken. Lossen we als volgt op : je vult met 1,8 liter, dop dicht, motor starten en een halve minuut laten draaien op vrijloop. Vervolgens de rest van de olie bijvullen. Terug starten en 1 minuut laten draaien. Vanop het moment dat bij nazicht op de peilstok het olieniveau boven minimum staat blijf je eraf. Niet bijvullen tot maximum !

Nog een tip : de dichtingsring van het framefilter is een rubberen O-ring, die van de aflaatdop van het framereservoir is een koperen ring en die van het carter is een alu-ring. Gebruik nieuwe dichtingen, en geen andere types dan diegene die erop zaten.
Nil volentibus arduum
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door Jo De Paepe »

Vergeet ook niet het rasterfilter van de frametank te reinigen, die vind je aan de linkerzijde van de motor in het hoofdframe. Er hangt een rubberen leiding aan van ongeveer anderhalve centimeter dik.
@ Raketman ,

heb je daar een afbeelding van ? ik kan dat niet zo goed localiseren :oops:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door Raketman »

Joat zenne :wink:

Exact op de punt van de rode pijl, den darm zit er hier al terug op. Darm los en dan kunt ge daar nen dop op steken.

Afbeelding
Nil volentibus arduum
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door Jo De Paepe »

MERCIKES :grin:
nu valt mijnen euro (in stukjes van 5 cent) :lol:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door Smullie »

Raketman schreef:Joat zenne :wink:

Exact op de punt van de rode pijl, den darm zit er hier al terug op. Darm los en dan kunt ge daar nen dop op steken.

Afbeelding
Zo ne Funduro moet begot nogal uiteen voor een simpel oliewisseltje precies... :clown: :clown:


Voor uw antwoord: :thumleft: To the point, volledig en mooi geïllustreerd... Ferm, echt ferm... (nee, ik heb nixke van u nodig en ik heb geen aandelen van u... :pig: :pig: :pig: )
GS staat voor geil speelgoed
sislowie
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 aug 2006, 14:21

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door sislowie »

Allen bedankt voor de reacties.
Ik heb de oliewissel intussen uitgevoerd en alles gevonden zoals iedereen beschreef.

De sleutel heb ik tot nu toe nog niet kunnen recupereren, maar ga me er nog eens goed mee bezig houden.
Gelukkig heb ik een goede reserve.

Ik heb nu wel een ander probleem bij.
Sinds de oliewissel heb ik, vooral in hogere versnelling, het gevoel dat de koppeling slipt.
Kan dit te maken hebben met die oliewissel, of is dit toeval?
Ik heb zo'n 2,5l in de vulling gegoten, maar nu duid de peilstok over het max aan. :-?
Is er een verband tussen dit alles??
Mijn machientje heeft maar 22.700 km staan op zijn tellerke. Wel 2dehands gekocht, dus weet niet zeker of die eerste 7.000 er geen 27.000 zijn, hé.
sislowie
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 aug 2006, 14:21

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door sislowie »

kleine update:
Sleutel is eraf. Kreeg eerst zadel los en heb derna het slot uitgebouwd.
Het gekke is dat ik de sleutel enkel afkrijg als het slot in open stand staat...
Vreemd fietske, da van mij :roll:
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door mecapuet »

In verband slippen koppeling...welke olie heb je er nu in gedaan?

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
sislowie
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 aug 2006, 14:21

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door sislowie »

mecapuet schreef:In verband slippen koppeling...welke olie heb je er nu in gedaan?

Gr, meca.
Half-synthtische 20W40, die ik ook in mijn auto gebruik...

Maar ik denk dat ik al weet waar je naartoe wilt:
Op een ander forum zag ik nog iemand die hetzelfde probleem had, met olie voor in de auto.
Ik heb intussen dus nog maar eens de olie afgelaten en ga morgen een pulleke 'juiste' olie halen.
Of had je nog een andere suggestie ?? Laat anders maar komen, ik kan blijkbaar nog veel leren :oops:
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door tweecilinderke »

Half-synthtische 20W40, die ik ook in mijn auto gebruik...
Ja dat is om miserie vragen natuurlijk.
Het moet specifiek moto-olie zijn voor in uw speelgoed.
Door dat je met een natte koppeling zit en geen droge zoals in uwe oto! :mrgreen:

En je mag er gerust 10w40 indoen zunne!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
sislowie
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 aug 2006, 14:21

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door sislowie »

Voila, 10W40, Synthetische MOTO-olie opgedaan.
Ziet er OK uit, nu.
Nog geen testrit kunnen doen, zit nog met het probleem van dat slot van mijn zadel.
Kan de sleutel enkel afnemen als het slot openstaat... :shock:
Maw, als de sleutel er af is ligt mijn zadel los.
Ga dat nog eens op gemak bekijken
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door Raketman »

Volsynthetische...het zou kunnen dat je een verhoogd olieverbruik gaat krijgen, of olieverbruik tout-court.

De standaard olie voor een F650 is 20W50 halfsynthetisch. 10W40 halfsynthetisch mag ook.
Nil volentibus arduum
sislowie
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 aug 2006, 14:21

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door sislowie »

Tja, heb het meegekregen van Leie-motors uit Drongen.
Ik vermoed dat die man wel weet wat ik in die fiets moet kappen.

Maar bedankt voor de opmerking, ik ga het oliepeil dan maar goed in de gaten houden :thumright:
Zal in ieder geval al beter zijn dan die oto-olie :lol:
sislowie
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 aug 2006, 14:21

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door sislowie »

Net testritje gedaan, niet te ver, enkele km's.

De koppeling slipt nog steeds :-(
Moet ik wat meer geduld hebben, of heb ik een probleem?
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: oliewissel + sleutelprobleem

Bericht door Raketman »

sislowie schreef:Net testritje gedaan, niet te ver, enkele km's.

De koppeling slipt nog steeds :-(
Moet ik wat meer geduld hebben, of heb ik een probleem?
In het beste geval gaat het met een beetje geduld over, in het slechtste geval is de vorige olie in de zachte platen getrokken. En dan rest maar 1 ding : de zachte platen vervangen door nieuwe (klein werkje, niet duur).
Een tussenstap zou kunnen zijn om ze eruit te halen, met remmenreiniger (of aceton) te ontvetten en ze grondig droog te blazen.
In ieder geval mag het geen 1000km duren of er gaan andere dingen verslijten/kapot gaan door het doorslippen (met name de harde platen, en die zijn duurder).
Nil volentibus arduum
Plaats reactie