Iridium of Brisk?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gvde
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:52

Iridium of Brisk?

Bericht door Gvde »

Hallo allemaal!
Mij eerst gauw eens voorstellen: ik ben "Gvde" :eye: , en ben sinds kort de trotse
bestuurder van een R 1100 RT (mijn allereerste liefde), en dit na jaaaaren Japans...
Dit stalen ros bevalt mij prima (het is niet mijn eerste BMW, wél de eerste boxer)...
To the point nu...
Vorige week even naar de dealer gereden met een vraagje ivm. met die Brisk-bougies omdat die toch
volgens vele mensen het KFR-probleem verhelpen of verminderen ;)
Volgens hem houden het gebruik van Brisks wel risico in (bazelde iets over doorbranden of zo) en hij was ook niet
zo scheutig om die dingen te plaatsen. Daarom laat ik dit idee maar rap varen...

Heeft er iemand ervaring met Iridium-bougies? En hebben deze "ontstekingskaarsen" een positief effect op het "rückeln" of is het allemaal
overroepen?
Ten tweede: mag ik met de R 1100 RT ook RON 98 tanken?

Alvast bedankt!
Grtzz
Knee-down? Enkel bij het poetsen van de RT ;)
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Iridium of Brisk?

Bericht door Nascar »

Hey,

Technisch ben ik niet sterk genoeg om op de bougie vraag te antwoorden.
Wat de brandstof betreft zijn er andere topics op dit forum die dit ook bespreken. (via zoek functie te vinden :wink:)

Kort komt het er heel veel op neer 98 is duurder maar duwt het verbruik naar beneden. "Moderne" motoren kunnen beide aan.
Ik rijdt zelf met een F650 GS, volgens boekje geschikt voor RON95 en tank altijd RON98 zonder problemen.

Groetjes
Nascar
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Bob
Berichten: 1597
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Iridium of Brisk?

Bericht door Bob »

Nascar schreef:geschikt voor RON95 en tank altijd RON98 zonder problemen.
Dat zal inderdaad wel lukken. 't Is andersom dat je voorzichtig moet zijn : als 't boekje 98RON aanraadt is 't niet altijd aangewezen om RON95 te tanken. Een hoger octaangetal dan voorgeschreven kan geen kwaad, een lager soms wel.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: Iridium of Brisk?

Bericht door bougimain »

Een vraagje ,
Waarom rij jij met dure benzine (98) terwijl je met goedkopere benzine kunt rijden(95) ?
Ik rij met een R1150R en rij op 95 en mijn verbruik is +/- 5,4 l op 100 iets dat niet veel is volgens mij !!

Bougimain :wink:
Nascar schreef:Hey,

Technisch ben ik niet sterk genoeg om op de bougie vraag te antwoorden.
Wat de brandstof betreft zijn er andere topics op dit forum die dit ook bespreken. (via zoek functie te vinden :wink:)

Kort komt het er heel veel op neer 98 is duurder maar duwt het verbruik naar beneden. "Moderne" motoren kunnen beide aan.
Ik rijdt zelf met een F650 GS, volgens boekje geschikt voor RON95 en tank altijd RON98 zonder problemen.

Groetjes
Nascar
Afbeelding
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Iridium of Brisk?

Bericht door Nascar »

Ik heb dat met de wagen ook.
En daar moet ik hem niet betalen :wink:
Ik vindt met de wagen dat de motor soepeler draait en het verbruik daalt. Met de wagen heb ik daar dankzij opvolging van tankbeurten zelf bewijs van gezien.

Voor de motor heb ik het niet echt getest of geprobeerd maar ga uit van hetzelfde.
De motor draait zacht en soepel, trekt goed op en verbruikt weinig (ik zit rond de 4,5l), ben dus content van de brandstof en de meerkost zal het niet maken voor de occasionele zondagrijes.

Dit is iets die je best voor jezelf uitmaakt :!:
De vraag was of het kon en ja dat kan. andersom best niet.

Groetjes
Nascar
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: Iridium of Brisk?

Bericht door bougimain »

En ik heb deze bougies in mijn auto & beemer gestoken en zou geen andere niet meer willen halo bougies
Daardoor ligt mijn verbruik ook zeer laag, zodanig dat mijn auto dealer ze heeft besteld voor hemzelf en andere klanten.

Bougimain :eye:
Afbeelding
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Iridium of Brisk?

Bericht door Dirk Pauwels »

Gvde schreef:Hallo allemaal!
...
Vorige week even naar de dealer gereden met een vraagje ivm. met die Brisk-bougies omdat die toch
volgens vele mensen het KFR-probleem verhelpen of verminderen ;)
Volgens hem houden het gebruik van Brisks wel risico in (bazelde iets over doorbranden of zo) en hij was ook niet
zo scheutig om die dingen te plaatsen. Daarom laat ik dit idee maar rap varen...
Je kan het natuurlijk altijd eens proberen, wel zeker zijn dat je de juiste types hebt voor je motor. Ik geloof er niet in. Het KFR probleem zit hem in de injectie mapping en kan verbeterd worden door de motor wat rijker te zetten (bij niet kat versies door een hogere CO waarde in te stellen en anders door een andere chip.) Beter ook de kleppen en de synchro eens goed laten afstellen en bypass reinigen. Door simpelweg de vonk te versterken (in het beste geval) wat Brisk probeert, ga je het KFR niet oplossen.....
Gvde schreef: Heeft er iemand ervaring met Iridium-bougies? En hebben deze "ontstekingskaarsen" een positief effect op het "rückeln" of is het allemaal
overroepen?
Jawel, ervaring met irridium op een 1150. Effect is nihil, of toch niet waarneembaar door mij. en veel te duur.
Gvde schreef: Ten tweede: mag ik met de R 1100 RT ook RON 98 tanken?
Tuurlijk, deed ik altijd met de (gechipte) 1100 en de 1150 indien mogelijk, maar nodig is het niet.


Alvast bedankt!
Grtzz[/quote]
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Iridium of Brisk?

Bericht door rsl »

Gvde schreef:...
Heeft er iemand ervaring met Iridium-bougies? En hebben deze "ontstekingskaarsen" een positief effect op het "rückeln" of is het allemaal
overroepen?
...

'k Heb geen ervaring met boxers, maar onze Scarver (F650 CS) had ook vreselijk last van KFR, en met een Iridium bougie was dat van de ene dag op de andere helemaal verdwenen. (ziehier mijn verhaal)
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
Gvde
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:52

Re: Iridium of Brisk?

Bericht door Gvde »

Amai, da's rap beantwoord...
Hoe weet ik trouwens of ik een CAT heb of niet?
Greetzingzz
Knee-down? Enkel bij het poetsen van de RT ;)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Iridium of Brisk?

Bericht door Dirk Pauwels »

Gvde schreef:Amai, da's rap beantwoord...
Hoe weet ik trouwens of ik een CAT heb of niet?
Greetzingzz
als er tussen de uitlaatbochten en de demper op de tussenpot een lambda sonde zit, heb je kat, tenzij een vorige eigenaar een katvervanger gestoken heeft natuurlijk
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie