2 vraagjes : schuren koppeling ? "Klak" cardan ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gert-1967

2 vraagjes : schuren koppeling ? "Klak" cardan ?

Bericht door Gert-1967 »

Hallo,
Heb een 1100 RT van '98 met slechts 17.000 km.
2 vraagjes :
1. Bij vertrekken in 1ste hoor ik soms kosrtstondig een schuur of piep geluid. Iemand enig idee wat dit is? Wanneer ik met iets hogere toeren vertrek doet hij dat niet. Is dit de koppeling ? Kan dit het testgeluid van de ABS zijn ?

2. Wanneer ik terugschakel naar 2de of 1ste en ik geef dan terug gas dan hoor ik soms een "klak" geluid (Ik denk in de Cardan). Iemand enig idee ? of is dit normaal ?

Ik ben absoluut geen techneut en had dus graag wat ervaringen gehoord.
Alvast bedankt.
2008 R 1100 RT
2005 Honda Deauville
1996 Honda Goldwing
1992 Kawazaki ZXR 750
John
Contacteer:

Re: 2 vraagjes : schuren koppeling ? "Klak" cardan ?

Bericht door John »

Het geluid dat je hoort bij vertrek is je ABS dat in werking treed. Bij wat meer gas geven ga je dat zo goed niet meer horen maar het is er wel. Die klak zal denk ik aan´t manneke liggen :wink: Iets rustiger die gas opendraaien?
Gert-1967

Bericht door Gert-1967 »

John schreef:Het geluid dat je hoort bij vertrek is je ABS dat in werking treed. Bij wat meer gas geven ga je dat zo goed niet meer horen maar het is er wel. Die klak zal denk ik aan´t manneke liggen :wink: Iets rustiger die gas opendraaien?
OK bedankt John. Ik zal me dus maar niet te veel zorgen maken. Als ik wat agressiever (met hogere toeren) vertrek en ik dus dat geluid niet gehoord heb, dan blijft meestal het ABS lampje flikkeren. Wanneer ik dan de motor afzet en weer vertrek met het geluid, dan gaat het lampje uit.
Mijn andere vraag mbt tot de "klak" heeft dan waarshijnlijk te maken met die radiale speling waarvan sprake in het onderwerp waarvan je me daarnet de link geplaatst had in mijn andere posting.
2008 R 1100 RT
2005 Honda Deauville
1996 Honda Goldwing
1992 Kawazaki ZXR 750
John
Contacteer:

Bericht door John »

Als je ABS NIET aanspringt bij het wegrijden heeft te maken met een (te) zwakke batterij. Vandaar dat als je even stopt en terug start je batterij geen echt koude motor meer moet in gang sleuren. :wink:
Gert-1967

Bericht door Gert-1967 »

OK. Bedankt voor je reacties.
2008 R 1100 RT
2005 Honda Deauville
1996 Honda Goldwing
1992 Kawazaki ZXR 750
Plaats reactie