Bluetooth Headset inbouwen in helmen
Moderator: GVN
Bluetooth Headset inbouwen in helmen
Beste forumleden,
Heb mij een GPS Zumo 550 aangekocht.
Bij deze heb ik mij ook een bluetooth headset van Scala Rider aangekocht.
De Zumo monteren op mijn moto zal zeker lukken.
Voor het inbouwen van de headset in de helmen, heb ik een beetje schrik dat ik iets om zeep ga helpen.
Heb deze helmen nog nooit uit elkaar gehaald, heeft hier iemand verstand van ?
Mijn ene helm is een Shoei XR-800.
De duo- helm is een HJC ZF-7 ( Dit was volgens winkel destijds, een namaak van een oudere Shoei helm )
Op de website van autocom vond ik een beschrijving om het kinstuk en de wangen van een
"Shoei Type Helmet" te verwijderen, zie hieronder.
http://www.autocom.co.uk/pdf/helmet_fitting_guide.pdf
Zou deze beschrijving kloppen voor alle Shoei helmen en dus ook voor mijn helmen ?
Iemand hier ervaring mee ?
met vriendelijke groeten,
Tufferke
Heb mij een GPS Zumo 550 aangekocht.
Bij deze heb ik mij ook een bluetooth headset van Scala Rider aangekocht.
De Zumo monteren op mijn moto zal zeker lukken.
Voor het inbouwen van de headset in de helmen, heb ik een beetje schrik dat ik iets om zeep ga helpen.
Heb deze helmen nog nooit uit elkaar gehaald, heeft hier iemand verstand van ?
Mijn ene helm is een Shoei XR-800.
De duo- helm is een HJC ZF-7 ( Dit was volgens winkel destijds, een namaak van een oudere Shoei helm )
Op de website van autocom vond ik een beschrijving om het kinstuk en de wangen van een
"Shoei Type Helmet" te verwijderen, zie hieronder.
http://www.autocom.co.uk/pdf/helmet_fitting_guide.pdf
Zou deze beschrijving kloppen voor alle Shoei helmen en dus ook voor mijn helmen ?
Iemand hier ervaring mee ?
Tufferke
't Valt toch mee met den BMW en 't Is
Oepnief nen BMW !
Oepnief nen BMW !
Re: Bluetooth Headset inbouwen in helmen
Een scalarider behoeft geen afbraak van de helm, dat is net het eenvoudige aan het systeem, gewoon klemplaatje aan de zijkant inschuiven en vastschroeven, twee speakertjes op zijn plaats brengen (eventueel met bijgeleverde velcrootjes) en de draadjes een beetje fatsoeneren, micro op zijn plaats met de beugel en klaar is kees.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Ja, Ok
Maar normaal is het toch de bedoeling dat die speakers onder de bekleding worden gestoken,
of zie ik het verkeerd.
En dan moeten de wangen en kinstuk er toch uit.
Je kan ze er natuurlijk bovenop hangen, maar dit is mijns inziens een oplossing van den bok zijn kl..
Het is zo dat op de plaats van mijn oren geen plaats over is en ik denk dat die speakers bovenop
mij zeer vlug gaan iriteren.
Hetgeen gij voorsteld kunt ge ook met eender welk autocomsysteem toepassen, maar dit is volgens
niet de goede oplossing.
Tufferke
Maar normaal is het toch de bedoeling dat die speakers onder de bekleding worden gestoken,
of zie ik het verkeerd.
En dan moeten de wangen en kinstuk er toch uit.
Je kan ze er natuurlijk bovenop hangen, maar dit is mijns inziens een oplossing van den bok zijn kl..
Het is zo dat op de plaats van mijn oren geen plaats over is en ik denk dat die speakers bovenop
mij zeer vlug gaan iriteren.
Hetgeen gij voorsteld kunt ge ook met eender welk autocomsysteem toepassen, maar dit is volgens
niet de goede oplossing.
Tufferke
Oepnief nen BMW !
Oepnief nen BMW !
-
TonTon
als er geen plaats (genoeg) is voor de speakers dan kan je er maken door een soeplepel te verwarmen en op de plaats waar ze moeten komen goed drukken.
normaal is daar een "isomo" laag en je kan die indrukken d.m.v een warme lepel , probeer maar eens....
voor de speakers zelf heb ik een klein sneetje gemaakt in de voering , daar de speakers ingebracht en met beetje textiel lijm weer samengekleefd.
normaal is daar een "isomo" laag en je kan die indrukken d.m.v een warme lepel , probeer maar eens....
voor de speakers zelf heb ik een klein sneetje gemaakt in de voering , daar de speakers ingebracht en met beetje textiel lijm weer samengekleefd.
Beste Tufferke,Tufferke schreef:Ja, Ok
of zie ik het verkeerd.
niet de goede oplossing.
Volgens mijne vent, JH., ben je verkeerd met je redenering , en eveneens volgens menig didactisch fotomateriaal is het voorgesteld helemaal geen oplossing van de bok zijn kl.. en iets dat wel degelijk zo hoort bij de scala rider.
Inderdaad WEL de goede oplossing dus.

Madam JH
Ik heb de ScalaRider Teamset zonder problemen kunnen monteren in een Shubert en AGV volgens de Autocom-instructies in uw link.
