achterrem r1200rt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
indy

achterrem r1200rt

Bericht door indy »

hallo
ik ben nieuw op dit forum maar lees al geruime tijd aandachtig de topics waar ik al veel van heb opgestoken.
ik ben nu een week overgestapt van een 1150rt naar een 1200rt van 2007.
een prachtig motor, en zalig om te touren, veel soepeler of de 1150,
maar de remmen! is het normaal dat de achterrem niet bekrachtigt is? ik moet de beide remmen gebruiken om tot stilstand te komen, dit in tegenstelling met de zeer goed werkende remmen van de 1150.
graag wat info aub
R erik RT

Re: achterrem r1200rt

Bericht door R erik RT »

Hoi Indy,

Ofwel ga je te snel ofwel is er iets a.d. hand met de remmen. Heb je misschien (of de verkoper) de remblokken vervangen? Bij het inrijden van deze is er er een korte periode dat je alert dient te zijn.
Als je remt met de voorrem wordt de remkracht automatisch verdeelt over het voor- en achterwiel. De achterrem gebruik ik alleen om bij te remmen of heel langzame manoeuvers. ( trialtechniek)

Groetjes en succes met uwe nieuwe Beemer,
:-)
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Héél wss had je op je 1150 de servo-remmen, die zijn er af bij de 12RT vanwege ehhhh welbepaalde redenen :lol:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
indy

Bericht door indy »

hallo soupapke

bedankt om het snel reageren, en neen de remmen zijn niet vervangen ze zitten er 15000km
op, de km stand bij aankoop van de motor.
is de rem dan ook zo bekrachtigt als de voorrem? als dat zo is zal ik hem moeten laten nazien,dacht gehoord te hebben dat dit een nieuw remsysteem was die niet te vergelijken is met de oude versie!
indy

Bericht door indy »

ja maar welk systeem zit er nu op?
R erik RT

Bericht door R erik RT »

Hoi Indy,

Vermits de R1200RT mijne eerste Beemer is,( tot grote tevredenheid) kan ik geen vergelijking maken met de oudere types.
Er zal ongetwijfelt reactie komen van doorgewinterde forumleden die al sinds hun pechtige communie met BMW rijden en wel kunnen vergelijken.

Groetjes
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

indy schreef:ja maar welk systeem zit er nu op?
Nogmaals, op je RT van 07 zitten remmen ZONDER SERVO, net zoals op de mijne.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
indy

Bericht door indy »

dus als ik het goed begrijp is het normaal dat de achterrem niet zo krachtig is als de voorrem?
Harald

Bericht door Harald »

indy schreef:dus als ik het goed begrijp is het normaal dat de achterrem niet zo krachtig is als de voorrem?
Klopt volledig.

De achterrem dient om te ( corrigeren )
remmen doe je met de voorrem.
De achterrem dient om de motor achterraan tegen het wegdek te houden wanneer je vrij zwaar in de remmen moet gaan.
Jedruktals het warende achterveer in en zo behoud je contact met het wegdek.

OOk gebruik je de achterrem bij manouvreren, bvb wanneer je tussen de fille kruipt.

Ik heb de luxe om met beide motoren te rijden, eentje privé en ééntje op het werk.
De 1150 is ( voelt althans ) krachtiger aan bij het remmen.
Dit omdat de achter en voorrem gecombineert werken. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
indy

Bericht door indy »

Bedankt Harald
Nu weet ik dat het normaal is bij de 1200rt; schrok mij de eerste keer te pletter
groetjes indy
Bob

Bericht door Bob »

'k Heb ook ervaring met de verschillende remsystemen (R1100RT - R1150RT - R1200RT). De achterrem van de 12RT lijkt inderdaad ondermaats te presteren wanneer je enkel met de voet remt maar da's normaal, geen reden tot paniek. Zoals eerder gezegd dient dat pedaaltje enkel nog om een beetje te corrigeren (stapvoets rijden, maneuvers, ...). Voor het overige moet je in feite enkel nog de remhendel gebruiken, die bedient zowel voor- als achterrem.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Kris adv

Bericht door Kris adv »

Het remgedrag bij mijn RT, 07 is ook nogal raar als ik beide remmen tegelijkertijd bedien. 't Is precies alsof de computer dan alles in de war stuurt :drunken: .
Het beste resultaat bekom ik door enkel de voorrem te gebruiken, en dan lijkt het alsof je een anker uitgooid :-o
Het is raar als je gewoon bent van op beide remmen te remmen, maar het went :D

Wel opletten als je na een lange tijd eens op een ander motor stapt :idea: , want dan zou je wel eens de achterrem durven vergeten :bom: :clown:
Bob

Bericht door Bob »

