r1200rt handleiding
Moderator: GVN
-
ivansilver
r1200rt handleiding
Hallo iedereen,ik ben sinds enkele dagen trotse eigenaar van een r1200rt.Man,man, dat rijdt prachtig.Zijn er soms mensen die een
nederlandstalige handleiding liggen hebben zodat ik deze kan kopieren of iets dergelijk? Het is namelijk een Engelse moto(moeilijk in t
begin met dat stuur aan de verkeerde kant) , whoehahahaha ! Nu zonder swans, als er iemand moest zijn al van harte bedankt !
mvg Ivan
nederlandstalige handleiding liggen hebben zodat ik deze kan kopieren of iets dergelijk? Het is namelijk een Engelse moto(moeilijk in t
begin met dat stuur aan de verkeerde kant) , whoehahahaha ! Nu zonder swans, als er iemand moest zijn al van harte bedankt !
mvg Ivan
-
John
- Contacteer:
Re: r1200rt handleiding
Die boekjes zijn gewoon bij de dealer te bestellen.
A propoo...is je koplamp afgesteld voor het vasteland van Europa?
A propoo...is je koplamp afgesteld voor het vasteland van Europa?
Ze bestaan ook in pdf vorm.
Spijtig genoeg wil BMW België (in tegenstelling tot bijvoorbeeld alle Scandonavische landen) ze niet ter beschikking stellen.
Bij wijlen is het beschamend om vast te stellen hoe middeleeuws er door sommige bedrijven gedacht wordt, denken ze dan
bij BMW Belux echt dat ze hun geheimen gaan prijsgeven als ze de handleidingen op 't web zouden zetten?
Ik heb er ooit eens naar gevraagd bij een dealer in het Antwerpse, ik moest maar eens tot daar komen, zou hij het mij allemaal
wel uitleggen. Enig probleem was dat ik al meer wist dan hij, 't was enkel de bedoeling om meteen de haak door mijn lip te trekken! Triest maar waar dus, je zal er (waarschijnlijk) voor moeten betalen.
Gaby
Spijtig genoeg wil BMW België (in tegenstelling tot bijvoorbeeld alle Scandonavische landen) ze niet ter beschikking stellen.
Bij wijlen is het beschamend om vast te stellen hoe middeleeuws er door sommige bedrijven gedacht wordt, denken ze dan
bij BMW Belux echt dat ze hun geheimen gaan prijsgeven als ze de handleidingen op 't web zouden zetten?
Ik heb er ooit eens naar gevraagd bij een dealer in het Antwerpse, ik moest maar eens tot daar komen, zou hij het mij allemaal
wel uitleggen. Enig probleem was dat ik al meer wist dan hij, 't was enkel de bedoeling om meteen de haak door mijn lip te trekken! Triest maar waar dus, je zal er (waarschijnlijk) voor moeten betalen.
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
ivansilver
bedankt voor jullie respons en wat bedoel je met afgesteld voor t vasteland?
-
xantingo
- Contacteer:
Een dimlicht wordt zodanig afgesteld dat de zijkant van de weg mee verlicht wordt zonder de tegenliggers te hinderen.ivansilver schreef:bedankt voor jullie respons en wat bedoel je met afgesteld voor t vasteland?
In landen waar links gereden wordt ligt de berm echter aan de kant waar bij ons de tegenliggers rijden; met andere woorden: hier verblind je met een dergelijk afgesteld dimlicht de tegenliggers en je ziet geen steek aan de kant van de berm...
Je kan dit gemakkelijk zelf controleren: zet je motor een keer voor een vlakke muur en steek je dimlicht aan. Aan de rechterkant moet je licht dan duidelijk hoger schijnen dan aan de linkerkant.
Is het omgekeerd dan moet je even naar de garage...
...R1200RT... Re: r1200rt handleiding
Die schuine lijn wordt/werd bekomen door de lens, er moe(s)t dus een ander lens gemonteerd worden om de lichtbundel aan te passen (voor tijdelijk gebruik bestaat er tape om het hogere deel af te stoppen).
Bij mijn R1200RT zie ik helemaal geen lijnen of vormen meer in de lens. Heeft er iemand een idee hoe men in dat geval aan de specifieke vorm van de lichtbundel komt?
