Verbruik K1200S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Verbruik K1200S

Bericht door GSMax »

Zit met een vraagje over het verbruik van de K12S en wat de tellers opgeven als gemiddeld en totaal verbuik :-? Gemiddeld volgens de teller zou ik 6.2 verbruiken, wat maakt dat ik met een tank van 19lit, theoretisch tegen de 300km zou moeten kunnen doen. Echter na 200km gereden te hebben geeft de meter op dat ik nog maar 39 km kan rijden, maar toch staat het gemiddelde op 6.2 :-? :-? Nog zoiets; Na de bak volgedaan te hebben geeft die een totaal bereik van 300 à 365kms, dit gaat goed totdat 'm meer en meer leeg geraakt, en dan gaat het pijlsnel, zo snel dat het niet meer in verhouding is tot de gereden kms. Van 195kms bereik naar 180 na 2kms effectief gereden te hebben, tegen een legale snelheid van 70km/u.

Nog iets anders; ik heb den indruk dat hoe zuiniger ik probeer te rijden, hoe minder kms ik kan doen volgens de tellers, en hoe sportiever ik rijdt (nog steeds binnen de grenzen doch vlot optrekken) hoe minder ie verbruikt :shock: Versta me niet verkeerd, ik heb deze motor ni gekocht om gelijk een oud patje rond te rijden :-) , maar dit intrigeerd me toch en dus zou ik willen weten wat de ervaring is van de anderen mbt verbruik en de weergave van de tellers 8-) voor de rest is het nen beer van ne moto :D :D
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Verbruik K1200S

Bericht door John »

Zie die boordcomputer als een (goedkoop) gadget. Gewoon je dagteller in de gaten houden is nog altijd de meest betrouwbare methode. :wink:
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verbruik K1200S

Bericht door Nascar »

De techniek waarmee deze boordcomputers "voorspellingen" doen is en blijft steeds een voorspelling. dit is een beetje zoals de weermannen doen op televisie.
Daarbij leert de boordcomputer ook bij elke vulling van de tank. De vorm van de tank is vaak niet gelijkmatig wat maakt dat de voorspelling moelijk maakt.

Het is een handig middel maar mag niet gebruikt worden als volledige waarheid. Komt een beetje neer op wat john ook al aangaf.

Het beste is inderdaad de eigen ervaring met de motor volgen en het reserve lampje te kennen. Ik weet dat als bij mij het lichtje aangaat er nog ongeveer 6l resterend is. Daaruit afleidend kan ik nog +- 100 km ver, maar voor de zekerheid ga ik vroeger tanken.

Op mijn beestje zit wel geen boordcomputer met predicties :-(
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: Verbruik K1200S

Bericht door Vanguard »

Kmax, bij mij is het verbruik dat de bc toont toch redelijk juist. Deze week getankt, bc gaf nog 42 kilometers te gaan aan en er ging bijna 23 liter in mijne naftbak. Tankinhoud is 24 liter.
Ook heb ik de ervaring dat bij snelle ritten het verbruik minder is tegenover een meer toeristische rijstijl.
Deze week vertrokken naar Wales, bij aankomst gem. verbruik 5.4, na een duizendtal kilometers aan een gezapig tempo gestegen naar 5.6. En bij aankomst thuis terug op 5.5.
De heen en terug rit afgelegt op de snelweg aan 120 à 130 km/uur.
Al bij al vind ik dat nog goed meevallen.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Verbruik K1200S

Bericht door GSMax »

Dat is idd een zeer redelijk verbruik 8-) Voorlopig krijg ik de K1200S ni meer onder de 6lit, al moet ik er wel bij zeggen dat die vnl genoteerd is tijdens woon-werkverkeer (27km). Den 21ste ga ik een toereke rijden in d'Ardennen, eens zien wat het dan zegt :-o
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Johan V
Berichten: 102
Lid geworden op: 30 apr 2008, 17:20
Woonplaats: Brèninge
Locatie: Brèninge

Re: Verbruik K1200S

Bericht door Johan V »

Ik zelf heb een K1200R een het verbruikt ligt rond de 6.5 l/100Km. idd de bc geeft niet altijd de juiste afstand mee wat je kan doen met de reserve, dat is omdat hij rekening houd met van alles en nog wat, en belangrijk een zekere historiek meeteld.
K1600 GT
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Verbruik K1200S

Bericht door K1200GT »

:idea: De dealer kan je BC resetten en de foutmarge reduceren. Het probleem is dat de BC voorspellingen tracht te doen op basis van het verbruik in het verleden; tenzij je dag in dag uit aan hetzelfde toerental en dezelfde snelheid (en in dezelfde versnelling) "rijdt", is het dus logisch dat er een bepaalde fout op zit. Af en toe zelf op nul zetten kan ook helpen... en, indien er geen verbetering optreedt, zit er niets anders op dan op de dagteller terug te vallen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Re: Verbruik K1200S

Bericht door RUSOR »

Hoi Marc,
Het is een kunst om een K1200 goed vol te tanken. Als je een middenbok hebt zet je die best op deze. Ander hebben ook wel de tankdop aangepast door gaatje te boren in de vulpijp.
GRTS Danny
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Verbruik K1200S

Bericht door GSMax »

Doe ik ook Danny, althans dat denk ik toch. Eigenaardige is dat wanneer ik die voldoe, ik kan heel langzaam blijven tanken en die geraakt precies ni vol (steeds op middenbok) :-? . Ik reset ook na iedere tankbeurt alles wat ik maar kan resetten, dus daar kan het ook ni aan liggen :-? . Maar wat me vooral stoort is dat de range op ne km tijd van bijv 200km nog te rijden naar 190km gaat... :shock: :shock: Vandaag klein toereke gedaan met vollen bak 132km, gaan tanken, en er ging 9 lit in (toevallig just 9lit) dus dat zou een verbruik zijn van 6,9lit. Veel paarden moeten ook eten, dus ik denk wel dat dit een normaal verbruik is :-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
K'adéé
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 jan 2005, 08:16
Locatie: ranst

Re: Verbruik K1200S

Bericht door K'adéé »

Zo'n machien is niet gemaakt om traag te rijden, zeker niet tegen 30 en 50km/h ,maar dat kan nu eenmaal niet anders. Het gaat misschien raar klinken maar bij een lagere snelheid kan je beter in een lagere versnelling rijden om een beter rendement te krijgen van uw motor. Ik rijd zowel met ne K75 als ne K1100 en die laatste vind dat helemaal niet plezant om rond de kerk te rijden. Ik heb die 1100 nu wel ne keer groot nazicht gegeven ( incl; kleppen stellen, gaskleppen geregeld, ontsteking enz) met als gevolg ruim 10% minder verbruik en zit nu terug op 5.1 l/100 km wat nog altijd meer is dan die 75 aan 4.4 l/100km gemiddeld tijdens een rit naar de Noordkaap.
zundap/kreidler/BSA500/suzuki500gt/bmwR1200C/bmwk1100lt/bmwK1200lt/BMW K75rt /DEFENDER

DANNY
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Verbruik K1200S

Bericht door GSMax »

Volledig mee akkoord; Aan legale snelheden voelt 'em zich idd niet zo goed :lol: . Dus vitesse lager, iets meer toeren en veel beter gedrag maar ook precies minder verbruik 8-) Thx :!:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: Verbruik K1200S

Bericht door Vanguard »

Kmax schreef:Dat is idd een zeer redelijk verbruik 8-) Voorlopig krijg ik de K1200S ni meer onder de 6lit, al moet ik er wel bij zeggen dat die vnl genoteerd is tijdens woon-werkverkeer (27km). Den 21ste ga ik een toereke rijden in d'Ardennen, eens zien wat het dan zegt :-o
En al terug van dardennen, is het verbruik verminderd?
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
dillen
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 aug 2005, 11:44
Locatie: nijlen

Re: Verbruik K1200S

Bericht door dillen »

Hallo mannen,

De boordcomputer (BC) berekent het gemiddeld verbruik voortgaande op een vooraf (door de ontwerpers van de BC) bepaalde historiek, bv. de laatste 5000, 10000 of het totaal aantal kilometers.

Het is dus niet zo dat elke keer dat je je tank vult dat de BC het gemiddeld verbruik zal geven van die laatste tankvulling, neen, hij zal steeds het gemiddeld verbruik aangeven van (meestal) het totaal aantal kms dat die motor al gereden heeft.

Koop je bv een 2dehands 1200s van iemand met een zware voet (of hand hé :lol: ), en rij jij er als nieuwe eigenaar heel rustig mee, dan zal de BC in het begin toch nog een hoog verbruik aangeven. Het zal pas na een tijdje zijn wanneer de verhouding zuinige kms groter wordt tov de niet-zuinige kms dat de BC een daling zal aangeven in het verbruik.

