Garmin mobile XT

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MOTOBLOG

Garmin mobile XT

Bericht door MOTOBLOG »

Niet meteen een oplossing voor de motor, maar ik heb Garmin Mobile XT op mijn Nokia 5800 smartphone gezet. Deze draait op Symbian S60 van de 5de generatie. Het is een touchphone en het was even wachten op de recente 5.00.50 versie van Mobile XT om een volledig aanraakscherm te ondersteunen.

De software is erg aanverwant met de nüvi reeks van Garmin op een paar kleine afwijkingen na. POI's zijn compatibel (heb er bv ook alle Europese flitspalen inzitten) en ik heb mijn 2010.10 kaarten (zelfde als in de Zumo 660) ook op draaien. De Nokia 5800 heeft een ingebouwde GPS ontvanger en da's lekker handig.

Samengevat: de look & feel is erg vertrouwd, opstarten gaat goed, satellieten vinden is snel (warme start) maar kan soms oplopen tot meer dan 30 seconden als je de GPS functie activeert op een totaal nieuwe locatie (koude start). Voor de rest een handig middel om occasioneel te gebruiken, en dankzij het relatief ruime scherm best duidelijk in de wagen of elders (te voet, modus ondersteund). Duidelijke gesproken boodschappen (luid genoeg dankzij de grote speaker v.d. 5800) en Vlaamse stem aanwezig. Een volwaardig product en in mijn ogen het beste op de markt voor de GPS-telefoons.

http://www.youtube.com/watch?v=3t76ZMQkJdQ[/video]

De software is te koop bij elke Garmin dealer, komt om een Micro SD kaartje van 2 GB en software laat zich haast plug and play installeren. Prijs zit om en bij de 69 euro.
STORMBRINGER

Re: Garmin mobile XT

Bericht door STORMBRINGER »

zie topic Iphone/tom tom
Laatst gewijzigd door STORMBRINGER op 19 aug 2009, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW-4-Ever

Bericht door BMW-4-Ever »

@Stormbringer: Die opmerking snap ik niet helemaal?

En verder heb ik ook al een poosje Mobile XT op mijn HTC S740 (geen touchscreen, wel qwerty toetsenbord) draaien en ben er ook erg tevreden over. Ondanks dat de telefoon zelf een klein scherm heeft komt alles duidelijk over. Op de motor altijd m'n 2610, maar als ik een keer met de auto op pad ga blijft de 2610 thuis en navigeer ik met de telefoon.
Mobile XT is erg gebruiksvriendelijk en snel.

Verder heb ik als extra app. nog QuickGPS draaien, die progje zorgt ervoor dat je met een wekelijkse update je toestel de meest recente sateliet info krijgt zodat een fix nog sneller zou zijn. Ik heb daar inderdaad geen klagen over.

Groeten,
Erik
STORMBRINGER

Bericht door STORMBRINGER »

:grin:
Laatst gewijzigd door STORMBRINGER op 19 aug 2009, 12:38, 4 keer totaal gewijzigd.
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
PVDK, betekend dit, dat je het bestaande SD kaartje moet vervangen of kan dit er gewoon er bij gestoken worden!
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

De software is beschermd tegen het copiëren, dus moet je inderdaad het originele kaartje installeren. De kaarten en applicatie zijn gelocked aan jouw IMEA nummer en het serienummer v.h. kaartje. Maar er zijn op het internet wel keymakers te vinden (illegaal) die het mogelijk maken de applicatie en kaarten op een eigen (groter) kaartje te draaien en installeren...
pvde schreef:Yep,
PVDK, betekend dit, dat je het bestaande SD kaartje moet vervangen of kan dit er gewoon er bij gestoken worden!
Houdoe
geebee

Bericht door geebee »

werkt zelfs met mapsource, je kan je eigen gemaakte routes ook naar je telefoon sturen.
is altijd gemakkelijk als backup voor op vakantie, als je gps het laat afweten.
BMW-4-Ever

Sorry, effe off-topic :roll:
STORMBRINGER schreef:Veel is er niet aan te snappen :clown:
Als je nou je eerst post aanpast waarin je schreef dat het hetzelfde is als TomTommop je Iphone, dan moet je ook deze reactie op mijn vraag aanpassen. Staat een beetje dom zo nu. :wink:

Groeten,
Erik

[EDIT: ik zie dat Stormbringer e.e.a. heeft aangepst, thanks.]
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Ik krijg inderdaad 'garmin mobile xt' als device in mapsource (of Roadmap in Mac werkt ook), kan routes, tracks en waypoints opladen (/garmin/GPX/temp.gpx) maar de tracks importeren (lukt uiteindelijk wel) is toch wat te zwaar voor de applicatie. Een route wordt vlot geïmporteerd en die kan ik netjes laten navigeren.

Afbeelding
geebee schreef:werkt zelfs met mapsource, je kan je eigen gemaakte routes ook naar je telefoon sturen.
geebee

Bericht door geebee »

pvdk schreef:Ik krijg inderdaad 'garmin mobile xt' als device in mapsource (of Roadmap in Mac werkt ook), kan routes, tracks en waypoints opladen (/garmin/GPX/temp.gpx) maar de tracks importeren (lukt uiteindelijk wel) is toch wat te zwaar voor de applicatie. Een route wordt vlot geïmporteerd en die kan ik netjes laten navigeren.

Afbeelding
geebee schreef:werkt zelfs met mapsource, je kan je eigen gemaakte routes ook naar je telefoon sturen.
Werkt goed he :-) bij mij draait de xt al een half jaar op mijn HTC CRUISE en het werkt echt naar behoren, met mapsource.
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Er zou zelfs een mogelijkheid inzitten om te werken met SMS plaatsbepaling. Je kan een sms zenden naar een contact in jouw telefoon met de GPX data van je positie, iemand die dan ook XT draait, krijgt meteen jouw op zijn kaart te zien, en zo kan je elkaar tracken, heel nuttig in sommige gevallen...

Toch spijtig dat ze het SMS-en in de zumo's nooit ingestoken hebben, bij de TTR was dit vanaf de eerste versie aanwezig en ik gebruikte dat erg veel... telefoneren op de motor doe ik haast nooit, maar onderweg een sms ontvangen die snel op het scherm wordt getoond was wel erg handig... alsook jouw positie door sms-en, zo wist het thuisfront steeds waar ik ergens in Europa om de motor zat ...
BMW-4-Ever

Just, dat van dat sms-en vind ik ook. Bellen hoef ik niet op de motor, maar zo'n kort bericht verzenden / ontvangen wel.

En v.w.b. het plaatsbepalen in XT dmv sms, als je het eens wilt proberen mail me dan maar. Heb de functie ook gezien maar nog nooit met iemand kunnen proberen. Ben ook benieuwd. :wink:

Groeten,
Erik
Plaats reactie