loodvervanger

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Zeppe

loodvervanger

Bericht door Zeppe »

Even graag jullie technisch advies.
Zoals sommige onder jullie al zullen gelezen hebben, heb ik mij een oude boxer met sidecar aangeschaft.
Origineel is het een R60, eerste maal ingeschreven in 1958. Later, datum is onbekend, werd het motorblok vervangen door een R90, om iets meer vermogen te hebben + een achteruitversnelling.
Nu heb ik het ding eens grondig laten nakijken/onderhouden, olien & filters vervangen etc. Een opluchting was dat de technieker mij kon verzekeren dat mijn aanwinst in goede gezondheid verkeerd.
Vervolgens kreeg ik de opmerking dat ik best een loodvervanger toedien als ik ga tanken, omdat de motor werd gemaakt in de tijd dat de dieren nog spraken en er nog benzine met lood werd getankt.
Omdat ik hier niet veel van ken, ben ik even gaan surfen (wat doet ne mens anders met dit weer). Na het intypen van "loodvervanger" en "enkel site's uit Belgie", kwam ik op verschillende site's van oldtimers, maar enkel auto-oldtimers (vw-kever, mg, etc). Daar las ik de meest uiteenlopende ervaringen/visie's (of wat dacht ge).
De ene zegt : "altijd doen" en andere zeggen "nooit doen".
De "doen"-ers vermelden dat het noodzakelijk is om het inslaan van de kleppen te voorkomen!
De "niet-doen"-ers vermelden hoofdzakelijk vervuiling van carburator en leidingen als negatieve gevolgen door het toedienen van loodvervangers.
Ik ga met deze moto zeker geen wereldreizen maken, zelfs geen massa km's bollen.
Ik denk aan weekend uitstapjes (max 2 à 300 km per trip) en dit enkel in de zomer. Dus 2 à 3000km per jaar als de zomer mee wil.
Graag jullie BMW-advies.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Synchro Bob
Contacteer:

Re: loodvervanger

Bericht door Synchro Bob »

Ik heb een recenterere R60 (van '73). Hierbij zegt de meerderheid dat een loodvervanger niet nodig is bij een ingereden motor. Maar algemeen wordt ook aangenomen dat die geen kwaad kan en ik doe er af en toe een scheut van in mijn tank. Ik rij ook geen 2000 Km per jaar ermee.
Nu, mijn Spitfire van '80 is veel meer op de baan en ik gebruik al 20.000 km loodvervanger. Carbu's en leidingen zijn nog proper en de auto rijdt als een speer.

Dus ?
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Frank Van Herck

Re: loodvervanger

Bericht door Frank Van Herck »

Beste Tricky,

Zelf rijd ik al verschillende jaren met een R 60/7 en een R 65 met zijspan en ik gebruik telkens een beetje loodvervanger (van Texaco met doseerbusje) zonder problemen van verstopping ed. Ik weet niet of het echt nodig is ivm de levensduur van de klepzittingen maar kwaad kan het ook niet denk ik. Nog veel plezier met je aanwinst.
Plaats reactie