Radio valt uit

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pzbiker

Radio valt uit

Bericht door pzbiker »

Ik heb onlangs een combinatie van radio en zender" Yaesu FTM 10 " op mijn GS 1200 laten plaatsen. Hij is aangesloten op de fiche die vooraan links onder het stuur voorzien is, voor de voeding van een GPS. De radio valt om de haverklap uit en schiet een paar minuten later terug in gang. Zou dit aan de voeding ( fiche voor GPS ) of aan het toestel zelf kunnen liggen?
Iemand ervaring mee?
Afbeelding
geebee

Re: Radio valt uit

Bericht door geebee »

het zou wel is goed kunnen dat je radio te veel vermogen vraagt van de accesoire fiche.. deze is maar voorzien op een kleine stroom afname en eigenlijk specifiek voorzien
voor gps toestellen die eigenlijk niet veel vermogen nodig hebben. Mijn gedacht is dat de computer de poort automatich sluit door het grote verbruik..
Harald

Bericht door Harald »

Dus beter is uittesten door rechtstreeks op de batterij aan te sluiten,
wel een zekeringske tussen zetten en een schakelaar.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
pzbiker

Bericht door pzbiker »

Bedankt voor de info, ik ga het dit weekend eens uittesten, de zekering zit alvast origineel op de voedingskabel.
Ik heb de werkplaatshandleiding op cd-rom, ik ga daar eens op rondneuzen hoeveel stroom die fiche mag hebben.
Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Ik weet dat er op de cambus motoren een beperking zit van 11Amp.

We hebben dat ooit eens opgezocht m.b.t. het aansluiten van een bandenpompje ( mini compressor ) :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
pzbiker

Bericht door pzbiker »

Ik heb de handleiding van de YAESU eens nagekeken en er staat vermeld, dat hij minstens 11,8 amp moet hebben. Omdat hij juist op het randje van de 11 amp zit, zou dit wel eens het probleem kunnen zijn, dat hij steeds uitvalt.
Ik zal met onze ambu....... je weet wel wie, zijn oren eens moeten trekken. :wink:
Afbeelding
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Ben eens gaan kijken op de site van de fabrikant, toestel zou niet meer dan 8A verbruiken.
Dus minder dan de 10-11A welke canbus maximum toelaat.

Maar ik herken de problematiek van het uitvallen en weer aanspringen.
Ik heb de stroomvoorziening van m'n gps aangesloten aan het stopcontact (achter het zijpaneel), origineel op de kuip van een 12RT.
Wanneer ik de motor te snel start na het omdraaien van de contactsleutel, en dus niet wacht tot de hele check-procedure is doorlopen, heb ik er ook last van.
Netjes wachten tot de lampjes uit zijn, dan ondervind ik geen last meer.

Wat de fiche aan het stuur betreft, ik dacht dat er ooit een software update uitgekomen is.
Deze update moest ervoor zorgen dat die fiche steeds onder stroom kwam te staan, zolang het contact aanstaat.
Eens informeren bij de dealer?

Wat je nog kan doen, is een draad rechtstreeks naar de batterij leggen (mét zekering). En een draadje naar het standlicht vooraan, als "contactgeschakelde" positief.
De sturing van het standlicht doet minder moeilijk dan de canbus voor de rest.
pzbiker

Bericht door pzbiker »

Sven, bedankt voor de deskundige uitleg. Ik heb mijn GS 1200 van 2004 met de luttele 16.000 km op de teller, over vier maand in occasie gekocht en ben dus niet op de hoogte dat de nodige updates gebeurd zijn. Ik ga dat zeker vragen bij mijn eerstvolgende onderhoudsbeurt. In tussentijd ga ik hem rechtstreeks op de batterij ( met zekering tussen ) aansluiten. Dat draadje naar het standlicht is inderdaad een goed idee, zo ver was ik nog niet gekomen. :idea:
Afbeelding
Plaats reactie