wat is een forfetair bedrag
ik doe maar 24 km per dag
wat kan ik in geven en wat niet
kan ik er aan uit voor dat te doen of niet
ik ken er helemaal niets van graag een beetje uitleg
Moderator: GVN
Sorry voor de late reactie, maar ik ben enkele dagen buiten dienst geweestvasco66 schreef:ik zou graag weten hoe dat in zijn werk gaat
wat is een forfetair bedrag
ik doe maar 24 km per dag
wat kan ik in geven en wat niet
kan ik er aan uit voor dat te doen of niet
ik ken er helemaal niets van graag een beetje uitleg![]()
![]()
poestexas schreef:persoonlijk denk ik dat je te weinig woon-werk-verkeer km's hebt. Tenzij je praktisch geen privé-km's doet. Er wordt steeds een breuk of percentage berekend hoeveel km's je woon-werk verkeer bedraagt tov. je privé km's. Dat percentage wordt gebruikt om het bedrag te berekenen dat je kan inbrengen.
Vb: totaal der gemaakte kosten: 1.000€.
afschrijving van een nieuwe motor: 5 jaar
afschrijving à 100% = 200€
225 werkdagen zonder slecht weer à 24 km = 5400km woon-werk-verkeer km's
stand km op het einde van het jaar: 6750 km of woon-werk-percentage: 80%
afschrijving af te trekken kosten: 160€
in het voorbeeld wordt een aanzienlijk % halen jouw probleem:
je zal tijdens het week-end niet veel moeten uitpakken.
bovendien zal je belastingscontroleur een begrijpend man moeten zijn
misschien toch wel best eerst naar je forfait van vrijstelling kijken
toch veen succes gewenst
boven het uwe misschien.......annebeer schreef:... en dat levert je een in te brengen bedrag van 80% op 3000 euro ofte 2400 euro.
Duidelijk ver boven het forfait en dus meer dan de moeite het te doen als je het mij vraagt.
Een 2é hands mag je op 4 jaar afschrijven , dus dat is al 2500/jaar voor ene van 10000€ , verder tel je hierbij alle vaste kosten (verzekering , taks , kledij , banden , onderhoud , kuisprodukten (en alles wat je voor de rest in de motorzaak gekocht hebt...) Dan doe je de berekening met uw woon-werk/prive coëfficient in dit geval 80%. En vervolgens tel je de kosten (benzine) om naar uw werk te rijden erbij (werkdagen op een jaar 220 of zoiets * 24 km * 7 liter op 100 km * gemiddelde prijs per liter voor 2009 (1,3€/l om een idee te geven).annebeer schreef:Ergens klopt je berekening, en ergens weer niet ....
Je maakt melding in je voorbeeld over een afschrijving nieuwe motor (mag ook een occasie zijn) over vijf jaar.
Neem hiervoor een richtprijs van 10000 euro.
Dit levert je al meteen 2000 euro af te schrijven af per jaar (rekening houdende met jaarlijks hetzelfde bedrag)
DAARNAAST heb je jaarlijkse kosten. In jouw voorbeeld spreek je over 1000 euro.
Nu tel je de afschrijfprijs van je motor (= 1/5 van de aankoopprijs ofte 2000 euro) samen met je gemaakte kosten.
Dit levert je 3000 euro op ... ofte 100%
Nu pas moet je de verhouding toepassen van je woon-werkverkeer tegenover je echt gereden kilometers.
In jouw voorbeeld spreek je over een verhouding van 80%
... en dat levert je een in te brengen bedrag van 80% op 3000 euro ofte 2400 euro.
Duidelijk ver boven het forfait en dus meer dan de moeite het te doen als je het mij vraagt.