Verwijderen van dode beestjes

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Verwijderen van dode beestjes

Bericht door GSMax »

Hoe doen jullie dat, want ik krijg die resten er slecht af :-(
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door Relax »

Water om wat af te soppen (gaat best al veel af) en nylonkous van je vrouw/moeder/lief/vriendje... om de hardnekkige te verwijderen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door John »

Met een simpele insecten verwijderaar. Te koop in zowat elke shop. Soms ook in Aldi :wink:
UpJohn
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 jun 2007, 23:43
Locatie: Ninove

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door UpJohn »

Effe inspuiten met product tegen die lieve beestjes, natte dweil opleggen en nachtje laten weken.
S'anderdaags effe afspoelen en klaar is kees.
Poepsimpel en doeltreffend.
Succes. :grin:
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door Frank K »

Relax schreef:Water om wat af te soppen (gaat best al veel af) en nylonkous van je vrouw/moeder/lief/vriendje... om de hardnekkige te verwijderen.
Weten wel.... maar toepassen????
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door bougimain »

Da's inderdaad de beste methode en nooit gen krassen op u scherm.


Bougimain

UpJohn schreef:Effe inspuiten met product tegen die lieve beestjes, natte dweil opleggen en nachtje laten weken.
S'anderdaags effe afspoelen en klaar is kees.
Poepsimpel en doeltreffend.
Succes. :grin:
Afbeelding
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door tweecilinderke »

Een kletsnatte vod op uw scherm leggen en nen koffie gaan drinken,10 min later vod verwijderen en het beestig kerkhof valt er zo af! :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door Werner Von C. »

Idd, géén chemische troep maar gewoon WEKEN, laten weken, worden de beestjes slappekkes van...worden dan eigenlijk weekdieren en kunnen er zo af (behalve tijdens het w-e).
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
KLT-SE
Berichten: 587
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:08
Locatie: Zeeland (NL) Ja 'n ollander

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door KLT-SE »

(s)Campi Di Pampi schreef:Idd, géén chemische troep maar gewoon WEKEN, laten weken, worden de beestjes slappekkes van...worden dan eigenlijk weekdieren en kunnen er zo af (behalve tijdens het w-e).
Klopt helemaal, ik heb het zaterdag ook zo gedaan, zonder chemische troepjes (nadien spuit ik er wel siliconen op :lol: )
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL
Afbeelding
Geert B
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 okt 2004, 13:16

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door Geert B »

een nylonkous werkt prima, met of zonder zeep ... en geen krassen !
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door WimLT »

Ik behandel mijn scherm regelmatig met Raincoat en dan vallen die beesten er al af als ik er nog maar kwaad naar kijk :-P

INFO :idea:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
TonTon

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door TonTon »

tweecilinderke schreef:Een kletsnatte vod op uw scherm leggen en nen koffie gaan drinken,10 min later vod verwijderen en het beestig kerkhof valt er zo af! :mrgreen:
zo doe ik het al 35 jaar :wink:
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door Relax »

Frank K schreef:
Relax schreef:Water om wat af te soppen (gaat best al veel af) en nylonkous van je vrouw/moeder/lief/vriendje... om de hardnekkige te verwijderen.
Weten wel.... maar toepassen????
Ik klaag dan ook ni hé schat.

Van mij mogen die beestjes allemaal gratis meerijden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door bougimain »

Hier nog wat Info

Hoe verwijder je insectenresten?
Masochisten en kilometervreters maken er een sport van om bij elke vlek het juiste insect te raden, fijner besnaarde automobilisten daarentegen onderdrukken met moeite enige onpasselijkheid. Het verschilt uiteraard van autorijder tot autorijder hoe men omgaat met de hardnekkige insectenkorstjes die na een lange rit op motorkap en voorruit kleven. Maar voor ons allemaal geldt de vraag: hoe krijg ik de stoffelijke resten er weer vanaf zonder extra lakschade te veroorzaken.


De risico's van een besmeurde voorruit
Het antwoord is simpel maar niet altijd uitvoerbaar: zo snel mogelijk afwassen. Geen probleem als men maar een paar minuten onderweg is. Veel helder water, een zachte spons en lak en voorruit zijn weer brandschoon. Maar wie lange afstanden rijdt heeft altijd verloren. In de felle zon volstaan al enkele uurtjes om de insectenresten vast op de ondergrond te laten aanbakken. Geen mooie aanblik en bovendien nog gevaarlijk ook. Een voorruit met vastgekoekte insectenresten wordt met enige hulp van ruitenwisservloeistof en ruitenwissers al snel omgevormd in een voorruit met de kenmerken van een melkglas. Doorzichtigheid bij laagstaande zon: nul komma nul!


Welke hulpmiddelen zijn er voor verwijdering?
Afdoende tegenmaatregelen zijn, al naar gelang de aard van de verontreiniging, omslachtig en duur. In vogelvlucht de belangrijkste hulpmiddelen. Maar kijk uit voor lakschade bij gebruik van sommige middelen.

Insectenverwijderaar
De veelkleurige spuitbussen, verkrijgbaar bij uw tankstation of bouwmarkt, voldoen met name goed bij verse insectenresten. Besproeien, laten inweken, vervolgens met een hogedrukreiniger de allergrootste vlekken verwijderen. Daarna met een zachte spons nabewerken. Maar de helpers uit het laboratorium zijn niet écht goedkoop en vaak erg agressief voor je huid en de lak.

Een in cola gedrenkte krant
Functioneert net als met water maar lost kennelijk ook de meest hardnekkige substanties op.

Natte handdoeken
Het gebruik ervan komt overeen met de vochtige krant. Grootste voordeel: men hoeft zich niet bezorgd te maken over het afgeven van drukinkt.

Vochtige nylons
De nylonkous met warm water bewijst steeds weer goede dienst. De kousen zijn zó fijnmazig dat ze geen krasjes op de voorruit veroorzaken maar wél insekten en andere onregelmatigheden verwijderen. Kan ook met de nodige voorzichtigheid op de lak worden gebruikt.

Een appelkuur
De insectenkorstjes royaal met een gehalveerde appel inwrijven en laten inwerken. Het vruchtzuur lost de resten van de insectenpansertjes op. Vervolgens met een zachte spons en veel water nabehandelen.

De lakgum
In de handel is de zogenaamde lakgum (of kleiblokje) verkrijgbaar waarmee zich insectenresten afdoend van de lak laten verwijderen. Het kleiblokje moet bij voorkeur met wat water worden gebruikt om het goed over de lak te laten glijden. Niet de goedkoopste maar wel de meest professionele manier.


Samengevat:
Keukensponsen en ruige borstels hebben niets op lak en ruit te zoeken en kunnen opzichtige krasvlekken achterlaten. Bij extreem ingebrande insectenresten helpen deze gebruikelijke poets- en keukenmiddelen niet. Wie daarmee te veel wrijft en poetst riskeert aanzienlijke lakschade, en dan resteert alleen nog de gang naar de lakdokter.


Bougimain
Afbeelding
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door Bob »

Arnold schreef:zo doe ik het al 35 jaar :wink:
Er stond toch dat 10 minuten volstaat ? :lol:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door bougimain »

Afbeelding

Bougimain


Bob schreef:
Arnold schreef:zo doe ik het al 35 jaar :wink:
Er stond toch dat 10 minuten volstaat ? :lol:
Afbeelding
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door GSMax »

Thanks guys :D
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door de Ron »

een microvezeldoekje werkt ook heel goed ...
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Gvde
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:52

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door Gvde »

Poepsimpel: kleien... wel zorgen dat je een goed "smeermiddel" gebruikt (bvb autoshampoo 1 op 2 verdunnen met water)
Ik gebruik dat op de wagen ook (geen risico op krassen: het is een zwarte en wordt echt vertroeteld) ;)
Het blokje klei is best wel duur (afhankelijk van ruwheid tussen 15 en 35 euro), maar gaat erg lang mee. Je kunt het bovendien ook op de voorruit en de bumper van je wagen gebruiken (zolang die maar gelakt is he).
Met één blokje klei doe in bvbv 3 wagens van boven tot onder... De "gecontamineerde" klei gebruik ik nadien op de alu-velgen... Pek- en teervlekken verdwijnen alsof het niks is...
http://www.wax-it.be/catalog/product_in ... cts_id=193
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door bougimain »

Ik gebruik dit ook en werkt inderdaad zeer goed en weinig mensen kennen dit !!

Bougimain :-)
Gvde schreef:Poepsimpel: kleien... wel zorgen dat je een goed "smeermiddel" gebruikt (bvb autoshampoo 1 op 2 verdunnen met water)
Ik gebruik dat op de wagen ook (geen risico op krassen: het is een zwarte en wordt echt vertroeteld) ;)
Het blokje klei is best wel duur (afhankelijk van ruwheid tussen 15 en 35 euro), maar gaat erg lang mee. Je kunt het bovendien ook op de voorruit en de bumper van je wagen gebruiken (zolang die maar gelakt is he).
Met één blokje klei doe in bvbv 3 wagens van boven tot onder... De "gecontamineerde" klei gebruik ik nadien op de alu-velgen... Pek- en teervlekken verdwijnen alsof het niks is...
http://www.wax-it.be/catalog/product_in ... cts_id=193
Afbeelding
avierstraete
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 mei 2009, 12:36
Woonplaats: Kampen
Locatie: Kampen (NL)

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door avierstraete »

Forum,

Voor het verwijderen van dode beestjes, gebruik ik het wasmiddel Biotex (groen). Met dit middel verdwijnen de dode beestjes vliegensvlug van je scherm en/of lak.

Mvg,

Aloys Vierstraete
Aloys Vierstraete, BMW K1200 GT 2008
Helios
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 okt 2004, 18:57

Re: Verwijderen van dode beestjes

Bericht door Helios »

De beestjes gaan er heel makkelijk af wanneer je ze dagelijks na de rit gelijk verwijderd. Weken met een natte lap hoeft dan echt niet. Zelf gebruik ik een oplossing van water, flinke scheut allesreiniger en een scheutje vloeistof dat de oppervlaktespanning van het water breekt. Veel gebruikt om ramen streeploos schoon te krijgen. Even er langs met een microvezeldoekje en je bent klaar voor de volgende dag. Doe je dit dagelijks na elke rit kost het je nog geen minuut. Rest van de tijd gebruik ik dan om direct even te controleren of er geen vreemde voorwerpen (spijker o.i.d) in de banden is gedrongen. Wordt je de volgende dag niet onaangenaam verrast door een lekke band.
Lid van de BMW Club Nederland
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
Plaats reactie