Gaby
Bij mijn R1200RT zie ik helemaal geen lijnen of vormen meer in de lens. Heeft er iemand een idee hoe men in dat geval aan de specifieke vorm van de lichtbundel komt?
Gaby
-
John
- Contacteer:
Door de vorm (die lijntjes) in het glas. Dit toch al zeker bij een K1200 (oudere type)
Staat in het glas een pijltje naar rechts wijzend is het een Engelse uitvoering. En dit dan gezien als je voor de lamp staat uiteraard.
Staat in het glas een pijltje naar rechts wijzend is het een Engelse uitvoering. En dit dan gezien als je voor de lamp staat uiteraard.
Welja, dat dacht ik dus ook, van die lijnen. Was ook zo bij mijn K75 en bij mijn (ene) auto.John schreef:Door de vorm (die lijntjes) in het glas. Dit toch al zeker bij een K1200 (oudere type)![]()
Maar bij nader toezien is niet enkel de R1200RT "lijnloos", ook mijn Toyota Corolla en zo te zien meer recente
auto's hebben geen voorzieningen meer om de lichtbundel te richten, vandaar de vraag hoe ze dat dan doen.
Gaby
Ik heb vandaag een aantal recente auto's (en mijn motor) eens diep in de ogen gekeken, het zou
mij niet verbazen dat de lichtbundel links dan wel rechts gericht wordt via de spiegels ipv via
de lenzen. Als ik de spiegels goed bekijk zijn ze niet vlak maar zitten er lijnen in en die zouden
wel eens voor de schuine lichtstreep kunnen zorgen.
Als dat zou kloppen dan zou het bezoekje aan de dealer wel eens een pijnlijke affaire kunnen worden,
het zou met andere woorden beter zijn dat er helemaal niks van aan is en dat die strepen in de
spiegels enkel versiering zijn. Maar ik vrees er voor, want ETK maakt gewag van "koplamp links asymetrisch"
Gaby
mij niet verbazen dat de lichtbundel links dan wel rechts gericht wordt via de spiegels ipv via
de lenzen. Als ik de spiegels goed bekijk zijn ze niet vlak maar zitten er lijnen in en die zouden
wel eens voor de schuine lichtstreep kunnen zorgen.
Als dat zou kloppen dan zou het bezoekje aan de dealer wel eens een pijnlijke affaire kunnen worden,
het zou met andere woorden beter zijn dat er helemaal niks van aan is en dat die strepen in de
spiegels enkel versiering zijn. Maar ik vrees er voor, want ETK maakt gewag van "koplamp links asymetrisch"
Gaby
-
John
- Contacteer:
Nu is het in Belgie zo dat er geen keuring is. Ook niet (meer) bij invoer. Tegenwoordig hebben de motors een Europees gelijkvormig attest, gelijk van waar je em binnen Europa koopt. In Nederland zijn ze wél strenger en dient eerst die unit vervangen. Nu kan je wel aardig in de richting komen met die Engelse lamp door ze zoveel mogelijk naar links te draaien. Ik heb zo een RT bollen en ik heb nog nooit iemand zien klagen dat em verblind werdt. En er zit Xenon in!
Het regelen van de asymmetrie voor links of rechts verkeer kan toch!
In de kuip, links aan het verlichtingsblok zit bovenaan een hendel om de lichtbundel naar
omlaag te zetten bij hoge belasting. Daar is ook een stelmoer om de hoogte af te regelen.
Rechts, schuin onderaan het deksel van het kruislicht van die zijde zit ook een stelmoer.
Die dient om de asymmetrie in te stellen.
Links en rechts in dit geval gezien van de rijder gezeten op de motor.
Gaby
In de kuip, links aan het verlichtingsblok zit bovenaan een hendel om de lichtbundel naar
omlaag te zetten bij hoge belasting. Daar is ook een stelmoer om de hoogte af te regelen.
Rechts, schuin onderaan het deksel van het kruislicht van die zijde zit ook een stelmoer.
Die dient om de asymmetrie in te stellen.
Links en rechts in dit geval gezien van de rijder gezeten op de motor.
Gaby