versnellingsbak R1100RT springt uit 2e versnelling

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Mills

versnellingsbak R1100RT springt uit 2e versnelling

Bericht door Mills »

Hoi,

zit opnieuw met het met het volgend probleem: onder normale belasting komt het vaker en vaker voor de hij uit zen 2e vernelling springt en er onmiddelijk terug inspringt, vooral in bochten is dit schrikken en het zal er natuurlijk niet beter op worden. Heb dit vorig jaar proberen te verhelpen, heb de bak opengegooid en met hulp van een monteur de tandwielen en schakelvorken van de 2e versnelling vervangen door 2e hands delen (ik had er inderdaad nieuwe in moeten steken, goede raad is duur).
Ik dacht toen dat het aan het afslijten van de nokjes op het tandwiel lag, het vervangen tandwiel zag er veel beter uit dan de rest van de versnellingsbak.
Ben ik toen zo fout geweest en is er een andere oorzaak van mijn probleem?
Heeft er iemand een idee wat een revisie kan kosten?

Groeten,
Mills
PHILIP

Re: versnellingsbak R1100RT springt uit 2e versnelling

Bericht door PHILIP »

een uit versnelling springend tandwiel (door afgeschuinde nokjes) drukt de schakelvork krom. indien je deze vork destijds niet mee vervangen hebt wordt sinds dan de tweede versnelling niet over de volledige hoogte van de nokjes ingeschakeld, en daardoor zijn mogelijk de nokjes weer voortijdig afgeschuind.
Volgens mij moet de bak weer open, je kan de nokjes van het beschadigd tandwiel gerust terug scherp slijpen, als je maar ziet dat je van alle 4 de nokjes exact evenveel weghaalt. (drukkracht moet gelijk verdeeld worden). Ik veronderstel dat je lagers niet volledig uitgewoond zijn en dat je de as van de 2de versnelling destijds wel uitgeshimd hebt, axiale speling kan er ook de oorzaak van zijn dat de vernelling niet volledig inschakelt.
succes,philip
CeesBmw

Re: versnellingsbak R1100RT springt uit 2e versnelling

Bericht door CeesBmw »

Hangt er van af van wanneer die RT is.
Zie bijv. het docje wat al zo vaak genoemd is. www.stolpje.nl/~cees/bmw/gearbox.pdf
Het probleem wordt ook veroorzaakt door de lagers. Die axiale speling hebben.
Plaats reactie