Nog een vraagje katalysator

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
850

Nog een vraagje katalysator

Bericht door 850 »

Tot welk jaar kan ik een r850r vinden zonder katalysator en lambdasonde?Dit vraag ik omdat de motor zonder katalysator veel soepeler rijdt. Ik weet alleen niet of je dit oplost met een y-stuk zonder katalysator
Teuniz
Contacteer:

Re: Nog een vraagje katalysator

Bericht door Teuniz »

Je zou kunnen overwegen om toch een model met katalysator te kopen en kijken hoe dat bevalt.

Als het niet bevalt kun je de codeplug voor de motronic vervangen door een ander type waardoor de motronic "denkt" dat er geen katalysator gemonteerd is.
Je moet dan wel een CO-potmeter bestellen bij je dealer en die aan sluiten onder je zadel.

Na deze twee ingrepen kun je m.b.v. de CO-potmeter zelf je mengsel rijker of armer instellen.

Nadelen:

Je katalysator gaat waarschijnlijk overlijden maar daar zal je zelf niets van merken behalve wanneer je in een land komt waar je het risico loopt op een "milieukeuring/inspectie".
850

Re: Nog een vraagje katalysator

Bericht door 850 »

Hallo,

Ik vroeg dit omdat ik op 2motoren heb proef gereden beide uit 2003 een r850r en een r1150r. Ik vond ze allebei stampen als tractoren terwijl die van mij super zacht loopt. Nu hoorde ik van mijn dealer dat de boxers zonder kats inderdaad minder trillen. Maar ja het zal in het begin even wennen zijn. Als je er een half jaar op rijd zul je het hoogstwaarschijnlijk niet meer merken. Daar ga ik ten minste van uit. Hebben jullie wel eens het verschil gemerkt tussen 95 ron en 98 ron dit maakt ook veel verschil ten minste bij mijn motor hij loopt op 98 ron veel zachter. Ik heb er overigens ook brisk bougies in. Ik weet niet of dit nog wat uit maakt met het zachtere lopen. En misschien de synchronisatie. Ik heb het gevoel dat mijn nieuwe monteur daar heel goed in is.
Plaats reactie