Kris RT schreef: 't Is precies alsof de computer dan alles in de war stuurt :drunken: .
In de war sturen is misschien wat sterk uitgedrukt, maar 't voelt dan inderdaad een beetje aan alsof het rempedaaltje kort begint te trillen alsof het ABS in werking treedt. Het "systeem" lijkt je te willen zeggen : "Hola, al voldoende remdruk op die achterrem, laat het voetje maar achterwege" :jocolor:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

indy schreef:[...] ik moet de beide remmen gebruiken om tot stilstand te komen, dit in tegenstelling met de zeer goed werkende remmen van de 1150 [...]
:shock:
Met alle respect hoor... maar volgens mij heb je geen idee hoe je je remmen moet gebruiken!
Ga voor je eigen veiligheid en die van medeweggebruikers eens een cursus volgen, waarbij je de techniek van het remmen op een motor uit de doeken word gedaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Stelo

Bericht door Stelo »

Beste Indy,

Nogal een geluk dat je dit 'probleem' aankaartte op het forum.
Had je dit niet gedaan, dan lag je gegarandeerd wel eens op het asfalt !

De voetrem bedient enkel en alleen de achterrem. Bij elke snelheid die hoger is dan stapvoets moet je daar dus ook afblijven !
Remmen doe je immers altijd eerst met de voorrem (de knijprem op het stuur). Bij de R1200RT gaat de kracht dan ideaal verdeeld worden over de beide wielen. (lees dus: omzeggens alle remkracht op het voorwiel, en beetje remkracht op het achterwiel).
De voetrem, achterrem dus, gebruik je enkel bij maneuvers.

Als je dus enkel de voetrem drukt bij een hogere snelheid dan stapvoets, dan gaat op een gegeven ogenblik zeker jouw achterwiel in de slip. En dat is dus levensgevaarlijk hé.

Best is om eens, zoals Moh-fan zegt, een cursus motorbeheersing te gaan volgen.
Dat zou eigenlijk iedereen die op een motorfiets gaat zitten wel moeten gedaan hebben.
Je zal ervan verbaasd zijn hoeveel je bijleert op heel korte tijd.

Alé, beleef alleszins nog veel rijplezier aan je R1200RT !

Groetjes,

Stelo
8-)
R1200RT
de Ron

Bericht door de Ron »

achterwiel in de slip ? Dan zal den ABS wel een tandje bijsteken zeker :wink:
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

de Ron schreef:achterwiel in de slip ? Dan zal den ABS wel een tandje bijsteken zeker :wink:
Klopt, maar wanneer je bij hogere snelheden dan stapvoets enkel de achterrem gebruikt, en het ABS gaat ingrijpen, kan het wel eens hééél lang duren eer je stilstaat...
Da's ook niet bevorderlijk voor de levensverwachting van RT en piloot...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Helios

Bericht door Helios »

Beste mensen,

Er worden heel veel verschillende reacties gegeven en veel daarvan slaan de plank geheel of ten dele mis. Ik voel mij daarom dan ook geroepen om licht in de duisternis te verschaffen.

De 1150 had een remsysteem dat bekrachtigd was en waarbij voor en achterrem gekoppeld waren. Kneep je in de voorrem dan remde achter ook mee, maar remde je met de achterrem dan remde voor ook volledig mee.
Een behoorlijk afwijkend remsysteem ten opzichte van andere modellen en merken. Tijdens het rijden best wel aangenaam, maar tijdens het langzaam manoeuvreren lastig, omdat je daarbij alleen je achterrem wil gebruiken om de motor stabiel te houden.
Omdat je niet alleen de achterrem kunt gebruiken maar ook direct de voorrem bedient wil de motor in een korte langzame bocht naar binnen vallen. Velen zijn op deze manier al met de motor omgevallen. Je moet echt rekening houden met dit fenomeen.

Bij de 1200 heeft men gelukkig dit systeem los gelaten. Gebruik je op een 1200 RT de voorrem dan remt ook de achterrem mee. De mate waarmee geremd wordt is afhankelijk van de druk op het achterwiel. Weinig druk (solo geen bagage) dan ook weinig remwerking. Veel druk (duo en bagage) dan wordt er meer geremd met de achterrem. Rem je met de achterrem dan wordt de voorrem NIET bedient. Hierdoor kun je de motor in langzame bochten (haarspeld bochten maar ook het rijden van een achtje of straatje keren) perfect in balans houden.

Bijna vanzelfsprekend zou ik zeggen, maar dat is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend, kun je met een voorrem veel harder remmen dan met een achterrem. Wanneer je begint te remmen veert de voorvork iets in. Het gewicht van motor en berijder wordt naar voren geduwt. Door dit alles komt er veel meer druk op de voorband. Daardoor krijgt deze meer grip op het wegdek, waardoor je harder kunt remmen.

De achterrem drukt veel minder hard op het wegdek en heeft daardoor ook minder grip. Daardoor kun je met een achterrem dus ook minder remvertraging halen dan met een voorrem. Dit is ook de reden dat een voorrem zwaarder is uitgevoerd dan een achtterrem.

De manier van remmen is ook belangrijk. Het is verstandig om in een gewone situatie altijd met voor- en achterrem tegelijk te remmen. Onafhankelijk van de snelheid die je rijdt. De achterrem heeft ook een remvertragende werking en zal dus (ook al is het weinig) mee helpen aan een kortere remweg.
Ga je langzaam rijden, straatje keren of zo, dan is het verstandig om alleen je achterrem te gebruiken. Je houdt hierdoor je motor stabiel en door iets te remmen en een beetje gas te geven houdt je de motor trekkend. Op deze manier kun je ook goed haarspeld bochten rijden.
In een noodsituatie, noodstop, gebruik je in principe ook alle twee je remmen. Maar omdat je beter 1 ding goed kan doen dan 2 dingen fout is het misschien verstandig om alleen je voorrem te gebruiken en niet je achterrem. Je hoeft je dus maar op 1 ding te concentreren. Daarbij komt dat de voorrem toch voor de meeste remvertraging zorgt.

Oke dit is een beetje de basis. Voor degene die er nog meer over willen weten adviseer ik om eens een cursus te gaan volgen.
Weet je geen adres dan kun je altijd ook bij mij terecht. Als verkeerstraining nederland verzorg ik met regelmaat trainingen voortgezette rijopleiding. Ik bied een aantal opleidingen aan met een vast programma maar in overleg met de klant/groepje klanten verzorg ik ook opleidingen op maat en naar behoefte. De cursussen geef ik door het hele land en als daar behoeft aan is ook in Belgie.
Ik ben instructeur motoropleiding en heb bij de Nederlandse politie alle motorrijopleidingen gevolgt. Tevens ben ik werkzaam bij een Verkeersteam van de politie en rijdt daar vaak op de motor en ook op een videosurveillance motor.

Mijn kennis overdragen op anderen waardoor deze meer plezier halen uit hun motor en het motorrijden is mijn drive.

Met vriendelijke groeten,

Rob
www.verkeerstraining.nl
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Hey,

Ik rijdt nog niet zo lang en heb de cursus moeten volgen. Rijbewijs was te recent en dan toch weer te oud zodat alles moest herdaan worden. :-(
De praktische lessen leren je heel veel over motorbeheersing. Het zit nog vers in het geheugen en ik moet beamen wat rob uitlegt.

De instructor vertelde me het op deze manier :
Bij een remmaneouvre (traag of snel) waarbij men moet stoppen ga je de achterrem volledig toeduwen om de motor te stabiliseren en terug lossen omzo te voorkomen dat het wiel blokkeert. De voorrem trek je progressief alsmaar harder toe. Dit net voor de ABs moet ingrijpen maar hard genoeg om op tijd stil te staan. Is de gewenste remweg korter dan kan de ABS helpen.
Hij raadde me ook aan van te beginnen met de achterrem. In de praktijk komt dit vaak neer dat je beide gelijktijdig doet.

De ervaring bij mij is met F650 CS & F650 GS (die bij het trekken van enkel voorrem enorm duikt). Deze motoren zijn natuurlijk veel lichter dan de vernoemde in deze topic en bezitten niet over de remkrachtverdelers. Ik heb er al eens mogen van proeven maar blijf toch bij mijn beproefde methode. Achterrem dichtduwen en dan progressief bijtrekken op de voorrem. En een 1200RT staat dan met zijn 260 kg verdomd rap stil :wink:

Groetjes
Nascar
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Bob

Bericht door Bob »

Nascar schreef: Is de gewenste remweg korter dan kan de ABS helpen.
Daar zou ik niet zomaar à priori van uitgaan. 'k Heb net dit weekend nog een demonstratie gekregen (en ik was niet alleen, dus er zullen nog mensen dit kunnen bevestigen) die deze stelling fameus ontkracht, alvast op droog en zuiver wegdek.

Hoe het ook zij : de aanvankelijke vraag van de topicstarter was of het normaal is dat de achterrem van de R1200RT niet echt een doodbijter is. Dat is normaal. Over het hoe en wanneer gebruiken van die rem, al dan niet in combinatie met de voorrem, kunnen we allicht nog enkele pagina's doorgaan.
Bob
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Ja das juist en inderdaad altijd op bedacht zijn dat de techniek niet feilloos is :wink:
Liever leven dan ergens tegenplakken.

Ik kan ook bevestigen, weliswaar met weinig ervaring, dat de achterrem van de 1200RT niet echt een doorbijter is. Geeft eerder het gevoel van niet te remmen.

Groetjes
Nascar
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie