zadel K1300S verhogen?
Moderator: GVN
zadel K1300S verhogen?
hallo,
meestal lees ik dat BMW voor een aantal mensen een te hoog zadel heeft. Nu zelf ben ik nogal groot (197cm) en op mijn RT zat ik prima in de verhoogde stand. Nu heb ik een K1300S gekocht en het zadel zit eigenlijk wat te laag. het gekke is dat de F800S van mijn vriendin een hoger zadel heeft dan de K. Als ik de bevestigingstoppen onder het zadel zie dan lijkt het me dat daar wel een rubbere ringen onder gestopt zou kunnen worden maar misschien zijn er andere oplossingen ook mogelijk?
Welke K1300S (of K1200S) rijders hebben hetzelfde probleem en hebben hier een oplossing voor gevonden?
grtz,
Xa4
meestal lees ik dat BMW voor een aantal mensen een te hoog zadel heeft. Nu zelf ben ik nogal groot (197cm) en op mijn RT zat ik prima in de verhoogde stand. Nu heb ik een K1300S gekocht en het zadel zit eigenlijk wat te laag. het gekke is dat de F800S van mijn vriendin een hoger zadel heeft dan de K. Als ik de bevestigingstoppen onder het zadel zie dan lijkt het me dat daar wel een rubbere ringen onder gestopt zou kunnen worden maar misschien zijn er andere oplossingen ook mogelijk?
Welke K1300S (of K1200S) rijders hebben hetzelfde probleem en hebben hier een oplossing voor gevonden?
grtz,
Xa4
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
Re: zadel K1300S verhogen?
Hallo,
Ik ben zelf 1m93 en heb daar eigenlijk weinig of geen last van.
Mijn vorige moto was een K1200S en de huidige is een K1300R,zie een beetje het nut niet van in om het zadel te verhogen want dan heb je niet veel plezier meer van het windscherm.
Bij mijn weten kan je het zadel niet zo maar verhogen maar ik raad U aan om U eens te informeren bij Uw BMWdealer,misschien kennen zij hier de oplossing voor.
Grtz
Geert KR
Ik ben zelf 1m93 en heb daar eigenlijk weinig of geen last van.
Mijn vorige moto was een K1200S en de huidige is een K1300R,zie een beetje het nut niet van in om het zadel te verhogen want dan heb je niet veel plezier meer van het windscherm.
Bij mijn weten kan je het zadel niet zo maar verhogen maar ik raad U aan om U eens te informeren bij Uw BMWdealer,misschien kennen zij hier de oplossing voor.
Grtz
Geert KR
Je kan een hoger zadel kopen, bijvoorbeeld bij http://shop.kahedo.de/Sitzbaenke-Fahrer ... S::19.html" onclick="window.open(this.href);return false; , of bij Bagster, of bij....
Er bestaat ook de mogelijkheid je huidige zadel te laten verhogen, bijvoorbeeld hier bij Tijger leathers in Den Haag (NL)
(en wat de schermhoogte betreft, dat zal wel meevallen; er bestaan trouwens ook hogere schermen)
Er bestaat ook de mogelijkheid je huidige zadel te laten verhogen, bijvoorbeeld hier bij Tijger leathers in Den Haag (NL)
(en wat de schermhoogte betreft, dat zal wel meevallen; er bestaan trouwens ook hogere schermen)
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Er zijn inderdaad een paar alternatieven in de aftermarket. Je kan langs de winkel passeren (2 verschillende fabrikanten) of anders net over de grens eens bij deze man gaan kijken ... Alles für'n arsch... klinkt gek, maar dat zijn zijn prijzen niet. Voor de R1200S kwam het op 135 euro.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Bedankt iedereen, wat een goeie tips. ik hoorde dat er in sint-niklaas (iets dichter bij de deur) ook een goeie zadelmaker zou zijn.
Dit weekend eens langs de dealer geweest en blijkt dat er geen hoger zadel bestaat. Nu heb ik het ESA op rijder + duo gezet waardoor het zadel wel een centimeter of zo hoger komt te staan. (nog) geen last gehad van te harde afvering op de gewone weg altans.
het hogere zadel zou me wel iets makkerlijker zijn bij het stilstaan. nu lijkt het een beetje een speelgoedmachine tussen mijn benen
bij het rijden geen echte last van de benen, maar ik heb ook nog geen volledige dag ermee gereden. (binnenkort hopelijk de eerste dagritjes
)
Dit weekend eens langs de dealer geweest en blijkt dat er geen hoger zadel bestaat. Nu heb ik het ESA op rijder + duo gezet waardoor het zadel wel een centimeter of zo hoger komt te staan. (nog) geen last gehad van te harde afvering op de gewone weg altans.
het hogere zadel zou me wel iets makkerlijker zijn bij het stilstaan. nu lijkt het een beetje een speelgoedmachine tussen mijn benen
bij het rijden geen echte last van de benen, maar ik heb ook nog geen volledige dag ermee gereden. (binnenkort hopelijk de eerste dagritjes
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
Dat lijkt me straf gezien ESA II er net voor zorgt dat er geen verschil meer is bij het strakker afstellen van de veervoorspanning daar waar er op ESA I nog wel een hoogteverschil merkbaar was. Zit het niet tussen de oortjes ? Ook sterk is het feit dat je geen verschil merkt. Een instelling voor duo + bagage moet zonder meer voelbaar zijn. Zeker in de rebound met te lichte belasting...
Xa4RT schreef:Nu heb ik het ESA op rijder + duo gezet waardoor het zadel wel een centimeter of zo hoger komt te staan. (nog) geen last gehad van te harde afvering op de gewone weg altans.
