goretex niet meer waterdicht

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
petervdc

goretex niet meer waterdicht

Bericht door petervdc »

Ik heb een HG pak van 2 jaar oud, dat niet meer waterdicht is na een wasbeurt met speciaal wasmiddel voor goretex jassen (gekocht in RAD).
Met welk product kan ik dit het beste impregneren ?

Mijn handschoenen van Dainese (1 jaar oud, ook goretex, nog niet gewassen) zijn ook niet waterdicht :evil:
Dirk Pauwels

Re: goretex niet meer waterdicht

Bericht door Dirk Pauwels »

petervdc schreef:Ik heb een HG pak van 2 jaar oud, dat niet meer waterdicht is na een wasbeurt met speciaal wasmiddel voor goretex jassen (gekocht in RAD).
Met welk product kan ik dit het beste impregneren ?

Mijn handschoenen van Dainese (1 jaar oud, ook goretex, nog niet gewassen) zijn ook niet waterdicht :evil:
Goretex is een membraan dat ademt, maw 1 richting doorlatend...denk niet dat je dat met een spray kunt herstellen. Het is de voering van uw pak dat waterdicht is, niet de buitenlaag. Ik was mijn HG pak nooit in het wasmaschine, enkel met een lauw sopje met de hand en dat is al 9 jaar waterdicht (enkel wintergebruik)

Mbt uw handschoenen hoop ik toch dat ge de schachten van uw handschoenen in uw mouw steekt en niet over uw mouw draagt, anders loopt het water erin hé.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
petervdc

Bericht door petervdc »

Uiteraard zaten mijn handschoenen in mijn mouwen, niet erover...

Kan ik dit buitenlaag dan waterafstotend maken ?
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Goretex dien je verschillende malen extra goed te spoelen na het wassen .
Zeep resten zetten zich vast in de porien van het membraan met lekkage tot gevolg.
van handschoenen kan het zijn van er in te zweten. het zout in ons zweet doet hetzelfde als de zeep, spoelen kan hier ook de oplossing zijn

Producten van Nikwax (bij AS Adventure) kan je bijvoorbeeld gebruiken om de eigenschappen van Goretex te herstellen of om de buitenlaag waterafstotoend te maken
petervdc

Bericht door petervdc »

Ivm die handschoenen : twas niet van het zweten hoor...

Kzal es op zoek gaan naar die nikwax producten.
Die zijn beter dan die spuitbussen van RAD ?
petervdc

Bericht door petervdc »

Hmm, dus het pak id wasmachine, een halfuur enkel laten spoelen kan helpen ??

Edit : de nikwax tx direct wash-in zou het dus moeten doen : geen wasmiddel, gewoon was cyclus, en dat produktje erbij :-?
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Heb de zelfde ondervinding met goretex...ni waterdicht, zelfs nieuw. Niet na een uurtje regen, maar een hele dag in de regen => NAT.
Ook van RAD, Hein maar ook van BMW....

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
petervdc

Bericht door petervdc »

guaranteed to keep you dry ???
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Wij hebben verleden maandag met ons richa pak in de gietende regen gereden.
De jas was perfect waterdicht vanaf de goretex-insert.
De buitenlaag woog een ton en was doorweekt :wink:

Mijn onderbroek was nat van de vocht.
Dit omdat ik gezien heb dat de goretex binnenlaag gescheurd is door gebruik.
Mijn goed corbinzadel is zo gevormd dat er water op blijft staan :oops:
of de regen die afloopt van de vest mooi laat aflopen naar je zitplaats :-?

De goretex is dus goed waterdicht :wink:
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
p@rick

Bericht door p@rick »

Ik mag absoluut niet klagen over de waterdichtheid van mijn HG Master IV motopak (met goretex in de buitenlaag verwerkt). Sinds een jaar of vier is dit mijn enige motopak. Heb er al vaak mee door echt hondeweer gereden, maar nog nooit was de kledij die ik eronder draag nat. Met uitzondering soms van mijn broekspijpen wanneer ik vergat om die in mijn laarzen te steken, maar dat heeft niet echt iets met de waterdichtheid op zich te maken.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
petervdc

Bericht door petervdc »

p@rick schreef:Ik mag absoluut niet klagen over de waterdichtheid van mijn HG Master IV motopak (met goretex in de buitenlaag verwerkt). Sinds een jaar of vier is dit mijn enige motopak. Heb er al vaak mee door echt hondeweer gereden, maar nog nooit was de kledij die ik eronder draag nat. Met uitzondering soms van mijn broekspijpen wanneer ik vergat om die in mijn laarzen te steken, maar dat heeft niet echt iets met de waterdichtheid op zich te maken.
Eu, je broekspijpen doe je toch OVER je laarzen ?
Anders loopt de regen er gewoonin :-?
p@rick

Bericht door p@rick »

petervdc schreef:Eu, je broekspijpen doe je toch OVER je laarzen ?
Anders loopt de regen er gewoonin :-?
Natuurlijk gaan de pijpen van de goretex-motobroek altijd OVER de laarzen, maar ik bedoelde eigenlijk de pijpen van m'n jeans die ik er gewoon onder draag en waarvan de pijpen soms (meestal :-? ) ook gewoon over de laarzen getrokken worden. Soms, als ik dan té lang in té hevige regen rij (zoals bv gisteren in de vooravond), valt dat nadien duidelijk te merken aan mijn jeansbroekpijpen.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
petervdc

Bericht door petervdc »

Kheb er maar zo'n bus S100 textiel-plege van bij RAD op leeggespoten.
Tzal wel een beetje helpen zeker...
Gino GS

Bericht door Gino GS »

Op de goretex laag zit vijf jaar garantie, dus gewoon terug gaan naar je dealer.

Verder moet je er rekening mee houden dat goretex handschoenen water doorlaten als je handvatverwarming gebruikt tijdens regen. De goretex laag gaat dan net andersom werken.
F800GS
petervdc

Bericht door petervdc »

Gino GS schreef:Verder moet je er rekening mee houden dat goretex handschoenen water doorlaten als je handvatverwarming gebruikt tijdens regen. De goretex laag gaat dan net andersom werken.
Dat heb ik ook al ondervonden.
Tis dus droog & koud, of nat & warm...
carlgs

Bericht door carlgs »

hoi
Een goe regenpakske dat is de oplossing denk ik als je een hele dag in de regen hebt gereden is je goretex pak de dag niet helemaal droog en met een regen pak er over heb je daar geen last van

grts carlgs
Relax

Bericht door Relax »

Ik rij, zodra het koud wordt, permanent met een Triumphregenjas rond. Houdt de wind tegen (ik het het NOOIT koud, behalve na 2 uur aan m'n voeten) en het houdt inderdaad je spullen droog (droger). Als een verzopen kieken aankomen, tot daar aan toe, maar 's avonds weer in die kleren kruipen is écht niet zo aangenaam. Ook bij thuiskomst van dattem: er hoeft veel minder te drogen, dus tegen de tijd dat je gaat knorren, is alles weer perfect voor de dag nadien.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Gaby

Bericht door Gaby »

Een regenpak vind ik niks, je wordt op den duur nat van binnenuit ipv langs buiten :-?
Is er voor het feit dat GTX handschoenen niet waterdicht zouden zijn bij het gebruik van verwarming
ook een verklaring? Ik twijfel niet aan de ervaringen terzake, maar ik kan de reden niet bedenken.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Gino GS schreef:Verder moet je er rekening mee houden dat goretex handschoenen water doorlaten als je handvatverwarming gebruikt tijdens regen. De goretex laag gaat dan net andersom werken.
Kun je me dat eens uitleggen?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de permeabiliteit van de GoreTex-laag veranderd van zodra je handvatverwarming zou gebruiken...
Mijn gedachte is, dat bij zware regenval de watermoleculen van buiten de 'gaatjes' bezetten, waardoor transpiratievocht niet meer de kans krijgt naar buiten te 'dampen'.
Hierdoor krijg je bijv. in GoreTex handschoenen klamme en al snel bij huidige temperaturen, koude handen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Wim Nelis

Bericht door Wim Nelis »

Ik gebruik nu 1.5 jaar bijna dagelijks mijn Streetguard 2 pak en tot op heden nog nooit nat geworden. Enkel aan het zitvlak voelt het wat vochtig aan (ik voel de grappen al komen). Da's wat anders dan mijn helm...één keer vizier naar boven doen aan het licht en het lekt de hele rit door.
Lid van BMW MC Vlaanderen
04/2008: R850R - 07/2013: R1200R Classic
Plaats reactie