Vandaag voor de eerste keer de batterij uit mijn RT gepeuterd omdat ik er rechtstreeks stroom van wou aftakken voor mijn gps. Het uit- en inbouwen verliep probleemloos, maar nu lees ik in het onderhoudsboekje van de moto dat alle gegevens van de Motronic-regeleenheid gewist worden als de batterij wordt losgekoppeld, en dat dat even een nadelige invloed kan hebben op het draaien van de motor als die weer in gebruik wordt genomen.
Als remedie staat erbij :
- ontsteking inschakelen
- gashendel één tot tweemaal volledig opendraaien
- dan zou de Motronic de gasklepstand detecteren.
Mijn vraag is nu : is dit ook nodig als de batterij maar kort (+/- 10 minuten losgekoppeld werd ? En wat bedoelt men met "ontsteking inschakelen", moet de motor draaien, of gewoon kontakt opzetten ?
Kan er iemand hier een beetje meer uitleg over geven ?
accu uit- en terug inbouwen
Moderator: GVN
accu uit- en terug inbouwen
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
He Patrick,
Ik denk dat u een 1150 rt heeft?Dan is het zever in pakjes!Gewoon aankoppellen en tanken en gas geven.Wat als u met een platte battetij staat in het buitenland of in u garage?Wel,wel wel ik heb er al honderde vervangen van BMW motoren en zeker van mensen die niet veel rijden.En dan mag de Batt.twee weken of meer afgekoppelt zijn ,is dat geen enkel probleem.
Ik denk dat u een 1150 rt heeft?Dan is het zever in pakjes!Gewoon aankoppellen en tanken en gas geven.Wat als u met een platte battetij staat in het buitenland of in u garage?Wel,wel wel ik heb er al honderde vervangen van BMW motoren en zeker van mensen die niet veel rijden.En dan mag de Batt.twee weken of meer afgekoppelt zijn ,is dat geen enkel probleem.
geen zorgen maken !!!
Het enige wat er gebeurd, is dat de computer zijn kenvelden (adaptatie aan jou motor) verliest.
Als je de eerstekeer terug start kan het zijn dat je stationair toerental een beetje schommelt en dat hij iets minder pittig is, maar na +- 5min. heeft hij dat terug aangeleerd en draait hij terug als voordien.
Grtz
Het enige wat er gebeurd, is dat de computer zijn kenvelden (adaptatie aan jou motor) verliest.
Als je de eerstekeer terug start kan het zijn dat je stationair toerental een beetje schommelt en dat hij iets minder pittig is, maar na +- 5min. heeft hij dat terug aangeleerd en draait hij terug als voordien.
Grtz
K100RS 4V '91
Sparkling Grafite
18 Til I Die !
Sparkling Grafite
18 Til I Die !
Heb er ondertussen al veel méér dan vijf minuutjes mee gereden, dus alles zal wel al in orde zijn hé ?scorpio69 schreef:geen zorgen maken !!!
Het enige wat er gebeurd, is dat de computer zijn kenvelden (adaptatie aan jou motor) verliest.
Als je de eerstekeer terug start kan het zijn dat je stationair toerental een beetje schommelt en dat hij iets minder pittig is, maar na +- 5min. heeft hij dat terug aangeleerd en draait hij terug als voordien.
Grtz
Probleem opgelost, iedereen bedankt voor de reacties !
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)