Werken beiden perfect en storen helemaal niet aan de oren omdat er geen contact is
Als je een klein beetje handig bent, moet het best lukken met je helmen
Greetz, JP
Werken beiden perfect en storen helemaal niet aan de oren omdat er geen contact is
Als je een klein beetje handig bent, moet het best lukken met je helmen
Greetz, JP
annebeer schreef:Beste Tufferke,Tufferke schreef:Ja, Ok
of zie ik het verkeerd.
niet de goede oplossing.
Volgens mijne vent, JH., ben je verkeerd met je redenering , en eveneens volgens menig didactisch fotomateriaal is het voorgesteld helemaal geen oplossing van de bok zijn kl.. en iets dat wel degelijk zo hoort bij de scala rider.
Inderdaad WEL de goede oplossing dus.
Awel Annebeer,
Mijn speakers zijn ondertussen ingebouwd met een beetje gepruts, maar goed gelukt.
En toch vind ik dat Uw didaktisch materiaal wel zo kan zijn, maar toch geen goede oplossing is !
Voor mij horen die speakers toch thuis onder de helmbekleding.
Als ge de 200 ste keer Uw helm opzet, zullen volgens mij de draadjes wel eens sneuvelen.
In mijn Shoei, had ik ze eerst gewoon onder de bekleding gestoken en mijn helm opgezet.
Niet te doen dus, die 5mm dikte van speakers, stoorde mij dus enorm.
Ik moet nu wel zeggen dat mijn helm goed aanpast en mijn oren zijn ook niet van de kleinste.
Het ging gewoon niet die 5mm extra langs weerszijden.
Ik heb de speakers er dus onmiddelijk weer uitgehaald en met een klein beiteltje een gat uitgestoken in de isomo van de helm ter grootte van die speakers, hierin de velcrostrip gekleefd en daarop de speakers.
Het gat in de isomo heb ik nog een beetje glad gemaakt met een verwarmd lepeltje ( dank U Arnold voor de tip ! ).
Speakers zitten nu volledig verzonken in isomo en helm past mij zoals voorheen !
Ben ik blij dat ik ze zelf heb ingebouwd, want de isomo uitsteken hadden ze in de winkel zeker niet gedaan !
Het zal niet altijd nodig zijn dat geef ik toe, het hangt gewoon af van de vorm van je hoofd en grootte van oren.
In de winkel vroegen ze 50€ voor inbouwen van headset in helm.
( Zal dus ook wel niet zijn om de draadjes op de binnenbekleding te hangen, winkel is Point 2 in Leuven, en dit zijn stielmannen = zeker geen prutsers ).
Bij de HJC-helm die gebruikt wordt door mijn vrouw en kinderen was het niet nodig om een gat in de isomo te maken.
Gewoon draadjes onder bekleding ( openingen om speakers in te schuiven waren al voorzien ).
Zij hebben blijkbaar geen last van de speakers aan hun oren.
Voila hiermee is mijn uitleg gedaan.
Ge ziet dat de oplossing niet altijd even simpel is, maar eindresultaat telt.
Tufferke
Oepnief nen BMW !
Oepnief nen BMW !
Bedankt voor uw deskundige uitleg!
Maar als ge zelfs alles zo goed weet, waarom vraag je dan eigenlijk informatie?
Om naderhand nog eens na te steken van wat je zelf zo goed gedaan hebt en "volgens jezelf" de beste oplossing is?
Niet iedereen vind uw oplossing de beste, alsook niet iedereen vind de oplossing die Cardo zelf handhaafd de beste.
Wees blij dat er nog mensen willen antwoorden op vragen, wetende dat ze naderhand ... nou ja...
Alvast proficiat met uw geslaagde operatie.
Om naderhand nog eens na te steken van wat je zelf zo goed gedaan hebt en "volgens jezelf" de beste oplossing is?
Niet iedereen vind uw oplossing de beste, alsook niet iedereen vind de oplossing die Cardo zelf handhaafd de beste.
Wees blij dat er nog mensen willen antwoorden op vragen, wetende dat ze naderhand ... nou ja...
Madam JH
Annebeer,annebeer schreef:Bedankt voor uw deskundige uitleg!
Sorry van mijn reaktie van : "Ik zal het nu eens even gaan uitleggen !"
Komt bij nader inzien misschien nogal grof over.
Ik wilde ze gewoon even kwijt omdat ik voor gisteren ook nog van toeten of blazen wist, maar met een beetje
durf en met de kans om iets te beschadigen toch het kin- en mondstuk van mijn helmen verwijderd heb en op
die manier de speakers onder de bekleding heb gestoken.
Deze ervaring wou ik nog even kwijt naar andere mensen met vragen over dit onderwerp, om te laten zien dat
het sterk afhangt van de vorm van je hoofd en plaats aan je oren en de overschot aan ruimte dat je in de helm hebt.
Dit enkel om aan te geven dat jouw oplossing er inderdaad ook één is, ( maar dan wel één waar ik mij van in het begin
niet goed bij voelde ) en het ook een oplossing is die niet iedereen zal behagen.
Vandaar de uitleg van mijn ervaring.
Voor de rest mag iedereen hier rond zijn eigen mening hebben, vind ik.
Tufferke.
Oepnief nen BMW !
Oepnief nen BMW !
Pfff ... trek het u niet aan, jong. Als vrouw van J-H is die wel meer gewoonTufferke schreef:Sorry van mijn reaktie van : "Ik zal het nu eens even gaan uitleggen !"
Komt bij nader inzien misschien nogal grof over.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop