Tien camera's berekenen snelheid op E17-viaduct
Moderator: GVN
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Tien camera's berekenen snelheid op E17-viaduct
GENTBRUGGE - Op het E17-viaduct in Gentbrugge in de richting van Gent hangen sinds gisteren tien camera's. Zij berekenen de snelheid van de voorbijrijdende auto's. Dankzij intelligente software kunnen de camera's nummerplaten herkennen.
De flitspalen die we vandaag kennen, meten alleen de snelheid op het ogenblik dat je de flitspaal passeert. Wie even niet attent is, heeft meteen een boete aan zijn been. Snelheidsduivels die de flitspaal weten staan, remmen kort voor het toestel af en trekken onmiddellijk daarna weer op.
Dat is niet de bedoeling en daarom experimenteert Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen met een nieuw systeem: trajectcontrole. De primeur is voor het E17-viaduct in Gentbrugge. Over een afstand van twee kilometer staan tien camera's die de nummerplaten van de voorbijrijdende wagens herkennen. Gesofisticeerde software berekent hoeveel tijd een automobilist nodig had om over het viaduct te rijden en wat zijn gemiddelde snelheid was. Het systeem is een stuk eerlijker dan de klassieke flitspaal omdat het de snelheid over een langer traject berekent.
Voorlopig moeten de automobilisten nog niet vrezen voor boetes. Het gaat nog maar om een proefproject. Wegen en Verkeer heeft er 700.000 euro in geïnvesteerd.
BRON : HET NIEUWSBLAD
De flitspalen die we vandaag kennen, meten alleen de snelheid op het ogenblik dat je de flitspaal passeert. Wie even niet attent is, heeft meteen een boete aan zijn been. Snelheidsduivels die de flitspaal weten staan, remmen kort voor het toestel af en trekken onmiddellijk daarna weer op.
Dat is niet de bedoeling en daarom experimenteert Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen met een nieuw systeem: trajectcontrole. De primeur is voor het E17-viaduct in Gentbrugge. Over een afstand van twee kilometer staan tien camera's die de nummerplaten van de voorbijrijdende wagens herkennen. Gesofisticeerde software berekent hoeveel tijd een automobilist nodig had om over het viaduct te rijden en wat zijn gemiddelde snelheid was. Het systeem is een stuk eerlijker dan de klassieke flitspaal omdat het de snelheid over een langer traject berekent.
Voorlopig moeten de automobilisten nog niet vrezen voor boetes. Het gaat nog maar om een proefproject. Wegen en Verkeer heeft er 700.000 euro in geïnvesteerd.
BRON : HET NIEUWSBLAD
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Frans
Re: Tien camera's berekenen snelheid op E17-viaduct
Vrij ademen wordt hier steeds moeilijker maar dan niet van het fijn stof 

Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

-
Dirk Pauwels
Big brother is watching you......Ik ga mijn nummerplaat maar een tijdje niet meer afwassen denk ik......Ben es benieuwd hoe lang het gaat duren voor de mensen die zich wel aan de reglementaire snelheid houden miserie gaan krijgen door falende software etc....
700.000 euro...tsssss.....
700.000 euro...tsssss.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Trajectkontrole lijkt me een meer faire benadering van veiligheidsbeleid en flitsmethode dan hier en daar een flitspaal neerpoten waarvoor (bijna) iedereen plots in de remmen gaat en dan wéér volle gas geeft...
Ter illustratie, met de wagen gebruik ik steevast CC (=cruise control), dat werkt prima...stééds weer wordt ik tijdens m'n ritten naar klanten ingehaald door anderen die ik dan enkele km's later weer inhaal, ik nog steeds op m'n CC met dezelfde snelheid...waarna het liedje zich weer herhaalt...mijn gemiddeld verbruik en Co-uitstoot is lager en ben op hetzelfde moment op bestemming, mijn stress-factor daalt eveneens.
Now SHOOT me
Ter illustratie, met de wagen gebruik ik steevast CC (=cruise control), dat werkt prima...stééds weer wordt ik tijdens m'n ritten naar klanten ingehaald door anderen die ik dan enkele km's later weer inhaal, ik nog steeds op m'n CC met dezelfde snelheid...waarna het liedje zich weer herhaalt...mijn gemiddeld verbruik en Co-uitstoot is lager en ben op hetzelfde moment op bestemming, mijn stress-factor daalt eveneens.
Now SHOOT me
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Ik niet, van mij krijgt ge groot gelijk.(s)Campi Di Pampi schreef:Now SHOOT me
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Das een ongelooflijk slaapverwekkende manier van rijden, hé zeg ! Letterlijk(s)Campi Di Pampi schreef:Now SHOOT me
. Hou k niet vol, hoor Daarbij mag je al op veel stukken niet meer rijden met CC, hé manneken

Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

-
tweecilinderke
En dat met ons belastingsgeldWegen en Verkeer heeft er 700.000 euro in geïnvesteerd.
Als we geluk hebben mogen we die kas weer aanspijzen met de boetes die we gaan krijgen.
Ik blijf er bij dat flitspalen niet op de autostrades horen!
Vind het gevaarlijker dan zonder flitspalen ,ik rij regelmatig over die brug van gentbrugge en heb al een paar keer brusk zien remmen met acordeon effect tot gevolg welliswaar nog geen ongeluk zien gebeuren maar toch gebeurd het vrij frequent hier in gentbrugge.
Beter het systeem van duitsland inlassen na 22u gassen op eigen risico (als ik mij niet vergis).
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
Tazke
- Contacteer:
Daar heb je soms ook het omgekeerde: overdag gassen wat je wilt, maar 's nachts beperkt tot 130 per uur ... voor de nachtrust van het dorp vlak naast de autostrade.tweecilinderke schreef:Beter het systeem van duitsland inlassen na 22u gassen op eigen risico (als ik mij niet vergis).
Had de eerste keer het bordje niet goed kunnen lezen dat eronder ging, dus ik mooi 130 rijden... nu dat ik weet wat eronder staat niet meer
To boldly go where no tasmanian has gone before ...

-
Nascar
- Contacteer:
Voor zover ik weet is het in duitsland op de autostrade altijd gassen op eigen risico tenzij anders aangegeven 
-
Frans
die flitspalen in gentbrugge zijn er gekomen na de geluidsschemen en nu na de palen de trajectcontrole
er woonde daar waarschijnlijk ne politieker die tegen geen geluid kon en wat actie voerde in den tijd;
intussen is hij misschien al verhuisd
onverdraagzaamheid knaagt aan de vrijheid, waarschijnlijk zoiets als rond zaventem ,eerst goedkoop grond kopen
en dan beginnen zagen
er woonde daar waarschijnlijk ne politieker die tegen geen geluid kon en wat actie voerde in den tijd;
intussen is hij misschien al verhuisd
onverdraagzaamheid knaagt aan de vrijheid, waarschijnlijk zoiets als rond zaventem ,eerst goedkoop grond kopen
en dan beginnen zagen
Beetje van den topic af, maar wééral helemaal akkoord FransFrans schreef:waarschijnlijk zoiets als rond zaventem ,eerst goedkoop grond kopen en dan beginnen zagen

Zelfde verhaal aan de verbrandingsoven in Wilrijk en ga zo maar door

Ja en neen. Akkoord dat mensen niet mogen klagen nadat ze in de buurt van een luchthaven of verbrandingsoven zijn gaan wonen maar ik vind de vergelijking niet opgaat wat de brug in Gentbrugge betreft.WimLT schreef:Beetje van den topic af, maar wééral helemaal akkoord FransFrans schreef:waarschijnlijk zoiets als rond zaventem ,eerst goedkoop grond kopen en dan beginnen zagen
Zelfde verhaal aan de verbrandingsoven in Wilrijk en ga zo maar door
Deze is verschrikkelijk slecht gebouwd en maakt ongelofelijk veel lawaai. De snelheidsbeperking is natuurlijk maar lapmiddel maar zoals Jürgen in de eerste posting schreef, had die snelheidsbeperking of beter gezegd de boetes, enkel effect op de mensen die de flitspalen niet wisten staan. Vorige zondag nog gepasseerd en de snelheidsbeperking geldt tot voorbij het knooppunt Zwijnaarde maar geen kat, buiten deze onozelaar, die ze respecteerd. Daarom vind ik de trajectcontrole een zeer goede investering en zoals sommige onder jullie weten houd ik wel van een beetje snelheid.

Heeft er toevallig iemand een fotootje van deze camera's?
Filmen ze de voorkant of de achterkant van de voertuigen?
Er is op de ring van Antwerpen ook al een aantal jaren getest met nummerplaatherkenning... wat volgens mijn momenteel nog niet toegelaten is (privacy?)
Aan de Kennedy tunnel staat ook soms een klein geel camerading, dat volgens mij ook voor nummerplaatherkenning dient... Op de E313 en de E19 staan op een aantal portieken ook 'rare' camera'tjes..
Daarnaast staan ongeveer alle autosnelwegen in heel vlaanderen vol met camera's die de snelheid meten en analyseren. Dit wel niet op 'nummerplaatbasis', maar op algehele verkeersstromen.
Ik denk dat ze daar toch mee op het randje van het (momenteel) wettige lopen als je 't mij vraagt...
Wat niet wegneemt dat een beter beleid voor snelheidscontrole en verkeersveiligheid alleen maar positieve effecten kan hebben.
Filmen ze de voorkant of de achterkant van de voertuigen?
Er is op de ring van Antwerpen ook al een aantal jaren getest met nummerplaatherkenning... wat volgens mijn momenteel nog niet toegelaten is (privacy?)
Aan de Kennedy tunnel staat ook soms een klein geel camerading, dat volgens mij ook voor nummerplaatherkenning dient... Op de E313 en de E19 staan op een aantal portieken ook 'rare' camera'tjes..
Daarnaast staan ongeveer alle autosnelwegen in heel vlaanderen vol met camera's die de snelheid meten en analyseren. Dit wel niet op 'nummerplaatbasis', maar op algehele verkeersstromen.
Ik denk dat ze daar toch mee op het randje van het (momenteel) wettige lopen als je 't mij vraagt...
Wat niet wegneemt dat een beter beleid voor snelheidscontrole en verkeersveiligheid alleen maar positieve effecten kan hebben.
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
T'wordt terug interessant om zoveel mogelijk binnendoor te vlammen via derderangswegen waar nog géén flitspalen staan, met een gps niet moeilijk en je ziet nog wat onderweg.
En daarmee oogsten ze dan net het tegendeel van wat ze beogen 

-
Werner Von C.
- Contacteer:
Voor motorrijders wél, voor autobestuurders niet...mensen zijn lui en prefereren een uur in de file boven een dikke omweg gespijsd met verkeersdrempels, borden met max toegestane snelheid 50 km/h, woonzone's etc.PHILIP schreef:T'wordt terug interessant om zoveel mogelijk binnendoor te vlammen via derderangswegen waar nog géén flitspalen staan, met een gps niet moeilijk en je ziet nog wat onderweg.
Dus mss nog niet zo slecht voor de motorrijder(s)...
En met dat oeverloos gelul over de wet op de privacy, we worden dagelijks gefilmd, bewust en onbewust, de supermarkt waar je je inkopen doet heeft een perfect profiel van wat jou gezin koopt, ik krijg zelfs gepersonaliseerde folders met kortingbonnen...in de bank wordt je gefilmd, bij de bankautomaat, in de Mc Do, in de Colruyt, Delhaize...op zowat elke parking etc...wet op privacy...dan zou niemand met een nummerplaat moeten rijden, want mijn buurman z'n nummerplaat ken ik en als ie bij het bordeel staat wéét ik dat hij daar een sanitair onderhoud aan 't doen is of hij enorme dorst had...
Now shoot me (again)...
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Ik ga niemand schieten, maar een kleine opmerking maken zoals Frans ook vermeldde over die specifieke plaats dan.
De flitspalen zijn er gekomen omdat men ineens besliste van de snelheid te gaan verlagen voor de geluidsoverlast.
Dit komt omdat men zogezegd meer lawaai zou maken als men over de dwarsgroeven rijdt aan 120 km/h dan aan 90 km/h.
Het ritme ervan, akkoord, maar het meeste lawaai komt eigenlijk van de zwaargewichten die er met hun 5 assen over rijden aan nog steeds de volle snelheid.
Dus de regeling haalt eigenlijk niks uit.
Anderzijds zou het de constructie van de brug nog wat sparen, want ik denk dat we daar anders binnenkort met een probleem zouden kunnen zitten.
Ze hebben al eens een hele "oplap" fase gedaan ter hoogte van het "Moscou" viaduct, maar het lange Gentbrugge viaduct zal ook wel eens een beurt nodig hebben...
Net zoals het Vilvoorde viaduct zou dit een énorm verkeersinfarct geven...
Soit. Als ik het E17 viaduct oversteek zet ik de CC op 90 km/h en geen stress. Daarna kom je in het verkeersinfarct in Zwijnaarde en kan je al genoeg je stuurwiel opvreten, om dan weer langs twee flitspalen in Eke door te rijden aan 120 km/h... tja, Belgisch zeker ?
De flitspalen zijn er gekomen omdat men ineens besliste van de snelheid te gaan verlagen voor de geluidsoverlast.
Dit komt omdat men zogezegd meer lawaai zou maken als men over de dwarsgroeven rijdt aan 120 km/h dan aan 90 km/h.
Het ritme ervan, akkoord, maar het meeste lawaai komt eigenlijk van de zwaargewichten die er met hun 5 assen over rijden aan nog steeds de volle snelheid.
Dus de regeling haalt eigenlijk niks uit.
Anderzijds zou het de constructie van de brug nog wat sparen, want ik denk dat we daar anders binnenkort met een probleem zouden kunnen zitten.
Ze hebben al eens een hele "oplap" fase gedaan ter hoogte van het "Moscou" viaduct, maar het lange Gentbrugge viaduct zal ook wel eens een beurt nodig hebben...
Net zoals het Vilvoorde viaduct zou dit een énorm verkeersinfarct geven...
Soit. Als ik het E17 viaduct oversteek zet ik de CC op 90 km/h en geen stress. Daarna kom je in het verkeersinfarct in Zwijnaarde en kan je al genoeg je stuurwiel opvreten, om dan weer langs twee flitspalen in Eke door te rijden aan 120 km/h... tja, Belgisch zeker ?
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007

Ik ben misschien niet van de slimsten, ik weet het.
Maar ik begrijp niet waar iedereen zich druk om maakt.
Een flitspaal of een trajectcontrole zal u nooit een pv opleveren wanneer je in de fille staat hoor.
Zelfs niet wanneer je de max. snelheid respecteerd.
Waar is dan het probleem
Maar ik begrijp niet waar iedereen zich druk om maakt.
Een flitspaal of een trajectcontrole zal u nooit een pv opleveren wanneer je in de fille staat hoor.
Zelfs niet wanneer je de max. snelheid respecteerd.
Waar is dan het probleem
Tiens, dus als ge u aan de regels houdt, krijg je geen boete 
Goe bezig zenne meneer de polies
Wij willen vlammen, hé gast

Goe bezig zenne meneer de polies

Wij willen vlammen, hé gast

-
Werner Von C.
- Contacteer:
Eigenlijk is 't heel simpel...hoe meer mensen zich niet houden aan de regels hoe meer regels er bijkomen...door de jaren heen zijn we op gebied van vrijheid er enorm op vooruitgegaan...'t is alleen niet in de aard van de mens om hier correct mee om te kunnen...als gevolg krijg je dus bijsturing door de overheid om een totale anarchie te vermijden (of toch een poging...
)
Eigenlijk betekent meer vrijheid gewoon meer beperking...
PS Ne keer goe vlammen is toch zo plézant hé
-
Dirk Pauwels
In Duitsland kunnen ze daar dan precies wel mee om met al die vrijheid....OK, daar zijn ook beperkingen, maar(s)Campi Di Pampi schreef:Eigenlijk is 't heel simpel...hoe meer mensen zich niet houden aan de regels hoe meer regels er bijkomen...door de jaren heen zijn we op gebied van vrijheid er enorm op vooruitgegaan...'t is alleen niet in de aard van de mens om hier correct mee om te kunnen...als gevolg krijg je dus bijsturing door de overheid om een totale anarchie te vermijden (of toch een poging...)
1 ze zijn op plaatsen waar het echt nodig is,
2 ze zijn redelijk
3 de boetes zijn niet buitensporig
4 men houdt zich beter aan de regels omdat die makkelijk te hanteren zijn.
Voor 700.000 euro kunnen ze die viaduct evengoed herstellen zodat niemand er last van heeft. zoals hier al eerder gezegd, de vrachtwagens (steevast te zwaar geladen) denderen evengoed nog aan 90 kmh over die kutviaduct....dus wat haalt het uit? Ach, iemand zal er wel wat steekpenningen aan verdienen zeker aan al die camera's.....
Het is hier allemaal op zijn Belgisch hé.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Een wet heeft alleen zin als er een maatschappelijk draagvlak voor bestaat,
dit is evenwel in Vlaanderen,noch in Belgie voor heel veel wetten niet het geval;
Alleen snappen de heren politici dat net
dit is evenwel in Vlaanderen,noch in Belgie voor heel veel wetten niet het geval;
Alleen snappen de heren politici dat net
-
Frans
Kijk mannen jullie hebben allemaal jullie gelijk
Ik vlam al 43 jaar maar de laatste 3 jaar waren wel de kostelijkste
Hopelijk kan ik fysiek nog een paar jaar mee vlammen en dan is de kous eraf
ik wens de betuttelaars nog veel boetes en een chagrijnige kanker
leve de sixties en hopelijk voor de nakomelingen komen ze ooit terug
Ik vlam al 43 jaar maar de laatste 3 jaar waren wel de kostelijkste
Hopelijk kan ik fysiek nog een paar jaar mee vlammen en dan is de kous eraf
ik wens de betuttelaars nog veel boetes en een chagrijnige kanker
Tuurlijk, om de 100 jaarFrans schreef:..........