Op een motor waar bv. 5000km stevig mee gegast is zal je dus na een zeer rustig ritje van 50 km nog geen daling in het verbruik op de BC merken.

Maw de fout die je maakt is dat je je gemiddeld verbruik berekent aan de hand van de laatste tankvulling en de afstand die je daarmee gereden hebt, terwijl de BC het gemiddeld verbruik berekent van een bepaalde historiek (x-aantal kms met x-aantal liters benzine).

Voor het rijbereik neemt de BC wel een aantal real-time parameters in acht waardoor bij een plotse verandering van de omstandigheden (bergop, stadsverkeer, hard acceleren,...) er plots een duidelijk merkbare verkorting van het rijbereik te zien is op de BC. Mij valt dit het meeste op tijdens het beklimmen van bv. Alpenpassen.
(Bij auto's met een BC kan je dat ook goed merken als je een aanhangwagen gaat trekken, plots duikt het rijbereik naar beneden.)

Een BC is een beetje zoals de andere elektronische hulpmiddelen (gps,...), je moet er een beetje mee leren werken en het duurt meestal een tijdje voor je hem begrijpt, daarna wil je niet meer zonder :thumleft:

Uiteraard kan die BC ook gewoon (net als andere elektr. toestellen) defect zijn, maar dat kan je dealer je dan wel vertellen hé :D

Allez, just my two cents hé :wink:

Groeten,
Dirk.
"...Explore, Dream, Discover!"
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verbruik K1200S

Bericht door Smullie »

Juist om die reden vind ik die BC van mijne Citrowen (sorry, het keyboard waarop ik dit typ heeft geen trema :lol: ) C4 zo goed: Je kan het gemiddelde gebruik resetten en dus een "vergelijkende studie" doen tussen gewoon rondrijden gelijk gewoonlijk, rijden en telkens aan een rood licht kot open vertrekken, beetje te snel rijden, exact de opgelegde snelheid rijden (of toch niet sneller), autostrade aan 120 op cruise control of 130 op cruise control, ...

Wat me het meeste opviel was dat er echt een significant verschil was tussen op autostrade constant 120 of 130 rijden. Dat scheelde een paar tienden liter per 100km. :shock: :shock: Niet dat ik me dat enorm aantrek met mijn tankkaart, maar toch... :drunken: :drunken: :drunken:
GS staat voor geil speelgoed
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: Verbruik K1200S

Bericht door Vanguard »

Op de K1300GT kun je in ieder geval ook het gemiddelde verbruik resetten. Ik twijfel er sterk aan of ie dan nog rekening houd met m"n rijstijl van voor de reset.
Op mijn PC staat een programma "AutoD", hierin worden alle kosten van een voertuig in opgenomen, ook het gemiddeld verbruik tussen twee tankbeurten. Als ik de gemiddelden van BC en dit programmatje vergelijk blijkt de BC juist te zijn.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Verbruik K1200S

Bericht door GSMax »

Vanguard schreef:
Kmax schreef:Dat is idd een zeer redelijk verbruik 8-) Voorlopig krijg ik de K1200S ni meer onder de 6lit, al moet ik er wel bij zeggen dat die vnl genoteerd is tijdens woon-werkverkeer (27km). Den 21ste ga ik een toereke rijden in d'Ardennen, eens zien wat het dan zegt :-o
En al terug van dardennen, is het verbruik verminderd?
Ni in dardennen geweest, t was te regenachtig :oops: . Maar we hebben wel "Flanders Field" route gereden en het verbruik berekend op 5.3lit, dus er is een wezenlijk verschil bij mij tussen woon-werk verkeer verbruik (6.5 - 6.9) en lange ritten :shock:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
wouter_67
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2004, 16:00
Locatie: Londerzeel, belgium

Re: Verbruik K1200S

Bericht door wouter_67 »

'k heb er vorig jaar met de K1200S er eens 360km gedaan op 1 tank.....die idd erg moeilijk vol te krijgen is...tank normaal iets van 14 liter...met moeite 15L. Die 360 km waren snelweg km's tegen 100 / 120 in 't uur.... Op weg naar de TT in Assen, dus rustig rijden was de opdracht....
Normaal hier in Belgie rijd ik max 200km...
You only live twice....
Plaats reactie