Enkele tips voor het vervangen van de V-snaar

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
wheels
Contacteer:

Enkele tips voor het vervangen van de V-snaar

Bericht door wheels »

Gisteren ben ik begonnen aan een onderhoud van mijn R1100GS. Bij het vervangen van de V-snaar ben ik een paar zaken tegen gekomen die voor de beginnende sleutelaar (zoals mezelf) handig kunnen zijn.

1. Zodra de nieuwe riem er opligt, draai je de rechter bout en bovenste bout heel lichtjes aan zodat dat alternator nog gemakkelijk op en neer beweegt ( enkele millimeter speling houden). De bedoeling is dat de alternator recht blijft bij het op spanning brengen van de riem, maar niet dat er extra weerstand komt. Zelf heb ik gemerkt dat als je dit niet doet, de alternator lichtes kan kantelen en het onmogelijk wordt hem op de correcte wijze op spanning te zetten.

2. Indien je de riem op spanning wil zetten via de linker bout, langs de tankzijde, dien je de tank te verwijderen en heb je een momentsleutel nodig die zowel langs links als rechts zijn moment kan zetten. Mijn moment sleutel kan wel 2 kanten uit draaien, maar kan maar enkel bij het vastschroeven zijn moment zetten.

Er bestaat echter een BMW speciaal gereedschap om dit op te lossen. Met dit gereedschap kan je de spanning zetten langs de kant van de riem. Met een beetje fantasie heb je echter deze BMW tool niet nodig. Je kan een moer gebruiken die langs één kant dicht is, of 2 moeren tegen elkaar draaien en zo de nodige spanning zetten.

3. Zodra je alles op spanning gezet hebt, laat je best de startmotor eens draaien en maak je de boel terug wat losser en begin je opnieuw. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe riem zich kan plaatsen.
Laatst gewijzigd door wheels op 06 aug 2009, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
CeesBmw

Re: Enkele tips voor het vervangen van de V-snaar

Bericht door CeesBmw »

Als ik over links praat, bedoel ik de linker kant van de moto als je voor de moto staat. Met rechts bedoel ik de rechter kant als je voor de moto staat.
Met je gezicht van de motor af of kijk je naar de motor????????

Het is algemeen gebruik om over links te praten als je in de rijrichting van normaal gebruik kijkt, net zo als stuur- en bakboord...
wheels
Contacteer:

Re: Enkele tips voor het vervangen van de V-snaar

Bericht door wheels »

CeesBmw schreef:
Met je gezicht van de motor af of kijk je naar de motor????????

Het is algemeen gebruik om over links te praten als je in de rijrichting van normaal gebruik kijkt, net zo als stuur- en bakboord...

Bedankt voor de info, ik heb onmiddellijk mijn links en rechts omgewisseld. :grin:
Plaats reactie