[quote="pvdk"]Dat lijkt me straf gezien ESA II er net voor zorgt dat er geen verschil meer is bij het strakker afstellen van de veervoorspanning daar waar er op ESA I nog wel een hoogteverschil merkbaar was. Zit het niet tussen de oortjes ? Ook sterk is het feit dat je geen verschil merkt. Een instelling voor duo + bagage moet zonder meer voelbaar zijn. Zeker in de rebound met te lichte belasting...
quote]
test gedaan met iemand 'met korte beentjes' in de garage. op mijn zadel kon hij net met platte voeten op de grond staan. ESA in duo geplaatst en zijn hielen kwamen van de grond....
2de test: andere nieuwe motor waar ik de indruk had hoger te zitten. nieuw zadel verwisselt met mijn zadel en geen verschil gemerkt.
dus moet het aan de afstelling van de vering van de motor liggen, niet?
Heb ook niet het gevoel dat er een sterk verschil zit tussen ESA instellingen op Normaal of Comfort. kasseiwegen met putten zijn niet echt 'comfortabel' te noemen. dit in tegenstelling tot de proefrit die ik vorig jaar maakte waar ik , welliswaar met Duo, quasi niets merkte van de putten in de wegen.
Is de vering ergens nog manueel bij te stellen?
Het is wel een directiemotor bj 2009 maar dat zou toch geen verschil mogen geven , hoop ik?
quote]
test gedaan met iemand 'met korte beentjes' in de garage. op mijn zadel kon hij net met platte voeten op de grond staan. ESA in duo geplaatst en zijn hielen kwamen van de grond....
2de test: andere nieuwe motor waar ik de indruk had hoger te zitten. nieuw zadel verwisselt met mijn zadel en geen verschil gemerkt.
dus moet het aan de afstelling van de vering van de motor liggen, niet?
Heb ook niet het gevoel dat er een sterk verschil zit tussen ESA instellingen op Normaal of Comfort. kasseiwegen met putten zijn niet echt 'comfortabel' te noemen. dit in tegenstelling tot de proefrit die ik vorig jaar maakte waar ik , welliswaar met Duo, quasi niets merkte van de putten in de wegen.
Is de vering ergens nog manueel bij te stellen?
Het is wel een directiemotor bj 2009 maar dat zou toch geen verschil mogen geven , hoop ik?
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
Het zit niet tussen de oortjes, ook bij mijne GT is er merkbaar verschil in hoogte.pvdk schreef:Dat lijkt me straf gezien ESA II er net voor zorgt dat er geen verschil meer is bij het strakker afstellen van de veervoorspanning daar waar er op ESA I nog wel een hoogteverschil merkbaar was. Zit het niet tussen de oortjes ? Ook sterk is het feit dat je geen verschil merkt. Een instelling voor duo + bagage moet zonder meer voelbaar zijn. Zeker in de rebound met te lichte belasting...Xa4RT schreef:Nu heb ik het ESA op rijder + duo gezet waardoor het zadel wel een centimeter of zo hoger komt te staan. (nog) geen last gehad van te harde afvering op de gewone weg altans.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Idem bij de R12RT trouwens, je voelt 'm duidelijk "stijgen" wanneer je de instellingen (solo / solo + bagage / Solo + duo) wijzigt.Vanguard schreef: Het zit niet tussen de oortjes, ook bij mijne GT is er merkbaar verschil in hoogte.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
We zijn toch allemaal over ESA II bezig en niet over de ESA van de vorige generatie ?
Afin, als jullie het allemaal voelen, leg ik me neer bij de meerderheid, mijne komt zeker niet omhoog (maar dat ligt mss aan mijn leeftijd
)
Afin, als jullie het allemaal voelen, leg ik me neer bij de meerderheid, mijne komt zeker niet omhoog (maar dat ligt mss aan mijn leeftijd
Ondertussen ESA opnieuw laten afstellen en er is nu meer verschil te merken tussen comfort en normaal. Blijft wel dat geen enkel ESA systeem tegen onze Belgische kasseiwegen opgewassen is. Gisteren nog door elkaar gerammeld in Brussel op de kasseiweg naast Tours & Taxi. Die verdient een nominatie tot slechtste kasseiweg van ons land.
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
Ikzelf merk ook weinig verschil tussen de diverse standen qua comfort, ik had er ook meer van verwacht. Nu is het ook moeilijk controleren omdat het wegdek niet constant slecht is en het systeem toch wel enige tijd nodig heeft om in stellen.
En als ik ESA II instel voor gebruik met duo dan voel ik hem ook niet omhoogkomen.
Vraag moet je op het zadel blijven zitten of juist niet om te voelen dat de motor omhoog komt?
En als ik ESA II instel voor gebruik met duo dan voel ik hem ook niet omhoogkomen.
Vraag moet je op het zadel blijven zitten of juist niet om te voelen dat de motor omhoog komt?
Ik kan alleen maar spreken over mijn eigen ervaring met de R1200RT natuurlijk. Wat mij betreft is het verschil tussen de drie standen toch wel zéér merkbaar ! En zittend op het zadel met de voeten aan de grond voel ik hem ook duidelijk stijgen of dalen wanneer ik switch tussen solo en duo. De K1300S is een totaal ander type moto, de vering zal allicht aangepast zijn aan dat sportieve karakter. Misschien zijn de verschillen daarom minder uitgesproken ?Octavia schreef:Ikzelf merk ook weinig verschil tussen de diverse standen qua comfort, ik had er ook meer van verwacht. Nu is het ook moeilijk controleren omdat het wegdek niet constant slecht is en het systeem toch wel enige tijd nodig heeft om in stellen.
Bob