Uitgezonderd aangelanden vs. plaatselijk verkeer
Moderator: GVN
-
GSrijder
- Contacteer:
Uitgezonderd aangelanden vs. plaatselijk verkeer
Mag ik hier met een toerrit rijden?
Welke boetes zijn hier aan verbonden indien het niet mag en we er toch doorrijden?
Plaatselijk verkeer kan je toch op Belgische wijze interpreteren als ik moet er plaatselijk eens zijn.
Welke boetes zijn hier aan verbonden indien het niet mag en we er toch doorrijden?
Plaatselijk verkeer kan je toch op Belgische wijze interpreteren als ik moet er plaatselijk eens zijn.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
-
Relax
Re: Uitgezonderd aangelanden vs. plaatselijk verkeer
Rare vraag. Je titel zegt het zelf.
En als organisator van een rit ga je toch niet al je invité's het risico op een pv laten lopen?
Voor de boetes heb je ergens een website.
En als organisator van een rit ga je toch niet al je invité's het risico op een pv laten lopen?
Voor de boetes heb je ergens een website.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaatselijk verkeer is er enkel
wanneer je er daadwerkelijk moet zijn.
familie bezoek, parkeren ( jawel dat mag )
iets gaan afgeven op een adres in die straat enz..
Let wel, het bord C3 moet zowel aan het begin als aan het eind van de straat staan.
M.a.w. , langs welke kant je de straat in komt,er moet steeds een bord staan. ( en dit is niet altijd zo )
Let wel, het bord C3 moet zowel aan het begin als aan het eind van de straat staan.
M.a.w. , langs welke kant je de straat in komt,er moet steeds een bord staan. ( en dit is niet altijd zo )
Wegcode :
Art. 2.47. De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang
De term "aangelanden" komt niet voor in de wegcode...
In Van Daele betekent het woord "aangeland" : 1. aan land komen of 2. terechtkomen
Volgens mij is "uitgezonderd aangelanden" een onderbord dat dus niet echt wettelijk is. Ik probeer dat aan sommige van onze politiekers ook soms wijs te maken maar zoals overal hebben die het alleenrecht op wijsheid
. Wat ze ermee bedoelen is meestal gewoon de perfect wettelijke term "plaatselijk verkeer" maar om één of andere reden moet dat "aangelanden" of "plaatselijke bediening" of iets dergelijk genoemd worden...
Art. 2.47. De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang
De term "aangelanden" komt niet voor in de wegcode...
In Van Daele betekent het woord "aangeland" : 1. aan land komen of 2. terechtkomen
Volgens mij is "uitgezonderd aangelanden" een onderbord dat dus niet echt wettelijk is. Ik probeer dat aan sommige van onze politiekers ook soms wijs te maken maar zoals overal hebben die het alleenrecht op wijsheid
-
Relax
En wat niet wettelijk voorzien is, is dus van nul en generlei waarde, dus mag je doorrijden.
Met het onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" blijf je er gewoon best weg met een rit.
Met het onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" blijf je er gewoon best weg met een rit.
-
GS1995
.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
-
Relax
Ik heb dat onderbord ook al gezien, maar nooit vragen bij gesteld. Waarom zou je ook? Tja...
En nu? Moet het onderbord met deze tekst an sich erkend worden of volstaat het een onderbord te voorzien met de vrijheid tot invulling? Mij lijkt het eerste van toepassing, maar verkeerswetgeving is niet zo m'n dada.
En nu? Moet het onderbord met deze tekst an sich erkend worden of volstaat het een onderbord te voorzien met de vrijheid tot invulling? Mij lijkt het eerste van toepassing, maar verkeerswetgeving is niet zo m'n dada.
Dus als ik zeg we gaan onze motoren daar tegen die bomen parkeren om bijvoorbeeld te picknicken dan mag datHarald schreef:Plaatselijk verkeer is er enkel
-
GS1995
.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Vind ik ook. Wegen genoeg me dunkt dat je dat kunt vermijden, héRelax schreef:En als organisator van een rit ga je toch niet al je invité's het risico op een pv laten lopen?
Of jij ondertekend dat je àlle uitgeschreven boetes van die dag op dat stuk allemaal zélf zult betalen. Met wat geluk is het mooi weer die dag, zijn er zo'n 200 à 250 deelnemers X ... €
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

luc boxer schreef:Dus als ik zeg we gaan onze motoren daar tegen die bomen parkeren om bijvoorbeeld te picknicken dan mag datHarald schreef:Plaatselijk verkeer is er enkel
M.a.w. , langs welke kant je de straat in komt,er moet steeds een bord staan. ( en dit is niet altijd zo )![]()
![]()
Klopt Luc.
Daar is zelfs rechtspraak over.
terug te vinden via http://www.wegcode.be
Ik zou m'n moto niet tegen een boom zetten, anders krijgt ge last met de groen mannen
-
GSrijder
- Contacteer:
Jongens bedankt voor de reacties, als ik het begrijp dan is 'uitgezonderd aangelanden' niet rechtsgeldig en zodoende mag ik er met een groepsrit van +/- 15 moto's doorrijden, het betreft een stukje van amper 500m.
Wat uitgezonderd plaatselijk verkeer betreft daar rijden wij op zondagmorgen altijd los door, hey Mapsource weet dat hier thuis niet zenne

Wat uitgezonderd plaatselijk verkeer betreft daar rijden wij op zondagmorgen altijd los door, hey Mapsource weet dat hier thuis niet zenne
-
xantingo
- Contacteer:
Aangelanden is perfect rechtsgeldig...
9.2. Verkeersbord C3.
Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder.
Indien het plaatselijk verkeer toegelaten is, wordt het verkeersbord aangevuld met een onderbord van het type IV van bijlage 2 tot dit besluit met de vermelding " Uitgezonderd plaatselijk verkeer ".
Dit onderbord mag ook een meer beperkende vermelding dragen, zoals " uitgezonderd landbouwersgebruik ", enz.
Let vooral op het laatste woordje... er mag dus een term op het onderbord voorkomen die voor iedereen verstaanbaar is, en "aangelanden" bestaat nu eenmaal in het Nederlands...
9.2. Verkeersbord C3.
Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder.Indien het plaatselijk verkeer toegelaten is, wordt het verkeersbord aangevuld met een onderbord van het type IV van bijlage 2 tot dit besluit met de vermelding " Uitgezonderd plaatselijk verkeer ".
Dit onderbord mag ook een meer beperkende vermelding dragen, zoals " uitgezonderd landbouwersgebruik ", enz.
Let vooral op het laatste woordje... er mag dus een term op het onderbord voorkomen die voor iedereen verstaanbaar is, en "aangelanden" bestaat nu eenmaal in het Nederlands...
GS1995 schreef: http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... angelanden" onclick="window.open(this.href);return false;
...R1200RT... -
Relax
Da's wat ik wilde weten, maar te lui om zelf op te zoeken. Tnx.
-
adjuvo
Even een kleine toelichting mbt de fameuze ondertekst "aangelanden" .
Deze tekst hebben we hoogstwaarschijnlijk te danken aan een of andere al te leterlijke vertaling vanuit het frans.
In Wallonie komt men dit bord met name heel frekwent tegen , zij het dan in het frans vanzelfsprekend , met als opschrift RIVERAIN en nog wat aanvullingen er bij, afhankelijk van de omstandigheden .
Een RIVERAIN is een plaatselijke bewoner , ongeacht waar de lokatie ook moge op slaan , kan een doodlopende straat , een toegang tot een camping enzoverder en zo veel meer zijn .
In de vertaling van RIVERAIN komt ook aangelanden weer boven water omdat ze ... juist ( RIVER) destijds ook moesten ergens landen en aan water hebben ze daar nooit echt een gebrek gehad in het zuiden .
Wat fijn dat U overigens de draad nog steeds volgt !
Alleen jammer dat diegene die het destijds ergens heeft opgepikt vanuit Wallonie het iets of wat te letterlijk heeft vertaald op de onderborden in Vlaanderen .
Maar om een lang verhaal kort te maken betekent het in feite niet meer of minder dan
"UITGEZONDERD PLAATSELIJK VERKEER" .
Ge hebt in ieder geval alvast een historisch onweerlegbaar feit op de rechtbank als ge daar straks met 15 man staat
Deze tekst hebben we hoogstwaarschijnlijk te danken aan een of andere al te leterlijke vertaling vanuit het frans.
In Wallonie komt men dit bord met name heel frekwent tegen , zij het dan in het frans vanzelfsprekend , met als opschrift RIVERAIN en nog wat aanvullingen er bij, afhankelijk van de omstandigheden .
Een RIVERAIN is een plaatselijke bewoner , ongeacht waar de lokatie ook moge op slaan , kan een doodlopende straat , een toegang tot een camping enzoverder en zo veel meer zijn .
In de vertaling van RIVERAIN komt ook aangelanden weer boven water omdat ze ... juist ( RIVER) destijds ook moesten ergens landen en aan water hebben ze daar nooit echt een gebrek gehad in het zuiden .
Wat fijn dat U overigens de draad nog steeds volgt !
Alleen jammer dat diegene die het destijds ergens heeft opgepikt vanuit Wallonie het iets of wat te letterlijk heeft vertaald op de onderborden in Vlaanderen .
Maar om een lang verhaal kort te maken betekent het in feite niet meer of minder dan
Ge hebt in ieder geval alvast een historisch onweerlegbaar feit op de rechtbank als ge daar straks met 15 man staat
-
xantingo
- Contacteer:
GSrijder schreef:Wat uitgezonderd plaatselijk verkeer betreft daar rijden wij op zondagmorgen altijd los door, hey Mapsource weet dat hier thuis niet zenne![]()
Ik heb zo'n vermoeden dat na dat bezoek aan de rechtbank uwe Mapsource die wegen ineens wel zal weten te vindenadjuvo schreef:Ge hebt in ieder geval alvast een historisch onweerlegbaar feit op de rechtbank als ge daar straks met 15 man staat
...R1200RT... Re: Uitgezonderd aangelanden vs. plaatselijk verkeer
Ik heb ooit voor de term "aangelanden" volgende verklaring gehoord: de vermelding "enkel aangelanden" (in het Fr "Sauf Riverain") vind je onder verbodsborden voor een weg die naar een rivier/kanaal enz leidt, maar uitzondering maakt voor eigenaars van een stuk grond dat aan deze rivier grenst...Even een kleine toelichting mbt de fameuze ondertekst "aangelanden" .
-
jpblocken
- Contacteer:
Het zou niet slecht zijn om eventjes wat verder nadenken dan je neus lang is en ook rekening houden met het (soms slechte) imago dat we als motorrijders meedragen vooralleer je het onderbord "uitgezonderd aangelanden" gaat negeren.
Als de politie je een bon schrijft dat kan je ofwel je 50 euro boete betalen, ofwel de wettelijkheid van het bord betwisten. Daarvoor moet je wel naar de rechtbank. Met het risico dat de rechter je toch veroordeelt. (zie ook de artikels terzake in het clubjounaal) Ja, je kan ook nog in beroep verder procederen. En misschien gelijk krijgen, of niet.
Als je echter weet dat men in een straat de verkeersbeperking (beperkt tot "plaatseljk verkeer" of tot "aangelanden"), naar mijn ervaring uit talloze verkeerscommissies, meestal implementeert na lang aandringen van de bewoners en na tal van tellingen en verkeersstudies, dan besef je wel dat die bewoners er niet echt zullen op gesteld zijn dat je hun straat in je traject plant. Krijg je van de buurtbewoners een opgeheven vuist of een opgestoken middenvinger, dan moet je daar dus niet verwonderd om zijn. Niet goed voor ons imago dus.
Naast het feit dat je de deelnemers "verplicht" om mogelijk een (al dan niet vervolgde) overtreding te laten begaan, erger je de locals er ook nog eens mee. Te vermijden als je het mij zou vragen.
Toch veel suc6 met je rit!
Als de politie je een bon schrijft dat kan je ofwel je 50 euro boete betalen, ofwel de wettelijkheid van het bord betwisten. Daarvoor moet je wel naar de rechtbank. Met het risico dat de rechter je toch veroordeelt. (zie ook de artikels terzake in het clubjounaal) Ja, je kan ook nog in beroep verder procederen. En misschien gelijk krijgen, of niet.
Als je echter weet dat men in een straat de verkeersbeperking (beperkt tot "plaatseljk verkeer" of tot "aangelanden"), naar mijn ervaring uit talloze verkeerscommissies, meestal implementeert na lang aandringen van de bewoners en na tal van tellingen en verkeersstudies, dan besef je wel dat die bewoners er niet echt zullen op gesteld zijn dat je hun straat in je traject plant. Krijg je van de buurtbewoners een opgeheven vuist of een opgestoken middenvinger, dan moet je daar dus niet verwonderd om zijn. Niet goed voor ons imago dus.
Naast het feit dat je de deelnemers "verplicht" om mogelijk een (al dan niet vervolgde) overtreding te laten begaan, erger je de locals er ook nog eens mee. Te vermijden als je het mij zou vragen.
Toch veel suc6 met je rit!
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
-
GSrijder
- Contacteer:
Ondertussen de rit aangepast en de "aangelanden" straat ertussenuit gelaten.
Wat plaatselijk verkeer betreft, ik heb het al meermaals zien staan aan kleine straatjes waar geen kat woont.
Wat plaatselijk verkeer betreft, ik heb het al meermaals zien staan aan kleine straatjes waar geen kat woont.
Bepaalde landelijke baantjes in Luxemburg die ik al jaren reed zijn nu enkel nog toegankelijk voor landbouw voertuigen en fietsers, jammer eigenlijk want twas eens lekker rustig kuieren tussen de weien en struiken.GSrijder schreef:Ondertussen de rit aangepast en de "aangelanden" straat ertussenuit gelaten.
Ik moet nog steeds mijn gps roadboek van Touring aanpassen, en alleen sjees ik daar rustig door want met al dat zand kan je niet echt vliegen.
In een toer rit die je organiseert zou ik dat inderdaad niet doen, je kan eigenlijk niemand verplichten om een overtreding te begaan.
Veel succes met de rit
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid
Ja ik ben lid
Lijkt mij een wijze beslissingGSrijder schreef:Ondertussen de rit aangepast en de "aangelanden" straat ertussenuit gelaten.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

-
GSrijder
- Contacteer:
Als ik alleen rijd of met ons vrienden groepje vegen we daar ons gat aanWimLT schreef:Lijkt mij een wijze beslissingGSrijder schreef:Ondertussen de rit aangepast en de "aangelanden" straat ertussenuit gelaten.
Smerig bord op de duur 

WimLT schreef:Smerig bord op de duur
Dat klopt, maar o zo makkelijk te omzeilen
-
Relax
Man, jij hebt lef. Zelden vertoond.GSrijder schreef:Als ik alleen rijd of met ons vrienden groepje vegen we daar ons gat aanWimLT schreef:Lijkt mij een wijze beslissingGSrijder schreef:Ondertussen de rit aangepast en de "aangelanden" straat ertussenuit gelaten.![]()