... 'nieuwe' R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

walterr
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 apr 2007, 20:32

... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door walterr »

Wel vandaag al meer nieuws op NL-site van BMW: (waarom niet op BE?)

http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/index.html -> kijken naar nieuws

... eerder een 'update' van de R1200RT
R1200RT- Black
fireman_belgium
Berichten: 132
Lid geworden op: 01 okt 2004, 01:15
Locatie: Puurs
Contacteer:

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door fireman_belgium »

En foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"BMW R 1200 RT
Comfort wordt van meet af aan met een hoofdletter C geschreven bij de succesvolle BMW R 1200 RT, met 350 verkochte exemplaren eveneens de marktleider in zijn segment. Door toepassing van een andere kuipruit is het comfort nu nog verder verhoogd. De ruit is aan de bovenzijde anders van vorm, waardoor er minder wervelingen optreden ter hoogte van de helm van de berijder. Dat scheelt in windgeruis. De nieuwe BMW R 1200 RT is daarnaast ook uiterlijk subtiel aangepast. Het voorspatbord is gewijzigd en de motorspoiler is geoptimaliseerd, wat het dynamische design versterkt. Ook zijn er nu standaard witte knipperlichten. De ophanging van de elektrisch in hoogte verstelbare ruit is versterkt om vibraties te reduceren. De spiegelophanging is eveneens verstevigd en de tellerunit is van een ontspiegelde kunststofafdekking voorzien. Bovendien is het schakelpedaal bij het nieuwe model verstelbaar.

Nieuw is de optionele ESA II (Electronic Suspension Adjustment). Het gaat een stap verder dan ESA I. Nu veranderen met een druk op de knop niet alleen de demping en de uitgaande slag van de voor- en achtervering, maar ook de veervoorspanning en de veerweg worden aangepast. Dat laatste betekent dat de zithoogte nauwelijks verandert bij zwaardere belading. De wegligging is zodoende nog nauwkeuriger af te stemmen op de wegconditie en op het rijden met passagier en/of bagage. Het betekent dat de BMW R 1200 RT altijd even stabiel, veilig en dynamisch stuurt en remt. In totaal kan de berijder uit maar liefst negen set-ups kiezen voor vering en demping met ESA II. Net als voorheen is BMW Integral ABS standaard.

Verbeterde functionaliteit
De BMW R 1200 RT is uitgerust met nieuwe schakelaars en bedieningsorganen (zoals die van de K 1300 modellen). Ze zijn kleiner maar makkelijker te bedienen. Nieuw is een Multi-Controller draaiknop voor nog eenvoudigere bediening van het optionele audiosysteem. Het audiosysteem heeft nu bovendien interfaces voor een MP3-speler, een iPod, een USB-stick en cd-speler. Net als bij de vorige BMW R 1200 RT zijn zijkoffers standaard. Daarbij biedt BMW Motorrad een keur aan opties en accessoires voor de R Serie om de veiligheid (met onder meer ASC (Automatic Stability Control) en RDC (bandenspanningcontrole)), het comfort en de bagagemogelijkheden verder uit te bouwen. Ook zijn er nieuwe lakkleuren leverbaar. De levering van de nieuwe boxermotoren start begin 2010.

Bron : BMW Motorrad Website
KLT-SE
Berichten: 587
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:08
Locatie: Zeeland (NL) Ja 'n ollander

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door KLT-SE »

en voor de liefhebbers: de kleurvarianten
Afbeelding
ostragrey
Afbeelding
polar
Afbeelding
polar
Afbeelding
en voor op safari: zebra thundertitan
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL
Afbeelding
De Wolf Ronny
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 nov 2006, 21:57
Locatie: Zele
Contacteer:

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door De Wolf Ronny »

En het prijskaartje? :wink:
BMW K1600GT SPORT owner
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door MOTOBLOG »

Inderdaad, gisteren is het persbericht vrijgegeven ...

Afbeelding
R12RT
Berichten: 161
Lid geworden op: 20 jul 2007, 14:28
Locatie: Iere in nieveranst elders

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door R12RT »

fireman_belgium schreef:En foto's


Verbeterde functionaliteit
De BMW R 1200 RT is uitgerust met nieuwe schakelaars en bedieningsorganen (zoals die van de K 1300 modellen).
Jammer van de goedkoop uitziende (japanse) knoppenwinkel en de lelijke confituurpotten.
585cc links - 585cc rechts
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door JohanDB »

Laat ons hopen dat men daarop bespaard heeft ten behoeve van onderdelen die écht een verbetering konden gebruiken :wink:
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door MOTOBLOG »

Het was sowieso te verwachten dat elk nieuw model met de knoppenwinkel van de K1300 ging uitgerust worden. Zat er aan te komen.
De integratie van rem- en koppelingsvloeistof vind ik op het vorig model ook mooier, nu oogt het wat goedkoper.

Ben benieuwd of de multifunctionele draaiknop handig werkt ? Wat ik wel zie op de foto's is dat de handvatverwarming nu ook op de display wordt getoond zoals bij de K1300 en de layout van de klokken leunt meer aan bij de K1300GT.

Na mijn ervaringen op de HP2 Sport weet ik inmiddels dat de nieuwe nokkenassentrein meer kabaal maakt dan het vorige systeem. Er komt gewoon meer geluid van onder de kleppendeksels en dat is echt een verschil. Ook zullen de prijzen v.d. onderhoudsbeurten stijgen.

De geruchten van veel meer PK's is gelukkig niet meteen een feit. De boxer moet het meer hebben van een goed koppel (ook gestegen) maar nog beter is dat het nieuwe blok net onder de 85 KW grens blijft en daarmee de BIV niet stijgt naar 495 euro... dat had echt een domper geweest.
Brik
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2004, 12:18

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door Brik »

pvdk schreef: Na mijn ervaringen op de HP2 Sport weet ik inmiddels dat de nieuwe nokkenassentrein meer kabaal maakt dan het vorige systeem. Er komt gewoon meer geluid van onder de kleppendeksels en dat is echt een verschil. Ook zullen de prijzen v.d. onderhoudsbeurten stijgen.
Ha, daar hebben ze bij BMW een oplossing voor. (lees uittreksel persmap)
Maak de rest luider en dan valt het andere niet op.
Geregelde uitlaatklep voor een ruwer geluid
De twee uitlaatcollectoren werden zowel wat vorm, lengte en diameter betreft overgenomen van hun voorganger. Een interferentiebuis houdt echter rekening met de gewijzigde trillingscondities in de uitlaatlijn. Een via elektrische servomotor gestuurde klep in de uitlaat, waarvan de opening bediend wordt via openings- en sluitingskabels, zal iedereen bevallen die erop gehoopt had dat de nieuwe R 1200 RT zich met een ruwer uitlaatgeluid - uiteraard binnen de geldende geluidsnormen - zou manifesteren. Om de dynamische druk te verminderen en de sonoriteit te verhogen kreeg de optisch ongewijzigde achterste knalpot een volledig nieuw binnenwerk.
Hier de volledige persmap:
De nieuwe BMW R 1200 RT
Inhoudstafel

1 De nieuwe BMW R 1200 RT

2 Vermogens- en koppelcurve

3 Technische gegevens

4 Kleuren



1 De nieuwe BMW R 1200 RT

Overzicht van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe R 1200 RT:

• nieuwe nog dynamischere motor, met twee bovenliggende nokkenassen per cilinder

• verhoging van het maximale koppel naar 120 Nm bij 6.000 opm, voor een maximumvermogen dat behouden werd op 81 kW (110 pk) bij 7.750 opm

• maximaal toerental opgetrokken van 8.000 tot 8.500 opm, waardoor het nuttige toerentalbereik nog ruimer wordt

• gevoelig verbeterde hernemingen

• spontanere reacties bij een geoptimaliseerde dosering en een merkbaar verbeterd gedrag bij lastenwissels

• homogenere koppelcurve

• magnesiumkleurige kleppendeksels met dynamischere vormgeving en twee vijzen in plaats van vier

• gestuurde klep in de uitlaat voor een rauwer klankbeeld

• elektronisch geregelde ophanging (ESA II) die toelaat zowel de schokdempers als de veerspanning en bijgevolg de hardheid daarvan te regelen met een eenvoudige druk op de knop

• standaard BMW Motorrad Integral ABS in gedeeltelijk integrale versie

• nieuwe kuip met verbeterde bescherming tegen wind en weersomstandigheden

• hertekende cockpit met weerkaatsingswerend scherm

• nieuwe bedieningsknoppen aan het stuur en nieuwe hydraulische reservoirs

• scherm met elektrische regeling, geoptimaliseerde luchtstroomakoestiek en verbeterde transparantie

• nieuw audiosysteem met USB/MP3/iPod-interface, met meervoudige bedieningseenheid

• regelbaar schakelpedaal

• harde koffers (volume 32 l per koffer) standaard, met aangepaste vierpuntssluiting en deksel in de kleur van de motorfiets

• bevestigingsrails op de tank voor eenvoudige bevestiging van toebehoren

• nieuwe kleuren voor de R 1200 RT: Polar metallic, Ostra Grey metallic matt, Thunder Grey metallic, multi-colour verf in combinatie met Thunder Grey metallic basiskleur.

• Verruimd optiegamma en toebehoren op maat van het gekende BMW niveau.

Nieuwe tweecilinder boxer onderscheidt zich door toegenomen punch voor uitstappen met meer dynamiek en meer comfort
De BMW R 1200 RT stond al synoniem voor de tegelijk dynamische en comfortabele toermotor. De nieuwste generatie ervan, met al zijn vernieuwingen, toont zich nog hoogstaander als reismotor, met een nog krachtigere dynamiek.

Inzake structuur en basisconcept lijkt de motor met dubbele bovenliggende nokkenas sterk op die van de BMW H2 Sport . Vooraleer hij in de BMW R 1200 RT ingebouwd werd, onderging hij een aantal doelgerichte ingrepen en optimaliseringen om hem op de vereisten van een toermotor af te stemmen.

De horizontale tweecilinder van 1170 cc van zijn voorgangers bood al onder alle omstandigheden en situaties een soevereine ontplooiing. De boxermotor van de nieuwe R 1200 GS en R 1200 GS Adventure legt de lat nog hoger. Bij de nieuwe motor is het koppel gestegen van 115 naar 120 Nm (bij onveranderd toerental van 6.000 opm), waardoor de hernemingen nog krachtiger zijn. Omdat het maximum toerental met 500 opm gestegen is tot 8.500 opm, is het nuttig toerentalbereik nog ruimer. Tegelijk werd het koppel betekenisvol verhoogd in het belangrijke lage en midden toerengebied, terwijl de koppelcurve een homogener verloop kent. Het maximum vermogen bleef ongewijzigd op 81 kW (110 pk), dat nu bij 7.750 opm ontwikkeld wordt in plaats van bij 7.500 opm.

Nieuwe cilinderkoppen met dubbele bovenliggende nokkenassen voor een nog doeltreffender vulling van de cilinders
De nieuwe boxermotor die de R 1200 GS en de R 1200 GS Adventure aandrijft is ontworpen om hogere toerentallen te bereiken. Daarvoor maakt hij onder ander gebruik van twee bovenliggende nokkenassen per cilinder, die via ketting aangedreven worden, naar het voorbeeld van de motor van de BMW HP2 Sport. De kleppen worden bediend via ultralichte stoters, die bestand zijn tegen hoge toerentallen. Door de radiale opstelling van de vier kleppen kon een zeer compacte verbrandingskamer ontworpen worden. Zoals bij de vorige modellen zorgen twee ontstekingskaarsen per cilinder (HP2 Sport: 1 ontstekingskaars) voor de ontsteking van het brandstofmengsel. Ook de verdichtingsverhouding van 12,0/1 werd ongewijzigd van zijn voorgangers overgenomen.

Dankzij de antipingelregeling rijden de motoren met superbenzine met een octaangetal tussen 95 en 98 RON. Het nominaal vermogen werd bepaald met benzine met octaangetal RON 98. In sommige omstandigheden kan er een licht verlies aan koppel en een gering meerverbruik optreden als de pingelregeling in werking treedt.

De horizontale plaatsing van de nokkenassen ten opzichte van de rijrichting bezorgen twee specifieke kenmerken aan de horizontale tweecilinder: iedere nokkenas bedient een inlaat- en een uitlaatklep, en door de radiale opstelling van de kleppen hebben de nokken een conische vorm.

De distributie werd vooral geoptimaliseerd met het oog op een krachtige vermogensontwikkeling bij lage en matige toerentallen, en op het gemak waarmee de motor in de toeren klimt. Ten opzichte van het vorige model nam de diameter van de kleppen toe van 36 naar 39 mm langs de inlaatkant en van 31 naar 33 mm langs de uitlaatkant.
De regeling van de klepspeling wordt verzekerd door lichte hemisferische afstandhouders. De lichthoogte van de inlaat- en uitlaatkleppen is gestegen van respectievelijk 10,54 en 9,26 mm naar 10,8 mm om een betere doorstroming te verzekeren.

Koppel merkelijk hoger over ganse toerentalbereik
De verhouding tussen boring en slag (101 mm x 73 mm) en de cilinderinhoud van 1170 cc werden behouden, de krukas en de drijfstangen eveneens. Twee nieuwe zuigers in gegoten aluminium werden echter hertekent om ze in overeenstemming te brengen met de hertekende verbrandingskamers. Het aangepaste inlaatsysteem - voorzien van een gasklep met een diameter van 50 mm (tevoren 47 mm, bij de HP2 Sport 52 mm) - en de hertekende luchtkanalen, voorzien van een luchtfilter met verhoogd debiet, zorgen samen voor een op 81 kW (110 pk) behouden vermogen bij een tot 7.750 opm verhoogd toerental, en een maximumkoppel dat verhoogd is tot 120 Nm bij 6.000 opm. Een olieradiator zorgt voor een stabiele temperatuur, ook bij extreme gebruiksomstandigheden.
In het kader van de technische aanpassingen werden magnesiumkleurige kleppendeksels met twee vijzen gemonteerd (tevoren vier) die opvallen door hun dynamischer vormgeving. Ze kunnen worden aangevuld met aluminium of kunststoffen beveiligingsbeugels, of vervangen worden door kleppendeksels in verchroomd aluminium die in het accessoiregamma beschikbaar zijn.

Geregelde uitlaatklep voor een ruwer geluid
De twee uitlaatcollectoren werden zowel wat vorm, lengte en diameter betreft overgenomen van hun voorganger. Een interferentiebuis houdt echter rekening met de gewijzigde trillingscondities in de uitlaatlijn. Een via elektrische servomotor gestuurde klep in de uitlaat, waarvan de opening bediend wordt via openings- en sluitingskabels, zal iedereen bevallen die erop gehoopt had dat de nieuwe R 1200 RT zich met een ruwer uitlaatgeluid - uiteraard binnen de geldende geluidsnormen - zou manifesteren. Om de dynamische druk te verminderen en de sonoriteit te verhogen kreeg de optisch ongewijzigde achterste knalpot een volledig nieuw binnenwerk.


Ideale transmissie dankzij zesversnellingsbak en cardanas
De transmissie loopt via de vertrouwde zesversnellingsbak, die al voor het modeljaar 2008 herzien werd, toen de diameter van de rollagers vergroot en de afstand tussen de assen aangepast werd.
Verder uiteraard geen enkele verandering aan de cardan-aandrijving, die vrij van onderhoud is.

Rijwielgedeelte met Telelever en Paralever volgens vertrouwd principe
Zoals in het verleden bleef de beproefde stalen buizenstructuur voor de hoofdkader en de achterste kader, met zijn maximale stijfheid en stabiliteit, behouden. De motor is daarin geïntegreerd als een dragend element. De hoofd- en achterkader zijn met vijzen aan de motor bevestigd, en maken er samen het dragend gedeelte van uit. De Telelever langsarm die het voorwiel geleidt, heeft zoals in het verleden een gewricht op het motorcarter, terwijl de enkele Paralever schommelarm voor het achterwiel eveneens met een gewricht op de achterkader bevestigd is.

Voor exclusief weggebruik en omwille van het comfort, is de Telelever met buizen van 35 mm doormeter optimaal gebleken. Hij biedt een perfect evenwicht tussen een sportief en een comfortabel gedrag. Door zijn geometrie is dit onderhoudsvrije systeem opnieuw ontworpen om het duikeffect bij het remmen tot nagenoeg nul te herleiden, wat onder andere bijdraagt tot de stabiliteit bij het remmen van de motorfiets, als die in een bocht ligt.

De achterwielophanging, die op de enkele Paralever-arm aangebracht is, maakt opnieuw gebruik van een veer/schokdempercombinatie, met een toenemende progressiviteit van de schokdemper in functie van de verlenging van de veerweg. Daardoor reageert de schokdemper op een fijne en comfortabele manier bij de geringste oneffenheid in het wegdek, terwijl hij zeer genereus blijft op wegen met een slecht wegdek.

De veerweg bedraagt 120 mm vooraan en 135 mm achteraan, zoals dat in het verleden al het geval was. In de standaarduitrusting kan de demping in de veer/dempercombinatie continu geregeld worden, en de veerspanning eveneens over een lengte van 10 mm, om de achterwielophanging af te kunnen stemmen op verschillende belastingen.

Zoals ook zijn voorganger staat de R 1200 RT op lichte wielen met vijf spaken in gegoten aluminium, die onderhoudsgemak koppelen aan een grote stijfheid. Het voorwiel meet 3,5 x 17 duim, het achterwiel 5,5 x 17 duim. De overeenkomstige bandenmaten zijn 120/70 ZR17 vooraan en 180/55 ZR17 achteraan.

Elektronische ophangingsregeling ESA II
één knop om schokdemper en veer te regelen
In optie en tegen meerprijs kan de nieuwe BMW R 1200 RT voorzien worden van het elektronisch systeem ESA II (Electronic Suspension Adjustment II) voor regeling van de veer/dempercombinatie, bekend van de K Reeksen.

Dankzij dit wereldwijd unieke systeem voor motorfietsen kan de piloot niet alleen - in het grootste comfort, via een knop op het stuur - de demping van de twee veer/dempercombinaties en de voorspanning van de veer op het achterwiel regelen, maar ook de hardheid van die achterste veer. Dit elektronisch regelsysteem van de tweede generatie, afgekort ESA II, laat toe de eigenschappen van de ophanging met een eerder ongekende nauwkeurigheid en eenvoud af te stemmen op de rijstijl en de belasting, wat bovendien een nieuwe dimensie geeft aan de wegligging en een buitengewone respons met betrekking tot de rijomstandigheden en de belasting.

Om de bediening maximaal te vereenvoudigen en een foutieve afstelling te voorkomen dient de piloot eerst de staat van belasting in te geven ('alleen', 'alleen met bagage', 'met twee met bagage'). Het systeem kiest dan automatisch de regeling die daarop afgestemd is.

In functie van zijn rijstijl kan de piloot vervolgens kiezen tussen de modi 'Comfort', 'Normaal' en 'Sport'. Op basis van die keuzes activeert het elektronisch systeem dan aan de hand van toepasselijke parameters het juiste ophangingsprogramma, dat opgeslagen is in de centrale computer (ZFE). In totaal beschikt de R 1200 RT dus over negen verschillende ophangingsprogramma's.

Dankzij de supplementaire regeling van de hardheid van de veer, kan de hoogte van de motor optimaal op verschillende belastingen afgestemd worden, waardoor stabiliteit, rijgedrag en karakter op een nog hoger niveau gebracht worden. Zelfs met een passagier op de duozit en met zware bagage wordt de grondhoek van de motorfiets niet beïnvloed en staat niets een sportieve rijstijl in de weg. De regeling van de hardheid van de veer zorgt er ook voor dat de kans op 'huppelen' bij zware belasting in grote mate beperkt wordt.
De overgang naar een andere dempingsinstelling ('Comfort', 'Normaal', 'Sport') kan al rijdend gebeuren via eenvoudige bediening van de knop. Om veiligheids- en functionele redenen kan de veerspanning alleen bij stilstand geregeld worden. De veerspanning wordt geregeld via een elektromotor met tandwiel. De demping via kleine elektromotoren op de schokdempers.

De aanpassing van de hardheid van de veer verloopt via twee in serie gemonteerde veren. Een elastomeer element (Cellasto) absorbeert de krachten bij het samendrukken, in samenwerking met een conventionele schroefveer daaronder. De radiale expansie van het Cellasto-element wordt door middel van een stalen huls binnen bepaalde perken gehouden. Binnenin wordt een aluminium huls door middel van een elektrohydraulisch systeem verplaatst, waardoor de uitzettingsmogelijkheid van het Cellasto-element bepaald wordt, en bijgevolg de hardheid ervan. Het effect dat daardoor gegenereerd wordt stemt overeen met dat van twee veren van verschillende hardheid: als de inwendige huls in contact komt met de stalen veer is het Cellasto-element overbrugd en is alleen nog de stalen veer in werking. Als de binnenhuls nog verder verplaatst wordt, zal ook de basis van de stalen veer, en dus de voorspanning, veranderen.

De normale statische hoogte van de motorfiets en zijn geometrie onder het rijden worden daardoor beter behouden, ongeacht de belasting. Bij identieke rijstijl staat de R 1200 RT daardoor altijd goed op de weg, of de piloot nu alleen rijdt of met een zware last.

De supplementaire aanpassing van de hardheid van de veer over een ruim bereik van 160 tot 260 N/mm, creëerde de mogelijkheid om de vork tussen de modi 'Comfort', 'Normaal' en 'Sport' ten opzichte van ESA I te vergroten, en daardoor de karakteristieken van die drie modi te versterken. In de 'Sport'-modus van ESA II is de R 1200 RT daardoor dynamischer en nauwkeuriger, terwijl hij in 'Comfort'-mode comfortabeler is zonder toegevingen te doen op zijn uitstekende stabiliteit.

De eigenschappen van ESA II in het kort:
• Actieve eigenschappen aanzienlijk superieur in de modi 'Sport', 'Normaal' en 'Comfort'

• Normale statische hoogte en geometrie tijdens het rijden worden merkbaar beter behouden, ongeacht de gekozen regeling

• Schokdemping en hardheid/voorspanning van de veer optimaal aangepast, ongeacht de gekozen regeling

• Voelbare karakterwisseling van de motorfiets in functie van de regeling van de schokdemping

• Uitstekende aanpassing aan alle belastingen dankzij de regeling van hardheid/voorspanning van de veer

• Betekenisvolle toename van de veiligheid met betrekking tot remstabiliteit en wegligging, bochtenhoek en huppelgedrag.

Remsysteem met standaard gedeeltelijk integraal ABS voor afremmingen in alle veiligheid
In combinatie met het standaard aanwezige BMW Motorrad Integral ABS, garandeert het beproefde remsysteem een maximale veiligheid. Maximale afremmingen die perfect beheerst worden bij een minimale inspanning, verzekeren de piloot van een toename van de veiligheid, vooral bij het uitvoeren van een noodstop. Vooraan hebben de remschijven een diameter van 320 mm, achteraan is dat 265 mm.

Stroomlijn met lichtere en meer dynamische 'look' voor een toegenomen comfort
Met een nog altijd zeer origineel voorkomen, verleidt de R 1200 RT van de eerste oogopslag en creëert hij nog altijd evenveel zin om hem voor een lange reis tussen de benen te nemen.
Meer nog dan in het verleden onderstreept het design de lichtheid van het koetswerk, dat nochtans een hoogstaande bescherming biedt tegen wind en weersomstandigheden. Minder kleur ter hoogte van de handbeschermers en de achteruitkijkspiegels zorgt eveneens voor een dynamische look, terwijl de integratie van de richtingaanwijzers - voortaan onder wit glas - de uitgesproken toerroeping van de nieuwe R 1200 RT benadrukt.
De lichtlijnen in het koetswerk en de nieuwe kleppendeksels benadrukken de lengte van de motorfiets en verlenen de R 1200 RT een verfijnd en slank profiel.
Het hertekende en beter gestroomlijnde voorspatbord en de spoiler onder de motor dragen ook bij tot het dynamischer voorkomen van de motorfiets.

De koplamp met de scherpe aftekening, die het gezicht van de R 1200 RT domineert, verleent hem de originaliteit, waarmee hij onmiskenbaar herkend wordt. Opgevat volgens het principe van de complexe vlakken, bevat hij twee H7-reflectoren die links en rechts uit het centrum geplaatst zijn, en die als dubbel kruislicht fungeren. Een centrale reflector fungeert als koplamp en zorgt voor een optimale verlichting.
Totnogtoe kon de lichtbundel, bij stilstaande motorfiets, via een hendel geregeld worden. Die regeling is nu aanzienlijk vereenvoudigd en gebeurt door middel van een regelknop links in de cockpit.

Ook de voorruit is nu traploos elektrisch regelbaar. Zoals tevoren kan de effectieve hoogte van de ruit over een maximale afstand van 140 mm geregeld worden. Daarmee biedt ze een optimale bescherming tegen wind en weersomstandigheden voor nagenoeg alle grootten van piloten, terwijl ook het geluidsniveau erdoor verlaagd wordt. Om dat aëro-akoestisch effect nog te verbeteren werden de bovenste zijkanten van de ruit hertekend, wat de rijwindgeluiden merkbaar doet afnemen. In het kader van die aanpassing werd ook de transparantie van de ruit verbeterd, om vervorming langs de randen en lichtweerkaatsing tegen te gaan. Om vibraties te onderdrukken werd de onderkant van de ruit versterkt met een staaf en werd de bevestiging van de achteruitkijkspiegels gewijzigd.

Herwerkte cockpit met antireflex-klep
De cockpit met zijn twee ronde analoge wijzerplaten voor snelheid en toerental, werd zoals tevoren recht in het gezichtsveld van de piloot geplaatst. Daarmee kan hij alle essentiële functies van de motorfiets veilig onder controle houden. In tegenstelling tot zijn voorganger kreeg de nieuwe R 1200 RT een mat geschilderde gemetalliseerde klep die de instrumenten afschermt en weerkaatsing voorkomt. Het instrumentenpaneel kreeg een hertekende kader, die het een moderner en prestigieuzer voorkomen bezorgt.

De instrumenten worden vervolledigd door een centraal scherm waarop permanent betrouwbare informatie over koelvloeistoftemperatuur, autonomie, tijd of ingeschakelde versnelling weergegeven wordt. Als de motor voorzien is van het optionele ESA II wordt op dat scherm ook de actuele afstelling van de ophanging weergegeven. De piloot kan er ook de totale en dagkilometerstand op oproepen, en van zodra de brandstofreserve aangesproken wordt de resterende autonomie. Eventuele afwijkingen worden met een adequate indicatie weergegeven. Een boordcomputer met oliedrukverklikker is in optie beschikbaar; daarop verschijnen op verzoek extra informaties, zoals omgevingstemperatuur, autonomie, gemiddelde snelheid en verbruik, en optioneel ook de actuele bandendruk.

Nieuwe bedieningen aan het stuur, nieuwe hydraulische reservoirs, trillingsvrij stuur
Naar het voorbeeld van de K 1300 kreeg ook de nieuwe R 1200 RT een volledig nieuwe generatie schakelaars en bedieningsknoppen aan het stuur. De nieuwe bedieningsknoppen zijn kleiner en compacter; ze onderscheiden zich door een nog verder doorgedreven functionaliteit en een sober design. Behalve de standaardfuncties zoals richtingaanwijzers, claxon, verlichting en starter integreren ze op de nieuwe R 1200 RT ook de elektrische bediening van de ruit en de opties verwarmde handvatten en zadel, boordcomputer, ESA II, ASC en cruise control.

In het kader van die verandering hebben de stylisten ook een nieuwe, hoekigere vorm en een discrete ‘smokey glass look’ gegeven aan de reservoirs voor hydraulische vloeistoffen van de remmen en de koppeling, die zodanig geplaatst zijn dat ze vrij zijn van trillingen.

Om ongewenste trillingen in het stuur te voorkomen en het gevoel van welzijn nog te verhogen, is het stuur voortaan gemonteerd op silentblocs, waardoor het dus ook trillingsvrij gemaakt is. De bovenste vork-T, die voortaan zilverkleurig grijs is, is voorzien van het BMW-logo en onderstreept daarmee nogmaals het prestigieuze voorkomen van de R 1200 RT.

Nieuw audiosysteem met multi-controller bediening in optie
De multi-controller is een nieuwigheid in de motorwereld. Hij is opgesteld langs de binnenkant van het linkse handvat, en is dus altijd onder handbereik. Het vervangt de bedieningssatelliet die totnogtoe op het stuur geplaatst werd. Vergelijkbaar met een computermuis, laat hij toe om radiostations te kiezen, muziektitels, het volume te regelen, en dat door aan het bolletje te draaien of erop te drukken.

Het eigenlijke audiosysteem is ook een nieuw concept. Het bevat verschillende interfaces voor aansluiting van een digitale muziekdrager,een iPod of een USB-stick, of conventionele apparaten zoals een CD-speler. De geïntegreerde CD-speler van de vorige generatie werd gesupprimeerd. Bij aansluiting van een USB/MP3 of iPod kan het systeem tot 9 muzieklijsten beheren. Het infoscherm geeft het ingestelde volume en de actueel gespeelde titel weer. Externe apparaten kunnen opgeborgen worden in een slotvast vak in de rechterkant van het koetswerk, waar ze goed tegen de weersomstandigheden beschermd zijn.

De radiofuncties werden als zodanig behouden, maar het nieuwe audiosysteem biedt 24 geheugenplaatsen voor voorkeurzenders, in plaats van 6 tevoren. Een station kan manueel gekozen worden uit de opgeslagen zenders, of automatisch op basis van beste ontvangst (autostore-functie). De actuele zender wordt op het boordscherm aangegeven. De snelheidsafhankelijke volumeregeling kan op drie verschillende niveaus ingesteld worden.

Naast de functies die door de multi-controller beheerd worden, kan de radio ook zoals in het verleden bediend worden via de bedieningsknoppen die zich links ervan in het koetswerk bevinden.

Comfort op lange trajecten dankzij een perfecte ergonomie
Het comfortabele zadel van de R 1200 RT is zoals bij zijn voorganger in twee delen verdeeld. Dat van de piloot kan manueel op twee hoogten (820 of 840 mm) ingesteld worden. In optie is ook een laag zadel beschikbaar, dat op 780 of 800 mm kan ingesteld worden.
In optie is ook een verlagingskit beschikbaar (zithoogte met laag zadel 750 mm), het gamma toebehoren omvat een extralaag zadel uit één stuk, waarbij de zithoogte teruggebracht is tot 765 mm. Het ééndelig comfortzadel, dat ook in het toebehorengamma opgenomen is, beantwoordt aan de hoogste comfortvereisten.

De ergonomische driehoek die gevormd wordt door de voetsteunen, het zadel en het stuur bezorgen de piloot een actieve zithouding met oog voor zijn comfort tijdens lange ritten. Zowel de piloot als zijn passagier genieten van een aangename kniehoek. In het kader van de restyling van de R 1200 RT kreeg hij ook een excentrisch regelbaar schakelpedaal, waardoor de afstand tussen het pedaal en de voetsteun kan aangepast worden, wat de ergonomische kwaliteit nogmaals doet toenemen.

Geraffineerd koffersysteem voor reizen in alle comfort
De R 1200 RT is standaard voorzien van koffers met een harde schaal, die ieder een inhoud van 32 liter hebben. Hun bevestiging is nagenoeg volledig in het koetswerk geïntegreerd en versmelt daardoor nagenoeg in de lijn van de motorfiets. Onder welke hoek ze ook bekeken worden, zijn de kofferdeksels - die in koetswerkkleur gespoten zijn - in perfecte harmonie met de stijl van de motorfiets. Een gesofistikeerd sluitingssysteem met vier slotpunten verzekert een precieze plaatsing van het deksel en een betrouwbare waterdichtheid.

De bagagedrager biedt plaats aan extra bagage. Als alternatief kan er ook één van beide topcases op gemonteerd worden (naar keus 28 of 49 liter), die in het toebehorengamma aangeboden worden. De kleine topcase is volledig in het zwart uitgevoerd, terwijl de grote zich onderscheidt door zijn deksel dat in contrasterend wit aluminium geschilderd is dat mooi contrasteert met de zwarte onderkant, of in saffierzwart.

Via vaste rails op de tank kan een speciaal daarvoor ontworpen tanktas bevestigd worden. Verschillende openingen voor bevestigingsriemen, waarmee extra bagage kan vastgeriemd worden, vervolledigen het toerpak dat voor de R 1200 RT ontwikkeld werd.

Opties en toebehoren op maat
Als traditionele aanbieder van totaaloplossingen heeft BMW uiteraard ook vele opties en een ruim gamma toebehoren op maat van de R 1200 RT ontwikkeld, waarmee de klant zijn motorfiets nog beter kan personaliseren. De opties worden af fabriek geleverd, de montage ervan wordt in de productie in Berlijn geïntegreerd. De toebehoren worden bij de BMW Motorrad concessiehouder gemonteerd.

Opties
• ASC antislipsysteem

• RDC bandendruk controlesysteem

• ESA II elektronische ophangingregeling II

• Audiosysteem met multi-coltroller en interfaces voor iPod, USB, MP3 enz.

• Boordcomputer met oliedrukverklikker

• Laag pilotenzadel van 780/800 mm

• Verlagingskit van het rijwielgedeelte tot 750 mm, inclusief extralaag zadel (enkel zonder zadelverwarming)

• Verwarmd zadel (enkel in combinatie met verwarmde handvatten)

• Verwarmde handvatten

• Tweede stopcontact

• Voorbereiding voor audio-systeem

• Snelheidsregelaar

• Antidiefstal alarmsysteem (DWA)

• Verchroomde uitlaat

• Comfortzadel uit één stuk

• Vermogensvariante van 79 kW (107 pk)

• Vermogensvariante van 72 kW (98 pk)

Toebehoren voor het transport
• Grote topcase (49 liter), met deksel in mat wit gemetalliseerd aluminium of saffierzwart

• Kleine topcase (28 liter)

• Binnentas voor grote topcase

• Binnentas voor kleine topcase

• Binnentassen voor systeemkoffers links/rechts

• Bescherming voor de onderkant van de systeemkoffers (transparante beschermingsfolie)

• Schokbescherming voor de koffers

• Waterdichte tanktas met bodemplaat

• Variabele binnentas voor tanktas

• Softbag 2, klein model, 19 liter

• Softbag 2, groot model, 51 liter

• Waterdichte bagagerol, 53 liter

• Spanriemen voor bevestiging bagage

• Bevestigings-'spinnekop'

• Berging voor radiocompartiment

Toebehoren voor ergonomie en comfort
• Extralaag zadel 765 mm (uit één stuk, zonder zadelverwarming)

• Laag pilotenzadel 780/800 mm, zwart of grijs

• Grijs zadel

• Comfortzadel 785 mm (uit één stuk, enkel met zadelverwarming)

• Verwarmde handvatten

• Tweede en derde stopcontact

Toebehoren voor look en geluid
• Verchroomde kleppendeksels

• Carterbescherming in koolstof

• Akrapovic® sport-uitlaat

• Spatlap achter

Toebehoren voor de veiligheid
• Cilinderkopbeschermers in aluminium

• Cilinderkopbeschermers in kunststof

• Antidiefstal alarmsysteem (DWA)

• Eerste hulptas, groot of klein

• Veiligheidsstop voor oliereservoir

Toebehoren voor navigatie en communicatie
• BMW Motorrad Navigator IV met toebehoren

• Bevestigingssteun voor BMW Motorrad Navigator IV

• Aansluitingskabel voor iPod (USB/Cinch-aansluiting)

Toebehoren voor onderhoud en techniek
• Kit voor vermogensbeperking tot 98 pk

• Werkplaatssteun

• Boordgereedschap met onderhoudsset

• Led-diode voor boordstopcontact (410 mm)


2. Vermogens- en koppelcurve



3. Technische gegevens

BMW R 1200 RT
Cilinderinhoud cc 1170
Boring/slag mm 101/73
Vermogen kW/pk 81/110
bij toerental opm 7750
Koppel Nm 120
bij toerental opm 6000
Architectuur tweecilinder Boxer
Verdichtingsverhouding/benzine 12/S Ron 95 tot 98
Nokkenas dubbele bovenliggende
Aantal kleppen per cilinder 4
Diameter inlaat/uitlaat mm 39/33
Diameter gasklep mm 50
Voeding BMS-K+
Uitlaatzuivering geregelde driewegkatalysator

Elektrisch systeem
Alternator W 720
Accu V/Ah 12/19 onderhoudsvrij
Koplamp(en) W 3 x H7
Starter kW 1,2

Transmissie/Versnellingsbak
Koppeling/diameter mm enkele droge plaat/180
Primaire overbrengingsverh. 1,737
Overbrengingsverh. versnellingsb. I 2,375
II 1,696
III 1,296
IV 1,065
V 0,939
VI 0,848
Secundaire overbrenging cardanas
Secundaire overbrengingsverh. 2,62

Rijwielgedeelte
Kadertype verstevigd kader in staalbuis
dragende motor
Ophanging voor BMW Telelever
Ophanging achter BMW Paralever
Veerweg voor/achter mm 120/135
Chape mm 109,9
Wielbasis mm 1484,6
Balhoofdhoek ° 63,4
Remmen voor/diameter mm dubbele schijven/320
Remmen achter/diameter mm enkele schijf/265
standaard BMW Motorrad Integral ABS (gedeeltelijk integraal)
Wielen gegoten
voor 3,5 x 17
achter 5,0 x 17
Banden voor 120/70 ZR 17
achter 180/55 ZR 17

Afmetingen en gewicht
Totale lengte mm 2230
Totale breedte met spiegels mm 905
Stuurbreedte zonder spiegels mm 800
Zadelhoogte mm standaard 820-840/optie 780-800
mm optie verlagingskit 750/toebehoren extralaag zadel 765 of comfortzadel 785
Leeggewicht kg 229
Leeggewicht DIN/rijklaar kg 259 (zonder koffers)
HTG kg 495
Tankinhoud l 25

Rijprestaties
Verbruik bij 90 km/u l/100 km 4,1
Verbruik bij 120 km/u l/100 km 5,2
Acceleratie 0-100 km/u s 3,8
Topsnelheid km/u >200


4. Kleuren

Bij de nieuwe R 1200 RT krijgt het koetswerk, dat eerder gekenmerkt was door zijn grote oppervlakken, een lichter en dynamischer voorkomen. Het doelgericht gebruik van oppervlakken met een zwarte kleur, vooral vooraan en zijdelings, draagt daaraan bij. Het kleurenconcept met vier nieuwe harmonische combinaties, versterkt dat effect nog. Door het contrast tussen de motorfietskleuren en de matzwarte spoiler onder de motor enerzijds en het standaard zwarte zadel anderzijds, lijkt hij compacter dan de eerdere varianten van de R 1200 RT.

De ‘Pollar metallic’ ondersteunt de dynamische vormentaal van de nieuwe R 1200 RT op een tegelijk elegante en sportieve manier. In combinatie met de ‘Dark Slate metallic matt’ van de spoiler onder de motor brengt het ‘Pollar metallic’ een kleurige toets in het gamma van de R 1200 RT.

Daartegenover staat de ‘Thunder Grey metallic’ in combinatie met een ‘White Aluminium metallic matt’ motorspoiler, die de polyvalente talenten van de R 1200 RT onderlijnen.

De ‘Ostra Grey metallic matt’ vormt een uitgesproken contrast met de eveneens in ‘White Aluminium metallic matt’ uitgevoerde motorspoiler, die een zeer technisch voorkomen creëert.

In combinatie met de gebogen lijn in ‘Granite Grey metallic’ en ‘Titanium Silver metallic’, zorgt de tweekleurige uitvoering met Thunder Grey als basiskleur ervoor dat de zijvlakken nog kleiner lijken. Dankzij een interessante verdeling van de kleuren creëert deze harmonie een nieuwe sportieve uitdrukkingsvorm, die eveneens gebaseerd is op het feit dat, voor de allereerste keer, de koffers meerkleurig zijn in de kleurtonen van de motorfiets.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door Gaby »

Knappe gasten, zij die de folders schrijven bedoel ik, ze slagen er in om van een miskleun nog een high-tech
iets te maken, zie bijvoorbeeld de oliereservoirs (hoe langer ik er naar kijk hoe gekker ik ze vind :roll: )
En de uitleg over de kleuren en het koetswerk, grandioos gedaan (de uitleg wel te verstaan) :lol: spijtig dat ik
zo lang met een oudbollige motor zal moeten rondrijden, want als je de uitleg van BMW over de nieuwe leest dan
kan al het voorgaande als verouderd geclasseerd worden. Als dat geen vakmanschap is :-P
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
jeunerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2005, 15:01

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door jeunerke »

Komen die olie reservoirs niet in het zichtveld van de spiegels want op de foto staan die precies redelijk hoog natuurlijk hangt dit af van uw eigen grote maar ik ben juist eens gaan checken op mijne rt 1200 en heb nu gemerkt dat ik deze juist niet zie in de spiegels dit was mij nog niet opgevallen heb nochtans al 54.000km gereden.(ik ben 1.73m)

ik vind dat zij ook afbreuk doen aan de verfijnde klasse van de motor van met name bmw daar verwacht je toch beter van en is het dan toch crisis geworden dat men alles maar van andere modellen overneemt.

Heb gewacht om de nieuwe te bestellen(mijne is nu 4 jaar) ik moet er nog even over nadenken want die pottekes storen mij echt.
Brik
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2004, 12:18

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door Brik »

Zoals alles, gaan we ook dit gewoon worden. Ik ben aan vervanging toe. Hoe langer en dieper in detail ik de moto bekijk, hoe meer ik de wijzingen (op de reservoirs op het stuur na) een geslaagde facelift vind. De vooroordelen die velen hebben zijn misschien gegrond, maar het model heeft zijn jaren dienst al bewezen en zodoende zullen de kinderziektes wel zijn opgelost. En als het echt tegenvalt, dan zal het een overstap worden naar de nieuwe Pan European ST1200. Maar ook hier weer zullen de nodige ziektes nog volgen daar het om een volledig nieuw concept gaat. We shall see! :cyclops:
zeiler1
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 mei 2006, 09:59
Locatie: oelegem

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door zeiler1 »

Dag zagemannen,
Vandaag op de RT gezeten op de EICMA in Milaan.
Die moto ziet er gewoon super uit. De bediening is echt weeral beter en ziet er helemaal niet japan of wat schrijven ze hier allemaal uit.Ook het venster is flink beter en stabieler. Als ik begin dit jaar niet had gewisseld, ik zou de nieuwe direct kopen. Ik mocht hem wel niet efkens starten, spijtig en ik moest eerst wel de italiaanse hostessen er af jagen haha! Zo'n beurs is echt grappig...al die italianen willen met die schoon hostessen op de foto!
Ciao!
k75c => r850r=>r1200rt '95 => r1200rt '08
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door Beemer »

zeiler1 schreef:Dag zagemannen,
Vandaag op de RT gezeten op de EICMA in Milaan.
Die moto ziet er gewoon super uit. De bediening is echt weeral beter en ziet er helemaal niet japan of wat schrijven ze hier allemaal uit.Ook het venster is flink beter en stabieler. Als ik begin dit jaar niet had gewisseld, ik zou de nieuwe direct kopen. Ik mocht hem wel niet efkens starten, spijtig en ik moest eerst wel de italiaanse hostessen er af jagen haha! Zo'n beurs is echt grappig...al die italianen willen met die schoon hostessen op de foto!
Ciao!
Raar toch, mijn dealer is niet te spreken over de nieuwe pottekeswinkel en de te kleine fragiele bediening voor de richtingaanwijzers.
Zijn eigen woorden: "dit is gewoonweg tien jaar terug in de tijd gaan, diegene die dit beslist heeft maakt een grote flater"
zeiler1
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 mei 2006, 09:59
Locatie: oelegem

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door zeiler1 »

dealers die al mee zagen?
Ach, een verkoper geeft zijn klanten graag gelijk, als hij maar ns iets kan verkopen.

De nieuwe RT is en blijft een knap technologisch machien.

En je weet het he, rimpels in je voorhoofd is geen teken van oud worden...rimpels in je ziel daarentegen....daar begin je van te ZZZZZZZZZZ! :grin:
k75c => r850r=>r1200rt '95 => r1200rt '08
Cindy

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door Cindy »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
annebeer
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door annebeer »

Het aangeven van de richtingaanwijzers met slechst één knopje op de linkerstuurhelft wordt je sneller gewoon dan je denkt.

Tevens ideaal bij het gebruik van cruisecontrol op de snelweg. De rechterhand kan volledig relaxen. Volledig paraat en in stelling voor wat hij dient. Gasgeven en remmen.
Madam JH
Brik
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2004, 12:18

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door Brik »

Cindy, heb je ook prijzen gezien?
Cindy

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door Cindy »

Brik schreef:Cindy, heb je ook prijzen gezien?
neen.... zelfs bij de GSA stond de prijs nog te "definieren"
jeunerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2005, 15:01

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door jeunerke »

jongens en meisjes,
Die potjes is toch niet waar he wie haalt dat nu in zijn hoofd?
Cindy

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door Cindy »

toch wel.... :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door Werner Von C. »

Wat is dat toch met die opmerkingen omtrent die "potjes", wordt al jaaaren gebruikt op elke Jap en nu Bmw het ook doet is dit ineens een struikelblok, bekijk het positief, olie niveau's controleren kan nu in één ogenblik geschieden...je gaat me toch niet vertellen dat mensen een Bmw kopen omdat op de andere merken er potjes in het -spreekwoordelijke- vizier staan...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door Gaby »

Wat dat is met die oliepotjes is wel duidelijk, nogal wat mensen vinden het ondingen,
zeker in vergelijking met de oplossing die er bij de huidige RT is. Ik vind dat ook.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
dikken
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 jan 2006, 22:41
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door dikken »

ook ik vind die potjes ondingen vergeleken met de huidige 1200rt. Ik vraag me ook af hoe de zichtbaarheid is tov de achteruitkijkspiegels.

zou mij een nieuwe aanschaffen tijdens het salon maar zal toch kritisch zijn.

groeten, Bart
greetzzz, bart
jeunerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2005, 15:01

Re: ... 'nieuwe' R1200RT

Bericht door jeunerke »

Niemand zegt ook iets over het nieuwe systeem om de richting aanwijzers te gebruiken.

Dacht ooit ergens gelezen te hebben dat bmw er rotsvast van overtuigd was dat de knop links en rechts de meest logische en veilige manier van doen was.

Ben benieuwd hoe ik met mijn dikke winterhandschoenen (van bmw) al die pietluttige knopjes kan bedienen?

Ik heb zo de indruk:daar wat bij en daar wat weg (plastiek,shroefjes,........... weg laten en de uiteindelijke kostprijs zal wel hetzelfde gebleven zijn voor bmw en dan maar een mooi verkoop verhaaltje er aan hangen van de nieuwe.

grt,jeunerke
Plaats reactie